Domů » Jak překonat frustraci a zklamání z vlastního neúspěchu?

Jak překonat frustraci a zklamání z vlastního neúspěchu?

od Anna Malá

Frustrace? Jak ji překonat? Jak si s ní poradit a co to vlastně znamená, být frustrovaný? Dnešní uspěchaná doba přináší mnohá úskalí v podobě stresu, marných snah, nenaplněných snů a očekávání. Je ovšem pouze na nás, zda se naučíme takové situace ovládat nebo jim budeme neustále propadat. Frustrace je něco, s čím se dá pracovat. Článek přináší 13 tipů, které Vám mohou pomoci v boji proti frustraci.

Co je frustrace?

Frustrace je, v dnešní době bohužel velmi častý, nežádoucí pocit. Je to stav mysli a našeho rozpoložení, kterého se nám dostává, pokud se věci nevyvíjí podle našich představ. Frustraci pociťujeme, když se nám nedaří, když něco nevyjde, když jsou věci jinak, než jsme čekali. Především ji pak cítíme, pokud takovou situaci nemůžeme, resp. se nám nedaří ji změnit.

Frustraci zažíváme ve chvíli, kdy je východisko z nezdaru v nedohlednu. Frustrovaný se člověk může cítit také v případech, kdy se mu neustále, opakovaně děje něco, co se mu nelíbí a nedaří se mu takového jevu zbavit. Je to pocit zklamání, nezdaru a zmaru. Překážky k řešení si můžeme vytvářet sami nebo mohou přicházet z venčí.

Co nás může frustrovat: Nevydařený koláč i přes dodržení postupu, Nadřízený, který nepřijímá naše skvělé nápady, marná snaha hubnout, odmítavý postoj partnera apod.

Často to od někoho slýcháváme, každý z nás má někoho frustrovaného ve svém okolí a každému z nás už se alespoň jednou v životě přihodilo, že jsme se frustrovaní cítili sami. Není to nic neobvyklého, frustraci můžeme pociťovat například z nedostatku peněz nebo také z přítomnosti a nutnosti tolerovat některého rodinného příslušníka.

Jak se projevuje frustrace?

Projevů frustrace je mnoho, záleží také na tom, v jaké fázi se daný člověk nachází a jak moc je frustrovaný. Je to nežádoucí stav, který se může obrátit v nebezpečnou zátěž na naše zdraví a psychiku. Když se snažíme něco prosadit nebo se bránit, tělo a psychika jsou na to připraveny. Dostávají se do tzv. obranného stavu. Organismus, který je tak připraven k „boji“ se ale musí zase uklidnit a čekat nebo narážet stále na odmítání své činnosti.

Takto nahromaděná energie a připravenost našeho těla a psychiky se pak projevu nejčastěji navenek. Nejvíce agresivitou, jsme na někoho zlí a nevrlí. Frustrace se projevu neustálým pocitem vzteku, jisté napruženosti a napětí. Nadáváme pak na příčinu naší frustrace nebo na svět a vše „co je po ruce“.

Často se také stává, že frustraci vybíjíme na těch, co jsou nám nejblíže, aniž bychom si to uvědomovali. Odstrašujícími případy projevu frustrace jsou pak sklony k alkoholismu, sebe-ubližování a v těch nejhorších případech i sebevraždy. Je tedy dobré si včas uvědomit, že se dostáváme do stavu frustrace.

Míra frustrace

Každý má jistou toleranci vůči stresu. Každý na něj reaguje jinak a proto jsou různé míry frustrace u různých lidí. Někoho vytočí cokoli a jiní naproti tomu ustojí téměř cokoli. Tím je pak dáno, jak moc jsme ovlivnitelní stresem a jak moc nás může frustrace pohltit. Taková odolnost jedince se nazývá frustrační tolerance.

Tím, že jsme vystavováni stresu častěji a naše psychika je více zkoušena, je naše frustrační tolerance zvyšována. Dalo by se tomu říkat, že je trénována. Je nasnadě říci, že čím více jsme vystavováni frustraci, tím jsme vůči ní odolní, ale to bohužel není pravidlo. Opakovatelnost stresu může některé jedince zcela psychicky „zničit“.

Míra frustrace se také odvíjí od závažnosti neuskutečnění našich očekávání nebo potřeb. Svou roli hraje také opakovatelnost situace. Pokud narážíme na problém často a opakovaně má to samozřejmě mnohem větší vliv na naše vnímání daného stresu. Pokud jde o ojedinělý případ je míra frustrace mnohem nižší.

Deprivace

Pokud frustrace přetrvává delší dobu, může se z ní stát tzv. deprivace. Což je stav tzv. strádání, to je velmi vážný psychický stav, který má vliv na další vývoj daného člověka. Při deprivaci má člověk pocit, že ztrácí smysl života, takové pocity pak právě mohou ústit v sebevraždu. Při deprivaci už je nutné vyhledat odbornou lékařskou pomoc.

Frustrace
Jak překonat frustraci

Jak překonat frustraci?

Frustrace je stres, resp. ji přináší stresové situace. Závisí na tom, kde se pohybujeme, v jakém žijeme světě, jak na něj nahlížíme a jaká jsou naše očekávání. Dnes již víme, že žijeme v době stresu. Všichni se snažíme čelit každodenním nástrahám stresu a frustrace po svém. Je dobré si ale osvojit některá pravidla, která pomáhají s frustrací bojovat.

13 Tipů: Jak pokořit frustraci

1. Poznejte sami sebe

Základem života v uspěchané době plné stresu, je dobře se poznat, umět sebereflexi. Vědět kým jsme a jaké jsou naše zásady a priority, protože pak jsme stabilní ve svém uvažování a to nám pomáhá ustát mnohé vypjaté situace. Pokud dobře víme, co je pro nás zásadní, pak na nás drobnosti nemají šanci útočit v takové míře.

2. Poznejte svého nepřítele jménem frustrace

Naučte se vypozorovat co vás frustruje a co vás umí vyvézt z rovnováhy. Po čase se naučíte hrozící stav rozpoznat a obrnit se proti němu ještě dříve, než „vás dostane“. Zkuste vnímat co to dělá s vašimi myšlenkami, případně vaším tělem. I to se projevu například tiky apod. V lepším případě se naučíte takovým situacím předcházet.

3. Nádech a výdech

Bavíme-li se o stresu, pak nesmíme vynechat zásadní techniku v boji proti němu, a tím je dýchání. Na internetu naleznete rady, jak správně dýchat nebo také jak meditovat pokud se cítíte ve stresu. Jedna z technik je postupně se nadechovat jednou nosní dírkou a vydechovat tou druhou a střídat je. Střídání stačí provést 7 x, je to až překvapivě účinné.

6. Naprogramujte svou mysl

Do stresu se velmi často dostáváme kvůli tomu, co si myslíme, jaká jsou naše očekávání a představy nebo předsudky. Je dobré si vytvořit jistý odstup od toho, jaké představy o situacích vytváří naše mysl. Často nás „tlačí“ k očekávání, která bychom po racionální úvaze neměli. Dokážeme-li se oprostit od těchto nastavení, pak se nám frustrace v mnoha případech vyhne.

7. Vyhodnoťte svou reakci

Toto jde ruku v ruce s předchozím bodem. Stejně tak, jako nám naše mysl vytváří jisté obrazy, které očekáváme, tak i naše reakce jsou trochu „před námi“. Často díky adrenalinu a hormonům v těle vyvodíme následky, kterých po zpětném uvážení litujeme. Nehledě na to, že vnitřní stav rozčílení, podněcuje psychiku k dalšímu hněvu a tak stále dokola. Říká se, že tak sami sebe „vnitřně masírujeme“.

8. Stresovou situaci berte jako lekci

Pokud se někdo neustále cítí jako oběť situace, pak se točí v bludném kruhu sebelítosti, který ho nepustí k racionální stránce mozku. Chyba, stres, vyhrocené situace atd. to vše jsou životní lekce, které nás učí tomu, jací můžeme být a co vše máme ve svých rukou. Nebuďte obětí, buďte tím, kdo z toho „vyždímal co nejvíc pro sebe“.

9. Sportem ku zdraví

U psychiky toto platí dvojnásob. Je prokázáno, že při sportu se nám vyplavují do těla ty správné látky pro dobrou náladu. Tak neváhejte a jděte si zaběhat, nebo na procházku. Pohyb v přírodě je jedním z nejlepších terapeutů. Navíc při takové činnosti často odvedeme pozornost a díky tomu rozptýlíme špatné myšlenky.

10. Frustrace pokořená prací

Často si stres a sním spojenou frustraci vytváříme sami právě prokrastinací. Neustálým odkládáním povinností, které na nás čekají a zdají se být těžší a těžší, si vytváříme podvědomí stres, který není dobrý. Snažte se tomu předcházet a začínejte právě tím, do čeho se vám nechce co nejvíc. Pocit a uspokojení z toho, že to již máte hotové, vás stresu zbaví jednou pro vždy.

11. Bez přátel to nepůjde

Sami? Chcete bojovat s takovým těžkým kalibrem, jako je stres sami? Pak budete bojovat možná marně. Pokud se cítíte frustrovaní, běžte, zavolejte kamarádce nebo kamarádovi a vypovídejte se z toho. Mnohdy se stane, že tím že o problému mluvíte, už najdete sami řešení, nebo pocítíte alespoň úlevu.

12. Relaxace

Stejně tak, jako žijeme v době stresu, žijeme i v době neomezených možností relaxace. Sauna, vířivka, masáže, vonné svíčky, relaxační hudba, co víc si přát. Dopřejte tělu i duši relaxaci, umožněte jim trochu vypnout a na chvíli se oprostit od vnějšího světa. Stres na vás vždycky „počká“, nebojte se, ten vám nikdy neuteče.

13. Kniha úspěchů

Jednou z moderních metod, jak se vypořádat s neúspěchem a vyrovnávat se s překážkami je tzv. seznam úspěchů. Zaznamenávejte si každý den např. 3 věci, které se vám ten den povedly. Uvařili jste skvělé špagety? Dočetli jsme konečně tu knihu? Potěšili jste kamaráda, který byl smutný? Napište si to! Seznam vám bude sloužit pro to, abyste viděli, jak báječní jste.

Zklamání, frustrace

Každý se někdy ocitne v situaci, ze které neví kudy kam a z neustálých snah o řešení je vyčerpaný. Je to zcela normální a nejste v tom sami. Život neobnáší jen to snadné a dobré, je to i o tom zlém a náročném. Ale díky tomu se stáváme silnými osobnostmi a učíme se novým věcem i o nás samotných.

Zklamání sice není lehké překonat lusknutím prstu, ale vždy si můžeme vybrat způsob, jakým na něj nahlížíme. Tato volba je jen naše a je jen na nás, zda se chceme naučit bojovat se stresem a brát ho jako takový trénink, nebo zda se chceme cítit jako oběť a „sedět ustrašeně v koutě“.

Články, které stojí za přečtení: