Domů » Asertivita: Jak se správně prosadit?

Asertivita: Jak se správně prosadit?

autor Stepan
Publikováno: Poslední aktualizace 0 komentářů
Asertivita: Jak se správně prosadit?

Asertivita se do češtiny překládá jako sebejisté jednání nebo zdravé sebeprosazování. Člověk, který jedná asertivně, zvládá jasně definovat své požadavky. Nejedná proti právům druhých lidí, umí naslouchat a je schopen přistoupit na kompromis. Právě schopnost prosazovat efektivně svůj názor je velmi důležitá, nejen v pracovním životě. Jedná se o jednu z tzv. měkkých dovedností.

Zdravé a přiměřené sebeprosazující se chování přinášející jedinci prospěch a užitek.

Jak jednoduše definovat asertivitu?

Jak se asertivita liší od pasivity nebo agrese?

Jako komunikační styl a strategie se asertivita liší od agrese i pasivity. Pasivní člověk nedokáže jasně formulovat a sdělit své požadavky, chybí mu sebedůvěra a jistota při jednání s druhými, proto se nedokáže dostatečně prosadit. Nedokáže čelit manipulačnímu chování.

Na rozdíl od asertivity, agresivita souvisí s tvrdým prosazováním názoru. Agresivní lidé nerespektují názory ostatních. Při svém vyjednávání často ponižují druhé. Agresivita není chápána jen jako fyzický útok, ale také jako slovní (ironie, sarkasmus, vulgární nebo hlasitý projev).

Asertivní reakce

Že víte, co je asertivita? Máte pocit, že byste se rádi s druhými domluvili a dosáhli kompromisu v komunikaci ke spokojenosti všech? Jak toho můžete dosáhnout? Existuje celá řada kurzů, koučů a knížek… Možná vám pro začátek poslouží následující přehled asertivních reakcí a příkladů jejich použití. Asertivita je úzce spojena s komunikací a způsobem vedení dialogů.

Reakce zpětnou vazbou

Reakce zpětnou vazbou je jednou ze základních asertivních reakcí. Zásady reakce zpětnou vazbou:

  • Navažte oční kontakt
  • Mluvte za sebe
  • Poskytujte informaci a ne hodnocení
  • Popište konkrétní chování, ne konkrétní osobu
  • Krátce a srozumitelně

Obecný vzor reakce zpětnou vazbou je následující:

 „Když ty děláš to, já se cítím takto.“

Posuďte sami co vám zní lépe.

„Jsi sobec, myslíš jen na sebe!“   X  „ Mrzí mne, že jsi na mne zapomněl.“

Vyjádření a přijetí komplimentu

Vyjádření kladných pocitů usnadňuje spolupráci a případnou domluvu. Odůvodněná pochvala zvyšuje výkon a snižuje stres. Při vyjádření komplimentu vyberte vhodný čas a situaci, navažte oční kontakt, dbejte na soulad slovního a mimoslovního chování, buďte struční, upřímní, přesní a konkrétní. Nebojte se vyjádřit osobní postoj.

„Mně se líbí…“, „Já na tom oceňuji…“

Důležité je ale také umět přijímat komplimenty. Vhodné je reagovat stručným „Děkuji“. Nezlehčovat ani neironizovat kompliment. Při nepříjemných pocitech a pochybnostech o upřímnosti si vyžádejte dodatečné informace.

Negativní dotazování

Dotazování na negativa je vhodné k podpoře otevřenosti v komunikaci. Na kritiku nereagujte obranou, odvetou nebo popíráním. Cílem je použít získané informace (jsou-li konstruktivní) nebo je vyčerpat (jsou-li manipulační). Například:

A: „Bude to pro vás těžké, protože jste tak ostýchavý, že ano?“

Na tuto kritiku reagujte vyžádáním další informace.

B: „V jakém směru jsem podle vás ostýchavý?“

Jestliže vás má kritika pouze srazit, nebude se kritik chtít konkrétně vyjádřit. Jde-li kritikovi o vaše dobro, řekne vám, co konkrétně se mu nelíbí.

Konstruktivní kritika směřující ke zlepšení kritizovaného může samotnou osobu motivovat. Asertivní konstruktivní kritika má vždy pozitivní východisko.

Technika otevřených dveří 

Nebo také asertivní ANO či tlumení je dovednost, která vám pomůže vypořádat se s manipulační kritikou. Například:

A: „Přešlápni si, stojíš si na vedení.“

B: „Stává se, že mi občas chvíli trvá, než něco pochopím.“

A: „Ty toho naděláš!“

B: „Máš pravdu, možná to zbytečně zveličuji.“

A: „Moc jsi se tedy nepředvedl.“

B: „Je možné, že některým se to nelíbilo.“

A: „Dnes ráno jste přišel pozdě… vždy přicházíte pozdě… nikdo jiný vás nezajímá…očekáváte, že za vás budeme dělat vaši práci…“

B: „Ano, dnes ráno jsem přišel pozdě.“ (Nestíháte? Osvojte si time management)

Asertivní NE

Pouze lidé pasivní, nesmělí a ústupní nedokážou odmítnout žádost nebo prosbu, i když její splnění může být proti jejich vlastnímu zájmu. Aby se vyhnuli nepříjemné situaci, vymýšlejí si tito lidé často různé omluvy, ale stejně podlehnou nátlaku.

Důležité je příliš nevysvětlovat. Pokud se rozhodnete odmítnout pomocí nějaké výmluvy dostanete se do velmi nepříjemné hry “Ano, ale…” Omluvy proto v tomto případě nepoužívejte.

Asertivita jako schopnost pro 21. století

Asertivita je extrémně žádanou schopností. Asertivní manageři dosahují mnohem lepších výsledků a dokáží posouvat lidi kolem sebe. I v HR již tuto schopnost velice cení, pokud napíšete do svého CV, že jste asertivní, tak mají alespoň impuls si Vás vyzkoušet.

Další zajímavé články

Žij úspěšně nové logo

Jak uspět v době internetu v životě i podnikání.

Copyright © 2024 | ŽijÚspěšně.cz