Domů » 5 způsobů, jak zařadit do života dobré návyky

5 způsobů, jak zařadit do života dobré návyky

od Leona Burdová
Publikováno Aktualizováno

Představte si, že vše děláte v životě automaticky, bez přemýšlení nebo přemáhání se. Zdravá strava, cvičení, vzdělávání se, pracovní návyky, cokoli vás napadne. Zní to jako utopie nebo opravdu existuje způsob, jak začít fungovat na autopilota?

Dobré a špatné návyky

Podle studie profesorů americké Dukeovy univerzity je až 45 % našeho každodenního chování dáno návyky. Ranní rituály, způsob pozdravu, místo každodenního nákupu, čtení novin, ale i pravidelná lekce jógy. Stejně tak sem patří i špatné návyky – cigareta cestou do práce, scrollování Instagramu při obědě nebo stravování se fast foodem.

Špatné návyky nezmizí přes noc a ty dobré se také nezakoření do vašeho systému lusknutím prstu. S trochou práce se ale jakýkoli nový zvyk může stát stejně automatickým, jako ranní čištění zubů. Ano, i to je návyk, který jsme si vybudovali.

návyky a čištění zubů
I čištění zubů je návyk, který jsme museli náš mozek naučit.

1. Rozdělte návyk na menší části

Představte si situaci, kdy jste se rozhodli zlepšit životní styl a pustili se do toho pěkně z gruntu. Změnili jste stravovací návyky, vyřadili jste z jídelníčku všechny nezdravé potraviny, chodíte brzy spát a brzy vstáváte, cvičíte pětkrát týdně, vyhýbáte se alkoholu i cigaretám.

Jak to dopadne? Možná máte extrémně silné sebeovládání a skutečně u nového směru vydržíte. Pravděpodobně to spíš po pár týdnech s vyčerpáním vzdáte a postupně se vrátíte ke starému způsobu života. Lepší proto bude, rozdělit si velké cíle na menší milníky a přidávat je jeden po druhém.

O tomto způsobu se rozepsal James Clear ve své knize Atomové návyky. Vysvětlí vám princip návyků a jejich důležitost, popíše návyky úspěšných lidí a naučí vás způsob, jak je zařadit do života. Dílo zaručeně patří mezi nejlepší motivační knihy.

Třídění myšlenek v diáři
Není potřeba vše zvládnout naráz. Setřiďte si priority a rozdělte úkoly na menší prvky.

2. Připravte si plán na třicet dní

Všimli jste si někdy, jak často se opakuje třicet dní v různých výzvách? Čtyři týdny jsou množství času, které potřebujete, aby se pro vás nový zvyk stal automatickým. Když se dostanete přes tuto dobu, je mnohem pravděpodobnější, že u svého návyku vydržíte.

Už jste do něj investovali příliš mnoho času, aby se vám chtělo hodit vše za hlavu. A jak vydržet prvních třicet dní? Udělejte si plán a odškrtávejte si každý den, který splníte. Budete mít fyzickou připomínku vaší snahy a každé odškrtnutí splněného dne vyvolá skvělý pocit.

Kalendář odškrtáno
Splněno! Pocit zaškrtnutí dalšího dne s novým návykem si zamilujete.

3. Buďte s návyky konzistentní

Buďte konzistentní nejen v plnění návyku, ale i v jeho formě. Dodržujte stejný čas, stejné místo i stejnou dobu trvání. Čím stálejší návyk bude, tím snadněji ho zakódujete do mozku.

Jeden příklad z opačné strany. Kuřáci, kteří se snaží přestat kouřit obvykle nemají problém nekouřit celý den, ale ve chvíli, kdy jsou zvyklí po cigaretě sáhnout. Ráno při čekání na autobus, po odpolední kávě… Problém není samotné kouření, ale situace, které s ním mají v mozku spojené.

Běhání po ránu
Rozhodli jste se začít běhat? Vydržet vám pomůže i konzistence v čase.

4. Najděte si správnou inspiraci

Jak začít cvičit a vydržet? Inspirujte se správnými lidmi. Začněte na sociálních sítích sledovat ty, kdo jsou už o krok dál. Může to být profesionál i někdo, kdo cvičí pár měsíců a ke svému cíli má ještě daleko. Pokaždé, když uvidíte jejich příspěvky, nakopnou vás nevzdat se.

Sociální sítě nejsou váš šálek kávy? Podívejte se na motivační filmy nebo si každý den přečtěte kapitolu z knihy zabývající se tématem, na kterém zrovna pracujete. Připomínejte si, proč to všechno vlastně děláte.

5. Soustřeďte se na pozitivní stránku

Soustřeďte se na cíl, ke kterému vás nový návyk dovede i na každou příjemnou změnu, které si všimnete. Nemyslete na to, co jste nedokázali, ale na to, co jste dokázali. Udělali jste při cvičení o jeden klik navíc? Zvládli vstát při prvním zazvonění budíku? Nerozklepala se vám kolena při prezentaci před lidmi?

Každý krok na vaší cestě k lepšímu já a novému návyku je důležitý. Když máte zrovna pocit, že se nikam neposouváte, myslete na cíl, ke kterému se chcete dostat. Zopakujte si, proč to děláte a motivujte se vydržet.

Pozitivní přístup pro nové návyky
S pozitivním přístupem jde všechno lépe.

Proč zařazovat dobré návyky

Proč byste se vůbec měli snažit ve svém životě něco změnit a učit se nové návyky? Abyste si zlepšili a zjednodušili život. Správné rituály při home office zvýší vaši produktivitu, zlepší váš pracovní výkon a může přinést i kariérní posun.

Správná strava nebo cvičení zlepší vaše zdraví, ranní rutina určí směr celého dne a různé denní návyky jako například ledová sprcha kromě jiného zvýší potřebnou imunitu. To jsou přesně ty cíle, na které se musíte soustředit, když k praktikování návyku přemlouváte. Děláte to pro sebe a pro svou budoucnost.

Nakonec ještě tři tipy:

  • Nemusíte být perfektní. Nepředpokládejte, že se vám vždy vše povede na první pokus. Možná není správný čas, možná jste nezvolili správný přístup. Není potřeba snahu vzdát, možná se ale musíte na problém podívat z jiného úhlu.
  • Experimentujte. Každý pokus se počítá, úspěšný i neúspěšný. Z úspěchu se radujte a z neúspěchu se poučte. V průběhu si piště poznámky, ať víte, v čem jste udělali případnou chybu a co naopak zopakovat.
  • Přestaňte čekat na dokonalý čas. Už přišel.

Články, které stojí za přečtení: