Domů » 10 otázek: Na co se zeptat na pohovoru zaměstnavatele?

10 otázek: Na co se zeptat na pohovoru zaměstnavatele?

od Lenka Štěpánková
Publikováno Aktualizováno

Většina uchazečů o zaměstnání se před výběrovým řízením poctivě připravuje na otázky, na něž by se mohli personalisté u pohovoru zeptat. Přemýšlejí nad svými silnými a slabými stránkami, chystají se prodat své zkušenosti a zjišťují, jak uspět na pohovoru. Ale přesto jsou pak nepříjemně zaskočeni. A to ve chvíli, kdy se personalista zeptá, na co se chtějí optat oni.

Tato diskuze na pohovoru přitom nabízí možnost zjistit o nabízeném místě důležité informace. Kandidát si může ujasnit, co se od něj očekává, ale i jestli je to vůbec to pravé místo pro něj. Přípravu proto nepodceňujte a zamyslete se, na co se zeptat na pohovoru.

Otázky, na které se zeptejte

Někteří lidé v tuto chvíli na pohovoru začnou koktat a řeknou, že je zrovna žádná otázka nenapadá. To ovšem nepůsobí příliš dobře. Přinášíme vám proto otázky, na které je dobré se při pohovoru zeptat.

1) Jak vypadá běžný pracovní den na této pozici?

Dáte tím najevo, že se zajímáte o náplň své práce, a zároveň si ujasníte, zda vám takový pracovní den bude vyhovovat.

2) Je možný home office?

Zatímco dříve byla práce z domova benefitem, během pandemie se stala naprosto běžnou záležitostí. Zjistěte, jak pokroková je firma v tomto ohledu a jak moc je tam pracovní doba flexibilní.

3) Proč odešel můj předchůdce?

Díky této otázce se dozvíte, zda byl předchozí zaměstnanec povýšen, odešel do důchodu, dostal výpověď, nebo skončil sám. Poskytne vám to informace, jestli také vy můžete na této pozici čekat povýšení, i to, zda jsou zde lidé spokojení.

4) Jak dlouho na tomto postu člověk většinou vydrží?

Vysoká fluktuace zaměstnanců nevěstí nic dobrého.

5) Jaké úkoly a projekty budu řešit jako první?

Touto otázkou prokážete svůj zájem o plnění úkolů. Zároveň je formulovaná tak, že očekáváte, že práci dostanete.

6) Jaké nové produkty nebo služby chystáte?

Před samotným pohovorem je dobré si zjistit, co firma plánuje do budoucna. Touto otázkou pak předvedete, že vás zajímá budoucnost zaměstnavatele, a navíc se můžete blýsknout vlastními nápady, které si připravíte na základě své rešerše.

7) Scházejí se lidé z firmy i na mimopracovních akcích?

Díky tomuto dotazu budete mít přehled, jaká ve společnosti panuje atmosféra a jaké mezi sebou mají zaměstnanci vztahy.

8) Pořádáte školení a poskytujete další vzdělávání?

Předvedete, že máte zájem se dál vzdělávat a pracovat na sobě. Zároveň zjistíte, jestli vám to firma vůbec umožní a jaký přístup k rozvoji zaměstnanců má.

9) Je něco, co nepíšete v inzerátu, ale měl bych o tom vědět?

Tímto dáte personalistovi prostor, aby vám řekl doplňující informace, které pro vás mohou být podstatné.

10) Co se vám líbí na práci v této firmě?

Může to vypadat jako příliš osobní otázka na pohovoru, ale je důležité zjistit, jak se ve firmě cítí současní zaměstnanci. Personalista nebo šéf se vám víc otevře a nastíní vám, jak to ve společnosti funguje. Pokud ale dlouho hledá slova, zbystřete. Pravděpodobně je ve firmě něco špatně.

💡 Tip: Otázky nepokládejte všechny, zeptejte se zhruba na tři z nich, které jsou pro vás nejdůležitější. Na některé se pravděpodobně dozvíte odpovědi už během samotného pohovoru.

Pokládejte otevřené otázky

Pokud chcete o firmě nebo budoucích spolupracovnících něco zjistit, nepokládejte uzavřené otázky, na které se dá odpovědět ANO nebo NE. Mnohem lepší jsou otevřené otázky, u kterých se personalista bude moci (nebo muset) více rozpovídat. Také samotná konverzace bude plynulejší, než když bude odpovídat stroze a jednoslovně.

Na co se u pohovoru neptat

Existují také otázky, které jsou při výběrovém řízení naprosto nevhodné. Přestože je dobré se personalisty zeptat, jak se jemu samotnému ve firmě líbí, další osobní otázky už nepokládejte. Neptejte se na děti nebo partnera, i když možná máte pocit, že si s daným člověkem rozumíte, je potřeba udržovat hranice a profesionalitu. Jinak by to mohlo působit tak, že jste netaktní nebo se snažíte zalíbit za každou cenu.

Neptejte se stále na to samé

I když vás něco hodně zajímá, neptejte se na to stále dokola. Zeptejte se na různé věci, ať nevypadáte příliš urputně. Pokud se však personalista nějakému okruhu otázek evidentně vyhýbá, měl by to pro vás být velký vykřičník. Jestliže má potřebu vám něco zatajit, zřejmě firma nefunguje tak, jak by měla.

Články, které stojí za přečtení: