Domů » Kávová dieta: Vyplatí se dodržovat?

Kávová dieta: Vyplatí se dodržovat?

od Tereza Gödrichová

Kávová dieta patří mezi relativně nové dietní trendy, který rychle získává na popularitě. Spočívá v popíjení několika šálků kávy denně při současném omezení příjmu kalorií. Někteří lidé hlásí krátkodobé úspěchy při hubnutí pomocí této diety. Má však i některé významné nevýhody.

V tomto článku vám představím „kávovou dietu“, a to včetně jejich možných výhod, nevýhod a také toho, zda je pro naše tělo zdravá.

💡 Tip: Nejpopulárnější dieta posledních let je jednoznačně keto dieta, kdy dosahuje většina lidí skvělých výsledků. Keto dieta má však i mnoho nástrah a je třeba dodržovat přísný režim, proto si určitě přečtěte náš článek o keto dietě pro začátečníky, pokud chcete tento typ diety vyzkoušet.

Co znamená kávová dieta?

Kávovou dietu zpopularizovala kniha „The Coffee Lover’s Diet“ od Dr. Boba Arnota. Ten v této publikaci tvrdí, že pití kávy několikrát denně dokáže zrychlit metabolismus, spálit více tuku, zablokovat vstřebávání kalorií a snížit chuť k jídlu.

K napsání knihy ho inspirovalo studium obyvatel malého řeckého ostrova Ikaria, kde žije velké množství zdravých starších lidí. Je přesvědčen, že jejich zdraví a dlouhověkost jsou výsledkem vysoké konzumace kávy bohaté na antioxidanty.

Tip: Jste milovníci dobré kávy a rádi chodíte ochutnávat do místních podniků? Koukněte na těch 12 nejlepších kaváren nacházejících se v Praze.

kávová zrna
Nejkvalitnější káva je ta čerstvě upražená

Jak kávová dieta funguje?

Kávová dieta spočívá v popíjení minimálně 3 šálků (750 ml) světle pražené kávy denně. Tento druh bývá bohatší na polyfenolové antioxidanty než tmavě pražená káva.

Dr. Arnot klade zvláštní důraz na to, jaký druh kávy si vyberete a také jakým způsobem ji uvaříte. Doporučuje lehce praženou celozrnnou kávu, kterou si doma namelete a připravíte pomocí filtrované vody.

Při dietě si můžete dopřát libovolné množství kávy (s kofeinem nebo bez kofeinu), pokud dosáhnete svého minima 3 šálků (750 ml). Měli byste se však vyvarovat používání cukru nebo smetany.

Doporučuje také nahradit jedno jídlo denně domácím zeleným smoothie s vysokým obsahem vlákniny. V knize se uvádí doporučené recepty na tyto smoothie drinky.

🥤 Tip: Pokud vás zaujalo popíjení domácích koktejlů ze „superpotravin“, vyzkoušejte našich 15 tipů na zdravé smoothie drinky, které zaženou chutě po sladkém a tělu dodají spoustu živin.

Vaše ostatní jídla během dne by měla být nízkokalorická, tučná a bohatá na vlákninu z celozrnných výrobků, ovoce a zeleniny. Autor také čtenářům doporučuje, aby se vyhýbali vysoce zpracovaným potravinám jako jsou mražená jídla a rafinované pokrmy a raději konzumovali celistvé potraviny.

V knize jsou uvedeny vzorové jídelníčky Dr. Arnota, které obsahují přibližně 1 500 kalorií na den, což je pravděpodobně mnohem méně kalorií, než kolik jich spotřebuje běžný člověk. Mezi vhodná jídla pro tuto dietu patří například smažené tofu se zeleninou s hnědou rýži nebo grilovaný kuřecí salát se zálivkou.

Někteří lidé zaznamenali při této dietě úspěch při hubnutí, pravděpodobně díky omezování kalorií. Kromě toho některé další důkazy naznačují, že káva může napomáhat hubnutí. Snižuje totiž chuť k jídlu a zvyšuje náš metabolismus.

Potenciální přínosy

Káva je bohatá na kofein a antioxidanty zvané polyfenoly, které mají řadu zdravotních účinků včetně snížení zánětů a poškození volnými radikály. Pokud jde o podporu hubnutí, zdá se, že káva má dva potenciální přínosy, které již byly zmíněny výše – snižuje chuť k jídlu a zvyšuje metabolismus.

Dokáže snižovat chuť k jídlu

Dr. Arnot tvrdí, že káva může potlačit chuť k jídlu, a tím vám pomoci snížit denní příjem kalorií. Některé výzkumy naznačují, že tento fakt je do jisté míry pravda. Pití kávy krátce před jídlem opravdu může snížit množství jídla, které při něm sníte. Ovšem delší časová prodleva, tedy konzumace kávy 3–4,5 hodiny předem nemá žádný vliv na to, kolik toho zkonzumujete. 

Studie na 33 osobách s nadváhou nebo normální hmotností zjistila, že pití kávy se snižuje příjem kalorií u osob s nadváhou. Během 3 sezení dostávala každá osoba snídani a buď vodu, běžnou kávu, nebo kávu s polovičním obsahem kofeinu. Běžná káva obsahovala 6 mg kofeinu na kg tělesné hmotnosti. Když osoby s nadváhou vypily 200 ml kávy, zkonzumovaly poté výrazně méně kalorií, než když pily vodu nebo kávu s polovičním obsahem kofeinu.

Naopak jiná studie na 12 osobách zjistila, že nebyly žádné rozdíly v příjmu kalorií nebo chuti k jídlu mezi těmi, kteří před jídlem pili kávu s kofeinem, kávu bez kofeinu nebo placebo nápoj. Tudíž káva s kofeinem může u některých lidí přispět ke snížení příjmu kalorií, ale je třeba provést ještě další výzkumy, než bude možné vyslovit definitivní tvrzení.

Může zvýšit metabolismus

Zejména káva s kofeinem může zvýšit počet spálených kalorií a tuku, což usnadňuje hubnutí. V jednom přehledu, který zahrnoval více než 600 osob, se zjistilo, že větší příjem kofeinu souvisí se snížením váhy, indexu tělesné hmotnosti (BMI) a množství tuku. Když se příjem kofeinu u účastníků zdvojnásobil, výše uvedené hodnoty se snížily o 17–28 %.

V jiné studii užívalo 12 dospělých osob doplněk stravy, který obsahoval kofein a polyfenoly, tedy dvě hlavní účinné složky kávy, nebo placebo. Doplněk způsobil, že účastníci spalovali výrazně více tuku a kalorií než placebo.

Káva může také zvýšit množství tuků, které spálíte při cvičení. Jedna studie zkoumala účinky kávy u 7 zdravých mužů, kteří 30 minut cvičili a poté vypili asi 1 šálek (250 ml) buď vody, nebo kávy s kofeinem. Ti pijící kávu, spálili více tuku než ti, kteří konzumovali vodu.

Většina výzkumů týkajících se kávy a metabolismu však byla provedena v 80. a 90. letech 20. století. Novější studie by pomohla tato zjištění posílit. Navíc existuje jen málo nejnovějších důkazů, které by podporovaly některá silnější tvrzení Dr. Arnota.

Voda
Při popíjení kávy nezapomeňte doplňovat tekutiny vodou

Kávová dieta a její nevýhody

Káva obsahuje zdravé antioxidanty a může vám pomoci zhubnout, protože potlačuje chuť k jídlu a zvyšuje metabolismus. Kávová dieta má však několik nevýhod.

Nadměrné množství kofeinu

Ačkoli je při kávové dietě možná také konzumace kávy bez kofeinu, většina lidí dává přednost kávě s kofeinem. Navíc se této složce připisuje mnoho metabolických výhod kávy. Nadměrný příjem kofeinu však může mít za následek několik zdravotních problémů, například vysoký krevní tlak.

Jedna observační studie se zabývala souvislostí mezi kávou a krevním tlakem u více než 1 100 osob trpících na hypertenzi. Lidé konzumující tři a více šálků kávy denně, měli vyšší hodnoty krevního tlaku než ti, kteří kávu nepili.

Kofein je také diuretikum, což znamená, že způsobuje vylučování většího množství tekutin močí. Jestli pijete hodně kávy, pravděpodobně vás neminou častější návštěvy toalety.

Kromě toho se s tekutinami může ztrácet mnoho důležitých elektrolytů včetně draslíku. Ztráta příliš velkého množství draslíku může vést ke stavu zvanému hypokalémie, který může ovlivnit ovládání svalů a zdraví vašeho srdce. Hypokalémie vyvolaná kávou je však vzácná.

Nadměrný příjem kofeinu se spojuje s infarkty, bolestmi hlavy, nespavostí,  zvýšeným rizikem zlomenin kostí, osteoporózy, a dokonce i depresí. Ačkoli pití nadměrného množství kávy s kofeinem může být škodlivé, obecně se za bezpečný považuje příjem kofeinu do 400 mg denně , tedy asi 4 šálky (1 000 ml) kávy.

Pravděpodobné znovunabytí hmotnosti 

Dietní plány zahrnující drastické snížení příjmu kalorií (například kávová dieta doporučuje 1 500 kalorií denně) často vedou k opětovnému nárůstu hmotnosti. Znovunabytí shozených kil se děje z důsledku řady změn, kterými tělo při omezování kalorií prochází.

Vaše tělo se přizpůsobuje počtu kalorií, které obvykle přijímáte. Když tedy výrazně snížíte svůj denní příjemí, vaše tělo se adaptuje tím, že zpomalí váš metabolismus, a sníží tak počet spalujících kalorií.

Kromě toho mohou hormonální změny, ke kterým dochází v důsledku omezování kalorií, zvýšit vaši chuť k jídlu. Leptin je hormon podporující pocit sytosti a vysílající signály do mozku, abyste přestali jíst. Jeho hladina v těle se však při nízkokalorických dietách může výrazně snížit, což vede k většímu hladu a chuti na jídlo.

Z těchto důvodů se velmi obtížné hubne při dietách, které vyžadují výrazné snížení příjmu kalorií a zde patří i kávová dieta. Konečným výsledkem je často opětovné přibývání na váze.

Podle některých výzkumů zhruba 80 % lidí, kteří zhubnou při nízkokalorické dietě, během prvního měsíce po jejím ukončení znovu přibere. Téměř 100 % lidí získá zpět veškerou ztracenou váhu do 5 let od ukončení diety.

Dlouhodobě není bezpečná

Podle posudků lidé obvykle drží tento stravovací plán dva až sedm týdnů. Ve skutečnosti může být kávová dieta dlouhodobě nebezpečná z několika důvodů.

Pití velkého množství kofeinové kávy by mohlo vést k nadměrnému příjmu kofeinu, což může způsobit několik problémů včetně nespavosti a deprese. Kávová dieta je také nízkokalorická, což může ztížit hubnutí a jeho úspěšné udržení.

Bohužel žádné dlouhodobé studie nehodnotily bezpečnost a účinnost kávové diety. Z těchto důvodů byste ji neměli dodržovat dlouhodobě.

Je kávová dieta zdravá?

Kávová dieta bohužel není ideálním plánem na hubnutí. Její neomezený příjem kávy může vést k nadměrné konzumaci kofeinu. Navíc její omezení kalorií může způsobit, že ztracenou váhu znovu naberete.

Úspěšné dietní plány na hubnutí často zahrnují pouze malé omezení kalorií, což vede k pomalejšímu a trvalejšímu shazování váhy a zmírňuje negativní metabolické změny spojené s omezením kalorií.

Zvýšení příjmu bílkovin a vlákniny, snížení množství konzumovaných rafinovaných cukrů a pravidelné cvičení vám mohou pomoci zhubnout a váhu si udržet. Pro většinu lidí patří mezi nejúspěšnější formy hubnutí redukční dieta, kterou dokáží dlouhodobě dodržovat.

káva
Káva znamená také relax a příjemně strávený čas ve společnosti blízkých

Kávová dieta klade důraz na pití kávy spolu s konzumací plnohodnotných potravin a zároveň omezuje zpracované potraviny a kalorie. Ačkoli může napomoci hubnutí, budete mít vysoké riziko opětovného přibírání na váze. Navíc její velké množství kofeinu může mít vedlejší účinky.

Tento dietní plán doporučuje vypít denně alespoň 3 šálky (750 ml) kávy a zároveň omezit příjem kalorií. Ačkoli může vést ke krátkodobému snížení hmotnosti, z dlouhodobého hlediska se nejedná o zdravou dietu.

Zdraví prospěšné účinky kávy si můžete užívat i nadále, ale držte se bezpečného limitu 4 šálků (1 000 ml) denně nebo méně. Pro bezpečné a zdravé hubnutí se raději vyhněte omezujícím programům (jako je například kávová dieta) a raději se zaměřit na udržitelnější restriktivní plány.

Články, které stojí za přečtení: