Online marketing a internetová propagace Jak funguje guerilla marketing? +Příklady a využití! od Stepan 18. června, 2019 publikoval Stepan Publikováno 18. června, 2019Aktualizováno 10. ledna, 2021 Guerilla marketing je nekonvenční forma propagace s cílem vzbuzení maximálního zájmu za použití omezeného rozpočtu. Základem guerilla marketingu je originální nápad, který je kreativně zpracován. Jedná se o agresivní marketingovou strategii, jejíž realizace někdy vyvolává kontroverze či negativní odezvu. V článku se dozvíte, jak funguje, nejznámější příklady i využití! Obsah Prohlédnout si obsah → 1 Principy guerilla marketingu 2 Příklady guerilla marketingu 3 Guerilla marketing v České republice 4 Kontroverzní význam 4.1 Často na hranici zákona 4.2 Guerilla marketing na internetu Principy guerilla marketingu Guerilla marketing má pevné principy, které umožňují vytvořit efektivní kampaně s rozsáhlým dopadem na cílovou skupinu. Účelem je oslovit vybranou cílovou skupinu v jejím přirozeném prostředí maximálně originálním způsobem. Guerilla marketing není součástí klasických marketingových mixů díky jeho rozporuplným a často těžko odhadnutelným výsledkům. Guerilla marketingová kampaň by měla být: Co je guerilla marketing? 🌟Nečekaná Překvapivá, šokující – příjemce by měl být ohromen. 🌟Drastická Vyvolat silné pocity a odezvu. 🌟Krátkodobá Při delším trvání ztrácí na momentu překvapení . 🌟Levná V dobrém poměru ceny a výsledného dopadu kampaně. 🌟Humorná Základem pozitivní guerilla kampaně je vtip a humor. 🌟S dobrou vůlí Neměla by mít za cíl nikoho poškodit, měla by být etická. Tento bod ovšem někteří tvůrci strategií mírně upozaďují a více tlačí výkon. Guerilla marketingu se jinak také říká partyzánská propagace. Slovo pochází z Latinské Ameriky, kde sloužilo k označování partyzánských jednotek. U tvůrců je zde podobnost, že obě skupiny působí v určitém pološeru a na hranici některých zákonů. Příklady guerilla marketingu Protože je guerilla marketing založený na kreativitě, jeho formy jsou téměř neomezené. Následující výčet je malým zlomkem možných podob a realizací guerilla kampaně. Vylepování nebo rozdávání plakátů (na neobvyklých místech, neobvyklým způsobem)Pokreslování a malování na běžně používané objekty ve veřejném prostoru (mosty, chodníky, autobusy, lavičky…)Umístění nějakého záhadného předmětu, který budí zvědavost lidí a obsahuje zprávu nebo produkt (např. hromada sněhu na náměstí ve které je ukrytý produkt firmy)Parodování reklamy konkurenceInterakce v ulicích – například zapojením většího množství lidí, turistů, studentůGuerilla marketing v České republice Příkladem velké společnosti, která v České republice využila guerilla marketing je Vodafone, jehož reklamy ve stylu obalování objektů (Nuselský most) bublinkovou fólií s nápisy „Jsme posedlí pokrytím“ nebo sobí (chivava) parůžky, kterými byly opatřeny reklamní billboardy konkurenčních operátorů, nesly právě znaky querilla marketingu. „Moc často se nedělají (guerilla kampaně), rozhodně se to nedá použít pro jednu značku často, může se to obrátit proti ní. Na ozvláštnění a vystoupení z davu je to ale výborné.“ Tomáš Bičík z agentury Mediaedge Guerilla marketing – potisk autobusuGuerilla marketing můžete vhodně využít i ve svém malém podnikání. Stačí jen velmi dobrý nápad, odhad výsledků a chuť si trochu ušpinit ruce. Hlavně v moderních pracovních oborech je důležité překvapit a zaujmout. Kontroverzní význam Dobře i špatně odvedená kampaň dokáže navždy změnit vnímání jejího zadavatele. Jakýkoliv komunikační přešlap může být prostřednictvím sociálních médií šířen nekontrolovaně dál. Bude tak sice splněn předpoklad virálního šíření kampaně, ale s opačnými důsledky, než s jakými zadavatel počítal. Často na hranici zákona Úskalím guerilla marketingu jsou mnohdy navíc problémy se zákonem. Zde záleží především na přístupu firem. Některé kampaně jsou sice na hraně zákona, ale mohou být současně vnímány velmi pozitivně. Sem tam se může jednat o nedopatření, malý přešlap předpisu. Často jde však o vědomé porušení zákona. Např. nepovolené výlepy, jejichž důsledkem je následná výměna skel, a nakonec veřejné pobouření… Také křižovatky nebo dopravní uzly, kde je velký provoz, jsou často cílem této reklamy. Je to jednoduché. Na těchto místech je nevyužitý prostor a vysoká koncentrace lidí. Lego na pláži – guerilla marketingGuerilla marketing na internetu S nástupem internetu se velice levnou formou marketingu stalo prostředí internetu, které pokud je vhodně partizánsky využité, tak také nese své ovoce. Nejčastěji je guerilla marketing na internetu využíván skrze moderní sociální sítě. Firma využívá rychlého kontaktu s klientem a propojení onlinu a venkovního prostředí. Často je nějaký kontroverzní prvek instalován ve velkých městech a například na Instagramu je na něj silně upozorněné. Zde je důležitá ona šokující složka, aby lidé příspěvek v návalu nepřehlédli. Díky moderním technologiím je také dnes velmi dobře možné propojit guerilla marketing na internetu a ve fyzickém světě. Je možnost vytvoření určitých aplikací, které systémem sbírání a navštěvování určitých míst mohou uživatele dále vést a dělat reklamu. Sami uživatelé jsou motivováni sdílet a šířit své úspěchy v této oblasti. Zajímá Vás jak vydělat peníze na internetu bez vkladu? billboardinternetová reklamareklama 0 FacebookTwitterPinterestLinkedinEmail Stepan Štěpán Seidl píše články o podnikání, rozvoji a internetových novinkách. Předchozí článek Pronájem rodinného domu výhodně! Následující článek Jak vybrat nejlepší notebook levně a chytře? Články, které stojí za přečtení: Jakub Roh: správné cíle jsou ty, které posouvají dopředu co nejvíce... 19 Tipů: Jak získat sledující na Instagramu? Práce z domova? Stačí Vám počítač a internetové připojení 11+5 Tipů: Jak si zajistit pasivní příjem? Optimalizace webu pro vyhledávače – zvládnete to sami? Psychologie a význam barev v marketingu