Domů » Sirtfood dieta: Jak funguje a co jíst?

Sirtfood dieta: Jak funguje a co jíst?

od Aneta
Publikováno Aktualizováno

Sirtfood dieta byla původně uvedena na trh v roce 2016 a zůstává horkým tématem. Vyznačuje se tím, že její stoupenci jedí „sirtfoods“. Tyto speciální potraviny by měly fungovat tak, že v těle aktivují specifické bílkoviny zvané sirtuiny. 

Sirtuiny mají chránit buňky před odumíráním a pomáhat v boji proti stárnutí. Dále ovlivňují schopnost těla spalovat tuky a zrychlit metabolismus, což vede k úbytku hmotnosti při zachování svalové hmoty. Někteří odborníci se však domnívají, že je nepravděpodobné, že by tomu tak bylo a o této dietě pochybují.

Jak funguje Sirtfood dieta?

Sirtfood dieta je oblíbenou dietou celebrit a se skládá ze dvou fází, které každá trvají tři týdny. První fáze zahrnuje omezení příjmu kalorií, zvýšený příjem zeleninových šťáv a všechna jídla musí obsahovat některé ze sirtfoods. Cílem je nastartovat hubnutí jako přípravu na druhou fázi, která znamená začátek udržování diety.

Vzhledem k tomu, že první fáze Sirtfood diety trvá pouze sedm dní, nemusíte se příliš obávat nebezpečí a vedlejších účinků. V nejhorším případě se bude jednat o půst a dál nebudete pokračovat, pokud vám nebude vyhovovat.

Sirtfood dieta pro začátečníky

Tvůrci této diety trvají na tom, že „sirtfoods“ jsou tajemstvím vedoucím ke ztrátě tuku a prevenci nemocí. Inzerují dietu jako revoluční nový dietní a zdravotní plán, který funguje tak, že zapne váš „hubnoucí gen“. Tvrdí, že dodržování Sirtfood diety povede k rychlému úbytku hmotnosti, to vše při zachování svalové hmoty a ochraně před chronickým onemocněním.

Dieta kombinuje sirtfoods a omezení kalorií, přičemž obojí může vést tělo k produkci vyšších hladin sirtuinů.

Sirtuiny jsou skupina sedmi proteinů nalezených v těle, které regulují různé funkce, včetně metabolismu, zánětu a délky života. Některé přírodní rostlinné sloučeniny mohou být schopny zvýšit hladinu těchto proteinů v těle a potraviny, které je obsahují, se nazývají „sirtfoods“.

Mezi 20 nejlepších sirtfoods patří:

  • kapusta
  • červené víno
  • jahody
  • cibule
  • sója
  • petržel
  • extra panenský olivový olej
  • hořká čokoláda (85% kakaa)
  • zelený čaj matcha
  • pohanka
  • kurkuma
  • vlašské ořechy
  • rukola
  • chilli 
  • libeček
  • Medjool datle
  • červená čekanka
  • borůvky
  • kapary
  • káva

Existuje spousta sirtfoods, které vám umožní upravit si každé jídlo tak, aby odpovídalo této dietě a zároveň bylo chutné, včetně cibule, vlašských ořechů, kurkumy, pohanky, datlí, borůvek, kaparů a dalších. Pokud nemůžete vydržet den bez kofeinu, pak se vám bude líbit, že si můžete dát kávu. Ještě zajímavější je, že máte povoleno červené víno a hořkou čokoládu s 85 % kakaa.

💡 Tip: Přečtěte si, jak funguje placebo a nocibo efekt a jak jsou silné. Přesvědčení o tom, že sirtfoods jsou zdravé a přinesou vám zdravotní benefity může významně zvýšit účinnost diety.

Jak dodržovat Sirtfood dietu

Sirtfood dieta postup je jednoduchý a má dvě fáze, které trvají celkem 3 týdny. Poté byste pokračovat v začleňování co nejvíce sirtfoods do vaší stravy.

Konkrétní sirtfood dieta návod pro tyto dvě fáze najdete v knize, kterou napsali tvůrci diety. Sirtfood dieta recepty jsou samozřejmě plné sirtfoods, ale obsahují i další ingredience. Velkou součástí jídelníčku je také zelená šťáva, kterou si budete muset sami připravovat jednou až třikrát denně. Budete tedy potřebovat odšťavňovač.

Sirtfood zelená šťáva

  • 75 gramů kapusty
  • 30 gramů rukoly
  • 5 gramů petrželky
  • 2 celerové tyčinky
  • půl zeleného jablka
  • 1 cm zázvoru
  • půl citronu
  • půl lžičky zeleného čaje matcha

Všechny ingredience – kromě prášku ze zeleného čaje a citronu – odšťavněte a nalijte do sklenice. Vymačkejte citron a poté ho vmíchejte do šťávy spolu s práškem ze zeleného čaje.

Fáze jedna

První fáze trvá 7 dní a zahrnuje omezení kalorií a hodně zelené šťávy. Má nastartovat vaše hubnutí a měla by vám pomoci zhubnout 3,2 kg za 7 dní.

Během prvních 3 dnů první fáze je příjem kalorií omezen na 1000 kalorií. V této době se sirtfood dieta menu skládá ze tří sklenic zelené šťávy denně plus jednoho jídla. Každý den si můžete vybrat z receptů v knize, které všechny zahrnují sirtfoods jako hlavní součást jídla.

Ve dnech 4–7 první fáze se příjem kalorií zvýší na 1500. Denně musíte vypít dva zelené džusy a můžete sníst dvě další jídla bohatá na sirtfood, která si můžete vybrat z knihy.

Fáze dvě

Druhá fáze trvá 2 týdny. Během této „udržovací“ fáze byste měli pokračovat v postupném hubnutí.

Pro tuto fázi neexistuje žádný konkrétní limit kalorií. Místo toho jíte tři jídla plná sirtfoods a jeden zelený džus denně. Jídla jsou opět vybírána z receptů uvedených v knize.

sirtfood dieta a zelená šťáva

Po dietě

Hledáte-li sirtfood dieta co jíst po dokončení těchto dvou fází, mělo by stačit, že budete pravidelně zařazovat sirtfood do svých jídel. Můžete je jíst jako svačinu nebo přidávat do receptů, které již používáte. Kromě toho autoři doporučují, abyste pokračovali v pití zelené šťávy každý den. Sirtfood dieta jídelníček se pak nemusí odlišovat od toho, co běžně vaříte, akorát přidáte anebo vyměníte některé ingredience.

💡 Tip: Jelikož ke každé snaze o úbytek hmotnosti patří i pravidelné cvičení, vyzkoušejte tyto cviky na hubnutí.

Zdravotní přínosy Sirtfoods

Nelze popřít, že potraviny označované jako sirtfoods jsou samy o sobě pro vás dobré. Často mají vysoký obsah živin a jsou plné zdravých rostlinných sloučenin.

Například konzumace mírného množství hořké čokolády s vysokým obsahem kakaa může snížit riziko srdečních onemocnění a pomoci v boji proti zánětu. Pití zeleného čaje může snížit riziko mrtvice a cukrovky a pomoci snížit krevní tlak. Kurkuma má protizánětlivé vlastnosti, které mají příznivé účinky na tělo obecně a může dokonce chránit před chronickými onemocněními souvisejícími se záněty.

Důkazy o zdravotních přínosech zvýšení hladiny proteinu sirtuinu jsou však předběžné. Vědci například zjistili, že zvýšené hladiny určitých sirtuinových proteinů vedou k delší životnosti u kvasinek, červů a myší. Některé důkazy naznačují, že sirtuiny mohou také hrát roli při snižování zánětu, inhibici rozvoje nádorů a zpomalení rozvoje srdečních chorob a Alzheimerovy choroby.

Zatímco studie na myších a lidských buněčných liniích prokázaly pozitivní výsledky, nebyly provedeny žádné studie na lidech, které by zkoumaly účinky zvyšujících se hladin sirtuinu. Není tedy známo, zda zvýšení hladin sirtuinového proteinu v těle povede k delší délce života nebo nižšímu riziku rakoviny u lidí.

Bezpečnost a vedlejší účinky

Sirtfoods jsou téměř všechny zdravé volby a mohou dokonce vést k některým zdravotním přínosům kvůli jejich antioxidačním nebo protizánětlivým vlastnostem.

Přesto jíst jen 1000 kalorií denně i když zdravých potravin, nemůže pokrýt všechny nutriční potřeby vašeho těla. Obvykle se nedoporučuje jíst pouze 1 000 kalorií bez dohledu lékaře. I konzumace 1 500 kalorií denně je pro mnoho lidí nadměrně omezující.

Dieta také vyžaduje pití až tří zelených šťáv denně. Ačkoli džusy mohou být dobrým zdrojem vitamínů a minerálů, jsou také zdrojem cukru a neobsahují téměř žádnou zdravou vlákninu jako celé ovoce a zelenina. Popíjení šťávy po celý den neprospívá stabilní hladině cukru v krvi ani vašim zubům.

Přestože je první fáze Sirtfood dieta velmi nízkokalorická a nutričně neúplná, neexistují žádné skutečné obavy o bezpečnost pro průměrného, ​​zdravého dospělého člověka s ohledem na krátkou dobu trvání diety. Přesto u někoho s cukrovkou může omezení příjmu kalorií a pití převážně šťávy během prvních několika dnů diety způsobit nebezpečné změny hladiny cukru v krvi.

💡 Tip: Pokud Sirtfood dieta není pro vás to pravé, vyzkoušejte některý z těchto tipů na hubnutí.

Pilotní studie z knihy Sirtfood dieta

Kniha Sirtfood dieta uvádí výsledky pilotní studie provedené autory a zahrnující 39 účastníků z jejich fitness centra. Zdá se však, že výsledky této studie nebyly nikde jinde publikovány a tudíž nebyly potvrzeny nezávislými odborníky. Zdravotní odborníci proto varují, že tato dieta nemusí vyhovovat všem.

Omezení příjmu kalorií na 1000 kalorií denně a cvičení téměř vždy způsobí ztrátu hmotnosti. Bez ohledu na to není tento druh rychlého úbytku hmotnosti ani skutečný, ani dlouhodobý a tato studie nesledovala účastníky po prvním týdnu, aby zjistili, zda nepřibrali zpět.

hubnutí a sirtfood dieta

Proč při restriktivních dietách lidé ztrácí hmotnost

Když je vaše tělo bez energie, kromě spalování tuků a svalů využívá své nouzové zásoby energie neboli glykogen. Každá molekula glykogenu vyžaduje k uložení 3–4 molekuly vody. Když vaše tělo spotřebuje glykogen, zbaví se i této vody, proto většina restriktivních diet způsobuje úbytek váhy odvodněním.

V prvním týdnu extrémního omezení kalorií pochází asi jedna třetina úbytku hmotnosti z tuku, zatímco další dvě třetiny pochází z vody, svalů a glykogenu. Jakmile se zvýší váš příjem kalorií, vaše tělo doplní zásoby glykogenu a váha se vrátí zpět.

Závěrem

Sirtfood dieta je plná zdravých potravin, ale ne zdravých stravovacích návyků a je nutričně neúplná. Ačkoliv někteří přísahají na své sirtfood dieta zkušenosti, tak dle názoru odborníků se jedná především o další módní výstřelek.

Nicméně pokud jste zdraví, tak by vám dieta neměla ublížit vzhledem k tomu, že trvá pouze krátkou dobu. Můžete jí tak vyzkoušet jako alternativu k půstu. A pokud byste chtěli něco kratšího, můžete vždy zkusit jednodenní půst.

Články, které stojí za přečtení: