Domů » Jaká je nejrychlejší stíhačka na světě a jejich historie

Jaká je nejrychlejší stíhačka na světě a jejich historie

autor Sandra.J
Publikováno: Poslední aktualizace 1 komentářů
Nejrychlejší stíhačka na světě je symbolem technologického pokroku

Nejrychlejší stíhačka na světě je nejen symbolem technologického pokroku, ale i fascinujícího vývoje vojenského letectví. Od prvních nesmělých pokusů během první světové války až po moderní technologie, rychlost zůstává jedním z klíčových faktorů v konstrukci stíhacích letounů.

Počátky vojenského letectví

Historie vojenských stíhaček začala během první světové války, kdy byla letadla poprvé použita pro průzkum a bojové operace. První stíhačky byly jednoduché dvouplošníky vybavené lehkými kulomety. Mezi nejznámější patří německý Fokker Dr. I, který pilotoval slavný letec Manfred von Richthofen, známý jako Rudý baron. Tento stroj dosahoval maximální rychlosti okolo 185 km/h, což je ve srovnání s dnešními stíhačkami velmi pomalé.

Mezi válkami: První pokroky

Po skončení první světové války pokračoval vývoj stíhacích letounů, které se postupně stávaly rychlejšími a výkonnějšími. V období mezi válkami se začaly objevovat nové technologie, jako jsou celokovové konstrukce a silnější motory. Tyto inovace připravily půdu pro dramatický nárůst výkonu během druhé světové války.

Druhá světová válka: Éra pokročilých stíhaček

Druhá světová válka byla obdobím intenzivního vývoje letecké technologie. Stíhačky jako britský Supermarine Spitfire a německý Messerschmitt Bf 109 dosahovaly rychlostí přes 600 km/h. Tyto letouny byly klíčové pro letecké bitvy, jako byla Bitva o Británii, a hrály zásadní roli v průběhu války.

První proudové stíhačky

Jedním z nejvýznamnějších průlomů v letecké technologii během druhé světové války byl vývoj prvních proudových stíhaček. Německý Messerschmitt Me 262, který poprvé vzlétl v roce 1942, byl první operační proudovou stíhačkou na světě. Me 262 dosahoval rychlosti až 870 km/h a jeho příchod znamenal revoluci v letecké válce. Spojenci také vyvíjeli vlastní proudové stíhačky, jako byl britský Gloster Meteor, který Britové nasadili na konci války.

Messerschmitt Me 262 byl první operační proudovou stíhačkou na světě
Messerschmitt Me 262

Studená válka: Závod o nadvládu v letectví

Studená válka přinesla závod mezi Spojenými státy a Sovětským svazem o nadvládu ve vzdušném prostoru. Tento závod vedl k vývoji stíhaček schopných dosahovat nadzvukových rychlostí. Americký Lockheed F-104 Starfighter, navržený Clarence “Kelly” Johnsonem, byl jednou z prvních stíhaček, která překonala rychlost Mach 2 (přibližně 2 469 km/h). Tento letoun byl známý svým štíhlým designem a extrémní rychlostí.

🎓 Zajímavost: Machovo číslo (Mach) – Machovo číslo je poměr rychlosti letounu k rychlosti zvuku v daném prostředí. Rychlost zvuku se mění v závislosti na teplotě a nadmořské výšce, ale při standardní teplotě na hladině moře je přibližně 1 235 km/h. Stíhačka, která letí rychlostí Mach 1, letí rychlostí zvuku. Pokud letoun letí rychlostí Mach 2, je dvakrát rychlejší než zvuk atd. Například MiG-25 může dosáhnout rychlosti Mach 3,2.

Sovětská odpověď: MiG-25

Sovětský svaz reagoval na americký pokrok vývojem vlastních nadzvukových stíhaček. Jednou z nejpozoruhodnějších byla Mikojan-Gurevič MiG-25, známá také jako Foxbat. MiG-25 byla navržena jako vysoce výkonná stíhačka s maximální rychlostí až Mach 3,2 (přibližně 3 470 km/h). Tento letoun se používal především pro zachycování vysokorychlostních průzkumných letounů a bombardérů.

Lockheed SR-71 Blackbird: Nejrychlejší letoun všech dob

I když není klasifikována jako tradiční stíhačka, Lockheed SR-71 Blackbird se považuje za nejrychlejší letoun všech dob. Tento průzkumný letoun, který také navrhl Clarence “Kelly” Johnson, dosahoval rychlosti Mach 3,3 (přibližně 3 540 km/h) a létal ve výškách přes 24 000 metrů. SR-71 byla navržena pro vysokorychlostní a vysokovýškový průzkum, aby se vyhnula sovětským protileteckým raketám. První let SR-71 se uskutečnil v roce 1964 a letoun uvedli do služby v roce 1966.

Díky schopnosti letět takovou rychlostí v takových výškách se stíhačky typu Blackbird úspěšně vyhýbaly ohrožení. Povrch letounu je navíc konstruován tak, aby byla snížena odrazivá plocha radarového záření.

Blackbird dokáže přeletět Atlantský oceán za jedinou hodinu. A je víc než třikrát rychlejší než zvuk. Kdybyste i z té nejlepší pušky vystřelili hned za letounem, kulka ho nedostihne.

Konstruktéři se potýkali s teplotou, které je letoun při vysoké rychlosti vystaven. Čtyřsetstupňovým teplotám jen tak nějaký materiál neodolá. A tak na něj američtí tvůrci použili velice tvrdý titan – který všechen dovezli paradoxně ze Sovětského svazu. Kdyby tenkrát Rusové jen tušili, k čemu kov využijí…

Lockheed SR-71 Blackbird je nejrychlejší stíhačka všech dob
Lockheed SR-71 Blackbird

Moderní éra: Pokročilé technologie a nové výzvy

Moderní stíhačky čtvrté a páté generace, jako jsou F-22 Raptor a F-35 Lightning II, kombinují pokročilé Stealth technologie, avioniku a manévrovací schopnosti. I když nejsou tak rychlé jako SR-71 nebo MiG-25, jejich schopnosti v boji a přežití jsou výrazně vyšší. Tyto stíhačky jsou navrženy tak, aby poskytly vzdušnou nadvládu v moderním bojovém prostředí.

 F-22 Raptor kombinuje pokročilé technologie
F-22 Raptor

Hypersonické rychlosti: Budoucnost letectví

Budoucnost letectví mohou přinést hypersonické letouny, které dosáhnou rychlosti nad Mach 5 (přibližně 6 174 km/h). Tato technologie je stále v raných fázích vývoje, ale slibuje revoluci ve vojenském a civilním letectví. Hypersonické letouny by mohly výrazně zkrátit dobu letu mezi kontinenty a přinést nové taktické možnosti pro vojenské operace.

Nejrychlejší stíhačky dneška

Boeing X-51 Waverider

Boeing X-51 Waverider je experimentální hypersonický letoun, který byl navržen pro dosažení rychlostí až Mach 5. V roce 2013 tento letoun dosáhl rychlosti Mach 5,1 během zkušebního letu. Ačkoli není operačním stíhacím letounem, X-51 ukazuje potenciál hypersonických technologií pro budoucnost.

Suchoj Su-57

Ruský Suchoj Su-57 je moderní stíhačka páté generace, která kombinuje Stealth technologie a vysokou manévrovatelnost. Su-57 dosahuje rychlosti až Mach 2 a je navržen pro vzdušný boj a útoky na pozemní cíle. Tento letoun představuje špičku současné ruské letecké technologie.

F-22 Raptor a F-35 Lightning II

Americké stíhačky páté generace F-22 Raptor a F-35 Lightning II představují vrchol současné letecké technologie. F-22 Raptor dosahuje rychlosti přes Mach 2,25 a je navržen pro vzdušnou nadvládu, zatímco F-35 Lightning II kombinuje schopnosti stíhačky a útočného letounu s maximální rychlostí Mach 1,6.

 F-35 Lightning II představují vrchol současné letecké technologie
F-35 Lightning II

Jaká je tedy nejrychlejší stíhačka na světě? Z historického hlediska lze za nejrychlejší stíhačku považovat Lockheed SR-71 Blackbird, ačkoli není klasifikována jako tradiční stíhačka. Mezi operačními stíhačkami vynikají sovětské MiG-25 a MiG-31, které dosahují rychlostí až Mach 3. Technologie letectví se neustále vyvíjí a přináší nové výzvy a možnosti, takže je možné, že v blízké budoucnosti bude titul nejrychlejší stíhačky patřit jinému letounu.

💡 Tip: Přečtěte si také Nejrychlejší vlaky na světě: Jak vypadají a kde jezdí? nebo Jak vznikala nejdelší visutá lávka v ČR ale i na světě!

1 komentářů

vaurien 12. září, 2024 - 6:48 am

Myslím, že by se autorka příště neměla pouštět do psaní článků o něčem, čemu evidentně nerozumí.
SR71 nikdy nebyl stíhací letoun.
Od kdy se u nás píše Sukhoj a ne hezky po česku Suchoj ? Zakladatel této konstrukční kanceláře se jmenoval Сухой.
Příště bych prosil trochu méně CTRLC, CTRLV.

Odpověď

Přidat komentář →

Další zajímavé články

Žij úspěšně nové logo

Jak uspět v době internetu v životě i podnikání.

Copyright © 2024 | ŽijÚspěšně.cz