Víte, jaké budou zaměstnanecké benefity budoucnosti? Důležité. Protože v dnešní době není žádná legrace získat a udržet si kvalitní zaměstnance. To dobří zaměstnavatelé vědí a proto přichází se stále zajímavějšími, ba i podivnějšími výhodami.
Je strategické mít vlastní balíček výhod přizpůsobený na míru segmentu daných zaměstnanců a přesvědčit vrcholný management, že utrácet za blaho zaměstnanců je levnější než neustálý cyklus náborů. Ošizené benefity opravdu nejsou dobrý způsob, jak ušetřit peníze.
37 % zaměstnavatelů uvedlo v průzkumu společnosti Aon, že v roce 2020 plánují ve svém systému benefitů provádět vylepšení. Jaká by měla být, aby zaměstnance skutečně zaujala?
Obsah článku
Zaměstnanecké benefity: Budoucnost na tělo
Personalizované benefity už značně převládají nad univerzálním balíčkem pro všechny, alespoň tedy v zahraničí. Stravenky a penzijní připojištění jsou sice hezké, ale není to nic, co by zaměstnance přinutilo zanechat současné práce a přejít do nové firmy.
V dnešní době je in se ptát zaměstnanců, co chtějí. Některé firmy je dokonce nechávají hlasovat. Navíc se čím dál tím častěji se na pracovištích setkáváme se střetem dvou odlišných generací. Husákovy děti a Mileniálové mají bezpochyby odlišné priority. Jako zaměstnavatel musíte umět nabídnout každému něco.
Kuriózní zaměstnanecké benefity ze zahraničí
Nejšílenější firemní a zaměstnanecké benefity nadnárodních firem jako Google, IKEA a Starbucks zahrnují takové vychytávky jako kino na pracovišti, soukromé koncerty hvězd světového charakteru nebo kapesné na dovolenou v řádech desetitisíců.
Zaměstnavatele ale nemusí za benefity utratit stovky tisíc, aby jim za ně zaměstnanci byli vděční. Hlavní je:
- Poznat potřeby zaměstnanců
- Být originální a zmapovat konkurenci
- Umožnit zaměstnancům skloubit pracovní a osobní život
Firemní benefity: Profesní a osobní rozvoj
Pracovní prostředí se mění. Nové technologie, umělá inteligence, automatizace a internet věcí ovlivňují způsob, jakým lidé spolupracují se sebou navzájem, s počítači i stroji.
Pro mladé lidi je ovládání těchto novinek přirozené, ale pro ostatní ne. Když nabídnete starším zaměstnancům učební programy či kurzy, které jim s tím pomůžou, nejen že jim to zvýší kvalifikaci, ale i sebevědomí. Mileniálové, kteří bývají posedlí vylepšováním CV, zase ocení další certifikát, který k němu mohou přiložit.
Vzdělání školou nekončí a samozřejmě se nemusí omezovat pouze na technologie, může to být například kurz time managementu nebo jiných soft skills. Učení každopádně hraje klíčovou roli v budoucnosti práce. Zajištění toho, že jsou zaměstnanci vybaveni potřebnými dovednostmi a znalostmi, umožní jejich úspěch a úspěch společnosti.
Benefity, které pomáhají udržet work-life ballance
Už je to pár let co jsme si uvědomili, že chodit se z práce domů jen vyspat k ničemu nevede. Obrovské procento lidí, kteří trpí syndromem vyhoření (v ČR až 20 %) svědčí o tom, že work-life ballance je základem štěstí v zaměstnání.
Mladí zaměstnanci viděli vyhořet své prarodiče a rodiče a rozhodně tak nechtějí také dopadnout. A ti starší si už také uvědomili, že se v dnešní době nemusí udřít k smrti. Proto požadují flexibilitu, dovolenou navíc a benefity, které jim pomůžou se z jejich práce „nezbláznit“. Jaké to jsou?
Nejoblíbenější benefity: duševní zdraví a wellness
Welness je dnes ústředním tématem diskusí o péči o zaměstnance. A tím nemyslíme jen saunu a vířivku, jde tu o duševní, fyzickou, a sociální pohodu člověka. Čím dál tím víc se nám maže dělící čára mezi prací a osobním životem. Prostředí je neformální, kolegové zároveň přátelé a pracovní doba flexibilní.
Proto dnes mnoho zaměstnavatelů vytváří neobvyklé benefity přímo na pracovišti. Ti, kteří jsou o krok napřed zabudovali do svých kanceláří fitness centra, tělocvičny, meditační místnosti a odpočinkové zóny. Menší firmy se snaží zakomponovat alespoň menší relaxační prvky typu fotbálku nebo šipek.
Firmy, které tuto možnost nemají, nabízí alespoň příspěvek na sport nebo oblíbený benefit posledních let – Multisport kartu. Multisport karta má velké výhody hlavně ve větších městech, kde mohou zaměstnanci sportovní aktivity točit. Například v Praze je dnes přes 400 sportovních míst, kde multisportku můžete využít.
Kurzy mindfulness, meditace a zvládaní stresu prokazatelně zlepšují produktivitu pracoviště. Společnosti by měly přemýšlet o tom, jak zlepšit duševní zdraví svých pracovníků; například prostřednictvím nadstandardního zdravotního pojištění, řízených meditační sezení a přístupu ke vzdělání v této oblasti.
Mnoho zaměstnavatelů má jasně nastavené systémy finančních odměn, ovšem o benefitech se dá vždy jednat. Jsou dva typy firem. U jedněch je upřednostňována vyšší mzda a u druhých široká porce benefitů. Nejhorší variantou je, pokud firma nenabízí ani benefity a ani adekvátní peníze. Pak je možná čas se porozhlédnout po jiném zaměstnavateli.
Jednat se dá o všem. Zkuste uvést pozitivní příklady a možné přínosy pro zaměstnavatele i Vás. Benefity by neměly být o ždímání zaměstnavatele, ale měly by být vzájemně výhodné.
A jak jsme na tom s benefity v Česku?
V Česku zatím bohužel tolika převratnými benefity z budoucnosti neoplýváme, ale pomalu se to mění. Zatím je tady nejpopulárnější systém zaměstnaneckých výhod Benefit Plus, který je komplexním systémem péče o zaměstnance.
Poukázky a elektronické kredity můžete použít na jídlo nebo na volnočasové aktivity. Je tu tedy i možnost využít je právě ku prospěchu vašeho fyzického a duševního zdraví. Díky jednoduchosti a účinnosti tohoto systému ho využívá až 1,3 milionu zaměstnanců a až 60 000 firem.
Mezi další „klasiky“ patří zaměstnanecké slevy, produkty zdarma, firemní bary a kantýny zdarma nebo s nízkými cenami a samozřejmě všeobecně oblíbené povinně nepovinné teambuildingy.
Vzhledem k velmi nízké nezaměstnanosti a nedostatku kvalifikované pracovní síly je ale pravděpodobné, že firmy budou muset v budoucnu nabídnout mnohem víc. Těšíte se?