ESport: Miliardový byznys, nadání i platy

Esport, tedy soutěžní hraní počítačových her je ve 21. století miliardový byznys. Láká totiž široké spektrum zájmových skupin, například vydavatele video her, mediální společnosti, pořadatele soutěží a eventů… Na nemalé peníze si přijdou i profesionální eSport hráči.

ESport, eSport, e-sport, progaming?!

Ať už se setkáte s jakýmkoliv podobným označením, jedná se o soupeření několika hráčů ve virtuálním prostředí – hraní počítačových her. Termín eSport se v různých podobách začal používat na přelomu 20. a 21. století.

Turnaj, který lze zřejmě považovat za počátek eSportu, se uskutečnil v roce 1997 ve hře Quake. Tvůrce designu a programátor her DOOM a Quake John Carmack při příležitosti veletrhu E3 (Electronic Entertainment Expo) uspořádal turnaj, jehož hlavní cenou se stalo jeho 7 let staré Ferrari v ceně přibližně 55 tisíc dolarů.

Od turnaje v roce 1997 uplynuly „pouhé“ dvě dekády, avšak prize money, které byli rozdány na letošním červencovém turnaji ve střílečce Fortnite jsou mnohonásobně vyšší. Celkem si hráči odnesli přes 30 milionů dolarů. Rekord pak drží turnaj ve hře Dota 2 – The International 9, ve kterém se rozdalo přes 34 milionů dolarů.

Být nejlepší se vyplatí

Pokud máte nadání a patříte opravdu k těm nejlepším hráčům, jako třeba profesionální hráč hry Dota 2 Johan Sundstein ze Švýcarska, můžete si přijít až na 7 milionů dolarů jen za prize money (výhry ze soutěží). Kromě talentu potřebujete především dobrý počítač a rychlé internetové připojení.

ESport: Miliardový byznys, nadání i platy
ESport: Miliardový byznys, nadání i platy

Nejedná se však pouze o hráče, velice slušného platu můžete dosáhnout i jako komentátor nebo manažer eSport teamu. ESport teamy jsou herní organizace sdružující hráče různých počítačových her pod jednou „vlajkou“. Jsou obdobou sportovních klubů.

Odvětví eSportu je v zahraničí už dávno trend – své e-hráče mají absolutně špičkové fotbalové týmy jako Barcelona, Paris Saint-Germain nebo Schalke.

Štěpán Mach, manažer nejúspěšnějšího českého eSport týmu eSuba

ESport: odměny a platy

Přestože ceny v turnajích vypadají pohádkově, je zřejmé, že na ně dosáhne pouze malá hrstka těch opravdu nejlepších hráčů. Jedná se o pouhou „špičku ledovce“. Zvlášť u týmových eSport her profesionální hráči pobírají stálý plat, obvykle jsou však tyto hodnoty herními organizacemi tajeny. Odměny za umístění jsou převážně peníze od sponsorů, případně část z vybraného vstupného.

Největší prize money jsou ve hrách Dota 2, Fortine, League of Legends a Counter-Strike: Global Offensive. Na kolik si celkem za svoji dosavadní kariéru přišli Top hráči v jednotlivých hrách?

Hra: Dota 2

Švýcar Johan Sundstein s herní přezdívkou N0tail
$6,890,591.79

Hra: Fortnite

Američan Kyle Giersdorf s herní přezdívkou Bugha
$3,062,966.67

Hra: Counter-Strike: Global Offensive

Švýcar Andreas Højsleth s herní přezdívkou Xyp9x
$1,587,421.90

Hra: League of Legends

Korejec Lee, Sang Hyeok s herní přezdívkou Faker
$1,228,281.90

Nejúspěšnějším Čechem, co se penež vydělaných hraním týče, je osmadvacetiletý Tomáš „Oskar“ Šťastný, který má celkové finanční skóre 328 tisíc dolarů, a to v turnajích ve hře Counter-Strike: Global Offensive.

Streaming

Peníze si můžou hráči vydělávat i streamováním/streamingem (živým přenosem toho jak hrají), pokud mají dostatečný počet fanoušků mohou si na reklamách přijít až na milionové částky ročně. Nejedná se zde už tak úplně o eSport, jako spíše influencer marketing. Například hardwarové firmy platí populárním hráčům aby používali a propagovali jejich počítačové vybavení.

Příkladem je Američan Tyler „Ninja“ Blevins, kterého na YouTube sleduje 22 milionů lidí a na herní platformě Twitch dalších 14,7 milionu. Ten si podle CNN (Cable News Network) jen loni vydělal streamováním 10 milionů dolarů.

ESport: Miliardový byznys

Jaký boom zažívá eSport ukazuje marketingový výzkum analytické agentury Newzoo. V roce 2018 byla celosvětová velikost třžeb v oblasti eSportu přibližně 900 milionů dolarů. Letos se očekává, že se protočí víc než miliarda dolarů. Objem českého herního trhu se pohybuje mezi 50 a 100 miliony korun.

ESport tržby se skládají z poplatků herním vydavatelům, příjmům za prodej práv online médiím jako například Twitch nebo YouTube, příjmům z reklam a sponzoringu, příjmům za vstupné a reklamní předměty.

ESport eventy: turnaje a soutěže

Na kolik si mohou přijít organizátoři jednoho z největších eSport eventů na světě? Nejdražší typ lístku na letošní finálový večer Mistrovství světa 2019 ve hře League of Legends stojí 80 euro. Jedná se o vstupenku do haly AccorHotels Arena v Paříži s kapacitou přesahující 20 000 míst. Stejně jako třeba na hokeji, i na eSport turnajích je více herních dnů, a lístky se obvykle prodávají na každý herní den zvlášť.

esport aréna
Mistrovství světa

Pokud by vám připadalo 20 tisíc diváků málo, zkuste si představit neuvěřitelných 100 milionů diváků doma u obrazovek. To totiž byla, podle údajů pořadatele, online sledovanost finálového večera Mistrovství světa ve hře League of Legends z roku 2018. Celkově se za lístky, a „fan merch“ (předměty pro fanoušky) v roce 2018 utratilo téměř 100 milionů dolarů.

Video herní společnosti

Poplatky herním společnostem (které hry vytvářejí a vyvíjejí) tvoří také významnou část tržeb v oblasti eSportu. Poplatky jsou v tomto případě od samotných hráčů, případně pořadatelů turnajů. V roce 2018 si herní společnosti přišly téměř na 114 milionů dolarů.

Sponsoring

Nejdřív se jednalo hlavně o počítačové firmy, dnes už je to běžně Coca-Cola a další, kteří by do toho dříve nešli. Mezi největší sponzory eSportů patří třeba ještě automobilka Mercedes, energetický nápoj Red Bull nebo výrobce letadel Airbus. Za rok 2018 „nalili“ sponzoři do eSportu přes 380 milionů dolarů.

Vodafone Mistrovství ČR v počítačových hrách

V České republice se již po několikáté koná MČR v počítačových hrách, jehož sponzorem je společnost Vodafone. Od roku 2015 se finálový turnaj Mistrovství ČR v počítačových hrách koná na Brněnském výstavišti BVV v rámci veletrhu Life! a láká stále větší masy fanoušků profesionálního a poloprofesionálního hraní počítačových her, kterých v loni dorazilo na místo více než 51 tisíc.

V minulosti jsme v rámci projektu #jetovtobě: Future Jobs spolupracovali s pětkou hráčů eSuba Academy týmu a těší nás, že jsme se mohli v tomto oboru posunout ještě dále a stát se partnerem Mistrovství České republiky v počítačových hrách.“

Radek Hanzlík ze společnosti Vodafone