Domů » 10 Tipů: Jak se uklidnit ze vzteku a stresu?

10 Tipů: Jak se uklidnit ze vzteku a stresu?

od Tereza Gödrichová
Publikováno Aktualizováno
Stres

Udržet svou mysl na klidné hladině může představovat náročnou práci. Vztek a stres dokážou pěkně znepříjemňovat žití, ale bohužel se jim v životě nejde zcela vyhnout. A jestli tyto momenty nezvládáte, můžete si tak akorát zbytečně komplikovat život. Proto byste měli přijít na váš způsob, jak se uklidnit.

Občasný vztek či stres vám zásadně neublíží, ale žít s neustálou úzkostí, nervy nebo strachem vám tak akorát přinese zdravotní problémy, ztrátu blízkých a smutný život. To si snad nikdo nepřeje, a proto by se s tím mělo začít něco dělat. Ovšem úplně každému přijde vhod umět uklidnit se, protože tyto techniky využije i v běžných, „banálních“, ale přesto nepříjemných situacích.

Uklidnění: Jak ho dosáhnout?

Když už je toho na vás zkrátka hodně, topíte se v moři neustálého stresu či vzteku a nedokážete přeplavat ten silný proud negativních myšlenek, potřebujete jediné: Přijít na ten správný způsob, který vám pomůže přeplavat toto emoční tsunami a přinést vytoužené uklidnění a relax.

Pokud se v těchto řádcích vidíte, víte, že zvládat úzkostlivé situace vám dělá problém a chtěli byste na tom zapracovat, zkuste využít tyto jednoduché tipy. Pomohou vám zbavit se nepříjemného vzteku a stresu, a navíc jejich praktikování zvládne opravdu každý. Najednou pak ty napjaté situace nebudou už tak problematické.

Hudba a květiny
I běžné radosti, jako je hudba a květiny, dokážou přinést skvělé uvolnění těla i mysli

1. Správně dýchejte

„Nádech, výdech“ –⁠ ne nadarmo se tato dvě slova říkají ve vyhrocených situacích. Dýchání patří mezi ty nejúčinnější techniky pro rychlé uklidnění vzniklého hněvu nebo úzkosti. Pokud se tedy dostanete do vzteku či stresu, chce to zastavit se a soustředit se na správnou techniku dechu.

Jen si představte ten okamžik, kdy se cítíte nervózní nebo nahněvaní – dýcháte rychle a mělce. Abyste se dostali zpátky do klidového stavu, stačí svůj dech zpomalit a praktikovat pár dechových cvičení

Dlouhé, hluboké a pomalé nádechy dokážou tyto emoce přerušit a pomohou vám se uklidnit. Zkuste se nadechovat po dobu 3 vteřin, 2 vteřiny v sobě vzduch zadržet a následně vydechovat 6 vteřin. Věnujte přitom pozornost svému tělu a myslete na to, jak s každým nádechem do sebe taháte klid i pozitivní energii a s výdechem ze sebe vyplavujete nepříjemné pocity.

Nenechávejte toto cvičení až na chvíli, kdy pocítíte úzkost. Dechové techniky si procvičujte i v klidovém stavu, abyste poté věděli, jak je v potřebné situaci provádět.

2. Popřemýšlejte nad vzniklou situací

Lidi občas míchají tendence se nervovat či stresovat z věcí, u kterých to ve skutečnosti není potřeba. Zkuste se na chvíli zastavit a opravdu se zamyslet nad tím, zda tuto situaci zbytečně moc neprožíváte.

Připravte si otázky, které si vždy položíte v kritických okamžicích. Jen se ujistěte, že vám opravdu pomůžou. Mohou znít třeba v takové formulaci: „Bude mi na tom záležet i příští týden?“ nebo „Jak moc to ovlivní můj život?“ či „Opravdu mi tato osoba/situace stojí za způsobování nepříjemných pocitů?“. To vám umožní změnit myšlenkové pochody a vy se zamyslíte, jestli je vážně nutné takto reagovat na současnou situaci.

V horké chvíli se mozek příliš soustředí na příčinu a racionální myšlenky se schovávají v pozadí. Tyto otázky dávají příležitost umožnit racionálnímu myšlení, aby se ukázalo a vedlo k lepšímu reakci a uklidnění.

3. Zkuste fyzickou aktivitu

Skvělý způsob, jak dostat emocionální energii ven, představuje fyzická aktivita. Jděte se projít, zaběhejte si, zacvičte nebo zkuste nějaký sport či tanec. Při pohybu se uvolňuje serotonin, který vám pomůže uklidnit se a cítit se lépe.

Prakticky jakákoliv forma fyzické aktivity může uklidnit vaši tělo i mysl od stresu nebo hněvu. I když nepatříte mezi profesionální sportovce nebo se vaše kondička nachází na bodu mrazu, cvičení stále patří mezi skvělé způsoby vyklidnění se.

💡 Tip: Víte o tom, že úzkosti dokážou ovlivňovat i vši přirozenou obranyschopnost? Přečtěte si, jaký dopad má stres na vaši imunitu.

4. Vydejte se na čerstvý vzduch

Teplota a cirkulace vzduchu v místnosti mohou zvýšit vaši úzkost nebo vztek. Jestli pociťujete napětí v těle a nacházíte se prostoru, kde je horko a dusno, může vám to vyvolat záchvat paniky.

Co nejdříve se z tohoto prostředí dostaňte a jděte ven, i kdyby to mělo být jen na pár minut. Nejenže vám čerstvý vzduch přinese uklidnění, ale také změna prostředí může někdy přerušit váš úzkostný nebo zlostný stav.

Tento bod můžete spojit i s tím předchozím. Fyzická aktivita vykonávaná na čerstvém vzduchu přináší uklidňující myšlenky a pocity. Zejména pokud se vydáte do přírody, ta má totiž blahodárné účinky na naši mysl.

Pobyt v přírodě má blahodárné účinky na naši mysl

5. Pobavte se s blízkým

Vypovídání se blízkému rodinnému příslušníkovi, důvěryhodnému příteli nebo kolegovi v práci může udělat zázraky. I když nemáte čas na plnohodnotný telefonát či setkání se, rychlá výměna textových zpráv dostane z vás vše ven a dopřeje vám pocit vyslyšení.

Sociální kontakt je dobrým odlehčovačem stresu, protože nabízí rozptýlení a podporu. Bonusové body získáte, pokud se spojíte s vtipným kamarádem, který vám pomůže se zasmát, čímž se dostanete do skvělého rozpoložení.

6. Poslouchejte hudbu

Až budete příště cítit, že vás přemáhá úzkost či vztek, pusťte si nahlas nebo do sluchátek svou oblíbenou hudbu. Poslech muziky může mít na vaše tělo i mysl velmi uklidňující účinek nebo vám dokáže také dobít baterky.

V případě, že se zaměříte na veselejší a rytmičtější písničky, tak vás mohou pořádně nakopnout, roztančit a rozveselit. Pomalá hudba zase dokáže uvolnit a snížit stres v těle. Ať už tak nebo jinak, dobrá hudba vás dostane na pozitivní vlnu.

7. Vypište se 

Jestli se nemáte komu svěřit nebo vám to zkrátka v tuto chvíli nejde, vezměte nějaký sešit, deník či kus papíru a zapište si veškeré své momentální myšlenky a pocity. Teď zapomeňte na správnou gramatiku, interpunkci nebo souvislé věty, zkrátka pište vše, jak vás napadne. Psaní vám totiž pomůže dostat negativní myšlení ven z hlavy.

Po vypsání všech myšlenek a emocí si své „dílo“ můžete nechat na pozdější rozbor a zamyšlení nebo ho vyhodit či spálit a rozloučit se tak se svým špatným rozpoložením. Zapisování vašich pocitů vám udělá skvělý pořádek v hlavě a hlavně se dobře uklidníte.

8. Vizualizujte si svůj klid

Tento tip vyžaduje, abyste si procvičili naučené dechové techniky. Po několika hlubokých nádeších zavřete oči a představte si, jak jste v naprostém klidu a harmonii. Opravdu se do toho ponořte a pečlivě uvolněte své tělo. Představte si, jak řešíte stresovou nebo úzkostlivou situaci tím, že zůstanete dokonale klidní a soustředění.

Když si ve své hlavě vytvoříte obrázek toho, jak vypadáte v klidovém rozpoložení, můžete se k němu vždy vracet, když pocítíte úzkost nebo vztek. Opravdu je k tomu ale důležité umět ovládat správné dýchání.

Meditace proti stresu je velmi účinná
Meditace je proti stresu velmi účinná

9. Uvolněte své tělo

Když jste vzteklí nebo vystresovaní, můžete vnímat také pocit, že jsou všechny svaly ve vašem těle napjaté. Cvičení progresivní svalové relaxace vám pomůže zklidnit se, soustředit se a hlavně se uvolnit.

Abyste toho docílili, nejlépe si lehněte na podlahu s rukama nataženýma podél těla. Dbejte na to, abyste neměli zkřížené nohy a ruce v pěst. Začněte u prstů na nohou a soustřeďte se, abyste je uvolnili. Pak pomalu pokračujte vzhůru po těle a říkejte si, abyste uvolnili každou část těla, dokud se nedostanete až k hlavě.

Pokud na toto nemáte zrovna prostor, zaměřte se aspoň na vaše ramena. Tělo v napětí totiž negativně reaguje i na celkové držení těla. Posaďte se nebo se postavte zpříma a zhluboka se nadechněte. U toho se soustřeďte na přiblížení lopatek k sobě a poté s výdechem dolů. Tím stáhnete také svá ramena. Pak to několikrát zopakujte a ucítíte, jak se tělo uvolňuje.

Příjemné uvolnění a klid vám můžou přinést i pravidelné meditace.

10. Sledujte zábavná videa

Někdy je smích opravdu ten nejlepší lék na všechny nešvary. Přináší terapeutické účinky a může pomoci zmírnit celkový stres a napětí v těle, zlepšit náladu i kvalitu života. A pokud nemáte po ruce žádného vtipného blízkého, zkuste sílu internetu.

V dnešní době už má každý po ruce chytrý telefon a často i velké množství dat. Proto nejrychlejší způsob, jak se ihned začít smát, představuje vyhledání vtipných videí. Věřte, že vám okamžitě zlepší náladu.

netflix
I různé vtipné filmy či seriály dokážou pomoci se stresem nebo vztekem

Najdete mnoho jednoduchých metod, jak se rychle uklidnit v kritických situacích. Kromě výše uvedených můžete vyzkoušet i aromaterapii, najíst se či napít v případě potřeby, mačkat antistresový balónek nebo třeba i žvýkat žvýkačku. Každému může pomoci jiný způsob.

Každopádně nervový systém je hlavní složkou těla, která zodpovídá za to, jak zvládáte stres, negativní myšlenky, emoce, strach, vztek a starostí v každodenním životě. Proto dbejte na to, abyste ho zbytečně nepřetěžovali a zajistili mu vysokou podporu kvalitní stravou a životním stylem.

Články, které stojí za přečtení: