Domů » Jak získat energii a co nás nabijí?

Jak získat energii a co nás nabijí?

od Eliška Vachková

Někdy každý z nás potřebuje takzvaně ,,dobít baterky“. Kromě produktů s kofeinem existuje ale také několik způsobů, jak získat energii přirozeně bez užití jakýchkoliv látek. Zbavte se únavy rychle a spolehlivě!

Jak funguje kofein

Určitě spousta z vás využívá sílu kofeinu k okamžitému doplnění energie, v tom je totiž výborný. Možná ale také víte, že po jeho odbourání (cca 4 hodinách) se únava opět dostaví, dokonce ještě ve větším množství. Jak je to možné?

Když jste unavení, znamená to, že se receptory ve vašem mozku začínají vázat na adenosin (hormon ospalosti). Čím déle jste vzhůru, tím více adenosinu receptor zachytí. Kofein způsobuje to, že v podstatě nahradí adenosin a receptory se tak začnou vázat k němu a adenosin přestávají vnímat. Vy cítíte příval energie a únava najednou mizí. I přes tento fakt se hormon únavy nepřestává vylučovat a shromažďovat, tudíž po účinku kofeinu budete úplně vyčerpaní.

Kofein může být vaším věrným přítelem, ovšem nezneužívejte ho. Měl by sloužit jako chvilka odpočinku, ne jako nutnost nebo dokonce náhrada kvalitního spánku. Jedná se o stimulační drogu, tudíž se na něm tvoří závislost – čím více vypijete, tím vyšší toleranci si vytvoříte. Pokud si zvyknete na určitý počet šálků kávy denně, vaše tělo je začne vyžadovat a při nedodání dávky se mohou dostavit nežádoucí účinky jako pocit únavy, bolesti hlavy, deprese či zhoršení pozornosti. Dávejte si tak na své dávkování pozor, jinak se můžete dostat do začarovaného kruhu s poruchami spánku.

💡Tip: Ideální je tak kávu například dva dny v týdnu úplně vynechat. Můžete také zkusit podpůrné doplňky. Velmi oblíbený je Mindflow, který díky kombinaci 12 přírodních látek dokáže navodit pocit plný energie a soustředění.

Jak získat energii

Abyste se závislosti na kofeinu vyhnuli úplně, vyzkoušejte jiné zdroje, které vám doplní energii. Některé vám pomohou i z dlouhodobého hlediska, u jiných se účinek dostaví pouze v danou chvíli.

1. Citron

Jistě už jste slyšeli o tom, že někteří lidé pijí každé ráno vodu s citronem ještě nalačno. Dělají to z toho důvodu, že na prázdný žaludek účinkuje citron nejlépe. Díky látkám, které obsahuje (vitamin C, draslík, vápník) pročišťuje organismus a pomáhá vylučovat toxiny, proto se cítíte více nabití energií. Kromě toho pečuje o pleť, zlepšuje imunitu a pouhým přičichnutím i náladu.

2. Pohyb

Nejen, že je zdravý, formuje postavu, vyplavuje endorfin (hormon štěstí), ale také vám dodá potřebnou energii, a to i z dlouhodobého hlediska. Pravidelný pohyb totiž pomáhá tělu se všemi funkcemi, které plní, a zajišťuje jak psychické tak fyzické zdraví. Budete se tak celkově ve svém těle cítit lépe. Pokud máte špatnou náladu, i pouhá procházka vám dokáže vykouzlit úsměv na tváři. Když budete provozovat pohyb venku, celý účinek ještě více podpoříte.

3. Vyvětrejte

Už jsme si řekli něco o tom, že při pobytu venku se vaše šance na zvýšení energie zvětšují, proto pokud zrovna nemůžete vyrazit z uzavřeného prostoru, alespoň zde vyvětrejte a uvidíte, že vám výměna vzduchu prospěje. Ideálně byste měli větrat každé tři hodiny, minimálně však 3x denně. Když pobýváte v uzavřené nevětrané místnosti, začne zde převládat námi vydechovaný oxid uhličitý a kvalita vzduchu rapidně klesá. Způsobuje únavu, bolest hlavy a nechuť cokoliv dělat. Až se příště budete cítit unavení, zamyslete se nad tím, zda dýcháte čerstvý vzduch.

4. Zastavte se na chvíli

Jestliže příliš pracujete a dopřáváte si minimum přestávek, není divu, že se cítíte unavení. Na krátkou chvíli se zastavte a prostě odpočívejte – ideálně si třeba lehněte a jen tak buďte. Pokud vám takový typ odpočinku nic moc neříká, udělejte něco, co vás od práce rozptýlí – připravte si nějaké jídlo, pití nebo mrkněte na sociální sítě. Při dostatečném množství odpočinku nebudete mít pocit, že jste přepracování, protože budete dodržovat rovnováhu, která vás ochrání před psychickým zhroucením.

energie
Chvíle klidu vám dodá potřebnou energii, ale také svěží pohled na situaci.

5. Meditace či jóga

Skvělými pomocníky, kteří dokáží zázraky jsou meditace a jóga. Meditace je aktivita, při které utišíte své myšlenky a budete se soustředit pouze na dech. Mluvené slovo, které vás navede k větší energii najdete volně dostupné na internetu. Protože naše psychika dokáže mnohé, i pouhou meditací lze změnit váš aktuální stav. Jóga oproti tomu využívá kromě dechu i tělo. Pozice v ní masírují orgány, protáhnou vás a celkovým rozprouděním organismu nabijí.

6. Hudba

Ta správná hudba vás dokáže motivovat, nakopnout a dodat dobrou náladu. Hudba nás ovlivňuje víc, než si uvědomujeme. Odbourává stres, zlepšuje koncentraci a díky vzpomínkám, které máme s poslechem spojeny nám dodává pocity, které jindy nezažijeme. Playlist vašich oblíbených písniček vám pomůže zlepšit zážitek i z tak obyčejných věcí jako je úklid, vaření, cvičení nebo práce.

7. Nechte si dodat energii od lidí kolem vás

Ať už jste unavení či demotivovaní, vaši přátelé jsou tu pro vás. Běžte se za nimi podívat a užijte si spoustu zábavy. Zajímavé konverzace vás jistě obohatí a povzbudí. Jestliže se navíc nacházíte ve větším okruhu lidí, kteří energií překypují, snadno se od nich nakazíte – atmosféra dokáže mnohé.

8. Dělejte to, co máte rádi

Co by vás mohlo nabít víc, než čas strávený něčím, co máte rádi? Když vás něco baví, automaticky se při tom cítíte příjemně a máte energie na rozdávání. Nezapomínejte na své koníčky a zařazujte je do svého života častěji. Pokud budete upřednostňovat jiné priority před sebou samým, uvidíte, že to ponese následky – odněkud sílu musíte brát, nelze ji jen dávat.

9. Studená sprcha

Zkuste své tělo aktivovat studenou sprchou. Na někoho to funguje a na někoho nikoliv. Studená sprcha šokuje tělo a probudí vás. Navíc má pravidelná studená sprcha mnoho benefitů od posílení imunity po zlepšení prokrvení celého těla.

Vyzkoušejte některý z uvedených tipů a získejte energii jednoduše bez nutnosti kávovaru či jiných pomocníků.

Články, které stojí za přečtení: