Domů » Rizika nedostatku: Proč nepodceňovat spánek a relaxaci?

Rizika nedostatku: Proč nepodceňovat spánek a relaxaci?

od Anna Malá
Publikováno Aktualizováno

Spánek, relax, odpočinek. Jsou to synonyma a také životně důležité věci. Naše mysl i tělo potřebují regeneraci a možnost nabírat nové a nové síly na každý den. Není to jen o tom, že si chcete zajít na masáž nebo koupit pěkný wellness pobyt. Je to hlavně o tom, uvědomit si, co pro nás odpočinek znamená a pochopit, že jeho nedostatek přináší rizika. V článku také najdete TOP 10 rizik nevyspanosti.

Spánek: Proč bychom ho neměli podceňovat?

Spánek je jednou ze základních životních potřeb. Bez spánku bychom nepřežili. Během něj se dějí věci, které náš organismus potřebuje ke zdraví a k plnohodnotnému fungování. Tomu, co je to spánek, jaké má fáze a proč spíme, jsme se již věnovali. Jaká jsou ale rizika jeho nedostatku?

Zajímavost: Bez vody bychom nepřežili zhruba 3-4 dny, bez jídla cca 1 měsíc. A být nepřetržitě vzhůru? To není definováno (mluví se o 1 týdnu), ale již po 24 hodinách se dostaví bolesti hlavy, po 72 hodinách ztrácíme orientaci.

Říká se, že bez spánku bychom nepřežili. Proč tomu tak je? Je to proto, že během něj se děje mnoho, pro náš organismus, důležitých věcí. Nedostatku spánku se říká spánková deprivace. Kromě cíleného upírání si spánku, jsou tu různé spánkové poruchy.

Příklady spánkových poruch

  • Pásmová nemoc. Je spojena s častým cestováním mezi pásmy. Při takovém cestování se mění tělesné rytmy a cestující má díky tomu narušeny spánkové návyky. Ve dne spí a v noci je bdělý.
  • Dyssomnie. Jedná se o neorganickou poruchu spánku. Výkyvy nastávají v kvalitě, četnosti a časování spánku.
  • Hypersomnie. Projevuje se nadměrnou denní spavostí. Opakem je Insomnie.
  • Nespavost. Dala by se nazvat populárním problémem. Díky uspěchané době a nadměrnému stresu máme potíže usnout nebo se často budíme ze spaní.
  • Náměsíčnost. Někomu připadá srandovní, jak náměsíčný cestuje během spánku po bytě. Nicméně se skutečně jedná o spánkovou poruchu a mnohdy mívá následky. Často dochází během náměsíčnosti k poraněním.
  • Bruxismus. Už jste jistě někdy spali vedle někoho, kdo během spánku skřípe zuby. Není to nic příjemného. Tato porucha narušuje spánek ne jen postiženému.
  • Spánková apnoe. Poruchy dýchání ve spánku.

Fakt: Světový rekord je 264 hodin, tedy 11 dní, bez spánku. Rekord udělal v roce 1965, Randy Gardner.

nedostatek spánku
Spánek je důležitý pro správné fungování organismu

Nedostatek spánku přináší mnoho nepříjemných věcí. K těm nejčastějším patří bolest hlavy, zvýšená únava, snížení pozornosti. Horšími následky jsou ztráta orientace, halucinace, omdlévání apod. Rizikovou skupinou při nedostatku spánku, jsou především lidé s kardiovaskulárními nemocemi, diabetes nebo obézní lidé.

Se spánkem jsou spojeny přínosy jako regenerace, obnova buněk, hubnutí, zmírnění stresu. Při kvalitním spánku dochází k uvolnění svalů, ztrátě vědomí, snižuje se krevní tlak a tělesná teplota. Jeho nedostatek tedy logicky vyúsťuje k psychickým i fyzickým problémům.

7 Tipů: Jak zlepšit spánek

  1. Ložnice by měla sloužit pouze ke spánku. Neskladujte v ní žádné zbytečnosti.
  2. Větrání je základ. Jistě jste to četli už mnohokrát. Bez čerstvého vzduchu a správné teploty se to neobjede. Pro dobrý spánek bychom v ložnici měli mít 18-19° C.
  3. Vypněte mobil, nebo ještě lépe, nemějte ho v ložnici.
  4. Snažte se o pravidelnost. Dobrému usínání a spánku velmi prospívá pravidelnost.
  5. Méně kofeinu. Někdo tvrdí, že na něj nemá vliv, ale kofein je stimulant a dát si kávu před spaním vám skutečně moc nepomůže.
  6. Sportem ku zdraví. I zde platí, že pokud jste přes den aktivní, lépe se vám večer usíná.
  7. Žádná těžká večeře. Před spaním nejezte nic těžkého. Je prokázáno, že těžká jídla narušují kvalitu spánku.

Spánek a relaxace: Neměli bychom je podceňovat

Pokud je spánek popisován jako útlumově-relaxační fáze organismu, pak nesmíme zapomenout na relaxaci. Relaxace je vědomě řízený odpočinek, kdy se snažíme dopřát tělu i mysli pauzu. Je nesmírně důležitá, ačkoli často opomíjená. Nedá se sice srovnat s regenerací během spánku, ale má své stěžejní postavení.

Zajímavost: Člověk je jediný savec, který odkládá spánek vědomě a dobrovolně.

Stres je v dnešní době denním chlebem většiny z nás. Jenže jak mu čelit? Jak odolávat všem těm negativním vlivům? Jak se bránit nárokům společnosti a zaměstnání? Přesně pro tohle tady máme relaxaci. Není to jen nějaká marnivá dovolená nebo marnotratný wellness víkend. Je to nástroj pro boj se stresem.

Nemusíte se bát, že by vás někdo považoval za líné, když si chcete dopřát trochu relaxu. Dnes již dobře víme, že odpočinek je pro náš organismus nesmírně důležitý. Nejen tělo, ale i hlava potřebuje prostor k tomu, aby opravila poškozené, obnovila unavené apod.

relaxace
Relaxace je pro náš organismus velmi důležitá

Zkuste mít auto třicet let, bez jediné údržby. I stroje potřebují prostor k opravám. Proč bychom organismus měli brát jinak? Nemůžeme celý týden chodit do práce bez jídla, bez pauzy, bez spánku. Jídlo nám poskytuje potřebnou energii, spánek zase možnost regenerovat a nabrat novou sílu. Kde je ale místo pro psychiku?

Naše psychika musí denně čelit mnoha „nájezdům“. Jsou to kolegové, stresové prostředí, negativní zprávy, povinnosti, zodpovědnosti. Je toho tolik, co za den musíme zpracovat a zvládnout. Proto je velmi důležité, abychom svému tělu a mysli pomocí relaxace dali zprávu, že má právo a čas na pauzu.

Odpočinek, relax, pauza

Odpočinek nebo pauzu, říkejte tomu, jak chcete, bychom si měli dopřát každý den. A pravidelně! Je důležité nedělat věci bez ustání a nepřetržitě. Proto máme zákonnou dovolenou. I stát si je vědom nutnosti těchto volných dní, kdy nemyslíme na práci a dáváme prostor sobě nebo rodině.

Práce přináší stres a stereotyp. Stereotyp často vyúsťuje ve vyhoření. Pro odpočinek od práce máme právě dovolenou. Takový čas bychom měli ale vážit pečlivě. Nemáme ji proto, abychom zůstali doma a uklízeli, myli okna, nebo dodělávali domácí resty.

Věděli jste, že: Mikrospánek může trvat od několika desetin sekundy až po 30 sekund?

odpočinek a relaxace
Odpočinek a relaxaci bychom neměli podceňovat

Na dovolenou máme odjet někam jinam, než je naše prostředí, na které jsme zvyklí. Měli bychom být zcela mimo zaběhlé povinnosti a každodenní starosti. To je možné pouze v případě, že nezůstáváme doma. Ani naše oblíbená rodinná chata by neměla být variantou. I na ni jezdíme pravidelně a často.

Rodina přináší mnoho zodpovědnosti, povinností a každodenní shon. Ať to zní sebehůře, i od rodiny je dobré si občas dát pauzu. K tomu nám stačí vyčlenit si třeba jeden den v týdnu, kdy máme být sami, bez ostatních členů domácnosti. Pokud je to příliš, pak bychom se měli snažit mít alespoň půl hodiny každý den jen pro sebe.

TOP 10: Rizika nevyspanosti

Je jedno, jestli neustále přemýšlíte nad starostmi, nebo jste si zapomněli zajít na oběd. Poruchy spánku, nespavost, nedostatek odpočinku, podceňování relaxování. To vše jsou činnosti, které vás mohou dovést až k těmto problémům:

  • Únava. A tím není myšlena obyčejná únava, ale pořádná únava, díky které můžete způsobit dopravní nehodu. Únava s sebou přináší snížení reakčních schopností, soustředěnosti, pozornosti a také riziko neřízeného usnutí. Jako je například mikrospánek.
  • Bolest hlavy. Bolest hlavy je jedním z nejčastějších problémů vznikajících při nedostatku spánku. S bolestí hlavy daleko nedojdete. Zkuste zkontrolovat smlouvu, udělat účetní závěrku, spočítat náklady atd., při velké bolesti hlavy. A všichni dobře víme, že jen tak neodezní. Umí potrápit celý den, nebo i klidně několik dní.
  • Dělání chyb. Toto je spjato se všemi aspekty nevyspání se. Když budete unavení, nebude vám dobře, nebudete se soustředit. Vaše uvažování bude zhoršené a tak při nevyspanosti inklinujeme k dělání mnoha chyb.
  • Zvýšený stres. Díky tomu, že mozek a tělo nemají dost času na svou práci, pak neregenerujeme. Nic se nám nespravuje, neobnovuje. Proto naše odolnost vůči stresu razantně klesá. Nevyspalý člověk reaguje na negativní podněty mnohem hůře.
Rizika nedostatku spánku
Nedostatek spánku přináší bolesti hlavy
  • Snížení imunity. Říká se, že již po 24 hodinách bez spánku se snižuje kvalita imunitního systému až o 50 procent.
  • Zkreslené vnímání reality. Po velkém nedostatku spánku se nám snižuje také schopnost vnímat podněty běžným způsobem. Pokud se cítíte nevyspalí, jistě s nikým ten den nic neřešte. Možná byste si zadělali na pořádný problém.
  • Nebude s vámi sranda. Mírně řečeno. Nedostatek spánku zvyšuje nervozitu, a vy tak budete dostatečně protivní.
  • Úzkosti a deprese. Špatnou náladou to začíná, bohužel, depresemi to končí. Opět to má společný původ s tím, že při nedostatku spánku máme problém rozlišit, co je dobré, a co nikoli.
  • Přibírání na váze. Vzhledem k tomu, že nespavost přináší značnou únavu, tělo se úbytek energie snaží někde dohnat. Proto se i říká, že kvalitním spánkem, můžeme značně pomoci hubnutí.
  • Zdravotní problémy. Obecně je to špatně pro mnoho aspektů našeho zdraví. Snížení imunity, zvýšený příjem energie, snížení krevního tlaku a tepové frekvence. Pokud srdce nepracuje tak, jak má, pak dochází k oslabení i ostatních funkcí organismu. Je to jedno z největších rizik.

Články, které stojí za přečtení: