Domů » Úzkost a deprese jako nemoci 21. století | Jak se bránit?

Úzkost a deprese jako nemoci 21. století | Jak se bránit?

od Daniela Adamová

Úzkost a deprese patří mezi moderní nemoci typické pro dnešní uspěchanou a náročnou dobu. Patří mezi jedny z nejrozšířenějších a nejnáročnějších nemocí, jelikož postihují naše psychické zdraví, které s tím fyzickým tvoří nerozlučnou dvojici. Jakmile vás tedy deprese nebo úzkost zastihnou, nejen že se podepíší na vaší náladě a emoční vyrovnanosti, ale také oslabí vaše tělo. Můžeme se jim však celkem úspěšně bránit. Povíme vám, jak na to.

Úzkost a deprese: Proč se jedná o nemoci 21. století?

Již v úvodu jsem o depresích a úzkostech prohlásila, že se jedná o moderní nemoc. Pokud jste nabyli dojmu, že se jedná o pozitivní sdělení a říct: „Já mám hroznou depku.“ z vás udělá zajímavého člověka ve společnosti, musím vás zklamat. Mít skutečné deprese a úzkost rozhodně není nic příjemného nebo cool.

Naopak se jedná o jednu z nejzávažnějších nemocí s velkými dopady na vaše tělo, mysl, mezilidské vztahy, práci, sebevědomí… Vlastně na celý život. Proč tedy spojení moderní nemoc? Jednoduše proto, že je bohužel velmi typickou a častou v dnešním světě 21. století.

Diagnózu psychické nemoci si každý rok v Česku vyslechnou stovky lidí, nehledě na věkovou kategorii, pohlaví či společenské postavení. Konkrétně depresí dle psychiatrů trpí v České republice přes 700 000 lidí. A čísla se exponenciálně zvyšují s přibývajícím stresem, tlakem a dalšími nemocemi.

Samozřejmě můžete namítnout, že za dob našich babiček zde byla deprese a úzkost také, pouze s ní lidé nechodili k lékařům a nenechali si ji diagnostikovat. A z části máte pravdu. Přesto se silně vzestupná tendence potvrzuje každým rokem a to napříč státy.

Rozdíl mezi úzkostí a depresí

Nejvýraznějším rozdílem těchto nemocí je délka a příčina stavu, které jsou typické pro každou z nich. Úzkostlivá porucha přichází v podobě krátkodobého, náhlého stavu, často bez zjevné příčiny. Velmi pravděpodobně úzkost alespoň jednou za život zažije každý z nás. V určité míře je dokonce normální a chrání nás před nebezpečím.

Jakmile se však jedná o panickou hrůzu z běžných situací nebo bez příčiny, projevuje se často a opakovaně ovlivňuje váš život, už jste se dostali za hranici normálního stavu.

V případě deprese se jedná o vážnější, dlouhotrvající stavy psychiky, které dokáží vyloženě obrátit svět naruby. A to vše neodezní během několika minut ani hodin. V depresivních stavech se často pacienti nachází i několik měsíců a brání jim v běžném fungování. Takový člověk se uchyluje k izolování od společnosti, přestane chodit do práce apod.

Tyto dva stavy se však velmi často objevují současně, proto je nejčastěji pacientům diagnostikována deprese i úzkost zároveň.

Pohled na člověka v depresi opravdu bolí.

Spouštěče deprese a úzkostí

Za největší viníky, které spouštějí úzkost a deprese, považujeme stres, tlak okolí a veřejnosti, z části také sociální sítě nebo média. Souviset dále mohou s určitými nemocemi, které doprovází. Mezi takové patří onemocnění štítné žlázy, lymská borelióza, celiakie a intolerance lepku a další.

Rozhodně však neplatí, že pokud se u vás projeví intolerance na lepek, můžete očekávat nástup deprese. Ve skutečnosti je spíše prokázána souvislost těchto nemocí, těžko však soudit, zda deprese spouští intoleranci nebo naopak.

Dále mohou být úzkost a deprese důsledkem užívání některých léků, které je spouští jako vedlejší účinek. Nejčastějším důvodem pro vypuknutí těchto nemocí je však prostředí a psychický tlak, který vaše tělo a mysl nezvládají filtrovat, odbourávat a hromadí se uvnitř. Propuknout pak mohou až za několik let pěstování uvnitř vás. Nebo také nikdy. Záleží na vaší životosprávě i osobnosti.

Příznaky úzkostí a depresí

Pokud vás zajímá, zda trpíte některou z těchto nemocí a máte podezření, že ano, vyhledejte odbornou pomoc. Jedná se o velmi závažná onemocnění, které jen tak neodezní a co víc, velmi rychle se zhoršují. Včasné odhalení příznaků nemoci může výrazně pomoci s jejich léčbou.

Možností je hned několik, někdo zvolí terapeutickou pomoc, někdo se vydá za psychologem nebo obvodním lékařem (který vás zpravidla stejně odkáže na pomoc psychologa). Až poslední kroky by měly směřovat za psychiatrem, jelikož zde už se jedná o větší rozsah nemocí, které si žádají nasazení antidepresiv. Pokud vás tedy často trápí níže uvedené problémy, zpozorněte.

Příznaky úzkostlivé poruchy:

  • bolesti na hrudi
  • sucho v ústech, třes, vnitřní neklid
  • svalové napětí
  • pocení, zvýšené a obtížné dýchání
  • rudé skvrny na pokožce
  • v horších případech průjem, závratě, mdloby

Příznaky depresivní poruchy:

  • ztráta energie, chuti do života a pozitivních emocí obecně
  • převažují pocity smutku, beznaděje, méněcennosti
  • nervozita a podrážděnost
  • potíže s pamětí a spánkem
  • ztráta motivace, vše je velmi vysilující
  • pocity viny, snadno se rozpláčete
  • v horších případech myšlenky na smrt a sebevraždu

Nikdy si nediagnostikujte žádnou nemoc sami, vždy se obraťte na odborníky z oboru a nebojte se jich vyzkoušet více pro vaši osobní jistotu. Také upozorňuji, že výše zmíněné stavy se v případě pacientů s úzkostí nebo depresí opakují a přetrvávají delší dobu, špatný den máme občas všichni.

Jak se zbavit deprese a úzkosti? Začněte s psychohygienou.

Už tedy víme, jak úzkost a deprese vypadají a jaké jsou možné příčiny. Pokud se necítíte ve své kůži a často balancujete na hraně špatných nálad, může pomoci psychohygiena, kterou bychom měli preventivně dodržovat všichni. Jedná se o soubor tipů a rad, jak si udržet své zdraví a žít dle zásad zdravého životního stylu. Proto vás pravděpodobně nepřekvapí, že do zásad duševní hygieny patří:

Zdravá a vyvážená strava

Slyšíte to neustále ze všech stran, že? Pořád jenom ta zdravá strava. No ono to možná bude tím, že je to skutečně pravda. Tělo potřebuje správné palivo pro jeho fungování a to obsahuje dostatek vitamínů, bílkovin, komplexních sacharidů, minerálů a antioxidantů. Strava má jeden z největších vlivů na naše tělo i mysl.

Kvalitní spánek

Dalším stavebním kamenem pro vaše zdraví je dostatečný spánek. Ten by měl opravdu každý den obsahovat plných 8 hodin spánku. Důkazy o důležitosti spánku prokázalo již desítky studií a výzkumů, které skvěle shrnuje kniha Proč spíme. Jedna z kapitol se mimo jiné věnuje problematice souvislosti kvalitního spánku a depresí. Autor knihy Matthew Walker v ní popisuje, jak nedostatečný spánek prohlubuje depresi a naopak, jak by lékaři měli spánek předepisovat jako nejlevnější a velmi účinný lék proti depresím.

Dostatek pohybu

Nejen tělo, ale také mysl ke svému správnému fungování potřebuje dostatek pohybu. V dnešní době máme nejméně pohybu v historii lidstva. Mohou za to sedavá zaměstnání i lenost a pohodlí. Každý pohyb se tedy počítá, ať už se jedná o jógu, plavání, procházky v přírodě, kolektivní sporty nebo posilování.

Relaxace a odpočinek

Úzkost a deprese na nás v tak velké míře utočí v této době také díky nedostatku odpočinku. Neustále se za něčím honíme, pracujeme od rána do noci apod. Čím dál častěji se také u lidí projevují podzimní únavy a ztráta energie, kterou však nijak neřeší a přechodí ji.

Zařaďte mezi svoji pravidelnou rutinu také koníčky, které vám přináší dostatek odpočinku a relaxace. Vyzkoušet můžete saunu, čtení knih, sport, sledování filmů, cokoliv. Nezáleží na tom, zda odpočíváte aktivně, či pasivně, především odpočívejte.

Jak se bránit depresi a úzkostem?

Budování vztahů

Pro naši zdravou psychiku jsou velmi důležité mezilidské vztahy a společnost, ve které se nacházíme. Pro udržení duševní hygieny si tedy osvojte zásady pro budování kvalitních vztahů. Obklopujte se lidmi, které máte rádi, inspirují vás a jste s nimi šťastní.

Ne nadarmo se říká, že smích je nejlepší lék, proto zkuste trávit čas s lidmi, kteří vám vyvolají úsměv na tváři.

Žebříček hodnot

S psychohygienou také pomáhají správně nastavené cíle, priority a hodnoty. Pokud se budete chovat v souladu s nimi, můžete si být jisti svým čistým záměrem a vhodných chováním jak k ostatním, tak sobě samé/mu.

Filtrace negativních zpráv

Jelikož žijeme ve zvláštní době, kdy se dozvíme o všech a všechno, hrnou se na nás informace ze světa i okolí neuvěřitelným tempem. A negativní, dramatické zprávy jednoduše fungují víc, což si velmi dobře uvědomují především média.

Pokud nedokážete nával negativity filtrovat, zařaďte do života méně sociálních sítí, televize a médii. Vyzkoušejte (alespoň na chvíli) detox v podobě digitálního minimalismu a věřím, že se k původnímu stylu života ani nebudete chtít vracet.

Sebepoznání a osobní rozvoj

A ze všeho nejdůležitější zásadou je: Mějte sami sebe na prvním místě. Nic a nikdo není důležitější než vy, protože teprve až dobře poznáte sebe a jste se sebou spokojení, můžete to samé šířit dál ke své rodině, přátelům i širokému okolí.

Věnujte se osobnímu rozvoji a sebepoznání, které přináší správnou hladinu sebevědomí i lásku k sobě samé/mu. Přeprogramujte své myšlení do pozitivních vln a uvidíte, že se dějí velké věci.

Všechny zmíněné body pomáhají s udržením zdravého těla, a především mysli a předchází úzkostem nebo depresím. Také je mohou výrazně regulovat a omezovat, pokud už se v takových stavech nacházíte. Teprve z dlouhodobého hlediska pozorujeme největší přínosy psychohygieny, proto ve svém snažení vytrvejte.

Vyřadit ze svého života také doporučuji špatné návyky jako je kouření nebo pití alkoholu, které úzkosti a deprese podporují.

Západní medicína

Jak se na úzkost a deprese pohlíží z hlediska západní medicíny? Pokud se nacházíte v akutním stavu nebo se u vás projevují nemoci opakovaně – při depresích se totiž často opakují dvě období, jedno, kdy byste na člověku nepoznali žádný rozdíl a zdá se zcela zdravý a druhé, které toho samého člověka uvězní na několik týdnů či měsíců do dobrovolné izolace, ke které se uchýlí – dostanete léky na předpis a doporučení navštívit psychologa.

Tato kombinace může být velmi účinná. Medikamenty zmírňují nejhorší příznaky a psycholog s vámi probírá příčiny a možná řešení. Navštěvování terapeuta či psychologa je zcela běžné pro velkou část populace a rozhodně se není za co stydět. Naopak, může vám výrazně pomoci bránit se depresím.

V západní medicíně se také častěji dozvíme, že úzkost a deprese představují dědičná onemocnění.

Východní medicína

Alternativní způsoby medicíny (často původem z Asie) se na všechny nemoci obecně dívají trochu jinak. Lidé zabývající se spíše východní medicínou vám většinou řeknou, že nemoc (i úraz) je volání o pomoc. A kdo o tu pomoc volá? Vaše tělo.

Nemoc je znak, který by vás měl upozornit, že se s vámi něco děje, že něco není v pořádku. Východní medicína se tedy spíše zabývá hledáním této příčiny a jejím odbouráním nebo odblokováním.

Pro alternativní medicínu je typická například léčka akupunkturou, která při depresích může velmi dobře fungovat. V kombinaci se sebepoznáním a hledáním problému může odbourat i celou nemoc.

V alternativní medicíně se na rozdíl od té západní můžeme dozvědět, že deprese není dědičná, ale může postihnout prakticky kohokoli, kdo v sobě kumuluje nějaký problém a neřeší jej nebo to nedokáže.

Osobní zkušenost s depresí

S depresivními stavy mám velmi blízkou zkušenost, i když se netýkaly a netýkají přímo mě samotné. Přesto bych vám ráda sdělila osobní názor na tuto problematiku. Jestliže cítíte, že se deprese týká přímo vás, zkuste dát na moji radu:

Za deprese se nestyďte, ale řešte je. Nebojte se svému okolí říct, že zrovna nemáte nejlepší období a že není problém v nich. Neodhánějte je a neodmítejte jejich pomoc.

Cítím, že se ve společnosti jedná stále o velmi tabulizované téma, o kterém se příliš často nemluví, a přesto postihuje tolik lidí. Následky tohoto onemocnění nepostihnou pouze vás. Velmi výrazně ovlivní také vaše okolí, rodinu a přátelé. Jestliže se tedy stále zdráháte přiznat si problém, který pociťujete nebo si třeba nejste jistí, neváhejte a navštivte odborníka. Můžete výrazně pomoci sobě i svým nejbližším.

A to že se deprese týká již tolika lidí, neznamená, že je to normální a správné. Řešení je na dosah, pracujte na sobě, na svém zdraví a budete mít kvalitnější život.

Články, které stojí za přečtení: