Domů » Co je toxická pozitivita a proč nám škodí?

Co je toxická pozitivita a proč nám škodí?

od Radka Čechová

Vyčítáte si, když nemáte dobrou náladu? Připadáte si okolím tlačeni do toho, abyste byli neustále pozitivní a v pohodě? Uvádějí vás motivační citáty spíše do deprese z vlastní nedostatečnosti? Tyto pocity mohou souviset s jevem, který se označuje jako toxická pozitivita.

Již dlouhou dobu nám knihy a populární média zdůrazňují důležitost pozitivního myšlení. Má to své opodstatnění, jelikož existují důkazy, že pozitivní přístup k životu může zlepšit duševní i fyzické zdraví. Není to ovšem tak jednoduché, protože pozitivní myšlení má svá specifika, a nemůže být tedy vhodným řešením za všech okolností.

Co je toxická pozitivita?

Toxická pozitivita by se dala definovat jako přesvědčení, že by lidé měli zachovávat pozitivní přístup ve všech životních situacích. Tento toxický přístup pokládá pozitivní myšlení jako jediné možné řešení problémů a vyžaduje, aby se člověk vyhnul negativnímu myšlení nebo vyjadřování negativních emocí.

Proces toxické pozitivity následně vede k popření a umlčení negativních emocí, zneplatnění autentického lidského emočního zážitku a odrazuje člověka od hledání podpory.

Pokud nám například někdo řekne: „Podívej se na světlou stránku své situace“, můžeme mít pocit, že druhý příliš bagatelizuje a neuznává naše problémy. Někdy totiž prostě potřebujeme někoho, kdo by seděl, poslouchal a nechal nás vyjádřit, jak se doopravdy cítíme.

Většina z nás také nechce být vnímána jako přenašeč špatné nálady. V důsledku toho se snažíme vždy vypadat šťastně a chceme se prezentovat pouze v pozitivním světle. K tomu může docházet třeba v zaměstnání, ve vztazích nebo „překvapivě“ na sociálních sítích.

Další příklady, kdy může být pozitivita toxická:

  • naléhání na lidi, aby byli pozitivní bez ohledu na to, jaké nepřízni osudu čelí
  • tvrzení po katastrofě, že „všechno se děje z nějakého důvodu“
  • naléhání na někoho, aby se zaměřil na pozitivní aspekty svého trápení
  • říct někomu, aby překonal svůj zármutek soustředěním se na dobré věci ve svém životě
  • označování lidí, kteří nesdílejí své negativní emoce, za silnější a sympatičtější než ostatní
  • pokoušení se vyřešit něčí obavy tím, že řeknete: „mohlo by to být horší“

💡 Tip: Přečtěte si také Umění naslouchat: Jak se naučit a proč je důležité?

Rozčilují vás někdy pozitivní citáty?

Proč je toxická pozitivita škodlivá?

Pozitivní přístup obecně škodlivý není. Pokud je ale člověk přesvědčen, že je správné být pouze pozitivní, může ignorovat vážné problémy nebo neřešit své duševní zdraví.

Také lidé, kteří požadují pozitivitu od ostatních, svým přístupem druhým nenabízejí dostatečnou podporu a mohou způsobit, že se jejich blízcí budou cítit pro ně nedůležití, uzavřou se do sebe a při kontaktu s nimi budou cítit diskomfort.

Přílišná pozitivita také může vést k ignorování toho, co se skutečně děje. Například studie o domácím násilí z roku 2020 odhalily, že pozitivní předpojatost u lidí zažívajících zneužívání může způsobovat podceňování závažnosti situace a přetrvávání v násilnických vztazích. Závěr studie je tedy ten, že optimismus, naděje a odpuštění zvyšuje riziko, že lidé zůstanou se svými násilníky.

Je dobré si totiž uvědomit, že i negativní emoce jsou součástí naší životní pohody. Úzkost nás může například upozornit na nebezpečnou situaci, nespravedlnost, špatné zacházení nebo morální výčitky. Tímto zvědomováním se tedy můžeme vyhnout zbytečným ztrátám nebo chybám v důležitých životních situacích.

Proč nás přehnaný optimismus brzdí ve štěstí?

Neuznat své negativní emoce znamená ignorovat proces, jehož prožití nás může posunout dál. Navíc tím, že o svých opravdových pocitech nebudete mluvit, neodejdou. Některé výzkumy totiž ukazují, že mluvení o negativních emocích pomáhá mozku lépe zpracovávat nepříjemné zážitky, protože označování a mluvení o emocích snižuje sílu určitých mozkových drah spojených právě s těmito emocemi. Z toho vyplývá, že mluvení o negativních pocitech ochabuje jejich sílu a člověk se cítí méně v jejich zajetí. Tímto se tedy může znatelně zvýšit úroveň duševní pohody a také se zvětší pravděpodobnost prožívání reálného pocitu štěstí.

toxická pozitivita
S toxickou pozitivitou se můžete setkat třeba na sociálních sítích

Jak nebýt toxický?

Vztah k sobě samému se často odráží ve vztahu, který máte s ostatními. Pokud nemůžete být upřímní ohledně svých vlastních pocitů, jak budete někdy schopni vytvořit prostor pro skutečné pocity někoho jiného?

Některé strategie, jak se vyhnout toxické pozitivitě, zahrnují:

Vyhnout se naléhání na druhé, aby byli pozitivní, můžete tím, že:

  • budete povzbuzovat lidi, aby otevřeně mluvili o svých emocích
  • začnete se zajímat o to, jak se druhý skutečně cítí bez vnucování toho, jak se má cítit
  • vyhnete se pokusům o pozitivní reakci na vše, co vám druhý člověk říká
  • uvědomíte si, že vědomé prožití negativní emoce může znamenat krok k pozitivitě

Závěrem lze tedy shrnout, že přestože pozitivní myšlení má spoustu výhod a je dobré se o jeho používání v životě zajímat, nikdo nemůže myslet pozitivně nepřetržitě. Nutit někoho, aby vyjadřoval pouze pozitivní emoce, může potlačit jeho schopnost komunikovat a způsobit, že se bude cítit nevhodně za to, že má negativní pocity. Klíčem ke spokojenosti je tedy spíše naslouchání a akceptování našich pravých pocitů a jejich následná integrace do života.

💡 Tip: Přečtěte si také článek o karmických vztazích nebo o mindfulness.

Články, které stojí za přečtení: