Diváci přichází do obrovské haly a sedají si na svá místa. Nad hlavami jim visí širokoúhlé obrazovky a pódium uprostřed lemují prémiové herní křesla a počítače. Přicházejí hráči jednotlivých týmů a halou zní ohlušující jásot. Zdvižené ruce, záplava studeného potu a všeobecné napětí. Hráči usedají, nasazují sluchátka s mikrofony a komentátoři uvádějí nadcházející program. Oči všech diváku se zvedají vzhůru k obrazovkám, kde probíhá odpočet k zahájení prvního zápasu. Turnaj s hlavní výhrou 1,4 mil. dolarů právě začíná.
Tohle je realita světových e-sport turnajů. Činnost, která ještě před dvěmi dekádami byla terčem posměchu a ekvivalentem ztráty času, je dnes lukrativní byznys. Životy profesionálních e-spsort hráčů dnes dosahují stejných kvalit, jako životy fotbalových nebo hokejových hvězd. Ve článku si vysvětlíme, co to e-sprot vlastně je a jaká je jeho hodnota.
Obsah článku
Historie E-Sportu
E-Sport zaznamenal první krůčky k úspěchu už v průběhu osmdesátých let, ale první boom přišel v devadesátých letech minulého století. Rozvoji sportovního hraní her výrazně pomohl rozmach internetu. První soutěže se pořádaly už před začátkem milénia, ale stále se jednalo o uzavřené události herní komunity, které nepronikly do povědomí širší veřejnosti. Turnaje se v té době pořádaly především pro hry jako Counter-Strike, StarCraft, Dota nebo Quake.
První významný turnaj hry Quake se odehrál roce 1997. Výherce turnaje, tehdy dvacetiletý Dennis “Thresh” Fong, si domů odvezl ikonické Ferrari 328 v ceně několika milionů korun. Jednalo se o první významnější výhru, kterou někdo získal hraním her. Od té doby se standartní výhry turnajů pohybovaly v řádu desítek tisíc dolarů. Zlom nastal v roce 2011, kdy výherce mezinárodního turnaje ve hře Dota 2, Natus Vincere, získal za první místo neuvěřitelných 1,6 milionů dolarů.
Po roce 2000 vznikají první profesionální ligy. Hráče začínají podporovat sponzoři a svět e-sportu získává organizovanou strukturu. Od roku 2010 proniká e-sport do povědomí širší veřejnosti, především díky rozmachu streamovacích platforem jako je Twitch a YouTube. Hráči mají nyní možnost veřejně streamovat své herní tréninky a budovat si základnů fanoušků z různých koutů světa. Obě platformy nabízejí i živé přenosy spektakulárních herních turnajů.
Nejčastější E-Sport hry
Hráči mohou soutěžit v jakékoliv hře, ve které mezi sebou soupeří jednotlivci nebo týmy hráčů. Nejčastěji se jedná o tzv. střílečky, strategicky dobyvatelské hry, karetní hry nebo simulátory klasických sportů. Mezi ty nejpopulárnější patří:
- Counter-Strike – taktická střílečka, kde musí jeden tým splnit určitý úkol a druhý tým se mu v tom snaží zabránit,
- Overwatch – týmová střílečka, kde vítězí sehranější tým hráčů a klíčové jsou zde různorodé schopnosti postav,
- League of Legends (LoL) – taktická hra, kde jednotlivé týmy bojují o ovládnutí mapy, které se podrobně věnujeme v tomto článku,
- StarCraft – strategická hra, kde se jednotliví hráči snaží porazit své soupeře a ovládnout mapu,
- Fortnite – bojová hra, kde hráči soupeří o přežití na ostrově, staví si základny a sbírají zbraně,
- Hearthstone – karetní hra, kde mezi sebou soupeři dva hráči s různými sestavami magických karet,
- FIFA – nejznámější zástupce simulátorů klasických sportů.
Profesionální e-sport hráči
Profesionální hraní počítačových her je už několik let realitou. Hráčská kariéra většinou začíná ve věku mezi osmnácti a pětadvaceti lety. Délka kariéry zpravidla nepřesahuje deset let, většinou je však kratší. Stejně jako u klasických sportovců, podstupují hráči intenzivní každodenní trénink, který si vybírá daň na jejich fyzickém i psychickém zdraví. Nejčastější zdravotní komplikace způsobuje syndrom karpálního tunelu, tenisový loket a vysoká míra stresu. Většina hráčů však s ukončením herní kariéry v herním průmyslu nekončí. Stávají se z nich trenéři, vývojáři nových her nebo vlastníci jiných týmů.
💡Tip: Baví vás hraní her? Chcete si hraní užívat a vyvarovat se rizik? Přinášíme vám 5 Tipů pro lepší herní návyky.
Jaká je hodnota e-sportu?
Protipólem vysokých nároků je vysoká finanční odměna. Profesionální hráče a jejich týmy sponzorují herní studia, výrobci herní techniky nebo nezávisli sponzoři. Hráčům je poskytováno veškeré herní vybavení, bydlení a je jim vyplácena měsíční výplata. Kromě toho získávají podíl na výhře, které se mohou pohybova od 2 milionů dolarů až po částky přesahující 30 milionů dolarů. Celková hodnota e-sport byznysu činila v roce 2022 okolo 175 miliard dolarů. To je víc, než kolik činí hodnota filmového, hudebního a sportovního (NFL, NBA, atp.) byznysu dohromady.
Budoucnost e-sportu?
Je jasné, že rozmach e-sportu se v dohledné době nezastaví. Jeho popularita naopak s každým rokem exponenciálně roste. V Americe a v Jížní Korei dnes některé univerzity nabízejí studijní programy, které podporují talentované hráče. Stále více zemí podporuje národní ligy v e-sportu a mezinárodní turnaje ročně sleduje přes 40 milionů diváků. V současnosti se debatuje o zařazení e-sportu do Olympijských her, což by přilákalo mladé publikum, které o klasické sporty ztrácí zájem. Nelze tedy popírat, že v elektronickém sportu tkví zářná budoucnost.