Domů » Změna začíná změnou jídelníčku

Změna začíná změnou jídelníčku

od Patrik Pilous

Pokud nejste spokojení s vlastní postavou, zdravím nebo fyzičkou, je na čase zapracovat na svém jídelníčku. Právě od stravy se všechno odvíjí. Cvičení je sice důležité. Jestli však půjdete 4krát týdně do posilovny nebo běhat, ale stále se budete stravovat nesprávně, pokrok bude minimální, nebo téměř žádný. Až tak důležité jídlo je. Chcete docílit toho, že budete plní síly, fit a s dobrou náladou? Víme, jak na to. Změňte jídelníček!

Jak změnit jídelníček

Jak by měla taková změna jídelníčku vypadat? Začněte u toho, že zjistíte nároky svého těla. Každý totiž potřebuje trochu něco jiného. Někdo hodně sportuje, jiný má zase sedavé zaměstnání a sportu moc nedá.

A pak jsou tu ještě ti z nás, kteří mají specifické nároky, například preferují jen rostlinnou stravu nebo je trápí nějaká nemoc. Nejjednodušší zkrátka je nechat si sestavit vlastní jídelníček od profesionála. Ten prozkoumá, jaký máte životní styl a určí, co je pro vás to nejlepší.

Co obsahuje správný jídelníček?

Jak by takový jídelníček měl vypadat? Bude obsahovat všechny důležité makroživiny (sacharidy, tuky, bílkoviny), ale i vitamíny a minerály ve správném poměru. Odborník vezme v úvahu i to, jaký máte energetický výdej. Pomůže vám nejen zhubnout, ale i si zdravou váhu udržet, případně nějaké to kilo nabrat.

Nebojte se, nebudete jíst jen samé nudné potraviny. Nutriční specialista si dá záležet na tom, aby váš jídelníček byl pestrý a zábavný. A zároveň abyste si ho zvládli sami připravit. Jinak totiž hrozí, že ho příliš dlouho držet nebudete. Jeho cílem je vytvořit takový plán, který je dlouhodobě udržitelný.

V jídelníčku se mohou objevit i produkty ze sportovní výživy. Například proteiny – ty jsou obzvlášť důležité zejména pro sportovce, ale využijí je i lidé v redukci nebo vegani a vegetariáni. A nejspíš v novém plánu narazíte i na výrobky ze sekce zdravé výživy. Třeba nové mouky nebo zdravější sladidla.

Nemusíte mít obavy, že kvůli novému jídelníčku budete muset trávit hodiny v obchodním centru. Všechny zdravé potraviny seženete jednoduše online. Například v e-shopu se sportovní výživou Aktin. Co všechno Aktin nabízí a proč byste měli nakupovat právě zde? Přečtěte si článek Recenze Aktin na Ecoblog.cz! Tento e-shop totiž nabízí i vlastní značku produktů nejvyšší kvality, které vás zaujmou příznivou cenou a pestrostí.

Výhoda zdravých potravin, proč jim dávat přednost?

Zdravé potraviny mají spoustu výhod a pokud jste je doposud vynechávali, o hodně jste přicházeli. Tak například sušené plody – ty spousta lidí opomíjí, a přitom je to ideální svačinka na výlety nebo do práce, když rychle potřebujeme dobít energii, ale je to i vhodné dochucovadlo do pečení.

Zejména datle dokáží v mnohém nahradit klasický bílý cukr. Na rozdíl od cukru nezpůsobují žádné civilizační choroby. Naopak, obsahují spoustu vlákniny, pročišťují cévy a podporují mozkovou činnost. Nic takového vám konvenční sladilo neposkytne.

A tak bychom mohli pokračovat donekonečna. U zdravých potravin platí, že jsou prospěšné, lépe zasytí a různými způsoby zlepšují náš výkon, imunitu a psychickou pohodu. Nejde jen o sušené plody, ale i o celozrnné pečivo, různé přílohy, libové maso, čerstvou zeleninu či mléčné výrobky a další.

Čemu se při sestavování nového jídelníčku vyhnout

Při sestavování racionální výživy se snažte vyhýbat většině průmyslově zpracovaným potravinám. Máme tím na mysli hlavně mražené polotovary, sycené limonády, instantní nudle, chipsy a další produkty, které výrobce upravil a přidal do nich spoustu škodlivých tuků, éček, soli a cukru.

Takové produkty nepřináší tělu nic hodnotného. Obsahují spoustu kalorií a nezdravých tuků. A navíc kvůli tomu, že do nich v továrnách přidali spoustu barviv a dochucovadel, nedokážeme se při jejich konzumaci ohlídat. Ve výsledku sníme mnohem víc, než bychom ve skutečnosti potřebovali. Jeden příklad za všechny – balíček chipsů. Málokdo se dokáže zastavit, jakmile jednou ochutná.

Zkuste tyto nezdravé potraviny nahradit poctivou kuchyní. A když na váš přijde „mlsná“, uzobávejte něco, co je nutričně přínosné a zároveň to není chemická bomba. Tak například ořechy v naturální podobě. Díky tomu, že obsahují hodně proteinů a zdravých tuků, zaženete s nimi malý hlad. Ale jelikož neobsahují dochucovadla, dokážete si říct v tu pravou chvíli dost.

Zkuste také článek o tom, jak vytvořit zdravý jídelníček na měsíc nebo o jídelníčku v keto dietě.

Články, které stojí za přečtení: