Železniční doprava, kdysi pomalá a omezená, se díky technologickému pokroku proměnila v jeden z nejefektivnějších a nejrychlejších způsobů přepravy. V dnešní rychle se rozvíjející době, kdy je efektivita a rychlost klíčová, hrají nejrychlejší vlaky na světě zásadní roli v globální dopravní infrastruktuře. Tyto technologické zázraky nejen zkracují čas potřebný k cestování mezi městy a zeměmi, ale také přinášejí revoluci v oblasti komfortu a bezpečnosti pro cestující. Od aerodynamických designů až po pokročilé bezpečnostní systémy.
Obsah článku
Shinkansen – Japonsko
Japonský Shinkansen, známý také jako “bullet train” (kulový vlak), je jedním z nejznámějších a nejrychlejších vlaků na světě. První Shinkansen uvedli do provozu v roce 1964 při příležitosti olympijských her v Tokiu. Od té doby se japonská železniční síť neustále rozšiřuje a modernizuje, čímž se stává nejen symbolem technologického pokroku, ale také příkladem efektivity a bezpečnosti v železniční dopravě.
Vzhled a technologie: Nejnovější modely, jako Shinkansen N700S, dosahují rychlosti až 320 km/h. Maximální rychlost, kterou kdy Shinkansen zaznamenal, byla 443 km/h a dosáhl jí experimentální vůz Tókaidó Shinkansen třídy 955 “300X” během testů v roce 1996. Vlak má pokročilé bezpečnostními systémy a je známý svou přesností – odchylky od jízdního řádu se počítají v sekundách.
Trasy: Shinkansen pokrývá většinu hlavních měst a regionů Japonska. Mezi nejvýznamnější trasy patří Tókaidó Shinkansen, který spojuje Tokio, Ósaku a Nagoyu, a Tóhoku Shinkansen, vedoucí na sever do města Aomori.
Shanghai Maglev – Čína
Shanghai Maglev je jedním z technologicky nejpokročilejších vlaků na světě. Tento vlak využívá magnetickou levitaci (maglev), což znamená, že se vznáší nad tratí, působením magnetického pole. To vzniká pomocí supravodivých magnetů, které jsou zabudovány jak v trati, tak na obou stranach podel celé vlakové soupravy. Speciální vodící magnety při jízdě udržují směr.
Výhodou Maglevu je, že je úspornější, přitom dokáže překonat větší stoupání, ostřejší zatáčky, je tichý a šetrný k životnímu prostředí. Služba zahájila komerční provoz v dubnu 2004 a rychle se stala symbolem technologického pokroku. Díky těmto inovacím patří Shanghai Maglev mezi nejrychlejší vlaky na světě.
Vzhled a technologie: Shanghai Maglev má futuristický design a díky absenci kontaktu s tratí dosahuje neuvěřitelné rychlosti až 430 km/h. Jeho maximální rychlost při testu však byla ohromujících 501 km/h. Magnetická levitace zajišťuje velmi plynulou a tichou jízdu, což zvyšuje komfort cestujících.
Trasy: Tento vlak jezdí na trase mezi letištěm Pudong a stanicí Longyang Road v Šanghaji. I když je tato trasa relativně krátká (30 km), ukazuje potenciál maglev technologie pro budoucí dlouhé vzdálenosti.
💡 Tip: Máte rádi žebříčky? Přečtěte si také články: TOP 10: Nejrychlejší zvířata na světě nebo TOP 15: Nejkrásnější místa v ČR, kam vyrazit na výlet!
TGV – Francie
Francouzský TGV (Train à Grande Vitesse) je synonymem pro rychlost a efektivitu. První TGV uvedli do provozu v roce 1981 a od té doby se stal jedním z nejdůležitějších způsobů dopravy ve Francii a okolních zemích. Současný světový rekord 574,8 km/h drží od roku 2007 upravený vlak TGV POS.
Vzhled a technologie: TGV má elegantní a aerodynamický design. Nejnovější modely, jako je TGV Duplex, dosahují rychlosti až 320 km/h. Vlak má ve výbavě pokročilé brzdové systémy a komfortními interiéry pro dlouhé cesty.
Trasy: TGV spojuje hlavní města Francie s ostatními evropskými metropolemi. Síť SNCF TGV mimo Francii zasahuje i do Itálie, Španělska, Belgie, Lucemburska a Německa. Nejoblíbenější trasou je TGV Sud-Est, která spojuje Paříž s Lyonem a dalšími městy na jihu Francie.
Frecciarossa 1000 – Itálie
Frecciarossa 1000, také známý jako ETR 1000, je vlajkovou lodí italské vysokorychlostní železnice. Byl vyvinut jako společný podnik společností Hitachi Rail Italy a Alstom.
Vzhled a technologie: Frecciarossa 1000 má elegantní a moderní design, který je optimalizován pro vysoké rychlosti. Vlaková souprava ETR 1000 má na délku 200 metrů a skládá se z osmi nekloubových jednopatrových vozů, které pojmou až 457 cestujících. Cestovní rychlostí vlaku je 300 km/h, ale při testování v roce 2015 dosáhla jedna ze souprav rychlosti 389 km/h. Vlak má pokročilé bezpečnostní a komfortní systémy.
Trasy: Frecciarossa 1000 jezdí mezi hlavními italskými městy, jako Řím, Miláno, Florencie a Neapol. Nabízí rychlé a komfortní spojení mezi severem a jihem Itálie.
AVE – Španělsko
Španělská vysokorychlostní železnice AVE (Alta Velocidad Española) je jedním z nejrozsáhlejších vysokorychlostních systémů na světě. AVE spojuje většinu velkých měst ve Španělsku a je důležitou součástí evropské železniční sítě.
Vzhled a technologie: AVE vlaky mají moderní a aerodynamický design. Aktuálně je v provozu na 621 km dlouhé trase Madrid-Barcelona 26 souprav. Nejnovější modely dosahují rychlosti až 310 km/h. V roce 2006 však dosáhl model S103 rekordní maximální rychlosti 403,7 km/h, čímž ustanovil španělský rychlostní rekord pro kolejová vozidla. Vlaky mají pokročilé bezpečnostní systémy a komfortní interiéry, které zahrnují prvotřídní sedadla a zábavní systémy.
Trasy: AVE spojuje Madrid s dalšími velkými městy, jako Barcelona, Sevilla, Valencie a Málaga. Španělská vysokorychlostní síť se neustále rozšiřuje, což zlepšuje dostupnost a zkracuje cestovní časy.
CRH380A – Čína
Čína je lídrem v oblasti vysokorychlostní železnice a CRH380A je jedním z nejrychlejších vlaků v jejich flotile. Tento vlak je součástí čínského vysokorychlostního železničního systému, který je nejrozsáhlejší na světě. V případě modelu CRH380A existují obvinění, že byl založen na nelicencované japonské technologii Shinkansen.
Vzhled a technologie: CRH380A má moderní a aerodynamický design. Dosahuje rychlosti až 380 km/h a má pokročilé bezpečnostní a komfortní systémy, včetně nízkého hluku a vibrací během jízdy. Model CRH380A dosáhl při zkušební jízdě v roce 2010 rychlosti 486,1 km/h.
Trasy: CRH380A jezdí na hlavních vysokorychlostních trasách v Číně, včetně trasy Peking-Šanghaj a Peking-Guangzhou. Tyto trasy spojují největší čínská města a jsou klíčové pro ekonomiku a mobilitu v zemi.
KTX – Jižní Korea
KTX (Korea Train Express) je vlajkovou lodí jihokorejské vysokorychlostní železnice. Tento vlak byl uveden do provozu v roce 2004 a od té doby se stal hlavním způsobem dopravy mezi městy Jižní Koreje. Jihokorejský národní železniční dopravce v současnosti provozuje 71 vlakových souprav.
Vzhled a technologie: KTX vlaky mají moderní design a dosahují rychlosti až 305 km/h. Nová generace prototypu HEMU-430X dosáhla v roce 2013 rychlosti 421,4 km/h, čímž překonala předchozí korejský železniční rekord, který stanovil vlak KTX-Sancheon HSR-350x. Mají ve výbavě bezpečnostní systémy a komfortní interiéry, které zajišťují pohodlnou jízdu.
Trasy: KTX spojuje velká města Jižní Koreje, jako Soul, Pusan a Daegu. Tento systém významně zkrátil cestovní časy mezi těmito městy a stal se oblíbeným způsobem dopravy pro obyvatele Jižní Koreje.
Budoucnost vysokorychlostní železnice
Budoucnost vysokorychlostní železnice vypadá velmi slibně. Technologické inovace, jako jsou maglev technologie a zlepšení v oblasti aerodynamiky a bezpečnosti, slibují ještě vyšší rychlosti a komfort. Kromě toho se očekává, že vysokorychlostní železnice bude hrát klíčovou roli v boji proti klimatickým změnám tím, že poskytne udržitelnou alternativu k letecké a automobilové dopravě. Nejrychlejší vlaky na světě budou i nadále udávat tempo a inspirovat další inovace, které změní způsob, jakým cestujeme.
💡 Tip: Přečtěte si také článek: Sibiř: Drsná krajina, divoká zvířata i stín gulagů