Domů » 4 důvody, proč se necítím dobře a jak s tím bojovat

4 důvody, proč se necítím dobře a jak s tím bojovat

od Eliška Vachková
Publikováno Aktualizováno

Nemůžete se ubránit pocitu sklíčenosti nebo krátkodobé deprese? Odhalíme vám 4 důvody, proč se možná necítíte dobře, a jak s tím bojovat.

Jedná se opravdu jen o špatnou náladu?

Cítíte se často smutní, unavení, frustrovaní, naštvaní nebo máte nízké sebevědomí? Můžete trpět špatnou náladou. Tyto pocity jsou často přechodné a odezní po několika dnech nebo týdnech. Špatná nálada, která přetrvává, však může poukazovat na závažnější základní problém – deprese. Deprese často vyžaduje odborné posouzení, avšak přibližně pouze jeden z osmi dospělých s problémem duševního zdraví podstupuje v současné době jakoukoli léčbu. Pokud sledujete příznaky již delší dobu, raději se o nich poraďte s odborníky, abyste nezanedbali své psychické zdraví, mohli byste toho litovat.

Ať už je příčinou vaší špatné nálady cokoli, pokud vaše negativní pocity nikam nevedou, je pro vás těžké se s nimi vyrovnat nebo vám brání pokračovat ve vašem každodenním životě, možná budete muset změnit svůj životní styl a možná i navštívit psychologa. Je důležité si uvědomit, že vaši náladu může negativně ovlivňovat řada faktorů, které vám níže uvádíme. Jedná se o základní principy, které není radno obelhávat.

4 důvody, proč se necítím dobře a jak s tím bojovat

Příčinou vaší špatné nálady nemusí být nic, na co byste nepřišli sami, jen si to dost možná neuvědomujete. Jak jste na tom se spánkem, zdravou stravou nebo stresem? To vše může mít vliv na vaše psychické zdraví a zhoršovat ho rapidním způsobem. Abyste mohli fungovat, musíte mít základy v dobrém stavu, stejně jako dům, kterému chcete postavit střechu. Přiznejte si, jak na tom v daných oblastech jste a dejte to do pořádku.

Důvod č. 1 Nemáte kvalitní spánek

Poruchy spánku jsou silně spojeny s depresí, stejně jako potížemi s regulací emocí. Pokud se vám tedy nedaří usnout, nebo se v noci probouzíte, může to být jak příznak, tak i faktor přispívající k vaší špatné náladě a únavě. Kromě toho studie ukazují, že problémy se spánkem jsou primárním rizikovým faktorem deprese u těch, kteří v současné době depresivní nejsou.

Předpokládá se, že významný nárůst používání elektronických zařízení je faktorem zvyšující počet poruch spánku v důsledku modrého světla vyzařovaného ze zařízení, které narušuje cirkadiánní rytmy.

Co vám může pomoci:

Cvičení správné spánkové hygieny představuje skvělý první krok v boji proti narušení spánku. Zkuste se alespoň jednu až dvě hodiny před spaním vyhnout používání obrazovky nebo použijte aplikace blokující modré světlo (koukněte se do nastavení vašeho zařízení a použijte noční osvětlení).

Je také důležité dát tělu najevo, že je konec dne a chystáte se ke spánku. Udělejte si čas na uklidnění a vyčištění mysli – dejte si horkou koupel, přečtěte si knihu, zacvičte si jógu nebo vyzkoušejte relaxační meditaci.

nálada
Spánková hygiena je důležitou součástí zdravého spánku.

Důvod č. 2 Jste příliš ve stresu

Můžete se také cítit vystresovaní a znepokojení současnými světovými událostmi. Ve světě se toho v současnosti děje hodně, od pandemie po válku na Ukrajině, a v důsledku toho se mnoho lidí potýká se zvýšenými problémy duševního zdraví. Pocity úzkosti a bezmoci jsou ve světle rozrušujících obrázků ve zprávách pochopitelné a tyto pocity mohou zhoršit vaši náladu z minuty na minutu.

Co může pomoci:

I když je důležité neuzavírat se před světovými událostmi, snažte se vyhnout nadměrnému vystavování rozrušujícímu obsahu. Omezte množství nebo typu zpravodajství, které denně sledujete.

Terapie, jako je například kognitivně behaviorální terapie (CBT) a poradenství mohou být zvláště přínosné pro pomoc jednotlivcům při budování odolnosti vůči stresu. Věnujte pozornost i správné péči o sebe, pokud jde o spánek, jídlo, cvičení, sebelásku a odpočinek.

Některým lidem za těchto okolností pomáhá cítit se užitečně a dělat něco, co je zaměstná. Zvažte třeba dobrovolnou pomoc při sbírání darů nebo si dejte výzvu jako je běh na 5 km nebo výšlap tří vrcholů.

Důvod č. 3 Máte špatné zdraví střev

Zvyšuje se povědomí o tom, že mezi střevem a mozkem existuje obousměrný komunikační systém, známý jako „osa střeva-mozek“, a že naše střevní bakterie hrají významnou roli při modulaci zpráv, které se jimi vysílají.

Z tohoto důvodu se má za to, že zdraví střev je potenciálním regulátorem nálady. Jedna studie zjistila, že pacienti se syndromem dráždivého tračníku (IBS) měli častější a závažnější příznaky deprese. Významné zvýšení intestinální permeability („děravé střevo“), zánětlivých markerů a endotoxinů také souviselo se závažným duševním onemocněním. Tyto markery mají spojitost s dysbiózou (stav změny rovnováhy lidského mikrobiomu) a zdůrazňují roli, kterou může mikrobiom hrát u některých poruch nálady.

Co může pomoci:

Jedním ze způsobů, jak podpořit dobré zdraví střev je pravidelná konzumace fermentovaných potravin s probiotiky. Vyzkoušejte kefír, jogurt, kysané zelí, kimchi a kombucha, nebo užívání doplňků stravy s živými bakteriemi. Vitamíny B6 a B12 přispívají k normální psychické činnosti a také ke snížení míry únavy a vyčerpání. Vitamín D a zinek přispívají k normální funkci imunitního systému.

nálada
Probiotika pomáhají při trávení a zpracování potravy, mají vliv na imunitu či zneškodňují patogenní bakterie.

Důvod č. 4 Trpíte zánětem

Zatímco mnoho patofyziologických symptomů hraje roli ve vývoji deprese a únavy, obě byly propojeny zvýšenou zánětlivou aktivací imunitního systému. Tuto imunopsychiatrickou vazbu zhoršují zánětlivá onemocnění (jako jsou autoimunitní či alergické stavy) a zvýšenou depresí. Navíc se zdá, že vyšší úrovně zánětu snižují účinnost mnoha způsobů léčby deprese.

Zaměření se na imunitní cesty a snížení zánětu tak může být prospěšné pro léčbu deprese a únavy u některých jedinců. Mnoho genetických a environmentálních faktorů může modulovat náchylnost jedince k zánětu – například vystavení toxinům z prostředí, prozánětlivá strava, stres a špatné zdraví střev (70 procent imunitního systému totiž sídlí ve střevech).

Co může pomoci:

Nutriční psychiatrie je oblastí výzkumu, který se zabývá vlivem naší stravy na fyziologické mechanismy ovlivňující naši náladu. Protizánětlivá strava je bohatá na antioxidanty, ovoce a zeleninu, vlákninu, omega 3 mastné kyseliny z tučných ryb a chudá na obsah zpracovaných rafinovaných sladkých potravin.

Pár slov na závěr

Rovnováha je důležitá v každé oblasti života. Zamyslete se nad tím, jestli nepodceňujete své základní potřeby. Pokud je to tak, změňte to a vybudujte si zdravé návyky, které přinesou vašemu tělu i mysli pohodu. Myslete i na své psychické zdraví, pokud chcete schránku, ve které žijete, udržovat naživu a život si užívat.

Články, které stojí za přečtení: