Domů » Informační dieta: Jak ji zařadit do života a co nám přinese?

Informační dieta: Jak ji zařadit do života a co nám přinese?

od Daniela Adamová

Kdy jste naposledy sáhli po telefonu nebo po tabletu? Dost možná jej držíte v ruce právě teď, dost možná jste ho odložili před méně než 5 minutami. A za jak dlouho po něm sáhnete znovu? Až vám bude skutečně někdo volat nebo jen co pocítíte závan nudy či pohledem zavadíte o tu chytrou krabičku? Možná se až příliš důvěrně v popsané situaci poznáváte a na tváři se vám značí červené skvrny od mírného studu. Alespoň v tom lepším případě si tedy uvědomujete, že by bylo vhodné začít krotit závislost na sociálních sítích a aplikacích. Pomoci vám může informační dieta.

Informační dietu potřebuje téměř každý aneb Co nám daly a vzaly technologie?

Chytré technologie, jejich pokročilé principy fungování a čím dál dokonalejší svět nám mnoho dal i vzal. Pojďme na chvíli zauvažovat, možná až filozoficky popřemýšlet, jak jsme ovlivněni technologií a pokrokem.

Díky chytrým telefonům, internetu a počítačům se nám otevřely dveře do světa informací. Víme o všech všechno a kdy se nám zlíbí. Na pár kliknutí si přečteme novinky ze světa politiky, byznysu i celebrit. Můžeme si dohledat informace z historie, práva i drby z posledního dílu Ulice.

Většina z nás si však nehledá jen to, co skutečně potřebuje a co je zajímá. Už dávno se v našem vyhledávači neobjevují hesla neznámých slov nebo problematik, které nás trápí. Vládu nad našim focusem přebraly sociální sítě, které nám řeknou, co nás asi zajímá dle pečlivých algoritmů. Vybírají novinky, články i příspěvky, které by se nám mohly líbit a ne vždy se tak úplně trefí, že? Jenže to nevadí, snadno nám nastolí novou dávku čerstvých informací, které zajímaly naše přátele na Facebooku i Instagramu, Twitteru, emailu, webových stránkách,…

Proč by to mělo být špatně? Protože jsme přehlceni informacemi. Technologie nám sice poskytly neuvěřitelné množství informací, pracovních příležitostí a možností, ale také nám vzaly mnoho času a svobody.

Zahlcují nás velkým množstvím informací, které nás ani nezajímají, nutí nás neustále k interakci apod. Ne, že bychom si za to nenesli vlastní kus zodpovědnosti, avšak pravdou zůstává, že odolat informační vlně představuje velký oříšek. Tlačí na nás nejen technologie samotné svou neustálou přítomností a notifikacemi, ale také na nás tlačí síla zvyku a v neposlední řadě společnost.

Kdyby se pračlověk přenesl do 21. století během 10 sekund by zemřel šokem.

Informace jako návyková látka

Informace a nutkání neustále všechno vědět by se daly klasifikovat jako návyková látka. Lidé mohou být závislí na všem možném – na čokoládě, pornu i cigaretách, tak proč ne na informacích?

Zajímavým paradoxem je, že se často rozčilujeme nad informacemi, které konzumujeme. Sledujeme lidi, které nemáme rádi, čteme názory, které nás pobuřují a ještě se přidáme do diskuze nebo pošleme onen příspěvek svým přátelům. Informace lze jednoduše přirovnat k nezdravému jídlu – víme, že nám škodí a jak se jim vyhnout, ale přesto jim (minimálně čas od času) neodoláme a dobrovolně se jimi ládujeme.

Proč sledujete lidi, kteří vás rozčilují a nebaví?

Sociální sítě a technologie nám tedy berou čas (zkontrolovali jste někdy analýzu času stráveného u obrazovky mobilu?), svobodu a naopak nám přináší do života více stresu, pocit méněcennosti, snižují sebevědomí apod. Je čas začít s informační dietou, která se stává jedinou účinnou prevencí.

Tip Žij Úspěšně: Máte stále pocit, že „občasné“ zkontrolování Facebooku vás nijak nezdržuje od práce ani nedodává negativitu do života? Zkuste se zamyslet, zda je lepší multitasking nebo plné soustředění na jeden úkol a poté vyhodnoťte, jestli není efektivnější věnovat se naplno práci a později si dopřát vědomou chvíli na sociálních sítích.

Co je informační dieta?

Informační dieta představuje soubor návyků, který nás osvobodí od tlaku technologií a sociálních sítí. Jedná se o vědomé řízení času, prevenci syndromu vyhoření i depresí.

Nemusíte se nutně zařeknout, že už se nikdy nepodíváte na televizi ani telefon a budete žít odříznuti od společnosti. Takový životní styl nepředstavuje zrovna udržitelnou formu života. Stačí, když do používání technologií a projíždění sociálních sítí vnesete uvědomění, co právě děláte a proč. Trávit čas na internetu můžeme, konzumovat informace také, ale musíte vědět, co děláme a proč a ne pouze bezmyšlenkovitě jezdit prstem po obrazovce.

Informační dieta: Jak začít a postupovat?

I známý osobní trenér a kouč Marián Jelínek na jedné ze svých přednášek pronesl zajímavou myšlenku ohledně informací: A to, že v dřívějších dobách, kdy zde vládl komunismus, byl problém sehnat informace. Zatímco nyní máme opačný problém – informací je příliš a my máme problém poznat jejich pravdivost a orientovat se v nich.

Jak tedy začít s informační dietou a jaké návyky zařadit do života? Lepší než striktní zákaz technologií a informací je postupné odvykání a zařazování nových, lepších návyků, které nahradí ty stávající a nefungující. Jedná se jednoduše o udržitelnější strategii.

1/ Vybírejte si relevantní informační zdroje

Zaměřte se na samotné zdroje informací. Pokud si budete pečlivě vybírat zdroje, dostanou se k vám pouze zajímavé a hodnotné příspěvky, myšlenky i články. Na sociálních sítích můžete přestat sledovat lidi, kteří vám nic nedávají, ba naopak vás jen rozčilují. Nebo můžete použít funkci skrýt příspěvky od dané stránky či osoby.

Na sociálních sítích však čistka zdrojů zdaleka nekončí. Čtete kvalitní noviny a magazíny nebo vám do schránky už léta chodí bulvární plátek pochybného původu? Zaměřte se také na majitele médií, kteří vám prezentují své myšlenky. Souzníte s nimi nebo se vám příčí?

Poté, co od nekvalitních a nepravdivých zdrojů osvobodíte své sociální sítě i tisk, zaměřte se také na webové stránky, které sledujete. Ani tam by kvalita zdroje neměla pokulhávat. Možná také popřemýšlejte o odběru newsletterů, které vám chodí do e-mailové schránky. Nenajdete nějaké ty otravné šotky i zde? Odhlásit všechny nezajímavé odběry, e-maily a sledování vám ve finále zabere méně času než neustálé pročítání informací, které vás nezajímají.

2/ Nastavte si časové bloky

Jak často vybíráte poštu ze schránky? Jednou za den, občas i za dva? Tak proč se do e-mailu máte potřebu dívat pětkrát za dopoledne?

Určete si časové bloky, ve kterých děláte určité činnosti. Takové zprávy v e-mailu nebo na Facebooku vám nikam neutečou a vy se tak stanete efektivnějšími. Zprávy doporučuji kontrolovat maximálně dvakrát denně, například v poledne a jednou během odpoledne. Určitě s nimi nemusíte začínat den. Často se totiž stává, že máme naplánovaný celý seznam úkolů, ale e-maily nás zdržují a najednou řešíme něco úplně jiného. Mějte na paměti, že kdyby sdělení zprávy bylo skutečně velmi důležité a naléhavé, tak vám daný člověk raději zavolá.

Do časových bloků si můžete rozdělit celý den a vědomě tak trávit čas danou činností. Mezi základní bloky činností patří čas strávený:

  • Spánkem
  • Efektivní prací
  • Zájmovými činnostmi
  • Sociálními sítěmi
  • Přípravou a konzumací jídla
  • Sportem a fyzickou aktivitou

Tip Žij Úspěšně: Máte rádi četbu, ale už jste se k ní pěkně dlouho nedostali? Zkuste si přečíst článek o tom, jak přečíst desítky knih ročně.

3/ Zaměstnejte mozek jinak

Jestliže máte neustálé nutkání sahat po telefonu při sebemenším náznaku nudy, zkuste zaměstnat mozek jinak. Nejedná se totiž o nic jiného než o zlozvyk. Kdykoliv se do vašeho zorného pole dostane telefon, zcela automaticky po něm saháte, protože jste na to zvyklí. Zahání nudu, máte v něm všechny aplikace a sociální sítě, jedná se o zdroj zábavy a informací.

Zkuste tedy telefon odstranit ze svého zorného pole, klidně i do jiné místnosti. Budete muset vstát a dojít si pro něj, když budete chtít surfovat po internetu, což mnohdy stačí k tomu, abyste s tím přestali (nebo to alespoň omezili). Lidé jsou totiž od přírody velmi pohodlné a líné bytosti, které vždy volí menší zlo. Zároveň když vám bude někdo skutečně volat, stihnete hovor přijmout.

Když hledáte skutečně hodnotné informace, většinou nevyrazíte na Instagram.

Nudu můžete zahnat taky jinými způsoby než telefonem. Stačí mít po ruce vždy nějakou tu knížku nebo si třeba vytvořit zvyk, že se při volných chvílích budete učit nová slovíčka z cizího jazyka. Svůj čas využijete mnohem efektivněji.

4/ Nesledujte zprávy v televizi

Negativní a šokující zprávy fungují na lidi mnohem lépe než pozitivita. A média to vědí. Proto v souhrnu zpráv za celý den najdete alespoň 75 % zpráv negativně zabarvených a pak několik šťastných příběhů narozených mláďátek v ZOO, asi pro vyvážení.

Co vás skutečně zajímá? A musíte to všechno do sebe napouštět jako houba každý večer? Chcete tento čas, který by měl být věnovaný odpočinku (těla i mysli), opravdu trávit tímto způsobem? Zase jsme u těch zdrojů informací, že?

Zprávy v televizi nesledujte, stejně se je všechny dozvíte ještě několikrát z internetu, sociálních sítí a od přátel. A pokud ne, věřte, že o nic zásadního nepřijdete. Možná tak o roční statistiku autonehod, se kterou už stejně nic neuděláte.

5/ Vypínejte si pravidelně telefon

Vypnutí telefonu se pro někoho může zdát jako radikální krok, pro druhého zase běžná praxe. Pokud patříte do první skupiny, začněte třeba s nastavením klidového režimu v telefonu. Nebo si jej vypínejte pouze na pár hodin. Postupně se třeba propracujete k vypínání telefonu na den, víkend nebo i několik dní. Jedná se o velmi osvobozující činnost.

6/ Vyhodnocujte výsledky

Ani při cestě za zdravým životním stylem neuspějeme ze dne na den, dejte si tedy čas i při této dietě. Po pár dnech a týdnech si začnete všímat změn: Většího uvolnění, zmírnění stresu, více času na koníčky nebo rodinu.

Své poznatky a pocity si průběžně zapisujte do deníku a neztratíte tak motivaci pokračovat. Postupem času se pro vás informační dieta stane životním stylem namísto nutného zla. Jedná se o skvělou prevenci, uvolnění od stresu a tlaku společnosti i relaxační techniku. Vyzkoušejte a posuďte sami.

Články, které stojí za přečtení: