Domů » Nejčastější spánkové poruchy a jak je řešit?

Nejčastější spánkové poruchy a jak je řešit?

od Eliška Vachková

Spánkové poruchy jsou rozhodně něco, co by se mělo řešit. Pokud jste si již delší dobu všimli, že pociťujete některé symptomy z níže uvedených poruch, měli byste zvážit změnu životního stylu, popřípadě se poradit s lékařem. Jaké spánkové poruchy jsou nejčastější a můžete se s nimi setkat?

Jak poznáte, že trpíte spánkovou poruchou

Mnozí z vás si nejspíš ani nechtějí přiznat, že je potkal nějaký problém. Každý se občas nevyspí do růžova, to je normální, ale budíte-li se každý den vyčerpaní a během dne usínáte i v práci, je něco špatně. Zkuste se zamyslet nad svým životním stylem. Jak často pijete alkohol, hýbete se a v kolik chodíte spát? V tom totiž může být základní kámen úrazu. Nelze očekávat, že bude váš spánek kvalitní, pokud tomu nepůjdete naproti a nebudete dodržovat základní pravidla.

Máte pocit, že děláte vše pro to, abyste dobře spali, ale přesto se to nedaří? Možná trpíte spánkovou poruchou – jste nadměrně unavení a nic vám nepomůže, zhoršuje se vaše psychické zdraví a tím i fyzické. Nejste už ti energičtí společníci, ale raději trávíte čas o samotě. Nepomůže vám si o víkendu přispat – pokud trpíte spánkovou poruchou, váš spánek jednoduše ztrácí na kvalitě. Jestli spíte v důsledku toho méně nebo více, je to jedno – musíte to začít řešit.

Nejčastější spánkové poruchy

Jestliže pociťujete nějaké příznaky, je dobré zjistit, ke které poruše se vážou, abyste věděli, jak ji řešit a v jakém případě vyhledat odbornou pomoc. Níže vám uvádíme ty nejčastější, které postihují větší procento populace.

1. Spánková apnoe

Spánková apnoe je lidově známá také jako chrápání. Kromě vydávání hlasitých zvuků, které mohou vzbudit osobu samotnou se vyskytuje i přerušované dýchání, zástava dechu, buzení a následná ospalost během dne. Probouzet se můžete jen na malou chvilku, kterou si ani nepamatujete. Ráno tak budete přemýšlet nad tím, jak je možné, že jste opět unaveni, i když jste spali celou noc.

Příčinou tohoto problému může být například nadváha, větší obvod krku, zúžení dýchacích cest, ale také věk a pohlaví. Jste-li starší, a ještě k tomu muž, riziko se zvyšuje. U žen se spánková apnoe může objevit spíše po menopauze. Pokud se nejedná o závažný problém a máte lehčí formu, jako léčba se doporučuje změna životního stylu – redukce váhy, přestat kouřit, jíst zdravě a hýbat se. V horším případě bude pacient muset spát se speciálním přístrojem na ústech, který pomáhá ve správném dýchání. Není to nic příjemného, ale zvyknete si. K dispozici je také možnost operace.

2. Insomnie

Insomnie nebo-li nespavost. S tou se potýká velký počet populace a doprovází jí komplikace jako potíže s usnutím, buzení v průběhu noci a brzké ranní vstávání, které je zapříčiněno neschopností znovu usnout. V opravdu závažných případech se doba spánku mění na minimum a únava během dne nepřestává. Může se také stát, že si vaše tělo prohodí den s nocí a chce spát pouze za bílého dne. Taková situace nastává spíše u pracujících na nočních směnách.

Obtíže způsobuje hlavně psychika. Jestliže vás něco trápí, raději to vyřešte co nejrychleji, jinak se v začarovaném kruhu budete motat ještě dlouho. Problémy mohou způsobovat také různé omamné látky, léky či kofein. V každém případě byste měli dodržovat spánkovou hygienu, která dá vašemu tělu najevo, kdy je čas jít spát a kdy vstávat, aktivně se věnovat pohybu a vyhnout se látkám, které by nespavost mohly podpořit. A nezapomínejte ani na duševní pohodu.

💡 Tip: Spánek můžete podpořit také vhodným doplňkem, který dodá tělu melatonin, hořčík, zinek a další látky, které napomáhají hladkému usnutí. Také si můžete přečíst náš článek o 10 tipech pro lepší spánek.

spánkové poruchy
Pokud nemůžete spát, přejděte do jiné místnosti a věnujte se nějaké klidné činnosti – nezaměřujte se na to, že nemůžete spát.

3. Parasomnie

Parasomnie není narozdíl od výše zmíněných jednou konkrétní nemocí, ale rovnou celým souborem potíží, mezi něž se řadí náměsíčnost, bruxismus (skřípání zuby), somnilokvie (mluvení ze spaní) a další. Jedná se o potíže, které jsou spojovány se spánkem, ale neobjevují se mimo něj. Můžete je pocítit při usínání, ve spánku či u probouzení.

Tyto problémy způsobuje hlavně stres, ale může se jednat také o narušení pochodů v centrálním nervovém systému, vývoj dítěte, neurodegenerativní problémy či užívání léků a drog. Parasomnie poté způsobuje nepříjemné pocity či situace, které se dotýkají i druhých. Konkrétně se dělí na:

  • Poruchy probouzení – spánková opilost, somnambulismus, noční děsy
  • Poruchy přechodu spánek-bdění-spánek – poruchy s rytmickými pohyby při usínání, hypnagogický záškub, noční křeče dolních končetin
  • Poruchy při REM spánku – noční můry, spánková obrna, problémy s penilní erekcí či bolestivé erekce, srdeční zástava v průběhu REM spánku, porucha s abnormálním chováním v REM spánku
  • Ostatní poruchy související se spánkem – bruxismus (skřípání zubů), noční pomočování, porucha polykání ve spánku, paroxyzmální noční dystonie, primární chrápání, spánková apnoe u dítěte, kongenitální centrální hypoventilační syndrom, syndrom náhlého a nevysvětlitelného úmrtí ve spánku, syndrom náhlého dětského úmrtí a benigní novorozenecký myoklonus ve spánku

Jednotlivé druhy parasomnie vyžadují různé způsoby řešení. Protože často souvisejí s psychickou nepohodou, měl by se změnit hlavně tento faktor. Opět platí volba zdravého životního stylu a k němu například nějaké pomůcky (ochrana na zuby, úprava prostředí, ve kterém osoba spí tak, aby si neublížila).

4. Hypersomnie

Pro zajímavost na závěr zde uvedeme i jednu z poruch, která se sice neřadí mezi nejčastější spánkové poruchy, ale stojí za zmínku. Hypersomnie je přesný opak insomnie, tudíž se nejedná o nespavost, ale naopak o přílišnou spavost – klidně až 14 hodin denně. Nevyskytuje se tak často, je poměrně vzácná a trpí jí zhruba 5% populace. Příčinou této nemoci může být buďto poškození mozku nebo spojení s některou z nemocí jako například:

  • AIDS
  • Deprese
  • Cukrovka
  • Stres
  • Rakovina
  • Encefalitida
  • Demence
  • Roztroušená skleróza

Existuje několik druhů hypersomnie, které se liší příznaky:

  1. Idiopatická hypersomnie – nadměrná doba spaní, pohybuje se mezi 12 a 14 hodinami, je doprovázena velkými problémy s probuzením.
  2. Periodická hypersomnie – v tomto případě se spánek dělí na dvě etapy, přičemž jedna z nich se vyznačuje až několikadenním spánkem a následnou potřebou klasického spánku.
  3. Narkolepsie – pacient usíná v průběhu dne bez ohledu na to, co zrovna dělá. Spánek trvá obvykle 5-30 minut a dotyčný se po něm cítí vyspalý.

Hypersomnie je velice nebezpečná nemoc, protože ji člověk nemůže ovládat a usíná například i během řízení, chůze či rozhovoru. Dopad tak nemá jen na něho, ale i na jeho okolí. Pokud máte pocit, že některé z příznaků pociťujete, měli byste vyhledat spánkovou poradnu.

Jestli se ptáte, jak se dá taková nemoc řešit, opět se přechází na změnu životního stylu – zdravá strava, pohyb, jóga či meditace, méně stresu. Když nezabírá tato léčba, nasazují se stimulancia nebo také antidepresiva.

Tímto jsme vám přiblížili spánkové poruchy, se kterými se můžete setkat i vy sami. Některé jsou sice ojedinělé, ale i tak se hodí o nich něco vědět. Kdybyste náhodou někdy pociťovali některý z příznaků, budete si jistí, jak s tím naložit a na koho se obrátit. Dbejte na svůj spánek, protože je důležitější, než si myslíte.

Články, které stojí za přečtení: