Domů » Jak na meditace proti stresu?

Jak na meditace proti stresu?

od Radka Konečná
Publikováno Aktualizováno

Dnešní uspěchaná doba způsobuje, že jsou lidé neustále ve stresu z toho, aby všechno stihli. Brzké vstávání, práce, přesčasy, domácí povinnosti, člověk se přes týden nestihne ani zastavit. Ale jak z tohoto kolotoče ven? Zatímco některým lidem pomáhá pravidelný pohyb, jiní nedají dopustit na meditace proti stresu.

V článku vám poskytneme několik tipů, jak s meditacemi začít, jak je provozovat i jak jejich účinek zintenzivnit.

💡 Tip: Někdy je člověk tak vystresovaný, že ani nedokáže usnout. Přečtěte si naše tipy, jak se stresem zatočit a mít zase klidné sny.

Meditace proti stresu

Meditace je aktivita, kdy pomocí klidného a vědomého dýchání dokážete zklidnit organismus a oprostit se od svých myšlenek. Účinky meditace se však nedostaví ihned, je třeba nácvik. Věřte ale, že je to práce, která stojí za to. Ve chvíli, kdy se dostanete do stresující situace, budete schopní se během pár chvil zklidnit a dostat se do pohody.

Pokud s meditací teprve začínáte, vyzkoušejte ji nejprve v klidu svého domova. Najděte si na ni čas, který bude jen a pouze váš a nebude vás při ní nikdo obtěžovat. K meditaci je ideální večer, kdy jste po celém dni plní emocí a myšlenek. Následující tipy vám vysvětlí, jak si pokoj k meditování co nejlépe připravit. Nejdůležitější pravidlo ale je, že se v něm musíte cítit dobře.

💡 Tip: Víte, jaké jsou tři fáze stresu? Přečtěte si, jak s nimi pracovat.

Ukliďte si

K meditování si vyberte místnost, ve které se cítíte dobře a klidně, třeba vaši ložnici. Pokud však víte, že se vám po podlaze válí špinavé prádlo a na polici je centimetrová vrstva prachu, nejprve si pokoj trochu ukliďte. Špína vás alespoň nebude rozptylovat od vaší meditace.

Vytvořte si útulný prostor pro meditaci
Vytvořte si útulný prostor pro meditaci

Zapalte svíčku

Plápolající světla svíček působí velmi relaxačně. Stačí si zapálit pouze jednu, klidně můžete ale i deset. Vyberte si takovou, která se vám bude líbit a bude hezky vonět. Nádherné jsou třeba svíčky ze včelího vosku.

Provoňte si pokoj

Stejně jako svíčky, můžete využít i třeba vonné tyčinky nebo aroma difuzér. Z vůní si vyberte třeba levanduli nebo eukalyptus. Levandule krásně uklidňuje a eukalyptus je zase výborný na váš respirační systém. I zde je ale nejdůležitější váš vkus.

Vyberte si vůni, která vás uklidní
Vyberte si vůni, která vás uklidní

Udělejte si pohodlí

Nachystejte si místo k meditaci. Někdo má rád měkké podloží, a tak medituje na své posteli. Někdo zase raději tvrdší, a tak si spíše roztáhne karimatku. Cílem meditace však není usnout, proto pokud by vás měkká postel ukolíbávala ke spánku, raději zvolte tvrdší podložku. Na ni si můžete ještě položit deku, aby vám bylo teplo, či nějaký polštářek.

Někteří lidé mají k meditování rádi také zklidňující hudbu. Na Youtube najdete nespočet různých relaxačních melodií. Určitě ale doporučujeme hudbu pouze instrumentální, abyste se zbytečně nesoustředili na text písní.

Zkuste meditační hudbu proti stresu

Jak na meditace proti stresu?

Nyní již můžete přejít k samotné meditaci. Není na tom nic těžkého, oblékněte si pohodlné oblečení, položte se a natáhněte nohy. Zavřete oči a dýchejte. Někomu při meditaci vyhovuje spíš sezení, doporučujeme proto vyzkoušet obě varianty a následně si vybrat.

Koncentrace na dech

První fáze meditace proti stresu je zklidňující, soustřeďte se jen a pouze na svůj dech. Střídejte nádech a výdech nosem a ústy. Nadechujte se do plic a do břicha. Váš dech by měl být čím dál hlubší a pomalejší.

S každým nádechem si představujte, jak do těla proudí nová čistá energie a s výdechem vychází ta stará. Ve chvíli, kdy cítíte, že je váš dech klidný a hluboký, můžete přejít k další fázi.

Těžké tělo

Při každém výdechu cítíte, jak vše tělo těžkne a rozpíjí se do podložky. Zní to složitě, ale uvidíte, že to jde snadno. Začněte s hrudníkem, pokračujte s rukama, hlavou i nohama. Pomalu přestanete mít své tělo pod kontrolou a jediné, co ucítíte, je, jak se propadáte hlouběji a hlouběji.

Již tato fáze je velmi uklidňující, pokud ale chcete pokračovat dále, přejděte do další fáze.

Prohřívání a ochlazování těla

V ní dochází k prohřívání a ochlazování různých částí těla. Začněte s končetinami, u nich je cirkulace tepla nejjednodušší. Představujte si, jak se vašu ruce a nohy oteplují. Nechte teplo procházet celým tělem, až se krásně prohřeje. Následně se celý proces zopakuje pomocí ochlazování.

Zakončete meditaci pozitivními vizualizacemi

Ochlazení pomůže organismu se z hluboké meditace dostat. Ve chvíli, kdy už se meditace blíží ke svému konci, začněte s pozitivními vizualizacemi. Trápí vás něco? Máte před sebou stresující týden? Představuje si, jak vše půjde dobře a jak skvěle se budete cítit. Pozitivní myšlení má mnohem větší vliv než si myslíte. Určitě se proto vyhněte skeptickým a depresivním myšlenkám.

Vyzkoušejte kurz meditací

Pokud si na domácí meditace netroufáte, nebo víte, že doma nebudete mít dostatek času a prostoru, můžete vyzkoušet kurzy a lekce meditací, které najdete v každém větším městě. Meditací vás provede zkušený lektor, který vám v případě potřeby vše vysvětlí.

Další možností je také vyzkoušet lekci meditace na jednom z mnoha youtubových videí.

Video: Meditace pro začátečníky

💡 Tip: Zvyšte si svou odolnost vůči stresu s našimi jednoduchými tipy.

Články, které stojí za přečtení: