Domů » 8 Tipů: Jak zvýšit odolnost vůči stresu?

8 Tipů: Jak zvýšit odolnost vůči stresu?

od Eliška Vachková

V dnešní rychlé a chaotické době je těžké udržet si duševní pohodu. Stres je všude kolem nás, proto je důležité znát způsoby, jak se stresem bojovat, zbavit se ho či ho alespoň zmírnit.

Může být stres prospěšný?

Věřte nebo ne, i stres může být za určitých podmínek vašemu tělu prospěšný. Pokud se nevyskytuje často a v negativní formě, nemusíte se ho bát, naopak ho využijte. Znáte ten pocit, když máte před nějakou zkouškou a jste nervózní, potíte se a přejete si to mít už za sebou? V tu chvíli zažíváte stres, který vás ale nutí k lepšímu výkonu a zajišťuje dobré výsledky. Dokáže vás nabudit, i když zrovna nemáte příliš energie, což se v dané situaci hodí.

Stres, který ale pozitivní není a vašemu zdraví ubližuje je ten, který cítíte, když na vás někdo tlačí, není vám dobře v určitém prostředí nebo jste klidně i v klidu. Někdy se cítíte vystresovaní aniž byste pro to měli důvod, protože máte tento pocit zautomatizovaný – často jste stresu vystavováni a vaše tělo si na to zvyklo natolik, že mu to připadá normální. Abyste se z toho dokázali vymanit, dopřejte si pauzu a pořádně si odpočiňte.

8 Tipů na zvýšení odolnosti vůči stresu

Negativní stres, takzvaný distres, neprospívá jak vašemu psychickému, tak vašemu fyzickému zdraví. Mohou se objevit bolesti hlavy, zad či žaludku. Jestliže víte, že jste pravidelně ve stresu, učiňte změnu ve své reakci. Někdy nemůžete ovlivnit situaci kolem vás, ale vždy lze přizpůsobit váš postoj. Vyzkoušejte níže zmíněné metody, jak zmírnit stres a používejte je nejen při pociťování stresu, ale také jako prevenci před ním.

1. Každý den udělejte něco, co vás děsí

Je něco, co vás děsí a nechce se vám do toho? Udělejte to! Každý den najděte něco, čím se překonáte – vystoupíte tak z komfortní zóny a zvyknete si na nepříjemný pocit, který při tomto kroku zažíváte. A jak jistě víte, lidé si zvyknou na všechno. Naučí vás to přijmout stres jako součást vašeho života a budete mnohem otevřenější a odolnější vůči náročnějším situacím.

Toto je kontroverzní technika a není rozhodně platná pro všechny. U jiných jedinců se naopak vyplatí stresovým situacím co nejvíce vyhýbat a předcházet jim.

2. Meditace

Meditace jsou skvělým způsobem, jak se odpoutat od vnějšího světa a ponořit se sám do sebe. Naleznete zvláštní klid, který vám pomůže si uvědomit, na čem doopravdy záleží. Často jste vystresovaní úplně zbytečně, protože jste uvězněni ve svých myšlenkách, které našeptávají, co všechno musíte udělat a do kdy to musíte udělat. Stres si tak způsobíte úplně sami, aniž byste to postřehli.

Je pak těžké ho zastavit, proto se vám bude hodit meditace, která je volně dostupná na YouTube – zadáte, jaký problém chcete řešit (např. zmírnění stresu, úzkosti nebo zvýšení energie) a pustíte si audio, které vás povede. Po krátkém čase zvládnete provést meditaci i sami a přizpůsobit si ji přesně na míru. Je to zázrak – kdo nezkusil, neví.

3. Zapomeňte na stres

Nesoustřeďte se na to, že jste ve stresu. Když začnete přemýšlet nad tím, co stres způsobilo a jak jste to mohli vyřešit lépe, zaseknete se v jednom bodě a jen těžko se dostanete zpátky. Pokud máte úzkosti, myšlenkám se vyhněte úplně, vaše šance na ulpění v negativních stavech je jednou tak velká. Snažte se zaměřit na přítomnost a na to, co můžete nyní udělat pro to, abyste se cítili lépe – myslet na hezké věci nebo taky nemyslet vůbec na nic. Zastavte se, nadechněte se, uvolněte se a až poté opět pokračujte v tom, co děláte.

Stres
Smích je účinným lékem proti stresu – snižuje kortizol, který se při stresu vylučuje do těla

4. Co nejvíce si situaci zpříjemněte

Když se necítíte dobře, zpříjemněte si vše okolo vás. Připravte si dobré jídlo či pití, udržujte se v teple, běžte spát nebo si zapalte svíčku. Snažte se přizpůsobit si cokoliv, co můžete, abyste se cítili lépe. I když to možná nepomůže na sto procent, alespoň trochu se to určitě zlepší.

5. Pomozte si doplňky stravy proti stresu

Pokud máte pocit, že to sami nezvládnete, existují přírodní cesty, jak si pomoct. Jednou z nich je CBD, které má několik způsobů užívání – olej, květy, liquidy, čaje. Jedná se o přípravky, které jsou vytvořeny z marihuany bez THC (psychoaktivní látky, která způsobuje ,,stav„), a jsou tak vhodné i pro děti (pokud neobsahují 0 % THC). Nemusíte se bát, že by se vám něco stalo – pokud neberete léky, které CBD tlumí, jsou pro vás kanabidioly prospěšné. Poskytují úlevu od stresu, úzkosti a depresí. Nejrychleji funguje vapování či kouření, které ucítíte okamžitě. Olej naopak účinkuje až později, ale jeho efekt trvá déle a je preferovanější a zdravější variantou.

🛒 Široký výběr CBD zde »

Vyzkoušet můžete také kratom, se kterým ale opatrně. Nemá totiž na všechny dobrý vliv a někteří jedinci jej špatně snáží nebo jim není příjemný stav, který navozuje. V některých státech je uváděn kratom jako droga, v České republice je označen za nepotravinu. Dávkování kratomu je individuální a mělo by se s ním začínat od té nejmenší možné dávky, což je 0,5 až 1 g. Je to prášek různé barvy (zelená, červená, žlutá) a po smíchání s vodou se pije. Jeho účinky jsou buďto energizující nebo zklidňující a v obou případech jsou silné. Při častém užívání vysokých dávek vzniká závislost, proto buďte na pozoru.

6. Dechová cvičení

Rychlým a účinným způsobem, jak se odpoutat od stresu jsou dechová cvičení. Sedněte si a soustřeďte se na svůj dech. Nadechujte se do břicha, poté do plic a postupně vydechujte opět od spodu nahoru. Aniž byste o tom věděli, nejspíš při stresu zapomínáte na správné dýchání, což způsobuje pocit dušení a svírání. Zaměřte se na to, jestli nezadržujete dech a nedráždíte tak žaludek.

Můžete využít také metodu 4-7-8, která spočívá v nadechování se po dobu 4 sekund nosem, zadržení dechu na 7 vteřin a 8 vteřin vydechování pusou. Protože musíte počítat, zaměstnáte se a na chvíli zapomenete na to, co prožíváte, navíc si okysličíte mozek.

Dalším metodou je střídání nosních dírek, kdy se nadechujete jednou nosní dírkou a tu druhou si držíte. V momentě, kdy se nadechnete, tuto dírku zacpete, druhou uvolníte a vydechnete. Opět se tou samou nadechnete, zacpete ji a druhou vydechnete, a tak stále dokola. Budete překvapeni, jak silnou očistu toto dechové cvičení dopřává vašemu organismu. Budete se cítit nejen uvolnění, ale také znovuzrození.

7. Dostatečně odpočívejte

Abyste případnému stresu předešli, určitě nezapomeňte odpočívat a dělat si přestávky. Vaše tělo bude tak mít energii do zásoby a mnohem lépe bude zvládat stres. Pokud jste časově vytíženi, nedostatečně spíte či odpočíváte, máte nízký práh zhroucení – stačí maličkost a jste na dně. Je proto velmi důležité si dopřát čas, kdy nebudete dělat nic nebo něco, co vás baví a naplňuje. Vyhněte se přílišnému workoholismu a uvidíte, že se vám uleví a budete si za to při příští stresové situaci vděční.

8. Buďte s těmi, které máte rádi

Dlouhý a těžký pracovní den? Zajděte za svými přáteli nebo rodinou a zapomeňte na starosti. Povídejte si o všem možném, pusťte si společně film nebo zajděte na večeři. Nic vás nedokáže odpoutat tak jako lidé, které máte rádi. Komunikace vám nedává příležitost myslet na problémy, a vy tak máte alespoň na chvíli pocit, že neexistují. Vaše okolí vás dokáže motivovat, podržet a vyslechnout. Udržujte sociální kontakty a zlepšete tak svou odolnost vůči stresu.

Naučit se zvládat stres chce nějakou tu praxi a bude chvíli trvat, než se to naučíte. Nevzdávejte to a vydržte, nakonec si vypěstujete schopnost, která se objeví vždy, když ucítíte příval nepříjemných pocitů, které signalizují stres.

Články, které stojí za přečtení: