Domů » Co je rozhodovací paralýza a jak se jí bránit

Co je rozhodovací paralýza a jak se jí bránit

od Iva Černohorská
Publikováno Aktualizováno

Možnost volby – pro jednoho požehnání, pro jiného prokletí. Provází nás každým dnem a pak, když stojíme před důležitým rozhodnutím, zasekneme se. Rozhodovací paralýza znamená neschopnost volby mezi dvěma a více možnostmi. A netrpí jí zdaleka jen váhavé Váhy! Zjistěte, co je rozhodovací paralýza a jak se jí bránit. Ušetříte si spoustu energie pro zábavnější činnosti.

Rozhodovací paralýza aneb Jak osel pošel hlady

Buridanův osel je přirovnání pro člověka, který si nedokáže zvolit z více možností. Tento slavný osel se nemohl rozhodnout mezi dvěma stejnými kupkami sena, která bude lahodnější. Zůstal bezradně stát uprostřed tak dlouho, až umřel hlady.

Ač nechci přirovnávat člověka k oslu, u lidí se pojem rozhodovací paralýza skloňuje čím dál častěji. Je úžasné, že máme na výběr z tolika možností, ale takové rozhodování nás stojí spoustu energie. Jak dlouho vám trvá v supermarketu vybrat hořčici? Pro mě to dříve býval nekonečný příběh.

Rozhodovací paralýza vede až k prokrastinaci. Jako když nás čekají dva stejně důležité úkoly a my si nedokážeme ujasnit, kterým se zabývat dříve. Tak raději oba odložíme a pustíme se do něčeho absolutně nedůležitého. Saháte v takových chvílích po telefonu? Přečtěte si o informační dietě.

Věděli jste, že existuje také paralýza z analýzy? Trpí jí především perfekcionisté, kterým záleží na správnosti daného řešení tolik, že se snaží provést maximální možnou analýzu všech možností. A tak se točí v bludném kruhu, jelikož snažit se předvídat všechny důsledky stejně k rozhodnutí nevede.

co je rozhodovací paralýza a jak se jí bránit, jak překonat problémy s rozhodováním
Jak se rozhodnout, když se všechny možnosti zdají podobné?

🎓 Zajímavost: Pokud máte problém s rozhodovací paralýzou, pak se paradoxně ani po učiněném rozhodnutí nedostavuje pocit úlevy. O správnosti vlastního rozhodnutí totiž pochybujete i nadále.

Jak se bránit rozhodovací paralýze

Jak říká mentální kouč Milo Mahdall: „Sebeblbější rozhodnutí je lepší než se bát a neudělat vůbec nic.“ Můžeme na sobě zapracovat, abychom si přestali zpětně vyčítat, co jsme už zvolili a přestat se bát, že si ze dvou podobných možností vybereme špatně. Pokud nám nebude vybraná varianta vyhovovat na 100 %, příště budeme chytřejší. Teď si pojďme celý proces rozhodování ulehčit.

Zautomatizujte malá rozhodnutí

Až se přistihnete při váhání, zeptejte se: Nepřemýšlím nad blbostí? Když nevíte co na svačinu, prostě něco popadněte. Zatlačte sami na sebe, abyste neztráceli energii triviálními rozhodnutími. A když v práci zjistíte, že jogurt nebyl dobrá volba? Hlady neumřete a příště se rozhodnete rychleji a lépe.

Postupujte vylučovací metodou

Tolik možností a vy nevíte, jak se rozhodnout? Vyškrtejte položky, které se vám zamlouvají nejméně. Zúžíte tím výběr na ty, nad kterými stojí za to uvažovat. Pak už si můžete pokládat otázky typu: Jaká má tato možnost pozitiva? Jaká s sebou nese negativa? U které z možností je větší pravděpodobnost, že budu rozhodnutí litovat?

vylučovací metoda, rozhodovací paralýza a jak se jí bránit, jak si vybrat mezi více možnostmi, jak se rozhodnout
Vylučovací metoda: které varianty se vám zamlouvají nejméně?

💡 Tip: Varianty se všemi jejich vedlejšími dopady si můžete graficky znázornit do myšlenkové mapy. Vizualizace vám pomůže se zbavit problémů s rozhodováním.

Ráno je moudřejší večera

Zní to jako klišé, ale je v něm velká pravda. Po ránu je naše mysl výborně připravená dělat velká rozhodnutí. Když si přivstanete, tak vás navíc nebudou rušit žádné telefony. Rozhodnete-li se pro něco večer, dejte si čas, jestli to ráno neuvidíte v jiném světle.

Nehledejte bezchybnou variantu

Smiřte se s tím, že perfektní možnost neexistuje. Jinak by vám byla jasná na první pohled. Každá volba s sebou ponese nějaké plusy a mínusy. Pokud se stále nemůžete rozhodnout, vsaďte na svou intuici a už se neohlížejte zpět. Když do toho jdete, tak naplno!

💡 Tip: Rozhodujete se mezi dvěma variantami? Hoďte si mincí. Až bude ve vzduchu, uvědomíte si ve kterou možnost doufáte.

Pohodlí versus přínos

Při rozhodovací paralýze máme tendenci inklinovat k variantě, která je pro nás pohodlnější. Je ale přínosná i v jiných ohledech? Rozhodněte se pro tu variantu, která vás někam posune. Vždy zvažte, která z možností je perspektivnější do budoucna, i kdyby měla být tou trnitější cestou. Pohodlí je pomíjivé, naproti tomu zkušenosti vám už nikdo nevezme.

Dá se rozhodovací paralýzy zbavit nadobro?

Teď už víte, že i s problémy s rozhodováním se dá pracovat. Nebudu vám lhát, nadobro se jich asi nezbavíte, protože jde o znak vaší zodpovědnosti. Tak si alespoň celý proces ulehčete. Nejste tím méně zodpovědní, ale více ohleduplní sami k sobě.

Líbil se vám tento článek? Naučte se něco o pozitivní psychologii a zjistěte, proč je pro vás podceňování i přeceňování škodlivé.

Články, které stojí za přečtení: