Domů » Deník vděčnosti: Jak být šťastný?

Deník vděčnosti: Jak být šťastný?

od Tereza Gödrichová

Není žádným tajemstvím, že projevování vděčnosti velmi prospívá psychickému zdraví. Proto byste si měli každodenně najít chvilku na uvědomění si toho, za co jste v životě vděční. Jedním z nejlepších způsobů, jak projevovat svou vděčnost na denní bázi, je vést si deník vděčnosti

Každodenní projev vděčnosti zlepšuje náladu, vztahy, pracovní výkonnost a zkrátka vám umožní prožívat zdravější a šťastnější život. Přináší s sebou opravdu mnoho výhod, a tak není důvod, proč nezačít a alespoň nezkusit deník vděčnosti vést v rámci své každodenní rutiny.

Denní psaní deníku vděčnosti trénuje váš mozek, aby vyhledával a soustředil se na pozitiva každého dne. V tomto článku se dozvíte několik tipů, jak používat deník vděčnosti k budování šťastnějšího a pozitivnějšího života.

Třídění myšlenek v diáři
Deník vděčnosti přináší více pozitivního pohledu do života

Deník vděčnosti: Jaké má pro nás výhody?

Pravidelné zapisování si všeho, na co jste v životě vděční, vám přinese zdravotní i jiné benefity. Deník vděčnosti dokáže:

1. Pozitivně naladit

Když si opravdu pravidelně vyhradíte čas a zaměříte se na dobré věci ve svém životě, budete přirozeně pozitivnější. Každý den využijte svůj deník vděčnosti a zapište si do něj vše, za co jste zrovna vděční. Sami uvidíte, že se najednou budete cítit mnohem lépe a zvýší se váš optimismus.

Pokud se rozhodnete vidět ve svém životě více pozitivních věcí, dáváte méně prostoru negativním emocím, čímž se více otevíráte tomu být šťastnější. I když tyto pozitivní aspekty vašeho života mohou kolovat ve vašem podvědomí, jejich zapsání je učiní konkrétnější a reálnější.

2. Pomoct s lepším spaním

Strávit pouhých 15 minut před spaním sepsáním několika vděčných pocitů vám může zlepšit spánek. Pokud však svůj deník vděčnosti naplňujete raději ráno či jindy během dne, zkuste si před usnutím alespoň zrekapitulovat šťastné chvíle dne.

Tím, že myslíte na pozitivní zážitky a připomenete si, za co můžete být v životě vděční, lépe vytěsníte své starosti. Tím si vyčistíte mysl a připravíte ji na kvalitnější a příjemnější spánek.

💡 Tip: Trápí vás špatné spaní nebo byste jen chtěli vědět, jak může špatně zvolená strava ovlivnit jeho kvalitu? Mrkněte na TOP 10 pokrmů a nápojů zlepšující celkový spánek.

3. Zvýšit sebevědomí

Deník vděčnosti představuje velmi osobní činnost a jeho vedení vás nutí přítomně vnímat své vlastní úspěchy. Prokázalo se, že projevování vděčnosti snižuje společenské srovnávání. Když si vyjádříte, za co jste vděční, pravděpodobněji budete vůči ostatním méně rozhořčení. 

Pravidelné vyjadřování své vděčnosti dokáže zvýšit sebevědomí a schopnost více důvěřovat druhým, protože si najednou začnete vážit sami sebe i toho, co pro vás jiní dělají. Vnímáte to hezké a dobré.

4. Činit vás šťastnějšími

Projevování vděčnosti znamená, že si uvědomujete dobro ve svém životě. Navíc tím, že si tyto věci zapisujete, jste schopni pociťovat více pozitivních emocí, vychutnávat si dobré zážitky a budovat pevné vztahy. Jedná se o recept na mnohem šťastnější život.

Lidé, kteří píší o své vděčnosti, oplývají větším optimismem a celkově mají ze svého života lepší pocit a radost. Přece jen se začnou soustředit na to, co se jim v životě daří a za co jsou rádi, než na trable a jiné špatnosti.

5. Snížit stres

Vděční lidé o sebe lépe pečují. Z dlouhodobého hlediska tedy žijí zdravější život a umí pak i zdravěji zvládat stres. Soustředění se na pocity spokojenosti přirozeně působí proti stresu a zanechává ve vás pocit mnohem většího klidu.

S tímto nastavením pak lépe přijmete to, co vám život přichystá. Hlavně s odstupem času budete i za těžké chvíle vděční, neboť si z nich umíte najít ponaučení. Pochopíte, proč se vám staly a budete schopni vnímat, že bez nich byste teď nebyli tam, kde se nacházíte.

Spánek
Uvědomování si pozitivních okamžiků před usnutím pomáhá k lepšímu spaní

Jak vést deník vděčnosti?

Když už jste se rozhodli pro psaní deníku vděčnosti, možná vlastně nevíte, jak správně na to. Nebojte, není to nic složitého a v následujících řádcích se dozvíte pár tipů a kroků k vedení takového typu deníku.

1. Vyberte si deník podle svého vkusu

K zápisu denních záznamů můžete použít mobilní aplikaci nebo dokument v počítači. Věřte ale, že to není ono, lepší způsob představuje opravdu ruční psaní. Pořiďte si pěkný deník, který vám poslouží pro vaše vděky. Podle svého vkusu si ho můžete upravit dekoracemi, malůvkami, fotkami či čímkoliv jiným.

Ale sami se rozhodněte, co je pro vás nejlepší a díky čemu se budete při psaní cítit nejvíce komfortně a propojeni se svým nitrem.

2. Začněte se každý den soustředit na pozitiva

Každý den si najděte chvilku a hluboce se zamyslete nad tím, za co jste vděční. Deník vděčnosti naplňte každou myšlenkou, která ve vás vyvolává pocity štěstí. To vás skvěle povzbudí k tomu, abyste se zastavili a všímali si svých pocitů, všeho bohatství, které vlastníte, a toho, co se kolem vás děje.

Napište tolik vděčností, kolik chcete a v tu chvíli vás napadne. V ideálním případě tři nebo pět záznamů denně pomůže zvýšit pocity vděčnosti. Každopádně čím víc, tím líp, ale zase na sebe příliš netlačte. I jedna jediná radost dokáže vykouzlit úsměv na tváři.

Nezapomeňte každou vděčnost opravdu procítit. Nejedná se o žádný nákupní seznam, kde bezmyšlenkovitě rychle sepíšete veškeré produkty, které potřebujete. Tady se u každé vděčnosti opravdu zastavte a pořádně ji prociťte. Jedině tak deník vděčnosti správně ovlivňuje vaše vnímání a celkový pozitivní pohled.

3. Napište si vše, co si chcete zapamatovat

Deník vděčnosti dokáže z pomíjivého okamžiku prožitého štěstí vytvořit každodenní zvyk. Když si dennodenně zapisujete své podněty vděku, začnete se přirozeně více spojovat s pozitivními věcmi než s těmi negativními. Navíc při zpětném počítání na ně jen tak lehce nezapomenete.

Tedy kromě toho, že se začnete cítit celkově šťastnější a spokojenější se svým životem, si vytvoříte také pamětní knihu s pozitivními vzpomínkami. Vždy se pak na ni můžete podívat, když potřebujete povzbudit.

3. Oceňte spíše někoho než něco

Ano, možná jste si pořídili nebo vyhráli nový telefon, auto nebo třeba dům. To jsou velmi cenné a hodnotné věci, za které byste měli být vděční. Nezní ale lépe mít nové (ale klidně i starší, dlouholeté) pravé přátele nebo přítomnost a lásku své milované rodiny? Co ve vás vyvolává větší vděčnost? 

Napište si všechny osoby, za které jste ve svém životě vděční, a důvody proč. Navíc s nimi můžete sdílet právě své materiální a jiné úspěchy. S takovou totiž prožijete ještě větší radost a zažijete intenzivnější pocity štěstí.

4. Buďte co nejvíce konkrétní

Místo psaní „jsem vděčný za svou ženu“ napište raději: „Jsem vděčný za svou ženu, která mě vždy vyslechne, podpoří, a ještě uvaří moje oblíbené špagety.“ Snažte se vždy být co nejvíce konkrétní a zaměřujte se na pozitivní věci, které tyto chvíle poskytly. Oceníte tak detaily každého okamžiku.

Možná vám takové zdlouhavé psaní připadá časově náročné a ze začátku vás ani nebude bavit, ale jen tak pořádně procítíte a uvědomíte si, jaké všechny maličkosti vám dělají radost. A když se pak poskládají do celku, zjistíte, že jich najdete opravdu hodně.

5. Udržujte to pozitivní

Jak již bylo výše řečeno, v každé negativní situaci dokážete najít něco pozitivního. Zkuste se pořádně zamyslet nad tím, co vám i ta náročná, smutná a těžká chvíle přinesla dobrého. I složitá období vedou pozitivnímu výsledku.

Například: „Dnes mi není dobře a nemůžu pracovat, ale i tak jsem vděčný/vděčná za svou/svého manželku/manžela, která/který je tu vždy, aby se o mě postaral/a.“

Místo starostí a přemýšlení vytěžte z negativních situací pozitivitu a pak uvidíte tu světlejší stránku života. Ano, v některých případech se to zdá opravdu složité, ale věřte, že vše špatné je k něčemu dobré.

6. Vytvořte si z psaní deníku vděčnosti zvyk

Zapisování zvláštních s významných okamžiků do deníku vděčnosti pomáhá pěstovat větší životní optimismus. Každý den si můžete pročítat své zapsané záznamy a psát další věci, za které jste vděční. 

Udělejte z tohoto deníku součást své ranní či večerní rutiny. Ráno vám psaní pozitivních chvil skvěle nastartuje mysl a den k šťastnějšímu naladění se. Večer zase po únavném dni budete stále vděční za dary života a lásky. 

Můžete to dokonce zkombinovat – ráno si zapsat své vděčnosti do deníku a večer před spaním se alespoň zamyslet nad pozitivními událostmi uplynulého dne.

💡 Tip: Slyšeli jste někdy o technikách všímavosti? Více o nich vám prozradí článek Mindfulness: Jak žít přítomným okamžikem a šťastněji?

Moderní technologie a projevování vděčnosti

Jestli se vám přece jen nechce do klasického ručního zapisování a vedení si deníku vděčnosti, využijte alespoň moderní technologie k uvědomování si pozitivních okamžiků. 

V dnešní době naleznete různé aplikace s tímto zaměřením nebo můžete využít i sociální sítě, na nichž najdete podobně smýšlející akce (různé účty a profily věnující se této tematice, pozitivní výzvy atd.)

Výhodou je, že takový přístup vám urychlí celkový proces zapisování, zpřítomňování si šťastných okamžiků vám pravidelně připomene a také můžete své radosti sdílet s ostatními podobně naladěnými lidmi.

Pracující žena
I moderní technologie vám dokážou pomoci lépe si uvědomovat své vděčnosti

Prokázalo se, že pravidelné psaní deníku vděčnosti zlepšuje celkovou pohodu a zdraví. Když si začnete zapisovat všechny věci, za které jste vděční, lépe si je uvědomíte, prožijete a získáte z nich více intenzivnější zážitek. 

Deník vděčnosti představuje jeden ze snadných a velmi užitečných způsobů, jak žít šťastnější život. Skvělé je, že si tak vytvoříte zdravý návyk a po nějaké době vám zůstane sbírka pozitivních vzpomínek, na které se můžete podívat v případě potřeby povzbuzení. Navíc díky němu i v těžkých časech najdete vždy něco dobrého.

Články, které stojí za přečtení: