Domů » Víte, jak funguje podprahová reklama a podvědomí?

Víte, jak funguje podprahová reklama a podvědomí?

od Radu

Možná, že jste před pár lety z médií zaregistrovali ustavení zákazu podprahové neboli subliminální reklamy. O jejím vlivu se dodnes vedou debaty mezi běžnou veřejností ale i odborníky. Pokud jste doposud neslyšeli o tom, co to je podprahová reklama, nezoufejte, v článku vám tento termín vysvětlíme a ukážeme, jak snadno dokáže manipulovat s podvědomím.

💡 Tip: Víte, jak pomocí konverzního poměru zjistit úspěch vašeho webu? Přečtěte si v následujícím článku.

Jak funguje podprahová reklama?

Způsob, jakým dokáže podprahová reklama manipulovat s lidskou myslí, nejprve demonstruji na následujících dvou historických experimentech.

Eat Popcorn! Drink Coca-Cola!

Představte si, že sedíte v kině, díváte se na film a najednou vás popadne bez jakýchkoliv příčin neskutečná chuť na popcorn. Samozřejmě, může se stát, ale v případě psychologického pokusu Jamese Donalda Vicaryho v roce 1957 za to pravděpodobně mohla subliminární reklama.

Fungovalo to tak, že Vicary vložil do promítacího pásu filmu dvě pobídky, Drink Coca-Cola! (v češtině pijte Coca-Colu!) a Eat popcorn! (v češtině jezte popcorn!). Tyto záznamy byly tak strašně krátké, že byly běžným pohledem nerozpoznatelné, ale zároveň dokázaly v podvědomí lidí způsobit, že po šesti týdnech pokusu se v daném kině došlo k nárůstu konzumace o více než 50 % popcornu a Coca-Coly o 18 %.

Samozřejmě tento projekt měl i své kritiky, kteří například tvrdili, že vyšší konzumaci popcornu mohlo způsobit i počasí, případně děj filmu, který se odehrával na poušti.

I am honest! I will not steal!

Druhý z experimentů měl na starost Hale Becker, který v roce 1987 vložil do rádiového vysílání v nákupním domě opět velmi krátké sdělení I am honest! (v češtině jsem čestný) a I will not steal! (v češtině nebudu krást!).

Z výsledků této reklamy vyplývá, že se celkový počet krádeží v daném nákupním domě snížil o 50 až 75 %. Tím se tento experiment stal jediným, u kterého byla potvrzena kauzalita mezi podprahovou reklamou a důsledkem.

💡 Tip: Přečtěte si také, jaké benefity vám může přinést pozitivní psychologie.

Co je podprahová reklama?

Zákon č. 231/2001 Sb. O provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů definuje podprahové sdělení jako:

Zvuková, obrazová nebo zvukově-obrazová informace, která je záměrně zpracována tak, aby měla vliv na podvědomí posluchače nebo diváka, aniž by ji mohl vědomě vnímat.

Zákony pro lidi.

Subliminální reklama vychází z faktu, že lidský mozek dokáže vnímat za pomocí smyslů několik podnětů zaráz, a to dokonce aniž bychom o to vědomě stáli. To se může stát jednak z důvodu, že daná informace může být natolik zakódovaná, aby ji lidské vědomí nebylo schopno rozkódovat anebo je mozek natolik přehlcený jinými informacemi, že ji již nedokáže vědomě vnímat. Působí tedy především na naše podvědomí.  

Vzhledem k tomu, že bývá nejčastěji zvuková nebo obrazová, tak útočí především na zrak a sluch. Díky tomu může podprahová reklama ovlivnit naše názory i postoje a to, ať už v oblasti nákupů nebo i v kontextu mravních a estetických problémů.

💡 Tip: Víte, jak snadno zjistit DIČ?

Možná nebezpečí?

Jak jsem ukázala na příkladu z obchodního domu, kde došlo ke snížení krádeží, může mít subliminální reklama pozitivní důsledek na příjemce sdělení i celou společnost. Na druhou stranu je velmi snadné, a v minulosti se to několikrát potvrdilo, tohoto nástroje zneužít, a to ať už ze strany reklamních agentur, ale také v rámci propagandy různých totalitních režimů.

Ze strany reklamních agentur je problém v tom, že se do sdělení často zakomponují různé sexuální motivy nebo falické symboly. Například součástí loga cigaret Camel je známý bruselský čůrající panáček. Více podobných příkladů najdete v následujícím videu.

Podprahová reklama a sexuální symboly

Zákaz podprahové reklamy

Po Vicaryho výzkumu podprahové reklamy v kině došlo v USA, Velké Británii a Austrálii k jejímu zákazu. Postupně se tento zákaz přenesl i do dalších zemí, a to z důvodu, že se jedná o takzvanou nekalou praktiku.

V Česku je podprahová reklama zákonem zakázaná. V zákoně je napsáno, že provozovatel vysílání musí zajistit, aby se ve vysílaných pořadech nevyskytovala podprahová sdělení. Zároveň tento zákaz platí také pro vysílaná obchodní sdělení.  

💡 Tip: Znáte těchto 11 skvělých principů psychologie prodeje? Zjistěte v dalším článku.

Články, které stojí za přečtení: