Mladé marketingové odvětví pracuje s nejnovějšími vědeckými studiemi. Co všechno neuromarketing dokáže z mozku a chování zákazníka vyčíst a jak velký výsledný vliv dokáže na člověka mít?
Co to je neuromarketing?
Tento termín označuje poměrně mladou vědeckou disciplínu, která využívá funkcí mozku k vytvoření efektivnějších marketingových strategií. Zjednodušeně jde o to, prodávat produkty tak, aby po nich lidé více toužili a následně je i také koupili.
Techniky neuromarketingu jsou založeny na vědeckých předpokladech o lidském myšlení a rozhodování se. To zahrnuje především mozkové procesy, které sami u sebe vědomě pozorovat nemůžeme. Ve spojení vědy a marketingu tak vznikají nové a efektivní postupy pro užití kvalitní prezentace produktů na trhu.
Jaké techniky neuromarketingu jsou nejvyužívanější?
Neuromarketing přináší obchodníkům mnoho technik, jak zefektivnit marketingové kampaně a strategie, minimalizovat selhání produktů na trhu a také radí, jak sladit skutečné potřeby zákazníků s nabídkou.
- Sledování pohybů očí – Jedná se o techniku, kdy je sledován pohyb očí zákazníka přes počítačovou obrazovku. Systém počítače obvykle vytváří tepelnou mapu, která ukazuje, kde na webové stránce oko uživatele setrvává nejdéle. Znát místa, která jsou nejvíce registrovaná zákazníkem, může pomoci vkládání důležitých informací přímo před něj.
- Skenování mozku – Tyto scannery jsou v současnosti využívány ke sledování mozkových reakcí lidí za účelem vytvoření účinných reklam a produktových obalů, které „přinutí“ zákazníka k nákupu. Vědci dokáží zjistit, jak se produkt spotřebitelům líbí a jaký vliv reklama na ně má. Obchodníci tak mají přístup přímo do mozku zákazníka.
- Kódování lidských tváří – Z výrazů v lidské tváři se dají vyčíst reakce na nejrůznější sociální podněty. Pokud jsou lidé šťastní a potěšení, usmívají se. Pokud jsou nervózní, těkají očima ze strany na stranu. Pokud jsou naštvaní, svraští své obočí. Stejně jako existuje speciální zařízení pro měření reakce přímo v mozku zákazníka, existuje i speciální detektor k analýze reakce z výrazu v jeho tváři a informovat tak o názoru na konkrétní produkt.
- Smyslový marketing – Zahrnuje stimulaci sluchu, čichu, emocí a v některých případech i chutí. Jedná se o způsob prodeje, kdy se zákazník rozhodne investovat do toho, co je mu zrovna představováno. Stimulace čichu se využívá i k vyvolání příjemného pocitu během nákupu a celkovému uklidnění zákazníka. Příkladem může být příjemná vůně v obchodě s oblečením. Ta zařídí, aby se produkt pro kupujícího jevil jako luxusnější.
- Triky s myslí člověka – Psychologické studie našly způsob, jak lidský mozek podvést a učinit ho vnímavějším pro marketingové účely. V USA bylo zjištěno, že odstraněním znaku dolaru u cen uvedených na produktech nebo v jejich blízkosti, přiměje zákazníka utratit podstatně více. Důvodem je to, že jeho mozek si nespojuje částku s těžce vydělanými penězi.
Neuromarketing je také velmi rozvinutý u online eshopů či webů, které se snaží maximalizovat konverzi a tím zvýšit procento nákupů. Zákazníci se na internetu zdaleka neorientují jen podle ceny, ale chtějí mít dobrý pocit z produktu i nakupování. Pokud tedy chcete vydělat na internetu, tak by Vás základy neuromarketingu neměly minout.
Neuromarketing v praxi
Jednou z nejpopulárnějších studií této marketingové oblasti, je experiment mezi produkty firmy Pepsi a Coca-Cola. Bylo zjištěno, že motivací ke koupi nápoje Coca-Cola, který je prokazatelně úspěšnější, je image a působení celé značky než samotná chuť produktu. Během jednoduchého testu chutí těchto soupeřících firem byly sledovány mozkové funkce účastníků ochutnávky pomocí magnetické rezonance.
Testy byly provedeny dva – první poslepu a druhý, kde testovaným bylo odtajněno, jakou značku pijí. Při testu poslepu zaměřeném na chuť byl zjištěn výrazně větší úspěch u Pepsi. Naopak v druhé části, kdy účastníci věděli, jakou značku ochutnávají, se podle sledovaných aktivit v mozku výrazně přikláněli k nápoji Coca-Cola.
„Dobrý obchod je takový, kde jsou spokojeni všichni zúčastnění.“
– Tomáš Baťa
Hlavním cílem marketingu je předpovědět chování zákazníka, určit, co si myslí a následně na tom vydělat. Pokud máte možnost investovat do svého podnikání více financí, můžete zkusit investici do stále populárnějšího neuromarketingu a vytvořit tak silnější a účinnější strategii prodeje.