Domů » Nejrychlejší vlaky na světě: Jak vypadají a kde jezdí?

Nejrychlejší vlaky na světě: Jak vypadají a kde jezdí?

autor Sandra.J
0 komentář
Vysokorychlostní železnice jsou budoucností dopravy.

Železniční doprava, kdysi pomalá a omezená, se díky technologickému pokroku proměnila v jeden z nejefektivnějších a nejrychlejších způsobů přepravy. V dnešní rychle se rozvíjející době, kdy je efektivita a rychlost klíčová, hrají nejrychlejší vlaky na světě zásadní roli v globální dopravní infrastruktuře. Tyto technologické zázraky nejen zkracují čas potřebný k cestování mezi městy a zeměmi, ale také přinášejí revoluci v oblasti komfortu a bezpečnosti pro cestující. Od aerodynamických designů až po pokročilé bezpečnostní systémy.

Shinkansen – Japonsko

Japonský Shinkansen, známý také jako “bullet train” (kulový vlak), je jedním z nejznámějších a nejrychlejších vlaků na světě. První Shinkansen uvedli do provozu v roce 1964 při příležitosti olympijských her v Tokiu. Od té doby se japonská železniční síť neustále rozšiřuje a modernizuje, čímž se stává nejen symbolem technologického pokroku, ale také příkladem efektivity a bezpečnosti v železniční dopravě.

Vzhled a technologie: Nejnovější modely, jako Shinkansen N700S, dosahují rychlosti až 320 km/h. Maximální rychlost, kterou kdy Shinkansen zaznamenal, byla 443 km/h a dosáhl jí experimentální vůz Tókaidó Shinkansen třídy 955 “300X” během testů v roce 1996. Vlak má pokročilé bezpečnostními systémy a je známý svou přesností – odchylky od jízdního řádu se počítají v sekundách.

Trasy: Shinkansen pokrývá většinu hlavních měst a regionů Japonska. Mezi nejvýznamnější trasy patří Tókaidó Shinkansen, který spojuje Tokio, Ósaku a Nagoyu, a Tóhoku Shinkansen, vedoucí na sever do města Aomori.

Shinkansen  je jedním z nejznámějších vysokorychlostních vlaků.
Shinkansen

Shanghai Maglev – Čína

Shanghai Maglev je jedním z technologicky nejpokročilejších vlaků na světě. Tento vlak využívá magnetickou levitaci (maglev), což znamená, že se vznáší nad tratí, působením magnetického pole. To vzniká pomocí supravodivých magnetů, které jsou zabudovány jak v trati, tak na obou stranach podel celé vlakové soupravy. Speciální vodící magnety při jízdě udržují směr.

Výhodou Maglevu je, že je úspornější, přitom dokáže překonat větší stoupání, ostřejší zatáčky, je tichý a šetrný k životnímu prostředí. Služba zahájila komerční provoz v dubnu 2004 a rychle se stala symbolem technologického pokroku. Díky těmto inovacím patří Shanghai Maglev mezi nejrychlejší vlaky na světě.

Vzhled a technologie: Shanghai Maglev má futuristický design a díky absenci kontaktu s tratí dosahuje neuvěřitelné rychlosti až 430 km/h. Jeho maximální rychlost při testu však byla ohromujících 501 km/h. Magnetická levitace zajišťuje velmi plynulou a tichou jízdu, což zvyšuje komfort cestujících.

Trasy: Tento vlak jezdí na trase mezi letištěm Pudong a stanicí Longyang Road v Šanghaji. I když je tato trasa relativně krátká (30 km), ukazuje potenciál maglev technologie pro budoucí dlouhé vzdálenosti.

Shanghai Maglev mezi nejrychlejší vlaky na světě.
Maglev

💡 Tip: Máte rádi žebříčky? Přečtěte si také články: TOP 10: Nejrychlejší zvířata na světě nebo TOP 15: Nejkrásnější místa v ČR, kam vyrazit na výlet!

TGV – Francie

Francouzský TGV (Train à Grande Vitesse) je synonymem pro rychlost a efektivitu. První TGV uvedli do provozu v roce 1981 a od té doby se stal jedním z nejdůležitějších způsobů dopravy ve Francii a okolních zemích. Současný světový rekord 574,8 km/h drží od roku 2007 upravený vlak TGV POS.

Vzhled a technologie: TGV má elegantní a aerodynamický design. Nejnovější modely, jako je TGV Duplex, dosahují rychlosti až 320 km/h. Vlak má ve výbavě pokročilé brzdové systémy a komfortními interiéry pro dlouhé cesty.

Trasy: TGV spojuje hlavní města Francie s ostatními evropskými metropolemi. Síť SNCF TGV mimo Francii zasahuje i do Itálie, Španělska, Belgie, Lucemburska a Německa. Nejoblíbenější trasou je TGV Sud-Est, která spojuje Paříž s Lyonem a dalšími městy na jihu Francie.

Francouzský TGV je synonymem pro rychlost a efektivitu.
TGV

Frecciarossa 1000 – Itálie

Frecciarossa 1000, také známý jako ETR 1000, je vlajkovou lodí italské vysokorychlostní železnice. Byl vyvinut jako společný podnik společností Hitachi Rail Italy a Alstom.

Vzhled a technologie: Frecciarossa 1000 má elegantní a moderní design, který je optimalizován pro vysoké rychlosti. Vlaková souprava ETR 1000 má na délku 200 metrů a skládá se z osmi nekloubových jednopatrových vozů, které pojmou až 457 cestujících. Cestovní rychlostí vlaku je 300 km/h, ale při testování v roce 2015 dosáhla jedna ze souprav rychlosti 389 km/h. Vlak má pokročilé bezpečnostní a komfortní systémy.

Trasy: Frecciarossa 1000 jezdí mezi hlavními italskými městy, jako Řím, Miláno, Florencie a Neapol. Nabízí rychlé a komfortní spojení mezi severem a jihem Itálie.

AVE – Španělsko

Španělská vysokorychlostní železnice AVE (Alta Velocidad Española) je jedním z nejrozsáhlejších vysokorychlostních systémů na světě. AVE spojuje většinu velkých měst ve Španělsku a je důležitou součástí evropské železniční sítě.

Vzhled a technologie: AVE vlaky mají moderní a aerodynamický design. Aktuálně je v provozu na 621 km dlouhé trase Madrid-Barcelona 26 souprav. Nejnovější modely dosahují rychlosti až 310 km/h. V roce 2006 však dosáhl model S103 rekordní maximální rychlosti 403,7 km/h, čímž ustanovil španělský rychlostní rekord pro kolejová vozidla. Vlaky mají pokročilé bezpečnostní systémy a komfortní interiéry, které zahrnují prvotřídní sedadla a zábavní systémy.

Trasy: AVE spojuje Madrid s dalšími velkými městy, jako Barcelona, Sevilla, Valencie a Málaga. Španělská vysokorychlostní síť se neustále rozšiřuje, což zlepšuje dostupnost a zkracuje cestovní časy.

CRH380A – Čína

Čína je lídrem v oblasti vysokorychlostní železnice a CRH380A je jedním z nejrychlejších vlaků v jejich flotile. Tento vlak je součástí čínského vysokorychlostního železničního systému, který je nejrozsáhlejší na světě. V případě modelu CRH380A existují obvinění, že byl založen na nelicencované japonské technologii Shinkansen.

Vzhled a technologie: CRH380A má moderní a aerodynamický design. Dosahuje rychlosti až 380 km/h a má pokročilé bezpečnostní a komfortní systémy, včetně nízkého hluku a vibrací během jízdy. Model CRH380A dosáhl při zkušební jízdě v roce 2010 rychlosti 486,1 km/h.

Trasy: CRH380A jezdí na hlavních vysokorychlostních trasách v Číně, včetně trasy Peking-Šanghaj a Peking-Guangzhou. Tyto trasy spojují největší čínská města a jsou klíčové pro ekonomiku a mobilitu v zemi.

KTX – Jižní Korea

KTX (Korea Train Express) je vlajkovou lodí jihokorejské vysokorychlostní železnice. Tento vlak byl uveden do provozu v roce 2004 a od té doby se stal hlavním způsobem dopravy mezi městy Jižní Koreje. Jihokorejský národní železniční dopravce v současnosti provozuje 71 vlakových souprav.

Vzhled a technologie: KTX vlaky mají moderní design a dosahují rychlosti až 305 km/h. Nová generace prototypu HEMU-430X dosáhla v roce 2013 rychlosti 421,4 km/h, čímž překonala předchozí korejský železniční rekord, který stanovil vlak KTX-Sancheon HSR-350x. Mají ve výbavě bezpečnostní systémy a komfortní interiéry, které zajišťují pohodlnou jízdu.

Trasy: KTX spojuje velká města Jižní Koreje, jako Soul, Pusan a Daegu. Tento systém významně zkrátil cestovní časy mezi těmito městy a stal se oblíbeným způsobem dopravy pro obyvatele Jižní Koreje.

KTX se řadí mezi nejrychlejší vlaky na světě.
KTX

Budoucnost vysokorychlostní železnice

Budoucnost vysokorychlostní železnice vypadá velmi slibně. Technologické inovace, jako jsou maglev technologie a zlepšení v oblasti aerodynamiky a bezpečnosti, slibují ještě vyšší rychlosti a komfort. Kromě toho se očekává, že vysokorychlostní železnice bude hrát klíčovou roli v boji proti klimatickým změnám tím, že poskytne udržitelnou alternativu k letecké a automobilové dopravě. Nejrychlejší vlaky na světě budou i nadále udávat tempo a inspirovat další inovace, které změní způsob, jakým cestujeme.

💡 Tip: Přečtěte si také článek: Sibiř: Drsná krajina, divoká zvířata i stín gulagů

Přidat komentář →

Další zajímavé články

Žij úspěšně nové logo

Jak uspět v době internetu v životě i podnikání.

Copyright © 2024 | ŽijÚspěšně.cz