Domů » Sebedisciplína: Jak na to?

Sebedisciplína: Jak na to?

od Eliška Vachková
Publikováno Aktualizováno

Sebedisciplína je dovednost, která je velice oceňovaná a pro mnohé také těžko získatelná. Když pak přijde čas, kdy je třeba vzít vše do svých rukou, nejsme schopni držet své myšlenky na uzdě a místo toho se podvolujeme emocím. Nastává tedy moment, kdy byste se na sebedisciplínu měli zaměřit a sami se jí naučit.

K čemu je sebedisciplína dobrá

Pokud jste disciplinovaní, máte to v životě o dost jednodušší – dosahujete cílů, které jste si stanovili, dodržujete sliby, a to nejen ty, které jste dali ostatním, ale také ty, které jste dali sami sobě. Půjde vám to o dost pravděpodobněji lépe v práci, jelikož na vás bude spolehnutí. Jednoduše, je to výhodná vlastnost, kterou je ale třeba trénovat.

Stalo se vám někdy, že jste byli příliš líní, řekli jste si, že od zítra začnete, ale nezačali jste? Pak máte s disciplínou problém. Obdivujete-li lidi, kteří vstanou na první budík, pravidelně cvičí a jedí zdravě, začněte taky! Nejlepší motivací je touha – když chcete, dosáhnete mnohé. Pokud svou sebedisciplínu vytrénujete, stane se návykem a vy dosáhnete čehokoliv bez větších problémů.

Připravte se na to, že vás to něco bude stát. Nebude to tak jednoduché, ale rozhodně to stojí za to. Vezměte svá rozhodnutí do vlastních rukou a mějte takový život, jaký chcete.

Jak dosáhnout sebedisciplíny

Pojďme se přesunout do praxe – víte, že chcete mít větší kontrolu sami nad sebou, ale jak na to? Stačí znát pár kroků a zvyknout si na jejich plnění tak, abyste je zautomatizovaly. Poté nebude nutné se do ničeho nutit ani nad ničím přemýšlet, prostě půjdete a uděláte to.

1. Uvědomění

Zamyslete se a uvědomte si, proč chcete být disciplinovaní a co vám v tom brání. Hlavní potíž může být totiž v tom, že to doopravdy nechcete, jen si to myslíte. Jestliže vidíte na každém rohu, že všichni žijí zdravě, možná jen chcete zapadnout mezi ně, ale doopravdy zdravě žít nepotřebujete. Vezměte v potaz také tento fakt a přiznejte si, kde je pravda. Dělejte jen to, co vážně chcete bez ohledu na to, jak to mají ostatní.

2. Objevte nadšení

Tento bod se dobře uvádí na cvičení, takže ho použiji jako příklad. Chcete několikrát do týdne cvičit, ale když na to přijde, nechce se vám. Vyzrajte na své emoce tím, že si cvičení zpříjemníte – kupte si hezké sportovní oblečení, vybavení, objednejte kvalitní potraviny z e-shopu a zvolte playlist s vašimi oblíbenými písničkami. Jakmile začnete, zjistíte, že to vlastně tak těžké není, a příště už to bude snadnější. Dejte tomu pár týdnů a vytvoříte si návyk. Až přijdou na řadu i první výsledky (počítejte cca 3 měsíce), budete mít úplně novou motivaci a vaše touha pokračovat se rapidně zvýší.

Ať už budete dělat jakoukoliv aktivitu, u které chcete zůstat, najděte si na ní něco, co budete milovat. Jestli nejste úplně vlci samotáři a je pro vás těžké soustředit se, když vedle sebe nikoho nemáte, najděte si parťáka, se kterým budete sebedisciplínu budovat.

sebedisciplína
Nadšení do činnosti vám pomůže se ji skutečně a naplno věnovat

3. Stanovte si své cíle a vizualizujte je

Abyste věděli, proč to celé vlastně děláte, stanovte si své cíle, klidně si je sepište do nějaké estetické podoby, vystavte si je a mějte je neustále na očích. Pomoct může také nalezení vašeho vzoru, kterému se ale nesnažte vyrovnat, berte ho pouze jako motivaci. Splnění vašich cílů si také představujte, abyste se na ně více naladili a vnímejte ten pocit, který ucítíte, až dosáhnete svého cíle. Já osobně, když cvičím a už nemůžu, představím si samu sebe před zrcadlem s postavou, o které sním. Vím, že jednou, až toho dosáhnu, budu pyšná na všechny ty momenty, kdy jsem už nemohla, ale stejně to dala.

4. Nechejte si svobodu

I když je zapotřebí disciplína a občas se budete muset donutit zvednout zadek, zase to nepřehánějte. Buďte na sebe tvrdí, ale nechejte si také volnost a svobodu. Pokud se nebudete cítit ve své kůži, raději udělejte něco, co víte, že vás potěší a pohladí na duši. Když se budete nutit, aktivitu si znechutíte a namísto pocitů blaženosti budete zažívat úzkost. Nestaňte se otrokem své mysli, najděte rovnováhu.

5. Odměňujte se

Pokaždé, a hlavně ze začátku, se po výkonu odměňte. Odměna nemusí být kousek dortu, ale třeba to, že si dáte šálek kávy, čaje nebo si pustíte díl seriálu. Myslete na to, aby byla odměna úměrná výkonu a nebyla kontraproduktivní. Když po každém tréninku sníte tabulku čokolády, nejspíš se výsledky nedostaví. Zpočátku budete mít větší potřebu se odměňovat, ale od doby, kdy si vytvoříte návyk se potřeba sníží, až úplně vymizí. Nakonec vám bude stačit jen dobrý pocit.

Citáty pro motivaci

„Disciplína je mostem mezi cíli a jejich dosažením.“

Jim Rohn

„K disciplíně vede cesta přes lásku k činnosti, ve které chceme disciplínu vytvořit.“

Simona Lavistrea Dočkalová

,,Máš moc nad svou myslí, ne nad vnějšími událostmi. Uvědom si to a najdeš sílu.“

Marcus Aurelius

,,Nejmocnější je ten, kdo má sám sebe ve vlastní moci.“

Seneca

„Zvládnout druhé je síla. Zvládnout sám sebe je skutečná síla.“

Lao Tzu

„Ovládni svou mysl, nebo ona ovládne tebe. “

Horác

,,Dnes děláme to, co oni ne, takže zítra můžeme dosáhnout toho, co oni ne.“

Dwayne ‚The Rock‘ Johnson

Závěr

Jestliže chcete mít pevnou vůli, musíte ji trénovat jako cokoliv jiného. Připravte se na to, že to nebude lehké a několikrát se vám to nepovede. Nevzdávejte se a jděte si za svým cílem, dokud ho nebudete mít na dosah. Uvidíte, že budete rádi, že jste začali a neskončili.

Články, které stojí za přečtení: