Domů » Pavla Temrová: Jak funguje realitní business a vyplatí se nyní investovat do nemovitosti?

Pavla Temrová: Jak funguje realitní business a vyplatí se nyní investovat do nemovitosti?

od Patrik Pilous

O realitách se v současném dynamickém světě hovoří jako o bezpečném přístavu. Peníze na běžných účtech budou v následujících letech ztrácet hodnotu více než jsme byli zvyklí, zprávy o nestabilních akciových trzích plní plátky ekonomických magazínů a kryptoměny jsou čirou sázkou na nejistotu. Jaké jsou trendy v realitním businessu a proč se i dnes, když jsou nemovitosti historicky nejdražší, vyplatí investovat do bytu či domu. O tom všem jsme si povídali se zkušenou realitní makléřkou na volné noze, Pavlou Temrovou.

Jaký je tvůj klíčový faktor úspěchu při prodeji nemovitostí v roce 2021?

Za klíčové považuji mít velmi dobré vztahy s klienty, které jsou postaveny na důvěře a vzájemném respektu. Umět si ohlídat kvalitu práce ve všech fázích obchodu, držet nad věcmi kontrolu, orientovat se v prodejních procesech. Samozřejmostí je dobře nastavený marketing. Všechny nemovitosti, které naberu do prodeje obsluhuji od A-Z osobně, nikoho jiného za sebe na prohlídky neposílám, takže o nich mám dokonalý přehled. Pokud mám napnutou kapacitu, prostě nové nemovitosti nenaberu. 

Pokaždé usiluji o to, aby byl můj klient nejen spokojený ale nadšený, že prodal opravdu dobře a že to proběhlo v klidu. I proto přistupuji ke každému prodeji, jako by se jednalo o prodej mé vlastní nemovitosti, dávám do toho velký kus sebe. Díky tomu můžu fungovat dlouhodobě jako nezávislý realitní makléř ve velmi konkurenčním prostředí.

Jak jsi se stala realitní makléřkou?

Nemovitosti mě přitahovaly od mala. Asi je to tím, že moje rodina nikdy žádné neměla a já už jako dítě snila o chalupě v horách a o zahradě. Zájem o reality katapultovala moje práce, když jsem v roce 2004 dostala nabídku pracovat pro developerskou společnost FINEP, která úspěšně postavila a prodala tisíce nových bytů po celé Praze. Odvaha rozjet vlastní realitní službu přišla asi o deset let později.

Stalo se to až na základě knížky Realitní kuchařka, kterou jsem napsala a která mě později přivedla k prvním zakázkám, přestože k tomu nebyla vůbec určena. V té době jsem ale váhala, jestli na to mám, a první obchody jsem, bez nároku na honorář, předávala jiným realitním makléřům.  

Co pro tebe byly přelomové mezníky v životě i v práci?

Bylo jich mnoho. Když jsem ve čtrnácti nastoupila na brigádu do pekárny a začala si vydělávat první peníze.  V osmnácti odchod z domova do velké Prahy a osamostatnění se.

Zásadní změnu přinesla doba před rokem 2000, když jsem odjela jako aupair do USA a skoro dva roky žila u rodiny mladých programátorů, kteří pracovali pro Billa Gatese a dostali nápad, že bych mohla programovat také. Výměnou za hlídání svojí dcerky mi zaplatili večerní studium na jedné z vysokých škol v Silicon Valley.

Učila jsem se dělat první weby, chápat fungování databází, internetu a poznávat pro mě „druhou Ameriku“. Ukázalo se to jako skvělý tah, který mi po návratu do Čech zajistil na několik let práci v IT na pozici Account managera. Někdy v té době jsem začala intenzivně testovat první realitní servery. V porovnání s dneškem to byl pravěk. 

Jaká pracovní dovednost ti jde úplně nejlépe?

Klienti na naší spolupráci oceňují zejména spolehlivost, rychlost a že je na mě to opravdové spolehnutí.

Osobně to cítím tak, že mám silný tah na bránu. Pokud se do něčeho zakousnu, nevnímám čas a jsem schopna pracovat dlouho do noci. Z dílčích dovedností to je komunikace. Na druhou stranu si vůbec nemyslím, že úspěšný realitní makléř musí umět skvěle komunikovat a mít charisma. Znám spoustu vynikajících realitních makléřů, kteří jsou v nitru totální introverti a museli se naučit komunikovat, vystoupit ze své komfortní zóny. Když si s nimi povídáte, vůbec nemáte pocit, že vám něco prodávají, vyzařuje z nich určitý klid a zkušenosti a umí skvěle naslouchat.

pavla temrová reality

Jaké jsou tři hlavní trendy tvého oboru? 

  1. Důraz na neustálé se vzdělávání. Makléř je v podstatě jako právník, stavař, obchodník, psycholog, specialista na marketing, daně a finance v jednom. Lidi si často myslí, že makléř zajišťuje prohlídky nemovitostí a inzeruje. To samo nestačí. Pro úspěšný prodej musíme někdy pořádně zamakat. Orientovat se v zákonech, najít řešení problémů, které nejsou na první pohled vidět. 
  2. Roste kvalita prezentací. Profesionální marketing – virtuální prohlídky, letecké pohledy z dronů, videa, profesionální prezentace jsou samozřejmostí. Je běžné, že do prodávaných nemovitostí investujeme i desítky tisíc za propagaci.
  3. Roste spolupráce mezi makléři z různých firem. Už si nehrají jen a svých „písečcích“, díky internetu a sociálním sítím k sobě máme blízko. Nejen z pohledu obchodničiny ale i z důvodu sebevzdělávání, sdílení zkušeností. Učíme se od sebe, nehledě na to, kdo pro koho pracuje, jaký dres nosí. Inspirujeme se. V tomto ohledu je makléřská komunita velmi unikátní a přátelská.

Doporučila bys nyní investovat do nemovitosti? Jaký typ bys volila?

Ano. I v této turbulentní a nejisté době vidím v investici do kvalitní nemovitosti = v kvalitní lokalitě bezpečně uložené peníze. Navzdory vysokým cenám se nebojím investovat do nových bytů v Praze, protože se jich staví (vůči poptávce) velmi málo. Jsem přesvědčena o tom, že dlouhodobě si svoji cenu nejen udrží, ale že ji významně zvýší. Tady je důležité správné načasování. Spuštění prodeje projektu s novými byty nastává obvykle ve chvíli, když má projekt alespoň územní rozhodnutí, ideálně stavební povolení.

Pak trvá další cca 2-3 roky, než se dokončí výstavba a zkolauduje se. Teprve pak se zpravidla podepisují s klienty kupní smlouvy a čerpají se hypotéky. Toto několik let trvající mezidobí tak může pro mnohé lidi znamenat jednak zakonzervování si kupní ceny s příslibem růstu ceny bytu, než se dostaví. Jinými slovy, dají 10 % vlastních zdrojů na začátku a zbytek doplatí třeba až za 2-3 roky z hypotéky. To může znamenat čas pro zajištění vlastních financí pro doplacení. Pokud si chtějí mezitím třeba vylepšit daňové přiznání kvůli hypotéce nebo došetřit více vlastních zdrojů.

Jak se díváš na současný realitní trh v Praze?

Ceny realit jsou velmi vysoké. Nikdy v historii se nedalo prodat za vyšší ceny než dneska, což je skvělá zpráva pro lidi, kteří uvažují o prodeji svého bytu. Na druhou stranu je mi nesmírně líto mladých lidí, kteří jsou v situaci, kdy řeší vlastní bydlení. Sama jsem před lety začínala z ničeho, chvíli jsem i bydlela na ubytovně.

Mnoho let jsem bydlela v pronájmu. I tehdy se mi zdály ceny bytů nedosažitelné. To podstatné je ale dostupnost hypoték a nároky na vlastní zdroje. To v dnešní době není vůbec špatné. K nákupu nemovitosti postačí 10 % a úrok se dá sjednat už kolem 1,7 %.  Je potřeba to vidět tak, že ceny realit rostou (s menšími výkyvy) stále.

Přečtěte si také článek o rekonstrukci domu krok za krokem nebo o dokonalých nájemních smlouvách.

Články, které stojí za přečtení: