Domů » Co to je hot yoga a 5 důvodů, proč s ní začít?

Co to je hot yoga a 5 důvodů, proč s ní začít?

od Radu

Máte chuť se pořádně zahřát, ale léto je stále ještě v nedohlednu? Řešením může být hot yoga! Jak už název napovídá, jedná se o typ jógy, která se cvičí ve vyhřáté místnosti.

V článku vám podrobně vysvětlíme, co je to hot yoga, a popíšeme důvody, proč s ní začít hned zítra. Tak co, jste připravení se zapotit? I ti, kteří mají věčně studené ruce a nohy, nebudou mít problém se zahřát.

💡 Tip: Přečtěte si také, jaké pozitivní dopady na vaše fyzické i psychické zdraví může mít každodenní cvičení jógy.

Co je to hot yoga

Máte rádi jógu? Pak jistě víte, že není jóga jako jóga a klasický argument, že je to příliš pomalé a málo náročné cvičení, vás spíše pobaví. Hot yoga je opět něco úplně jiného, než na co jste byli zvyklí.

Hot yoga se cvičí v místnosti vyhřáté na 38 až 42 °C. Když vstoupíte do cvičící místnosti, určitě ihned rozpoznáte i vyšší vlhkost vzduchu. Celkově se toto prostředí hodně podobá tepidáriu. Tělo si musí na nové prostředí zvyknout, doporučujeme proto přijít na první lekci o něco dříve a jen si tak chvíli poležet. Hot yoga obecně vyžaduje velkou koncentraci na své tělo a aktuální rozpoložení. Někdy vám teplo může dělat dobře a jindy vám může být snadno špatně.

Následně začíná samotné cvičení. Lektorka se může ale také nemusí cvičení zúčastnit. Někdy funguje pouze jako hlasový doprovod a případně pomáhá se správným výkonem dané pozice. Často se používá varianta cvičení ve dvou řadách, kdy zkušení jogíni stávají vepředu, aby těm novým ukázali, jak se cviky dělají.

💡 Tip: Chtěli byste začít cvičit, ale nedokážete začít? Přečtěte si, jak získat motivaci.

Hot yoga obsahuje 26 ásan

Celkově obsahuje hot yoga 26 pozic neboli ásan a dvě dechová cvičení. Dechovým cvičením hot yoga začíná i končí.

  1. Pranayama (dýchací cvičení)
  2. Ardha chandrasana (poloha půlměsíce)
  3. Utkatasana (divná poloha)
  4. Garurasana (poloha orla)
  5. Janushirasana (poloha ve stoje s hlavou u kolene)
  6. Dhanurasana (poloha luku ve stoje)
  7. Tulandasana (poloha rovnovážné hůlky)
  8. Paschimottanasana (protažení v roznožení)
  9. Trikanasana (poloha trojúhelníku)
  10. Dandayamana Bibhaktapada Janushirasana (poloha rozkročmo s hlavou u kolene)
  11. Tadasana (poloha stromu)
  12. Padangustasana (stoj na špičkách)
  13. Savasana (poloha mrtvého)
  14. Pavanamuktasana (poloha odstranění větrů)
  15. Sit up (předklon do sedu)
  16. Bhujangasana (poloha kobry)
  17. Salabhasana (poloha kobylky)
  18. Poorna Salabhasana (poloha dokonalé kobylky)
  19. Dhanurasana (poloha luku)
  20. Supta Vajrasana (zpevněná poloha v kleku)
  21. Ardha Kurmasana (poloha poloviční želvy)
  22. Ustrasana (poloha velblouda)
  23. Sasangasana (poloha králíka
  24. Janushirasana Paschimottanasana (poloha v sedě s hlavou u kolene a poloha v protažení)
  25. Ardha Matsyendrasana (poloha rotace páteře)
  26. Khapalbhati (dýchací cvičení)

První polovina sestavy se odehrává ve stoje a zaměřuje se na balanční dovednosti, které mají za cíl protáhnout celé tělo. Po první polovině následuje Savasana neboli poloha mrtvého, což v podstatě znamená několikaminutový odpočinek.

Potom následuje druhá polovina na podložce, která je určená především pro posílení zádových svalů. Po každém cviku je krátká Savasana. Zdánlivě to tak vypadá, že člověk neustále odpočívá, ve skutečnosti si ale můžete dát pořádně do těla. Na konci cvičení následuje nejdelší Savasana, která slouží k relaxaci a úplnému zklidnění těla.

Co se týče délky, hot yoga se většinou cvičí ve dvou variantách. V první variantě se všechny cviky cvičí pouze jednou. Vychází to asi na 60 minut. Druhá, delší varianta obsahuje opakování většiny cviků a trvá okolo 90 minut. Cenově jedna lekce vychází dle lokality a délky lekce na 200 až 400 korun.

Hot yoga: hodinová lekce

Hot yoga: 5 důvodů proč s ní začít

Pokud stále přemýšlíte, zda je hot yoga pro vás to pravé, ukážeme vám pět důvodů, po kterých již nebudete pochybovat.

1. Zhubnete

Cvičení při vyšší teplotě logicky způsobí, že budete spotřebovávat více energie a díky tomu i hubnout. Díky cvičení celého těla navíc posilujete rovnoměrně celé tělo a nepřetěžujete pouze určité části.

2. Budete se cítit skvěle

Ve chvíli, kdy dokončíte sestavu cvičení a lektorka zhasne světla a nechá vás jen tak odpočívat, se budete cítit prostě skvěle. Hot yoga totiž zlepšuje nejen fyzický ale také psychický stav. Díky cvičení budete mít častěji dobrou náladu. Naučit se relaxovat sice chvíli trvá, ale po pár lekcích nebudete chtít přestat.

3. Hot yoga má blahodárný vliv na vaše zdraví

Vyšší teplota přispívá k pročišťování organismu, podporuje trávení, podporuje funkci štítné žlázy, snižuje hladinu stresu, podporuje budování hustoty kostí a uleví od bolestí v zádech. Obzvlášť lidé, kteří mají sedavé zaměstnání, si tak mohou od bolesti pomoc.

💡 Tip: Trápí vás bolesti kloubů? Přečtěte si, jak tomu předejít.

4. Zlepší se vám flexibilita

Protahovací cvičení způsobí, že se zlepší flexibilita celého vašeho těla. Po dni prosezeném u počítače jsou vaše klouby a svaly zatuhlé a hot yoga vám pomůže se protáhnout.

5. Zlepší se vám pleť

Díky pocení, které je u hot yogy všudypřítomné, dochází ke zlepšení cirkulace krve a vyššímu okysličování kožních buněk, což vede k vyživování pokožky zevnitř.

💡 Tip: Vyzkoušejte také Jin jógu a zjistěte, jaké jsou základní pozice.

Pro koho je hot yoga vhodná?

Ať jste zkušený jogín nebo úplný začátečník, nebudete mít s hot yogou problém. Většina ásan má několik stupňů obtížnosti tak, aby ji mohl dělat každý. Lekce jsou otevřeny úplně pro každého, některá studia dokonce nabízí vstup i pro děti od určitého věku.

Není problém na lekce docházet ani v případě, že máte bezproblémové těhotenství. Raději to ale vždy konzultujte se svým lékařem.

Hot yoga se nedoporučuje v případě, že jste nedávno absolvovali operaci, máte nemoci srdce, trpíte na epilepsii či pokud máte extrémní problém s vysokým či nízkým tlakem. Mírné problémy s tlakem raději nahlaste před začátkem lekce lektorce, a především do pozic v předklonu a záklonu se nijak nenuťte.

💡 Tip: Přečtěte si rovněž, jaká jsou pravidla pro hubnutí chůzí, nebo se inspirujte, jak zhubnout po porodu.

Co si vzít na cvičení s sebou?

Kromě karimatky si doporučujeme s vzít na cvičení alespoň dva ručníky. Jeden, na kterém budete kvůli klouzání matrace stát či ležet, a druhý, kterým se budete utírat.

Co se týče oblečení, je nejdůležitější, abyste se cítili pohodlně. Některé polohy jsou v předklonu, vezměte si tedy takové tričko, které se vám nebude příliš shrnovat. Kalhoty by měly být spíše přiléhavé než volné.

💡 Tip: Před cvičením alespoň hodinu nic těžkého nejezte, aby se vám neudělalo špatně. Pokud jdete na ranní lekci, dejte si něco lehčího, ale určitě jídlo nevynechejte, ať máte dostatek síly.

Články, které stojí za přečtení: