Domů » Jak vybrat doménu pro webové stránky vašeho projektu?

Jak vybrat doménu pro webové stránky vašeho projektu?

od Veronika Němcová

Výběr domény se může zdát jako nenáročná aktivita, ale každý, kdo se s touto činností setkal ví, že volba doménové adresy dokáže nepěkně potrápit. Internet je přehlcen nejrůznějšími názvy a vybrat takový, který bude splňovat vaše nastavená kritéria, se občas zdá být nemožné. Jak vybrat doménu a na co si dát pozor?

Co je to doména?

Doménou nazýváme unikátní textovou adresu vašeho webu, pod kterou vás mohou zákazníci i potenciální klienti hledat. Každá doména se skládá z názvu a koncovky, např.: zijuspesne.cz.

Rozlišujeme domény 1. 2. a 3. řádu. Domény 3. řádu označujeme jako takzvané subdomény. Pokud chcete mít vlastní internetovou adresu, je nutné ji zakoupit u registrátora domén.

Máte v hlavě super nápad, ale při zadání do ověřovače domén, se vám adresa ukáže jako obsazená? Poté ji naťukáte do vyhledávače a zobrazí se vám dílo, které brání vašemu nápadu.

V mnoha případech se načtou staré, neoptimalizované webové stránky, které by potřebovaly výraznou revizi. Hlavou vám začnou naskakovat myšlenky, proč zrovna kvůli tomuto webovému strašáku musíte přijít o výstižný název ke svému projektu. Jedním z dalších tipů může být odchyt rušených domén, kdy si můžete zaregistrovat doménu, kterou již původní majitel neplánuje prodloužit.

Přeci jenom internet funguje již pár desítek let a trefit se do volné domény, chce velkou dávku štěstí. Taky je nutné připomenout, že existují lidé, kteří se na tomto byznysu přiživují a skupují domény ve velkém, které vám následně prodají s neúměrnou přirážkou.

Jakou zvolit koncovku? (doména 1. řádu)

Každý stát má přidělenou svoji specifickou koncovku. V České republice je to koncovka .cz. Většinou tedy budete volit právě tu. Existují se i takzvané nadnárodní koncovky, nejčastěji se setkáte s typem .com, .info, .net, .org a dalšími.

Pro volbu koncovky doménové adresy nejprve zvažte, jaké jsou záměry vašeho byznysu. Pokud jste si jistí, že se chcete soustředit na podnikání pouze v České republice, pak zvolte českou koncovku. Jestliže zatím úplně nevíte, zda chcete svůj byznys rozšiřovat i za hranice českého státu, je dobré registrovat jak českou, tak i nejznámější nadnárodní koncovku .com. Může vás lákat také koncovka .eu, ale tu bychom příliš nedoporučovali. Seriózní a větší projekty, které naleznete na českém Googlu stojí především na .cz a .com doméně.

S registrací více internetových adres s rozlišnými zakončeními určitě neotálejte. Pokud si zvolíte nyní koncovku .cz a za nějaký čas se rozhodnete, že byste chtěli rozšířit svůj projekt a přidat také koncovku .com, je možné, že již nebude volná. Vždy se proto u výběru názvu domény zaměřujte na to, v jakých koncovkách ji lze momentálně registrovat.

Zvolte si koncovku dle vašich budoucích plánů

Jaký zvolit název domény? (doména 2. řádu)

Obsah názvu domény se bude vždy odrážet od vašeho zamýšleného projektu. Toto označení bude reprezentovat váš web, proto je nutné jej dostatečně zvážit a vyhnout se určitým chybám, které by mohly zbytečně vašemu byznysu uškodit.

Zadat do názvu domény vaše jméno?

Máte postavený byznys na svém jméně a chcete vytvořit prezentační web a přilákat tak nové zákazníky? V tom případě pro vás bude nejlepší variantou zřídit si název domény takový, ve kterém se objeví právě vaše jméno. Pokud nemáte zrovna netradiční příjmení, je pravděpodobné, že kombinace jména a příjmení bude zabraná. Proto můžete do obsahu názvu zahrnout i předmět podnikání, čímž se ještě více odlišíte.

Specifikovat se předmětem podnikání?

Pokud s vaším projektem teprve začínáte, a tudíž nejste veřejně známí, budete nejspíše volit takové doménové jméno, které bude vystihovat váš předmět podnikání. Tuto variantu můžete využít i tehdy, pokud se na byznysu podílí více lidí a nechcete nikoho konkrétního uvádět do adresy webu.
Jestliže zvolíte tento tip pro výběr domény, může vám to pomoci dostat se výše v organických výsledcích vyhledávání Seznamu a Googlu, což vám přivede více potenciálních klientů.

💡 TIP: Pro vhodné zvolení názvu můžete využít nástroje Sklik a Google Ads, kde si vyfiltrujete nejčastěji zadávaná slovní spojení ve vyhledávačích, které se týkají vašeho předmětu podnikání.

jak vybrat doménu
Návrh klíčových slov v nástroji Sklik

Vyčlenit se originálním názvem?

Pokud vás nezaujala ani jedna možnost z výše uvedených, můžete se pustit do vymýšlení neotřelého názvu, který bude reprezentovat váš web. Ve větším případě se jedná o krátké, úderné, dobře zapamatovatelné výrazy.

Zařaďte se do značek, jako jsou ZOOT, NOTINO, ZONKY a vetřete se do mysli zákazníků a potenciálních klientů díky originálnímu jménu. Ovšem nezapomeňte, že ani neotřelá doména vám nedokáže pomoci, pokud vaše produkty a služby nebudou v dostatečné kvalitě. Bude vás ale čekat velká práce s brandbuildingem.

Na jaké záležitosti dát pozor při výběru domény?

Výslovnost domény
Když uslyší cizí člověk název vaší domény, musí ji i umět správně zadat do vyhledávače. Proto se vyvarujte dvěma stejným písmenům jdoucím po sobě, složitým anglickým názvům a specifickým znakům, které v řeči nejsou definovatelné.

Zapamatovatelnost
Zvolený název by měl co nejvíce utkvít v paměti návštěvníků vašeho webu. Z toho důvodu se vyvarujte příliš dlouhých slovních spojení a nezajímavých názvů.

jak vybrat doménu
Snažte se, aby vaše internetová adresa nezapadla mezi hromadu nezáživných domén

Čísla ne
Málokterý člověk si bude pamatovat, jaké číslo se to vlastně ve vaší doméně vyskytovalo. Využívejte je jen v takových případech, kdy to úzce souvisí s vaším předmětem podnikání.

Nekombinujte více než 2 slova
Spojení více než dvou slov by již nepůsobilo reprezentativně a hůře by si jej návštěvníci webu pamatovali. Při kombinaci více slov se nabízí možnost oddělit slova pomlčkou. Není to nejlepší řešení, ale pokud o takovou doménu opravdu stojíte, je lepší, když si zaregistrujete i název bez pomlčky.

Nesoutěžte s konkurencí
Dejte si také pozor, co se skrývá pod doménou, která je jen lehce odlišná od vaší vytoužené. Pokud se zabývá stejným oborem podnikání, jako je váš projekt, raději přejděte k zcela jinému názvu. Zákazníci by si vás mohli snadno plést a vy byste přišli o možný zisk.

Kde zjistíte, zda je doména volná?

Pokud zkoušíte neobsazenost domény pomocí toho, že název naťukáte do vyhledávače, tak je to samozřejmě špatně. Často se vám při tomto způsobu nic nezobrazí, a tak si můžete myslet, že název je volný, ale ve skutečnosti tomu tak není.

Obsazenost domény zkoušíme na specifických stránkách k tomu určených. Většinou se jedná právě o poskytovatele domén a webhostingu. Mezi neznámější webové stránky pro zkoušení obsazenosti internetových adres, můžeme zařadit např.: wedos.cz nebo ative24.cz.

Nezapomínejte na to, že adresa není vaše, dokud ji nezaplatíte poskytovateli domén, u kterého jste ji zaregistrovali. Z toho důvodu s platbou neotálejte, jelikož vám ji může kdokoliv sebrat.

💡 TIP: Pro zjištění majitele domény, můžete využít na stránce nic.cz vyhledávač, který vám po zadání konkrétního názvu, zobrazí informace vztahující se k vámi vyhledávané internetové adrese.

jak vybrat doménu
Zobrazí se vám například od kdy je adresa registrovaná a datum její expirace

Kolik vás bude registrace domény stát?

Možná budete překvapení, ale registrace domény je opravdu levná záležitost. Záleží na tom, na kolik roků si doménu chcete rezervovat, pro začínající projekty se většinou se doporučuje zvolit 1 rok. Po uplynutí této doby si můžete zaplatit další časové období. Cena za roční období se pohybuje kolem dvou stovek korun.

Co je to subdoména?

Subdoména neboli doména 3. řádu, je rozšiřující prvek domény 2. řádu, např.: kontakt.firma.cz. Subdoména je podřízená hlavní doméně a nemusíte za ni nic platit. Můžete je vytvářet jako majitelé hlavních domén v administraci webu. Fungují samostatně a můžete na nich vytvořit zcela odlišný web.

Pokud zvažujete možnost vytvořit si zdarma webové stránky u některých poskytovatelů subdomén, dobře si to promyslete. Taková doména, ve které bude uveden i název poskytovatele např.: vasefirma.poskytovatel.cz, nebude vzbuzovat příliš velkou důvěru a vy tak můžete lehce ztratit potenciální klienty. Proto je lepší investovat do své vlastní domény, která bude věrohodně reprezentovat vaše podnikání.

Nezapomeňte na webhosting

Doména ovšem není vše, co k vytvoření webových stránek potřebujete. Webové stránky potřebují nějaké umístění a této službě říkáme webhosting. V běžném životě se dá přirovnat k situaci, kdy vám majitel pronajímá svůj byt. Nemusíte se ovšem bát, že je tato služba nákladná, cena je dost individuální dle vašich priorit a zvoleného poskytovatele webhostingu. S nižšími nároky na provoz se do tisícovky za rok s přehledem vměstnáte.

Tipy, jak vybrat doménu, již znáte

Nemějte obavy, že byste registraci domény a webhostingu nezvládli. Na internetu nejdete mnoho tutoriálů na toto téma a rovněž se můžete kdykoliv poradit s podporou vašeho registrátora domény. V celém procesu vás nejvíce potrápí volba správné internetové adresy a její dostupnost. Proto se nezapomínejte držet hesla: „Kdo dřív přijde, ten dřív mele,“ při této činnosti to platí dvojnásobně.

Články, které stojí za přečtení: