Ať už vlastníte malou lokální firmu nebo celosvětový korporát určitě víte, že plánování strategických cílů vašeho podniku je pro jeho budoucí rozvoj klíčové. Ujasnit si, co bude mít na vaši firmu pozitivní či naopak negativní vliv, vám proto pomůže SWOT analýza. Slyšeli jste už o tomto rychlém a jednoduchém pomocníkovi, který používají manažeři z celého světa?
V článku vám SWOT analýzu představíme, popíšeme její silné ale i slabé stránky a vysvětlíme, jak při její realizaci postupovat, aby byla co nejúčinnější.
💡 Tip: Inspirujte se naším článkem a zjistěte, jak vytvořit skvělý marketingový plán a strategie.
Obsah článku
SWOT analýza je skvělý pomocník
Ať už před vaší firmou stojí jakákoliv změna, vždy je fajn zastavit se a zamyslet se, nad jejími dopady na vaše podnikání. Možná si říkáte, že je to jen ztráta času, avšak analýza vám ukáže pohled z úplně jiné perspektivy a odhalí tak možné problémy i příležitosti, které by vás před tím snad ani nenapadly.
S nápadem na SWOT analýzu poprvé přišel v druhé polovině dvacátého století Albert Humphrey na Stanfordově univerzitě a od té doby ji díky její genialitě využívá nespočet menších i větších podnikatelů po celém světě.
Název analýzy vychází ze čtyř anglických slov:
- S = Strengths – Silné stránky
- W = Weaknesses – Slabé stránky
- O = Opportunities – Příležitosti
- T = Threats – Hrozby
SWOT analýza: hlavní přínosy
Jednou z největších výhod této analýzy je její variabilita. Můžete ji využít téměř pro jakýkoliv případ, jakoukoliv změnu či vnější vliv. Zároveň se dá také běžně využít jako metoda různých školních či pracovních týmových projektů.
Další výhodou je rychlost a jednoduchost. Nepotřebujete si na ni najímat žádného odborníka, stačí vám váš dobře sestavený tým. Určitě jste někdy stáli před těžkým rozhodnutím, a tak jste si na papíře sepisovali výhody a nevýhody, abyste se co nejlépe rozhodli. A přesně na podobně snadném principu SWOT analýza funguje.
Nejen, že pomocí ní objevíte silné a slabé stránky vašeho podnikání či případné změny, která vás čeká, můžete díky ní zjistit také jaké problémy i jaké příležitosti by z daného kroku mohly vzniknout.
Je však ale potřeba zmínit, že SWOT analýza nejlépe funguje jako týmová aktivita. Hlavním důvodem je to, že se na problém každý dívá jinou optikou. Zatím co vás by už nenapadly žádné možné další problémy, váš podřízený by na to mohl mít jiný názor. Je proto dobré vždy také přemýšlet nad sestavou lidí, která analýzu bude provádět. Pokud budou u stolu například sedět pouze vysocí manažeři, mohou vám uniknout nápady, se kterými by přišel někdo z nižších pozic.
Analýzu se také nedoporučuje dělat příliš často. Ideální je interval jednou za čtvrt roku. Nejdůležitější však je, aby analýza vedla k dalším krokům. Dělat analýzu, byť jen takto snadnou, jen proto, aby byla, je úplně zbytečné.
💡 Tip: Přečtěte si také, jak na osbní SWOT analýzu a zjistěte, jak vyhodnotit své slabiny.
Jak na SWOT analýzu
Pokud se chystáte na analýzu poprvé, pak si připravte papír a tužku. SWOT analýza má většinou tvar, který můžete vidět na následujícím obrázku. Do políček S, W, O, T následně vpisujete výsledky vaší analýzy. Nyní se detailněji zaměříme na to, co které písmenko znamená.
S (Silné stránky)
Pokud sepisujete analýzu pro své podnikání, pak se u silných stránek zaměřte především na to, jak vám daný projekt či změna pomůže v boji s konkurencí. Silnými stránkami může být třeba snížení nákladů, unikátnost produktu, zlepšení vztahů se zákazníky, vytvoření nových partnerství a podobně. Využijte brainstormingu a zamyslete se nad tím, co dobrého vám analyzovaná věc přinese.
Důležité je, že se silné i slabé stránky týkají vnitřního prostředí firmy.
W (Slabé stránky)
Podobně postupujte také u Slabých stránek projektu. Výhodou zjištění slabých stránek v analýze je, že se je následně můžete pokusit eliminovat nebo odstranit úplně. Slabé stránky jsou tedy takové, které vycházejí z interního systému firmy. Ptáme se zde, jak vysoká je naše produktivita, náklady, či jestli v poslední době náhodou neutrpěla reputace naší značky.
O (Příležitosti)
Nyní se přesouváme z interních vlivů do těch externích, ve kterých se právě velmi dobře hledají možné příležitosti. Obecně lze říct, že příležitosti jsou velmi rozsáhlou kategorií. Můžeme se zařadit příležitosti, které pomohou rozvoji pozice vaší firmy na trhu, dále jsou to různé nabídky spolupráce, otevírání se novým cílovým skupinám, nabírání nových zaměstnanců, nakupování nových technologií a podobně.
T (Hrozby)
V této části se ptáme, s jakými problémy se může naše firma potýkat v budoucnu, či jestli daný projekt může nějak výrazně ovlivnit firmu a její jméno. Obecně se mezi hrozby řadí také problémy, které nelze kontrolovat. Příkladem může být třeba vysoký nárůst fixních nákladů, který následně způsobí zvyšování ceny vašeho produktu, což bude mít za následek velký odliv zákazníků. Podobně se může na trhu objevit nová a velmi silná konkurence, proti níž nebude snadné bojovat.
Až budete mít analýzu hotovou, přilepte si ji někam, kde ji budete mít neustále na očích, abyste se k ní mohli kdykoliv vrátit.
💡 Tip: Přečtěte si také, proč je chatbot stále velmi oblíbeným marketingovým nástrojem nebo se inpirujte a přečtěte si jednu z dvanácti nejlepších knih o motivaci. Také se můžete podívat na to, co je půjčka do výplaty.