Domů » 11 Triků: Jak se uklidnit a zklidnit nervy?

11 Triků: Jak se uklidnit a zklidnit nervy?

od Anna Malá

Jak se uklidnit? Jak zklidnit nervy, které jsou téměř každou chvíli na pochodu? Každý den čelíme stresu a seznamu povinností, který se zdá nekonečný a do toho nejlépe přijde „chytrý“ kolega, který nás právě chce poučit o tom, co děláme špatně! Známe to snad všichni. Snaživý kolega, poučení chtivá matka, rad plná kamarádka nebo snad jen hlučný a nechápavý soused. Je jedno, kdo nebo co nás umí vytočit, podstatné je, jak se z toho kolotoče dostat ven.

Jak se uklidnit: Náhlý nával vzteku versus dlouhodobá nervozita

Je rozdíl mezi tím, zda si právě procházíme stresovou situací, která má charakter nějakého vypjatého období, akutním návalem vzteku, kdy vás někdo nebo něco naprosto roznítí a také permanentním dlouhodobým stresem, který ve vás vyvolá neustálý pocit nervozity. Jak se říká: „Na každou díru se najde záplata.“, i zde platí, že každý stres má své řešení. Je dobré ale nejprve rozlišit mezi tím, co právě teď prožíváte. Některé situace můžeme řešit rychleji a některé chtějí pravidelnou „péči“.

Stres a nervozita, strach a obavy, pochybnosti a neúprosné myšlenky, to vše je součástí našich životů. Někdo se dokáže se stresovými situacemi vypořádat velmi snadno. Někde je jen tak přejde a dál už na ně nemyslí. Většina z nás ale neustále přemítá nad tím, co jsme měli udělat, co jsme neměli udělat. Kdo řekl tohle a tamto. Jak nás to ranilo a jak jsme měli reagovat. Je to takový náš „uspávací rituál“. Myšlenky si nedají pokoj a srdce pak buší a klidný spánek je ten tam.

V takovém případě se dostáváme do permanentního stresu a hned od rána pociťujeme jakousi nervozitu. Jsme neklidní a pořád napjatí a jakoby v pozoru. Tohle přesně je stav, kdy zažíváme dlouhodobý stres, který nám vytváří neustálou každodenní nervozitu. Je třeba s takovou situací něco udělat a pracovat na stabilním klidu. Pro také situace používáme jednak prevenci, která nás naučí se vyvarovat takovým stavům a pak jsou tu různé techniky, které mohou pomoci hned.

Zklidnit se? Jak se zbavit stresu a techniky proti stresu

Jak se uklidnit celkově a trvale? S bolavými zuby jdeme k zubaři, se zlomenou nohou na chirurgii, když nás bolí v krku, lehneme si a pijeme čaj. Ale když se držíme pod tlakem a stresujeme se každý den, bereme to jako něco naprosto běžného a normálního. Jenže držet organismus ve svalovém napětí a nechat si narušovat spánek v pořádku není. Tělo má své limity a pokud budete neustále nervózní, vypoví vám službu.

Nejlepší je prevence, takový výrok jsme mohli slyšet už mnohokrát, ovšem ne všichni plně chápeme její význam. Pokud jsme výbušní a necháme se lehce rozhodit, pak je to známka toho, že jsme neustále v nějakém napětí, a že by bylo vhodné to začít řešit. Ne ale jen dopady, ale vzít to od základu a vybudováním zdravé psychiky předcházet vypjatým nervům. Náš organismus je totiž velmi učenlivý a stačí mu dát ty správně podklady, aby vždy věděl, že právě teď není třeba se stresovat.

1. Uklidnění začíná klidnou myslí a zdravým tělem

Je to sice častou podmínkou pro řešení mnoha neduhů a problémů, ale tak to zkrátka je. Zdravý životní styl je základ. Dnes již dobře víme, že potraviny a pitný režim mají ohromný vliv nejen na naše tělo a jeho fyzickou část, ale především na naši psychiku. Tučná a těžká jídla znamenají neklidné spaní a nejlepší prostředí pro tvorbu stresu. Dokonce i dopady na fyzickou část zdravé životosprávy, resp. té nezdravé, mají dopad na to, jak se cítíme.

Když vypadáme dobře, cítíme se dobře a jsme citově silnější a odolnější. Máme větší sebevědomí a stresové situace zvládáme lépe. Naše „fyzično“ jde ruku v ruce s naším „psychičnem“. Mimo jiné také velmi dobře víme, že mnoho potravin posiluje konkrétní buňky, oblasti, soustavy a funkčnost v našem těle. Správně zvolené potraviny dokážou cílit přesně tam, kde to potřebujeme a přesně to platí i pro náš mozek a odolnost vůči stresu.

Proto je důležité zahrnout do svého života správně zvolené potraviny a také dodržovat pitný režim, který je důležitý pro okysličení mozku a fungování metabolismu apod. Voda pročišťuje tělo a odvádí škodliviny ven. Pro začátek to berte jako vedlejší báječný produkt svého životního stylu. Zhubnete, budete se cítit skvěle, pročistíte si organismus a vaše mysl se nastartuje na svou novou energii.

2. Vybijte se, hýbejte se, tančete

Mezi preventivní techniky pro zvládání stresu patří samozřejmě pohyb. Při pohybu se v těle vytváří endorfiny, tzv. hormony štěstí. Pro vydatné procházce nebo běhu se budete cítit skvěle. Pokud vás nebaví cílený, nebo vedený pohyb, pak si doma prostě jen zatančete. Vybijte svou zlost, svou přebytečnou energii. Dejte tělu šanci „ať si uleví“ a vybije vše, co je potřeba vybít. Všechen ten stres a nervy, které jsou ve vás nahromaděné, odejdou pryč s návalem skvělé nálady z pohybu.

3. Dechové techniky pro zklidnění, meditace

Dechové techniky pomáhají výborně pro okamžité uklidnění se, avšak učit se správnému dýchání a také meditaci dokáže s vašimi nervy přímo zatočit. Pokud se učíte správným dýchacím technikám, umíte je pak ve vypjatých situacích lépe a také rychleji použít. Dech je jednou z nejvýznamnějších pomůcek při stresu, nervozitě, strachu apod. Dech nám pomáhá snížit tep, uvědomit si vlastní přítomnost, nebo třeba také odvést myšlenky.

Stejně tak pomáhá meditace. Při meditace se učíte zklidnit svou mysl a dokázat přenést své myšlenky na klidné a pozitivní místo. Při meditaci také svým způsobem programujete vlastní mozek. Učíte ho takovým myšlenkám a přístupům, které jsou pro vás dobré. Meditací můžete ohromně pomoci svému dlouhodobému stresu. Naučíte svou mysl, že vás se stres netýká, že vy dokážete zátěžové situace řešit jinak, lépe pro vás.

4. Pozitivní mantra pro uklidnění

Nejen preventivní, ale také rychlá pomůcka může být nějaká pozitivní mantra, resp. pozitivní afirmace. Můžete si ji vytvořit sami nebo najít na internetu tu, která vás zaujme. Trénujte si takovou mantru, která vám připomíná, že všechno je dobré a vše bude v pořádku. Pokaždé, když se budete cítit nervozní, použijte ji jako záchranný amulet. Pozitivní afirmace vás naladí na lepší náladu nebo třeba jen na chvíli odvede myšlenky jinak, aby se tělo i mysl mohli zklidnit.

TIP: Tyto techniky je dobré trénovat a přisvojovat si je pravidelně. Vaše mysl se naučí je použít a tzv. „vytáhnout“ v ten správný okamžik, kdy se budete potřebovat uklidnit.

Jak se uklidnit, když mám nervy?

Pokud trénujete svou psychiku a učíte se s ní pracovat, pak vás náhle nastalé stresové situace tolik neochromí. Nicméně, pokud jste nováček a nikdy jsme nezkoušeli žádné uklidňovací techniky a snadno se vystresujete, pak nezoufejte. I pro vás je tu řešení. Každá mysl má spouštěč, ale také vypínač. Na to je dobré pamatovat, protože pokud vás příště zase někdo „vynervuje“, vy budete mít po ruce to, co sedí právě vám.

5. Dýchaní je základ a nervy ho umí pořádně zrychlit

Jsme-li nervózní, rozčílení, ve stresu, náš tep se zvyšuje, náš dech se zrychluje. Rudne nám obličej a dělá se nám špatně od žaludku. Každý reaguje jinak, toto platí spíše obecně. Každopádně u každého platí to, že tělo na nervy a stres reaguje po svém. Dech je proto jednou z cest jak se rychle uklidnit. Pokud jste rozrušeni nečekanou situací, pak se zastavte! Narovnejte se, zaměřte se na svůj dech.

Dech musí být správný. Zde opatrně, přílišná snaživost by vás také mohla dovést až k omdlení kvůli hyperventilaci. To se bohužel stává dost často. Rozrušený člověk si řekne: „Musím dýchat, musím dýchat!“. Jenže pokud je toho kyslíku moc a rychle, pak omdlíte. Proto je dobré správné dýchání trénovat a vědět, jaké je vhodné. Při stresu je dobré dech především zklidnit, zpomalit. Nadechovat se do břicha a nedýchat příliš horlivě.

Snažte se proto dýchat klidně, pomalu, vědomě a řízeně. Pomalý hluboký nádech do plic a dlouhý výdech ven. Zklidní se vám tep, sníží tlak a pocity stresu budou postupně ustupovat. Chcete-li si zkontrolovat zda dýcháte správně, pak sledujte své břicho. Při nadechnutí by se mělo zvedat právě ono, hrudník by se měl zvedat méně. Při vydechnutí by se břišní oblast měla snižovat. Tak se dostane kyslík až do spodní části plic. Pořádný dlouhý nádech je klíčem k uvolnění stresu.

6. Dotek a pohlazení v boji proti nervům

Dotek je léčivý, to slýcháváme často. Je to také pravda. Jak se cítíte při masáži? Pokud ne skvěle, pak to nebyla dobrá masáž. Dotek dokáže být hřejivý a jemný. Pokud jste ve stresu je skvělé, máte-li někoho, kdo vás obejme a utěší. Jste-li na to ale sami, pak vězte, že i vy se můžete pohladit. Při stresu báječně pomáhá masáže spánků nebo mačkání akupresurních bodů na rukách.

Jak na masáže spánku? Prsty si krouživými pohyby masírujte spánky a přejíždějte přes oblast nosu a očí až k čelu. Uvidíte, že se vám uleví. Dobře také funguje mačkání spánků po 10 vteřin a jejich následné uvolnění. Skvěle poslouží i mačkání akupresurních bodů, např. na dlani. Zhruba uprostřed dlaně je bod, který mačkejte po dobu několik vteřin. Akupresurní body a s nimi spjaté technicky naleznete na internetu.

7. Vizualizace jako technika pro zklidnění

Je to někdo nepříjemný? Bylo to náročné? Cítíte se zklíčeně a nemáte už ani sílu odpovědět? Zkuste se v myšlenkách přenést jinam. Vizualizujte si, resp. představte si, nějaké báječné, úžasné, krásné místo. Takové místo, které máte rádi, kde se cítíte v bezpečí, nikdo vás tam neruší. Je tam spoustu slunce a čerstvého vzduchu. Představte si, jak na tom místě jste, jistě to ve vás vyvolá příjemné pocity.

8. Jak se uklidnit ve vzteku? Smích, čokoláda, vůně

Neříkám, abyste se dotyčnému vysmáli do obličeje, když se s vámi právě hádá! Smích ale léčí a bylo již mnohokrát dokázáno, že i uměle navozený, předstíraný smích, zvedá náladu. Tělo je tvořeno 2 složkami, tedy psychickou i fyzickou a obě jsou spolu provázané. Když vám není dobře, je to znát na těle a naopak. Pak je tedy logické, že když se na sebe budete usmívat, vaše tělo dostane signál, že máte mít dobrou náladu, Vyzkoušejte to!

Čokoláda? Ano, uvedli jsme výše, že to chce správnou životosprávu, nicméně všichni víme, co dokáže udělat kousek čokolády s naší myslí. Je to právě ta z těch potravin, které umí cílit na naši psychiku. Jestli je vám mizerně, dejte si kousíček čokolády pro lepší náladu. Když to nepřeženete, nic se „nestane“ a vaše duše bude mít trochu té malé radosti navíc. Čokoláda totiž působí na hladinu serotoninu a dopaminu.

Vůně je známá pro své blahodárné účinky. V každém salonu krásy a také v každém spa nebo wellnes centru ucítíte krásné vůně, které navozují pocity uvolněné nálady a relaxace. Je známo, že vůně umí působit na náš organismus, pocity a chování. Dokáže v nás vyvolat chuť na jídlo nebo spánek. Po dni plném stresu není pak nic lepšího než si dopřát horkou koupel s vaší oblíbenou vůní. Ať už v podobě pěny, vonných tyčinek nebo svíček.

9. Zvíře, čaj, počítání pozpátku

Mezi některé antistresové techniky se řadí také naši čtyřnozí nebo jiní mazlíčci. Pohlazení chlupatého heboučkého králíčka nebo štěněte už samo o sobě vyvolává úsměv na tváři pouze při představě na to. Naši zvířecí přátelé dokážou neskutečně pomoci a vyvézt ze stresu, když jsme „na dně“. Jsou tu vždy pro nás, vždy věrní, vždy doma a je dokázáno, že dotek zvířecí srsti vyvolává příjemné pocity a pocit radosti.

Čemu je dobré se při stresu vyhnout je káva. Její obsah kofeinu váš stav nervozity spíše podpoří. Čaj oproti tomu sice také obsahuje kofein, ale pokud zvolíte ten bylinný, tak ten ne. Bylinné čaje používáme na různé neduhy již od nepaměti. Naše babičky dobře věděly, jak využít mátu, meduňku, šípek apod. Pro zklidnění a dobrý spánek zkuste zařadit mezi své pravidelné šálky čaje heřmánek. Zklidňuje a příjemně voní.

Máte-li vypjatou situaci a cítíte-li, že váš „papiňák brzy bouchne“ je dobré sáhnout po něčem efektivním a rychlém. V takovém případě by vám mohlo pomoci počítat pozpátku. Nezní to sice tak elegantně jako šálek bylinného čaje, nebo tak efektivně jako meditace, ale dokonale to zaměstná váš mozek a odvede vaše soustředění někam jinam. Možná se zastaví ze stovky na devadesáti, ale možná už to vám bude stačit na uvědomění si: „Co to blbnu?“.

10. Jak se uklidnit psaním: Vypište se z toho

Technika vypisování se z pocitů, problémů a emocí nepatří mezi preventivní chování ani se neřadí k rychlému řešení situace. Je to spíše takový pozvolný a lehký způsob vyrovnávání se s následky stresu. Jsou lidé, kteří se snadno svěřují, ale také jsou lidé, kteří neradi mluví o svých pocitech a otevírají se ostatním. Pro takové je tu právě možnost vypsat se z toho. Můžete si zkusit zavést deník, nebo psát knížku a postavy nazvat jinak.

Principem psaní je, že své emoce a problémy „vyndáte“ ze své hlavy. Dáváte je pryč, zbavujete se jich tím, že je vkládáte na papír. Často se také při vypisování se ze svých pocitů stává, že když vidíme ty problémy černé na bílém nebo v seznamu, nezdají se tak zásadní, zdají se menší. Nebo se také může stát, že když to vidíme vše takto ucelené, najdeme lépe řešení své situace.

11. Byli už i hůř a bude líp

Ještě je tu jedna věc, která vám může pomoci se ve vaší situaci trochu uklidnit. Všichni si někdy něčím prošli a každý musel někdy v životě řešit nějakou zapeklitou situaci. Dobře tedy víme, že situace byly, jsou a budou. Po špatné přichází dobrá, po dobré špatná a nebo také ne. Princip je ale stejný, ta situace se vždy změní, vždy má své řešení a netrvá věčně. Můžeme se tedy uklidnit trochu i tím, že víme že stav, ve kterém jsme nyní, bude nebo může být změněn.

Někomu také pomáhá si říct: „Podívej se na kamarádku, je sama na tři děti, nemá moc peněz a ještě teď marodí, ale pořád se usmívá.“. Často vidíme svou situaci jako tu nejhorší na světě, ale pokud se nad tím skutečně zamyslíme, zjistíme, že to tak zdaleka není. Zkuste si například představit, jaké by to bylo, kdyby bylo ještě hůř, možná se vám pak vaše situace bude zdát o mnohem lepší nebo snazší.

„Četla jsem článek, kde tvrdili, že příznaky stresu jsou: nadměrné požívání potravin, impulsivní nakupování a rychlá jízda. Děláte si srandu? Tak nějak si představuji perfektní den“

Halina Pawlowská

Články, které stojí za přečtení: