Domů » Flexitariánství: Jak funguje tento moderní typ stravování?

Flexitariánství: Jak funguje tento moderní typ stravování?

od Lenka Štěpánková

Většina lidí už několikrát přemýšlela, jak žít zdravě, zhubnout nebo alespoň upravit svůj jídelníček. Jenže přísné diety většinou nefungují či jsou natolik striktní, že není v moci běžného člověka je dodržovat a vést u toho každodenní život plný povinností. Tyto problémy řeší flexitariánství, které je ohleduplné nejen k tělu, ale také k životnímu prostředí.

Drastické diety nejsou řešením

Drastické diety jsou typické tím, že lidé po nich rychle zhubnou – ale ne přirozenou cestou. Tím, že výrazně omezí svůj jídelníček, ve většině případů přijdou o důležité živiny, vitamíny a minerály. Zadělávají si tak na nejrůznější nemoci. Takové shazování kil je zároveň spojeno s vytahanou kůží, jejíž elasticita rychlost hubnutí zkrátka nestíhá. V neposlední řadě si lidé dodržující přísnou dietu koledují o jojo efekt.

Ten se dostavuje, jakmile člověk poleví a najede zpátky na svůj původní jídelníček. Může pak přibrat ještě mnohem víc, než kolik shodil. Jojo efekt je často spojován s nyní populární keto dietou, kdy je možné zhubnout velmi rychle, ale váha není po ukončení snadno udržitelná. Mnohem lepší je proto hubnout postupně a přirozeně – například pomocí flexitariánství. Pokud byste přeci jenom chtěli zkusit keto dietu, tak doporučujeme náš obsáhlý článek pro začátečníky s keto dietou.

Co je flexitariánství?

Flexitariánství není typická dieta, spíše se jedná o celkový životní styl. Název je odvozen od sousloví flexibilní vegetariánství. Flexitarián na rozdíl od klasického vegetariána maso jí, ale jen v omezeném množství. To je jistě dobrá zpráva pro lidi, kteří si svůj život bez masa nedokáží představit, ale zároveň by chtěli jíst zdravěji. Jídelníček flexitariánů tvoří maso jen z asi 20 procent. Nic ale není striktně dáno, záleží na samotném člověku, jak mu to vyhovuje. Základem je, aby maso bylo libové, červené maso by mělo být na talíři jen sporadicky, uzeniny dokonce vůbec. Zato ryb mohou flexitariáni konzumovat neomezené množství. Maso by se mělo převážně vařit či dusit, ne smažit nebo grilovat.

Jako za časů našich babiček

Flexitariánství se hodně podobá jídelníčku našich babiček, kdy se maso na stole objevovalo jen v neděli a o svátcích. Základem je zelenina a ovoce, ořechy, semínka, luštěniny a obiloviny. Jíst se může i celozrnné pečivo. Jak nahradit maso? Dopřejte si tofu nebo tempeh. Aby se nestalo, že kvůli omezení masa dojde ke snížení hladiny vitamínu B12, je dobré více jíst zelí, brokolici a špenát

Dieta oblíbená mezi celebritami

Do širšího povědomí se flexitariánství dostalo díky knize americké dietoložky a výživové poradkyně Dawn Jackson Blatner, která mimo jiné působí i jako konzultantka basketbalového týmu Chicago Cubs. Proto se flexitariánství někdy označuje jako americká dieta. Tento přístup k jídelníčku a potažmo i k životu si rychle získal velkou popularitu mezi celebritami, které jej pak představily dál.

🎓 Zajímavost: Flexitariánství si oblíbili i někteří slavní vegetariáni. Výhody tohoto životního stylu propagují například Beyoncé a Jay-Z, populární člen Beatles Paul Mc Cartney a jeho dcera, návrhářka Stella McCartney, herečky Cameron Diaz a Gwyneth Paltrow, moderátorka Oprah Winfrey či vyhlášený kuchař Jamie Oliver.

Proč nejíst maso?

Důvodů, proč nejíst maso ve velkém množství, je hned několik. Odborníci se shodují, že díky omezení podílu masa ve stravě dochází ke snížení rizika, že člověk onemocní cukrovkou, ale také některým typem rakoviny. Podle výzkumu American Heart Association, kterého se po dobu deseti let účastnilo 450 tisíc Evropanů, mají lidé, jejichž jídelníček minimálně ze 70 procent tvoří rostlinné produkty, až o 20 procent nižší riziko, že zemřou na onemocnění srdce a cév. A kromě toho jsou i štíhlejší. Velkou výhodou také je, že po jídle se flexitarián necítí přejedený a zpomalený. Je to tedy i způsob, jak překonat únavu.

Flexitariánství je ohleduplné k přírodě

Je zde ale také ekologický aspekt. Existují studie, které tvrdí, že vysoká produkce masa stojí za 15 procenty všech emisí. Flexitariáni jedí pouze maso z ekologických chovů, které kladou důraz na etiku a zodpovědnost k životnímu prostředí, nebo z volné přírody.

💡 Tip: Jak začít s flexitariánstvím? Postupně. Nejdříve zařaďte jeden den v týdnu, kdy nebudete jíst maso. Až si na to zvyknete, přidejte druhý den. Takto můžete postupně pokračovat dál, jak vám to bude vyhovovat. Klasické mléko můžete vyměnit za sojové, mandlové nebo rýžové, v dnešní době už jsou snadno k dostání. Běžně dostupné jsou i vegetariánské párky nebo řízky.

Druhy vegetariánství

Flexitariánství není jediný poddruh vegetariánství, existuje jich hned několik typů. Odlišují se podle toho, které živočišné produkty tito lidé odmítají jíst.

Semivegetarián – částečný vegetarián, který ze svého jídelníčku vylučuje červené maso, vynechává tedy vepřové, hovězí, skopové i zvěřinu.

Pescetarián – označení je odvozeno od italského pesce, což je ryba. Takový člověk dodržuje základní vegetariánskou stravu, ale konzumuje ryby.

Lakto-ovo vegetarián – jedná se o v současné době nejrozšířenější druh vegetariánství, kdy lidé nejedí ani ryby. Mohou však jíst vejce, mléčné výrobky a pít mléko.

Laktovegetarián – lidé patřící do této skupiny nejí maso, ryby ani vejce. Mléko a mléčné výrobky na svůj talíř zařazují bez omezení.

Vegan – tento typ vegetariána nejí maso, ale ani žádné živočišné produkty, tedy ani vejce, mléko nebo mléčné výrobky. Někteří jsou na svůj jídelníček natolik přísní, že nekonzumují ani včelí med.

Frutarián – jedná se o nejstriktnější typ, takový člověk dokonce nejí ani luštěniny nebo obiloviny. Na stůl se mu dostane jen ovoce, med, olivový olej a ořechy.

💡 Tip: V případě vyřazení jakékoli součásti jídelníčku je potřeba dbát na to, aby tělu nechyběly potřebné živiny.

Články, které stojí za přečtení: