Změnili jste bydliště anebo jste se rozhodli, že je již na čase uvést vše do pořádku a své současné bydliště nahlásit jako místo, kde máte svůj trvalý pobyt? Změna trvalého bydliště není náročná ani drahá, jen je potřeba si pohlídat, které instituce o změně musíte informovat.
Obsah článku
Změna trvalého bydliště: kde hlásit
Postup naštěstí není komplikovaný a díky centrálním registrům, odkud si většina úřadů stahuje potřebné informace, je potřeba zajít pouze na pár míst.
Obecní úřad, úřad městské části či magistrát
Prvním místem musí být obecní úřad, případně úřad městské části či magistrát. Postup je následující:
- Na obecním úřadě vyplníte přihlašovací lístek k trvalému pobytu.
- Doložíte, že dané místo skutečně obýváte. K tomu je třeba nájemní smlouva, kupní smlouva zaregistrovaná katastrálním úřadem. Případně majitel nemovitosti musí potvrdit, že na daném místě skutečně pobýváte a on s tím souhlasí.
- Zaplatíte správní poplatek 50 Kč.
- Paní na úřadě vám ustřihne roh občanky a máte vyřízeno (tedy alespoň tuto část).
Pokud se stěhujete s dětmi, je potřeba také změna trvalého bydliště dítěte. U dětí do 15 let tuto změnu provádí jejich rodič anebo zákonný zástupce a mají-li občanku, také jim ji musíte nechat vyměnit.
Výměna občanského průkazu
O nový občanský průkaz musíte zažádat do 15 dní. Proto je nejlepší, povede-li vaše cesta rovnou na tento úřad. Od roku 2018 to můžete udělat na jakémkoli obecním úřadě s rozšířenou působností.
Do 30 dní bude nový občanský průkaz připraven. Pokud spěcháte, tak za příplatek i dříve. Změna trvalého bydliště a občanský průkaz vyřídíte rychle. A tentokrát bez správního poplatku.
Odbor dopravy
Pokud vlastníte vozidlo, musíte změnu trvalého bydliště nahlásit na odboru dopravy. Tuto změnu tam zapíšou do malého i velkého technického průkazu vozidla, který musíte mít při nahlašování s sebou. Změna v registru vozidel musí být nahlášena do 10 dní. Správní poplatek je také 50 Kč.
Zdravotní pojišťovna
Ačkoliv zdravotní pojišťovny mají přístup k centrálním registrům, stále platí povinnost nahlásit, že došlo ke změně trvalého bydliště, a to pod pokutou 500 Kč. Není třeba hledat “změna trvalého bydliště formulář”, změna se udává na standardním evidenčním listu pojištěnce.
Pokud pobíráte dávky v nezaměstnanosti či důchod, je potřeba změnu trvalého bydliště hlásit ještě na úřadu práce a ČSSZ. Dále vaší novou adresu potřebují vědět všechny ostatní instituce, které vám posílají anebo mohou poslat něco poštou.
- Úřad práce, pokud pobíráte dávky v nezaměstnanosti
- Česká správa sociálního zabezpečení, pokud pobíráte důchod
- Zaměstnavatel
- Škola
- Dodavatelé energií
- Pojišťovny
- Banky
- Lékaři
- Telefonnímu operátorovi
Od roku 2018 není kvůli změně trvalého bydliště potřeba měnit řidičský průkaz a to ani v případě, že máte starší řidičský průkaz, na kterém je adresa ještě uvedená.
Změnu není potřeba hlásit ani na finanční úřad, který má přístup k centrálním registrům obyvatel, sám tedy zašle upozornění, pod který úřad nově spadáte. Pokud máte DIČ tak uvede i dobu, od které budete nově patřit pod správnu nového finančního úřadu.
Živnostenský úřad si také adresu ve svých registrech změní sám. Je potřeba si dát pozor pouze v případě, že jste našli, v čem podnikat, či je vaše práce z domova, a máte jako sídlo podnikání svou adresu. Pokud nemáte zaškrtnuto, že sídlo podnikání se má vždy shodovat s trvalým bydlištěm, tak změnu musíte nahlásit.
💡 Tip: Pokud hledáte, jak si přivydělat z domu či jak podnikat z domu, pomůže vám tento článek.