Domů » Co je barterová spolupráce a kdy se používá?

Co je barterová spolupráce a kdy se používá?

autor Petra Sýkorová
Publikováno: Poslední aktualizace 0 komentářů
Barter.

Peníze hýbou světem. Ale musí lidé za svou práci dostávat vždy finance? Ne. Je i jiná možnost. Barter. O co jde?

Peníze nejsou vše

Napadlo vás někdy, jak by to na světě vypadalo, kdyby nebyly peníze? Vrátili bychom se zpátky do minulosti, kdy se obchodovalo výměnou věcí? Za odvedenou práci nemusí být vždy finanční ohodnocení. Ale i přesto je možné i dnes získat nějakou odměnu. Věcnou. Barter je oblíbený způsob výměny služby za produkt. Používal se hlavně v minulosti, když ještě neexistovaly peníze.

Když už jste se zamysleli nad hodnotou a potřebností peněz, dovolte mi ještě jednu otázku. Co byste řekli tomu, kdyby bylo všechno zadarmo? Lidé by měli ze zákona povinnost pracovat, jinak by šli sedět. Ale pěkně o vodě a chlebu. A kdyby nebyly peníze, politici by neměli důvod ke korupci. Co myslíte – fungovalo by to? Nebo jste spíše pro ten barter?

Barter = výměnný obchod

Barterová spolupráce spočívá ve výměně jiných než finančních prostředků za nějakou službu nebo produkt. V praxi to znamená, že jeden člověk propaguje produkt toho druhého nebo pro něho vykoná nějakou službu a ten mu za to dá jinou než peněžitou odměnu. Barter je dobrý způsob, jak získat nějaké dobré věci, aniž byste je museli platit.

Historie barteru

Nejprve nahlédněme trochu do historie. Jak už jsem zmínila, barterová spolupráce existovala už dávno před tím, než byly vynalezeny peníze. Znali ji už ve starověku. Lidé měli svá hospodářství, pracovali tedy doma a bylo zcela typické, že si mezi sebou vyměňovali věci – mléko za pšenici a podobně. Barter má však své opodstatnění i dnes.

Jsou určité profese a odvětví, kde barter poměrně „frčí“. Takovým oborem je třeba copywriting. Firma zadá požadavek na napsání článku, copywriter jej napíše a za odměnu si třeba může vybrat produkty, které firma prodává – dostane je zdarma jako odměnu za napsání článku. Barter asi nejvíce používají influenceři, tedy lidé, kteří se živí natáčením videí a jejich sdílením na sociálních sítích, takže například youtubeři. Ti se spojí s firmou a ona jim dá své suplementy, o nichž influenceři natočí video a prezentují tak firmu. Někteří takto mohou spojit cestování a fotografování.

💡Tip: Přečtěte si také náš článek Víte, jak navázat placenou spolupráci na Instagramu?.

Barterová spolupráce.
Barterová spolupráce. | Zdroj: Pixabay

Barter – výhody

Při barterové spolupráci nejsou potřeba peníze, a proto se hodí pro ty, kteří by neměli z čeho vyplatit odměnu. Barter je totiž možnost obchodování bez finančních prostředků.

Pro člověka, který barter nabízí, to znamená, že mu budete propagovat jeho produkty. Ty se pak lépe prodávají a díky vysoké sledovanosti videí či čtenosti vašich článků se dostanou dobře do podvědomí lidí. Influenceři zboží doporučují svým fanouškům a ti si po zhlédnutí recenzního videa výrobek koupí.

Pro člověka, který úkol pro získání odměny za barterovou spolupráci splní, je největším benefitem to, že dostane věci, které může používat, zdarma se dostane na kulturní akce (koncerty, divadelní představení) a podobně. Barter je v podstatě i to, když napíšete knižní recenzi a dostanete pro tento účel a za odvedenou práci recenzní výtisk zdarma jako odměnu.

Barter – nevýhody

Pokud máte radši peníze než jejich náhražku, pak není namístě uzavírat barterovou spolupráci.

Nelze také vždy přesně vyrovnat hodnoty produktů a služeb. V tom případě se musí obě strany dohodnout na dalším postupu.

Pokud zakládáte podnik za pomoci barteru, nesnadno se určují vlastnická práva k službám a produktům.

Jak začít s barterem a kde sehnat zakázky?

Pokud jste například copywriteři, existují facebookové skupiny, například Copywriteři a další psavci, Jsem copywriter nebo Práce pro copywritery | Facebook. Barter je dobrá věc například pro začínající copíky. Napíšete článek/články a obratem dostanete nějakou hmotnou odměnu, třeba vstupenku na koncert či zboží z e-shopu firmy. Pokud nejste copywriter, můžete zkusit tyto facebookové skupiny:

  • Barter pro ženy v online podnikání 🍀,
  • Barter pro podnikání 🤝,
  • BARTER COMMUNITY.

V čem je to dobré? Ve facebookových skupinách můžete reagovat na nabídky barterové spolupráce nebo sami nabídnout své služby. Pokud jste třeba sportovec, můžete na YouTube točit videa o tom, jak se vám mění figura a co používáte za suplementy. Suplementy vám samozřejmě dodá firma oplátkou za to, že jí děláte reklamu. Stane se tedy vaším sponzorem. Takto mohou fungovat třeba podnikající trenéři. Firmy si zpravidla vybírají takové influencery, kteří mají vysokou sledovanost. Čím více folowerů video uvidí, tím více si koupí produkt, který je propagován. Barterovou spolupráci můžete najít také třeba na různých webech, například bushcraft.cz. A když umístíte na svůj web banner na nějaký jejich produkt, můžete z toho mít i nějakou tu korunu.

💡 Tip: Mohlo by vás také zajímat, jak na linkbuilding a proč jsou zpětné odkazy důležité.

Barter.
Barter. | Zdroj: Pixabay

Další články o obchodu:

Přidat komentář →

Další zajímavé články

Žij úspěšně nové logo

Jak uspět v době internetu v životě i podnikání.

Copyright © 2024 | ŽijÚspěšně.cz