Domů » Jak na typologie osobnosti v komunikaci?

Jak na typologie osobnosti v komunikaci?

autor Eliška Vachková
0 komentářů
typologie

Říká vám něco flegmatik, melancholik, sangvinik a cholerik? Takto nás rozdělil Hippokrates dle základních tělesných tekutin (krev, hlen, žluč a černá žluč). Abyste lépe porozuměli nejen sami sobě, ale také ostatním, naučte se něco o každém z typů a použijte to v komunikaci.

Vlastnosti jednotlivých typologií

Nejspíš jste se o vlastnostech typologií učili ve škole, nicméně věřte tomu, že nejspíše špatně. Cholerik jako ten zuřivý, flegmatik jako ten líný, melancholik jako ten smutný a sangvinik jako ten jediný normální, že? Tak to ale není. Pokud by většina populace v České republice byla sangviniky, vypadalo by to tu jako v blázinci. Typickou osobností sangvinika je již zemřelý zpěvák Daniel Nekonečný – člověk plný energie a radosti, o kterém si řeknete, že je až šílený. Máte snad pocit, že takové vlastnosti má obyvatelstvo našeho státu?

Abychom se v nich dokázali lépe orientovat, pojďme si jednotlivé typologie představit pomocí přirovnání k pravěké společnosti.

1. Lovci: Ti rychlí

Jak tomu bylo už v pravěku – lovci jsou ti, kteří se musejí rychle rozhodovat a příliš nepřemýšlet. Jejich hlavní vlastností je tedy pohyb. Mezi tuto skupinu se řadí cholerik a sangvinik, kteří jsou si v mnoha oblastech podobní a lépe se chápou.

Cholerik – je pravda, že cholerici bývají více slyšet, nicméně jsou to skvělí manažeři a vedoucí pracovníci. Orientují se na výkon a jejich motivací je rychlost. Pokud potřebujete, aby byla práce co nejrychleji hotová, pověřte cholerika a sledujte, jak za velmi krátký čas stihne více věcí. Není totiž tak důkladný – stačí mu vědět obecné informace, aby vyvodil závěr, a pak se vrhá do akce. Ne vždy je ale toto chování vhodné. Představte si, že vyrábíte lék na nějakou nemoc a vaší motivací není vytvořit ho bez chyby, ale vytvořit ho rychle. V takovém případě by to dopadlo katastrofálně, proto tyto lidi raději umísťujeme někam, kde mohou vybít svou energii.

Cholerika můžou charakterizovat slova jako:

  • rychlost
  • energie
  • akce
  • zápal

Sangvinik – stejně jako cholerik je hodně energický, nicméně je dost společenský a rád komunikuje. Nedělá mu problém veřejné vystupování a vše si rád užívá. Jde mu tedy také o rychlost, ale rád se zdrží u věcí, u kterých mu je dobře. Výborným příkladem je nakupování: Sangvinik si neprojde drogerii bez vyzkoušení produktů či alespoň čichnutí k voňavce s atraktivním obalem. Cholerik, naopak, bude chtít mít nákupy co nejdříve z krku, a tak projde obchod, vezme si, co potřebuje, a letí dál, protože čas nestaví. Sangviniky si představte jako větší sluníčkáře, kteří se neustále potřebují hýbat.

Sangvinika můžete charakterizovat pomocí slov:

  • rychlost
  • energie
  • pozitivní myšlení
  • komunikace
typologie
Typologii lovce najdeme obvykle ve vyšších pozicích díky jejich smyslu pro akci.

2. Sběrači: Ti přesní

Když lovci vykonali svou část práce, tedy ulovili nějakou tu zvěř, přišla na řadu příprava jídla, a od toho tu byli zase sběrači či v jiné terminologii pozorovatelé. Pokud chcete, aby bylo jídlo chutné, je třeba se držet receptu. Pozorovatelé věděli, které houby jsou a které nejsou jedlé, protože si všímali, kdy se objevují a jak vypadají vedlejší účinky, když se nějaká taková houba sní. Jsou to trpělivé osobnosti, jejichž motivací je přesnost. Vědí, že pokud má být maso chutné, musí se nějakou dobu opékat, a to ne pět minut, ale do té doby, než zezlátne. Díky této typologii jsme pokročili v medicíně a dokážeme vyléčit různé nemoci. Patří sem flegmatik a melancholik.

Flegmatik – člověk, který se na první pohled jeví jako někdo, komu je všechno jedno. Pozorovatelé obecně vypadají, jako by nic nedělali, protože se jejich práce odehrává uvnitř, v hlavě. Neustále bádají a přehodnocují své nápady a snaží se najít lepší a lepší verzi. Flegmatik jistě udělá práci, kterou vám slíbil, jen v dlouhodobém časovém horizontu – to znamená ne za týden, ale třeba za měsíc, nebo dokonce i za rok. Flegmatik se snaží o celkovou harmonii a mír ve svém okolí. Rád vůdce následuje, místo toho, aby vedl. Je přizpůsobivý, ale častokrát mu schází vlastní motivace.

Charakterizující slova jsou například:

  • přesnost
  • potřeba delšího času
  • klid
  • uzavřenost

Melancholik – melancholik se vyznačuje spíše svým perfekcionismem – míří, ale nikdy nevystřelí. Jde mu o přesnost a stejně jako flegmatik se jeví jako ten, co nic nedělá, anebo když už dělá, tak pomalu. Chce totiž, aby bylo vše co nejpřesnější a podle jeho představ. Svou práci vykoná na sto procent, ale bude potřebovat více času, aby vše promyslel. Zároveň je však velmi kreativní a organizovaný. Za všech okolností se snaží vyhnout riziku.

Charakterizující slova jsou:

  • přesnost
  • potřeba delšího času
  • soucitnost
  • plánování a promýšlení
typologie
Pozorovatelé bývají výbornými zaměstnanci a trpělivými badateli, díky své přesnosti to skvěle umí s čísly.

Po rozdělení a seznámení se s jednotlivými typologiemi bychom se konečně mohli vyhrnout k základům komunikace. Lovci a pozorovatelé jsou totiž dva protipóly, kteří vnímají svět zcela jinýma očima.

Jak na typologie osobnosti v komunikaci?

Abyste se dokázali s kýmkoliv lépe domluvit, budete potřebovat vědět, jakou strategii zvolit. Každá z typologií má jiný pohled na věc a fungují na ně jiné triky. Když budete tyto tipy používat v praxi, uvidíte, že se velice osvědčí a obě strany budou spokojené.

Strategie komunikace u lovců

Váš šéf je lovec a vy potřebujete vědět, jak na něj, aby vám nepraskli nervy, a on na vás nezačal křičet. Je to jednoduché: lovec chce rychlost, nejde mu o přesnost. Až příště bude chtít nadřízený vědět nějakou informaci, bez zdlouhavého vysvětlování mu ji sdělte nebo řekněte, že ji zjistíte, pokud ji nyní nevíte. Lovcům stačí vědět odhad, ten k jejich vyhodnocení situace totiž úplně stačí.

Potřebujete, aby daná práce byla hotová a vidíte, že se blíží konec termínu? Zatlačte trochu. Připomeňte se, zdůrazněte, kdy má být práce hotová, ale nezdržujte se důvody, proč a jak. Lovci stačí pokyn, který ho nastartuje, a pak sám začne jet na plný výkon. Ne, že by váš šéf schválně posílal maily pozdě, jen se soustředí vždy na tu nejnovější zprávu, kterou zrovna nemusí být ta práce, kterou po něm vy chcete.

Při sdělování informací buďte struční. Cholerik a sangvinik milují odrážky a zaškrtávání splněných úkolů, proto zvolte takovou taktiku, která udělá z dlouhé slohové práce výcuc těch nejdůležitějších bodů. Jakmile lovec uvidí krátkou zprávu, která mu jasně a zřetelně řekne, co má udělat, rád se do toho vrhne. Když ho ale necháte sedět u rolovací zprávy, už při prvním pohledu ji odloží (a pravděpodobně si ani nevšimne, že v ní byl datum zhotovení). Odkládá ji tak dlouho, dokud na něj nevlítnete a nedáte mu dobrý důvod, proč by si ji měl přečíst.

Strategie komunikace u pozorovatelů

Pozorovatelé naopak budou vyžadovat přesnost, nikoliv rychlost. Pokud jim chcete říct, že mají nějaký úkol, nezapomeňte jim vše podrobně vysvětlit, aby přesně věděli, co a jak mají dělat. Dejte jim také možnost položit otázky, aby věděli, že vám záleží na jejich práci a chcete, aby ji odvedli co nejlépe. U pozorovatelů se naopak nebojte rozepsat, připište i pozdrav a buďte co nejosobitější. Pro tuto typologii je důležité udržovat dobré vztahy.

Ať už se jedná o pracovní či soukromý život, netlačte na ně. Dejte jim prostor a čas, aby měli klid v duši. Pokud jste spíše lovci, budete mít sice pocit, že se jen flákají, ale věřte, že pracují – přemýšlejí. Kdyby měli 20 hodin na pokácení lesa, 18 hodin budou brousit sekyru a zbylé 2 hodiny sekat. I když se vám to nejeví jako produktivita, věřte, že jejich způsoby přinášejí ovoce.

Dokud si něčím nebudete jistí, raději jim to neříkejte. V případě, že jim dáte nepřesnou informaci (která pro vás bude dostačující), budou s ní počítat jako s konečnou, což může napáchat velké škody. Představte si, jak by to dopadlo, kdybyste chirurgovi řekli, kde asi tak cca má řezat pacienta. Jakmile se jen o jeden jediný centimetr splete, je konec – toto je filozofie jejich života, a pokud s nimi chcete vycházet, bude zapotřebí ji začít vnímat a přijímat.

Přednáška Hany Ondruškové o typologii osobnosti je velmi detailním a praktickým průvodcem pro život.

Klíč k úspěšné komunikaci

Ten, kdo zná a umí využívat strategii typologie osobnosti má nejen v profesním, ale také v osobním životě vyhráno. Umění působit na lidi vám otevře dveře úplně kamkoliv. Jen si vezměte, jak vděční jste, když vám někdo rozumí, když někdo vyhovuje vašim požadavkům, aniž byste je museli vyslovit nahlas – takového člověka si prostě zamilujete. Je to jen o nalezení rovnováhy mezi všemi 4 temperamenty a o snahu porozumět tomu, jak svět vnímá ten druhý. Pokud se do něj dokážete vcítit a pochopit, jak přemýšlí, máte vyhráno.

Další zajímavé články

Žij úspěšně nové logo

Jak uspět v době internetu v životě i podnikání.

Copyright © 2024 | ŽijÚspěšně.cz