Domů » 9 tipů: Jak napsat úspěšný průvodní dopis?

9 tipů: Jak napsat úspěšný průvodní dopis?

autor Aneta Toboříková
0 komentář
Jak psát průvodní dopis

Hledáte novou práci a musíte teď vymyslet průvodní dopis, který případného zaměstnavatele přesvědčí, že chce právě vás? Ať už píšete na pozici vaší vysněné práce anebo už vás proces hledání práce tak vyčerpal, že je vám to vlastně úplně jedno, tak pro vás máme tipy, jak se do toho pustit, abyste měli hotovo za půl hodinky a navíc abyste ze svého průvodního dopisu měli radost.

Tip 1: Pište čerstvý dopis pro každé zaměstnání

Rozeslat jeden a ten samý dopis na více míst se nevyplatí a to proto, že nutně bude muset být obecný. Chcete-li jedním textem obsáhnout různé typy pozic a různé zaměstnavatele, tak buď napíšete něco, co se “hodí” pro všechny, anebo začleníte zkušenosti, které jsou relevantní pro jednoho, ale ne pro druhého zaměstnavatele.

Jakmile jednou v psaní průvodních dopisů získáte praxi, půjde vám to od ruky, nebudete potřebovat více než slíbenou půl hodinku a výsledek vám skutečně pomůže získat vaší vysněnou pozici.

Tip 2: Uveďte kontaktní informace

V horní části motivačního dopisu uvádějte základní kontaktní informace. Nezapomeňte zmínit tyto údaje:

  • Titul,
  • Jméno a příjmení,
  • E-mailovou adresu,
  • Telefonní číslo,
  • URL vašeho portfolia, osobního webu nebo LinkedIn profilu (volitelné).

Dříve se do hlavičky uváděla i adresa a i v dnešní době to můžete udělat. Nicméně jedná se o údaj, který již není tak důležitý. Z HR vám budou dříve volat anebo psát e-mail, než by vám poslali dopis. A místo, kde bydlíte, již zdaleka není tak důležité. Pro pracovní pozice, které umožňují práci z domova, není mnohdy není podstatné, kde bydlíte. Digitální nomádství je čím dál tím běžnější způsob života.

V případě, že bydlíte jinde, než je sídlo společnosti, pro kterou chcete pracovat, tak je vhodné uvést, zda byste byli ochotni se přestěhovat, občas dojíždět anebo zda očekáváte, že práce bude plně online.

💡 Tip: Své kontaktní informace si pečlivě, nejlépe několikrát, zkontrolujte. Ani nevíte, kolikrát se stane, že kandidát není k zastižení, protože se spletl při uvádění svého telefonního čísla nebo e-mailu.

Tip 3: Prostudujte si společnost a místo, kam se hlásíte

Věnujte dostatek času tomu, abyste porozuměli společnosti, kde chcete pracovat. Nejen, že vám to pomůže si ujasnit, zda tam skutečně chcete pracovat a proč, ale také vám to pomůže napsat průvodní dopis skutečně na míru.

Zjistěte, jak tato firma vznikla, jaké jsou její hodnoty a firemní kultura a jakým způsobem je anebo není v souladu s vašimi hodnotami.

🎓 Zajímavost: Společnost Behaverauvádí že, 73 % lidí odchází z práce kvůli nesouladu firemní kultury s jejich osobními hodnotami. U mladších generací je toto procento ještě vyšší.

Důležitost vzájemné kompatibility je důležitá nejen pro vás, ale i pro HR specialisty, kteří vás budou přijímat. Nikdo nechce po dvou měsících na vaše místo hledat zase dalšího kandidáta. Jak se hodíte do firemní kultury, by se mělo rozhodně objevit v průvodním dopise.

Tip 4: Vše doložte příklady a tvrdými čísly

Výše promyšlené hodnoty a způsob, jakým zapadáte do firemní kultury, doložte na příkladech. Tím získáte zajímavý úvod k vašemu průvodnímu dopisu. Nebude už psát “jsem nadšený, že mohu žádat o pracovní místo …” ale můžete rovnou uvést konkrétní životní příklady, které dokazují, že oblast, ve které váš budoucí zaměstnavatel podniká, je pro vás něco víc, než pouhé zaměstnání.

Pokud se například ucházíte o zaměstnání ve firmě vyrábějícími nabíječky pro elektromobily, určitě začněte svým vztahem k obnovitelným zdrojům energie a k novým technologiím.

Jak napsat úspěšný průvodní dopis.
Co má obsahovat průvodní dopis? | Zdroj: https://www.thebalancemoney.com/cover-letter-layout-2060193.

Tip 5: Nepřepisujte svůj životopis

Motivační dopis má doplňovat, nikoli kopírovat váš životopis. Místo opakování informací ze CVčka zmiňte svoje zkušenosti a dovednosti, které přímo odpovídají dané roli. Vyberte úspěchy, které jsou relevantní pro pozici, o kterou se ucházíte, a věnujte každému z nich jeden odstavec. Text snadno napíšete, protože se zaměříte na chvíle, které jste prožili a na které jste pyšní. A připojte i informace o tom, jak se tyto informace vztahují k nové pozici, na kterou se hlásíte.

Ucházení se o práci nemá daleko k prodeji, akorát v tomto případě prodáváte sami sebe a snažíte se přesvědčit člověka na druhé straně, že přesně vás chce a potřebuje. Zapomeňte tedy na skromnost, buďte pyšní na to, co jste dokázali, a to také v průvodním dopise hrdě rozveďte.

💡 Tip: Naučte se ohromit náboráře svým vyšperkovaným životopisem!

Tip 6: Důležité organizační informace na závěr

Úvodní a závěrečný odstavec jsou exponovaná místa, která si náborář nejlépe zapamatuje. Využijte toho. Patří sem závěrečné, organizační informace, které by o vás zaměstnavatel měl vědět. A čím kreativněji je podáte, tím lépe pro vás. Patří sem třeba informace o tom, zda jste ochotní dojíždět, či se za prací přestěhovat.

💡 Tip: Skvělý a úderný závěr průvodního dopisu se můžete naučit na profesionálním zakončení e-mailu.

Tip 7: Vžijte se do náboráře

Jaký je náborář, můžete částečně odhadnout z toho, jakým způsobem byl napsaný inzerát. Byl strohý a šel hned k věci? Jedná se o náboráře, který nemá rád, když se dělají okolky a dlouho se mluví o ničem? Byl inzerát přátelský a konverzační? Psal ho někdo mladší, kdo do firmy hledá někoho podobného?

Ve svém průvodním dopise zkuste kopírovat styl, který společnost používá. Jsou-li oni kamarádští, buďte také.

Tato rada obecně platí pro psaní jakýchkoliv textů, vžijte se do toho, kdo je váš příjemce, co potřebuje? co ho zajímá? co je pro něj zajímavé a důležité? A vyzbrojeni těmito informacemi se pusťte do psaní.

Tip 8: Nechte dopis uležet a pak škrtejte

Žádný text není perfektní ihned po dokončení. Obsahuje zbytečná slova, stylisticky nehezké věty, komplikovaná či příliš dlouhá souvětí, nevhodná slova, překlepy, hrubky … Věcí, které je zpravidla potřeba upravit, je mnoho. A také platí, že ihned po dopsání si jich autor většinou nevšimne. Proto nechte mezi napsáním a kontrolou uplynout jeden až dva dny. Mnoho věcí se vám v hlavě mezitím rozleží a třeba vás napadne, co ještě chcete doplnit. A hlavně se pak při kontrole můžete na svůj průvodní dopis dívat novýma očima.

Obecná poučka je, že byste měli usilovat o to, aby text byl po revizi o 30 % kratší. Schválně si to zkuste. Zjistěto kolik znaků má váš dopis teď a při jeho úpravě zkracujte – přijde na mnohem trefnější pojmenování, aktivnější a přesnější slovesa, vynecháte zbytečné vedlejší věty anebo je zkrátíte. Některé jiné věci třeba úplně vypustíte. Zbavíte se nic neříkajících slov jako “něco” či “nějaký”.

💡 Tip: Není ostuda požádat o pomoc přítele, bývalého kolegu nebo mentora, aby zkontroloval, co jste napsali a označil místa, která máte škrtat. Průvodní dopis není psaní úvahy ve slohovém cvičení, tak ho nepište několikastránkový.

Tip 9: Vše si pečlivě, třeba třikrát, zkontrolujte

Slovem VŠE myslím skutečně VŠE. Udělejte si z toho zvyk. Nikoliv pouze průvodní dopis, ale i e-mail, ve kterém ho posíláte. Nebuďte ten, kdo odešle zprávu a pár vteřin na to píše: “Jéžiš, sorry, autocorrect.” Zpomalte, život zase tak moc nespěchá, abyste si po sobě nemohli svou zprávu přečíst, stejně tak e-mail a všechny ostatní texty, které posíláte do světa.

Chovejte se ke svým textům, jako kdyby vám měly být vytetovány na tělo. Ony totiž tak trochu jsou. Náborář si všimne toho, kde jste udělali hrubku anebo překlep a pak si dvakrát rozmyslí, jestli se na danou pozici hodí někdo, kdo si po sobě své věci nekontroluje. Bude tento člověk pak psát firemní e-maily? Bude v nich dělat chyby a posílat je zákazníkům? Zkazí nám tak firemní image?

Další zajímavé články

Žij úspěšně nové logo

Jak uspět v době internetu v životě i podnikání.

Copyright © 2024 | ŽijÚspěšně.cz