Domů » 7 Tipů: Nejlepší nástroje osobního rozvoje

7 Tipů: Nejlepší nástroje osobního rozvoje

od Aneta

Osobní rozvoj je téma, kde mnoho z nás jde z 0 na 100 a pak rychle opět na nulu, dokud se neobjeví nový podnět, který nás opět vyžene nahoru s touhou dělat vše anebo se vrátit zase k ničemu. Zajeté koleje je těžké opustit. V tomto článku se podělím o sedm nejdoporučovanějších technik, které se nakonec i mně po dlouhém boji povedlo začlenit do běžného života.

Nástroje osobního rozvoje

Navrhuji, abyste si vybrali ten, který se Vám nejvíce líbí, a s tím začali. Ve chvíli, kdy bude již zasazen ve Vašem životě, vyzkoušejte některý další. Vážně. Život nelze změnit ze dne za den a předělat všechno, co v něm je. Krůček po krůčku jsou výsledky mnohem trvalejší.

1. Deníček vděčnosti

Mnoho bylo napsáno o vděčnosti a její síle změnit život. A všechno z toho je pravda. Dokud to nevyzkoušíte, nepoznáte, jak dalekosáhle vám každodenní praktikování vděčnosti může změnit náhled na život. Začnete vidět to hezké i v obyčejných věcech. A když budete mít špatný den, vědomě pro sebe něco hezkého uděláte.

Celé cvičení spočívá v tom, že se večer zamyslíte a napíšete si, co vás ten den potěšilo. Já jsem si svého času psala své věci na barevné post-it lístečky a lepila jsem si je na zeď. Začalo to jedním a po čase jsem měla celou zeď barevnou. Když jsem cestovala, tak jsem věci, za které jsem vděčná, psala každý den do deníčku. Záleží jen na vás, jaká forma se vám nejvíce líbí.

Věci, za které jste vděční, nemusí být velké. Může to být dobrý oběd, úsměv prodavačky v obchodě, káva s kamarádkou anebo chvíle s oblíbenou knížkou. Neupínejte se k tomu, že vděční můžete být pouze za věci jako povýšení, či úspěšné složení zkoušky. I malé věci se počítají. A pokud to vypadá, že se ten den nic dobrého nestalo, tak si běžte koupit zmrzlinu, lehněte si na chvíli do vany a uvařte si dobrou večeři. Rázem budete mít tři hezké věci.

2. Katie Byron a její Práce

Byron Katie je velice svérázná. Pokud jste ji někdy viděli, či slyšeli její audioknihu, tak víte, že si na ní trochu musíte zvyknout. Není to obvyklá ezo paní, která by vás mile vedla za ručičku, ale paní od rány, která vám nic neodpustí. Je to trochu tvrdá láska, ale funguje skvěle. Katie svou techniku nazývá “The Work” tedy Práce, a je to opodstatněný název. Je to práce, ale jen málokterá jiná technika osobního rozvoje vám tolik pomůže.

Celé cvičení spočívá ve 4 otázkách, které máte praktikovat na každý problém, který ve svém životě máte, který vás rozčiluje či rozesmutňuje. 

První otázka: Je to pravda?

Druhá otázka: Můžete si být absolutně jistí, že to je pravda?

Třetí otázka: Jak reagujete, co se s vámi děje, když si tuto myšlenku myslíte?

Čtvrtá otázka: Jaký by byl váš život, kdybyste si tuto myšlenku nemysleli?

Příklad:

Můj přítel na mě nemyslí.

Je to pravda? … hmm, ano. Nemyslí na mě, protože mi nepíše.

Můžu si být absolutně jistá, že to je pravda? … Asi ne. Třeba na mě myslí, akorát nemá čas a prostor mi napsat. Možná na mě myslí, jenom nemá potřebu to vyjdřovat psaním.

Jak reaguji, když si myslím, že na mě nemyslí? … Jsem smutná, naštvaná, … 

Jaký by byl můj život, kdybych si tohle nemyslela? … Cítila bych se milovaná. Nekontrolovala bych telefon, mohla bych se věnovat své práci. 

To, že na mě nemyslí, třeba vůbec není pravda. Jenom si kvůli své myšlence, která se nejspíš nezakládá na pravdě, sama komplikuju život. Je to skvělá technika, která nás vrací k tomu, že si život vytváříme sami pomocí svých myšlenek. A když je skutečně prozkoumáme, tak se rozplynou, a my se můžeme uvolnit.

A nejlepší na tom je, že zde není žádná ezo omáčka. Za mě patří mezi jednu z nejlepších knih o osobním rozvoji. Ale přiznám, že asi není pro každého.

3. Get Your Sh*t Together, aneb urovnej si svůj život

Další jednoduchá praktika, která dokáže změnit celý týden. “Get your Sh*t together” v zásadě chce říct, že si máte uspořádat svoje věci a svůj život. (Ano, jedná se o vulgárnější vyjádření, které pokračuje trochu ve stylu tvrdé lásky od Katie Byron.) 

Je to snadné. Jedná se o určení si jednoho dne, kdy dáte dohromady všechno, na co přes týden není čas. Je to čas, který věnujete narovnání všeho, co je potřeba, ale zároveň je to i den péče sama o sebe. 

Základem je vstát a udělat si seznam věcí, které je potřeba vyřešit a na které přes týden nebyl čas – vyprat povlečení, poskládat prádlo, vyluxovat či vytřít, zalít květiny, uklidit věci, které se nakupily, … Také na seznam patří věci, které děláte sami pro sebe – udělat si pleťovou masku, vybělit si zuby, zacvičit si, lehnout si do vany a chvíli si číst, … a v neposlední řadě sem patří i naplánování příštího týdne – co chcete podniknout, kam chcete zajít, který úkol chcete splnit… 

Díky tomuto jednomu dni, který je věnován ukončení předchozího týdne, péči o sebe a naplánování dalšího týdne, budete v pondělí vstávat plní energie a připraveni potýkat se s novými výzvami.

Samozřejmě ne každý tomu může věnovat jeden celý den týdně. Ale může to být jednou za čtrnáct dní, anebo jenom pár hodin na konci neděle. Je to překvapivě jednoduché a účinné. A pocitu, se kterým se v pondělí vzbudíte, se nic nevyrovná.

4. Detox od sociálních sítí

Sociální sítě jsou zabijáci. Psychologové už to bylo mnohokrát prokázali. Věnujeme jim průměrně dvě a půl hodiny denně, někteří i mnohem více, a průměrně jej kontrolujeme 8× denně. To jsou naprosto příšerná čísla. Zvlášť když víme, že nás to nečinní šťastnými. Zpravidla tam vidíme fotky, jak ostatní cestují více než my, užívají si více než my, mají šťastnější rodiny než my… a nakonec ještě máme výčitky z toho, kolik času jsme tam strávili. Odborníci závislost na sociálních sítích pojmenovali jako syndrom FoMo.

Jednou z nejlepších technik osobního rozvoje je… dát si detox od sociálních sítí. Existuje několik možností. Pokud si myslíte, že by pro vás absolutní abstinence nebyla možná, potom stačí si na telefonu nastavit denní limit 30 minut na Facebook, 20 minut na Instagram, 15 minut na TikTok. Telefon vás sám upozorní, až se čas bude blížit, a aplikaci vám potom vypne.

Já osobně jsem to při koupi nového telefonu vyřešila tak, že jsem si tyto aplikace ani nenainstalovala. Ze začátku je to ohromně divné. Člověk několikrát denně vezme telefon do ruky, párkrát ho otevře, ale když tam nevidí ikonku Facebooku, tak jej zase odloží a jde dělat něco užitečného. Teď již na Facebook chodím pouze z počítače a jen když ho potřebuji k práci. A jsem o mnoho šťastnější.

Tento bod samozřejmě vyžaduje určitou sebereflexi a schopnost skutečně se na sebe podívat a vyhodnotit, jaký postoj vůči sociálním sítím zaujmout, ale vyzkoušejte to. Vsadím se s vámi, že se vám uleví. O závislosti na sociálních sítích je také napsaná zajímavá knížka Digitální minimalismus. Hlavní myšlenky si můžete přečíst i v našem shrnutí knihy Digitální minimalismus.

5. Různé typy meditací, stačí si jen vybrat

O meditacích jste již také hodněkrát slyšeli. A i tentokrát je to proto, že opravdu pomáhají a dokáží změnit život. Především v době přílišného stresu dokážou přinést oázu klidu. Dech se prohloubí a zpomalí. Srdce přestane tolik bušit. Pokud vám dělají problémy silné emoce, které vás zcela zaplaví, pak meditace je praktika pro vás.

Stejně jako deníček vděčnosti v prvním bodu, i meditace přináší mnoho výhod v průběhu dne, když zrovna nemeditujete. Moje oblíbená meditace je pozorování vlastního vnitřního světa, myšlenek a pocitů. Spočívá v tom, že si sednete, zavřete oči, posloucháte meditaci a pozorujete své myšlenky a pocity, jako kdyby to byly mraky na obloze. Nehodnotíte. Jenom koukáte, které myšlenky přichází a odchází, které se motají stále dokola.

Pokud se do některé myšlenky zamotáte, tak si to jen uvědomíte, poodstoupíte a vrátíte se zpět k nezaujatému pozorování. Úžasné je, jak si začnete své myšlenky uvědomovat jako samostatnou entitu, která není totožná s vámi, a to i ve chvíli, kdy zrovna nemeditujete. Začnete od sebe získávat odstup a vše se zklidní. 

Meditací je mnoho typů a každému vyhovuje jiný. Určitě ale naleznete ten, který vám dokáže přinést více klidu do života. Stojí to za to. 

6. Cvičení je základ spokojeného života

Cvičte! Cokoli. Není nic lepšího, co by vás udělalo šťastnějšími a naplnilo vás více energií. Přestanou vás bolet záda, hlava, budete ohebnější, plní energie a přívětivější na své okolí. Jestli vás něco může zabít, pak je to neustálé sezení. Vím o tom své, pracuji z domova a celý den sedím u počítače. 

Hlavně si najděte sport, který vás bude bavit. Plavání? Běhání? Jóga? Posilování? Vytvořte si plán a vydržte u něj. Kupte si členství v posilovně anebo si předplaťte kurzy pilates. Baví vás běhat? Můžete si koupit běžecký deníček, který budete vyplňovat, anebo si můžete stáhnout aplikace, které vám pohyb budou připomínat. 

Možností je spoustu. Jakmile si zvyknete a pohyb se stane součástí vaší rutiny, tak všechno půjde samo. Já chodím ráda běhat. I když každá změna mě z mého rytmu snadno vyhodí. Po dovolené vždy pár týdnů trvá, než znovu najedu na předchozí tempo. Ale nakonec to vždycky zvládnu a jenom si říkám, proč jsem vlastně vůbec přestávala.

7. Aplikace na nové zvyky: Fabulous

Nových návyků, které z nás mohou udělat lepší lidi a nasměřovat nás k plnohodnotnějšímu životu, je spoustu. Od toho, že bychom měli vypít více vody, po zastavení se a zhodnocení svého emocionálního stavu. Na podporu malých změn, které mohou výrazně zvýšit naši životní spokojenost, je zde výborná aplikace Fabulous. Aplikace je pouze v angličtině, ale zvládnou ji i lité, kteří si v tomto jazyce příliš nevěří.

Hezké na této aplikaci je, že začíná pozvolna. Nejprve se soustředí na vytváření ranní rutiny, připomene jak to, že máte vypít sklenici vody, tak že máte chvíli meditovat a vytvořit si plán na nadcházející den. Poté přijde odpolední a večerní rutina. Všechny věci, které byste chtěli dělat, si můžete sami zvolit. Já jsem si na večer zvolila čtení, meditaci a vypít hrneček čaje.

Sami si zvolíte i čas, kdy vám Fabulous dané úkoly připomene. A pak jenom odškrtáváte to, co jste skutečně zvládli. Aplikace vám pak počítá, kolik dní se vám již daří vše splňovat. Je to jednoduché a v jednoduchosti je krása. 

Články, které stojí za přečtení: