Být realitním makléřem není práce pro každého. Trh s nemovitostmi je proměnlivé a často drsné místo, kde potřebujete mít ostré lokty, nebát se kontaktu s lidmi a stále se vzdělávat. Poptávka po nemovitostech tu bude pravděpodobně vždycky, ale jejich nabídka není nevyčerpatelná a počet rodin, hledajících bydlení, stále roste. Na druhé straně je to také místo, kde se nemusíte bát stereotypu.
Český realitní trh není pro stydlivé, kteří se bojí ozvat, ale jaký je pak takový trh s nemovitostmi v USA? Rozdíly tam jsou, a podle Anety Hertlové velké, protože na rozdíl od našeho trhu, je ten americký zcela jiným světem. Fungují tam zcela jiné zákony, nemovitosti se pohybují v jiných cenových relacích a také mentalita Američanů, z hlediska stěhování, je jiná, než ta naše. Na to, jak se prosadit jako realitní makléř v USA a co je klíčem úspěchu, jsme se zaměřili s Anetou Hertlovou, úspěšnou realitní makléřkou v USA.
Obsah článku
Jaká je cesta k tomu, prosadit se v USA jako realitní makléř?
Jako první se musíte přihlásit na kurz, který trvá několik měsíců. Potom skládáte zkoušky. Je to rozdělené na státní a praktické. Nestačí vám pouze jedna realitní licence na celé Spojené státy, ale musíte si udělat novou licenci v každém státě zvlášť, pokud chcete pracovat na více místech. Já vlastním dvě realitní licence, v Coloradu a v Kalifornii.
Po úspěšném ukončení kurzu a zkoušek si hledáte “Brokerage“ (Realitní agenturu), pod kterou budete pracovat. Každý stát to má trochu jinak, ale většinou je pravidlem, že musíte být po dohledem větší agentury, alespoň po dobu prvních dvou let. Nechtějí, aby si někdo udělal realitní licenci, začal hned pracovat sám na sebe, a potom případně dělal chyby a kazil pověst ostatním realitní makléřům.
K tomu, aby se člověk prosadil, je hlavní networking a neustálé vzdělávání se ohledně realitního trhu, který se mění ze dne na den. Američané jsou velmi otevření a nedělá jim problém doporučit dobrého realitního makléře, pokud byly se servisem spokojeni. Potom už to jede samo.
Anetu můžete sledovat na Instagramu @anetrealty.
V čem je realitní trh v USA jiný oproti tomu českému?
To je hrozně těžké porovnávat, je to úplně jiný svět, s jinými zákony. Hodnota v každém státu se výrazně liší, mohu vám nabídnout obrovskou vilu ve Phoenixu za cenu malého bytu na Manhattanu. Američané se hodně stěhují, není neobvyklé, že každých 3 až 5 let mění lokalitu. Myslím si, že jako Češi, díky velikosti naší země, jsme v tomhle více tradiční. Realitní trh je každopádně jedna z nejsilnějších stránek Spojených států s neuvěřitelnými možnostmi.
Jsou také nějaké zásadní rozdíly v prodeji nemovitostí a celkovém procesu prodeje?
V Čechách jsem nikdy jako realitní makléř nepracovala, ale pokud se v Americe snažíte prodat nemovitost pro klienta, tak je samozřejmostí víkendový Open House. Je to velice populární metoda otevřených dveří, kdy si případní zájemci mohou přijít prohlédnout inzerovaný dům, či byt v danou hodinu a nemusíte si sjednávat individuální prohlídku. Velká část nemovitostí je hrazená formou hypotéky či půjčky.
Při přípravě každého domu na prodej, je velmi důležité mít kvalitní fotografie, případně i virtuální prohlídku, která zaujme potencionálního zájemce/kupujícího. Na trhu je spousta fotografů a firem, které se zaměřují pouze na prodej nemovitostí a spolupracují s realitními makléři. Pravidlem je, že si každý realitní makléř hradí fotografie/virtual tours sám. Někteří, aby ušetřili, tak si dělají fotky sami, ale to se potom odráží na kvalitě.
Cena fotografa (většinou balíček obsahuje i virtuální prohlídku) se pohybuje mezi $100 – $1000, podle velikosti nemovitosti. Čím dražší nemovitost, tím víc se většinou investuje do fotografií, virtuálních prohlídek, marketingu a designérů, kteří „stagují“ domy tak, aby to působilo hezky a stylově jak na fotografiích tak při prohlídkách.
Jaký si myslíte, že je klíčový faktor Vašeho úspěchu?
Za klíčový faktor mého úspěchu považuji pozitivní přístup a vytrvalost. Podnikání v oblasti nemovitostí není pro každého, je zde obrovská konkurence, která vám každý den přijde do cesty, ale pokud do toho dáte všechno a budete tvrdě pracovat, tak se vám to několikrát vrátí.
Vstávám kolem šesté ráno, dokud mi nechodí plno e-mailů a telefonátů. Jako první si udělám kávu a pak si jdu zacvičit. Až potom otevřu notebook a začnu pracovat. Myslím si, že je velmi důležité udělat si čas pro sebe a nekontrolovat práci a email ihned po probuzení.
Snažím se nastavit režim vypnutí pracovního telefonu a nekontrolovat práci/nezvedat telefon po sedmé večer. Zatím se mi to moc nedaří 🙂
Jakou Vaši investici do 1000 Kč a jakou investici celkově považujete za nejlepší?
Za svojí nejlepší investici rozhodně považuji svou realitní licenci. Bylo to o něco více než 1000 Kč, ale méně než $1000. A samozřejmě koupi bytu.
Jaká je Vaše nejoblíbenější aplikace?
MLS – Multiple Listing Service. Je to databáze všech “real estate listings“ (domů nebo bytů na prodej), které inzerují jiní realitní agenti. Je to velmi rychlé a jsou tam všechny potřebné informace ohledně nemovitosti, prezentujícího agenta a potřebných detailů k prodeji.
Zillow, Realtor.com – velmi podobné aplikace, ke kterým má přístup každý, kdo se zajímá o nemovitosti na trhu. Je to informačně limitované oproti MLS, ale velmi populární mezi veřejností.
Jaká je Vaše klientela a jaký je průměrný plat realitního makléře v USA?
Zaměřuji se spíše na luxusní nemovitosti, které přesahují hodnotu milionu dolaru. Pracuji jak s hráči NHL, tak s investory z Wall Street.
Realitní makléř je placený pouze od odvedené práce, formou provize. Průměrný plat v Kalifornii je kolem $60 000 za rok. Hodně se to liší, podle zkušenosti a počtu klientů. Mám kolegy co si tuto částku vydělají za měsíc.