Fotobanka je skvělý nástroj pro zpeněžení a prodej fotek, které už máte v zásobě, ale může být i motivací pro zdokonalení vašich fotografických schopností. Také fotografování může být pasivním přivýdělkem, časem i v řádu tisíců a pro nejúspěšnější se fotobanka stává také hlavním příjmem. Výhodou je, že pokud vytvoříte fotky s širokou možností použití, tak Vám mohou generovat pasivní příjem i v řádu několik let.
Focení je velmi oblíbeným koníčkem napříč generacemi. Fotit baví kluky i holky. Je to prostě zábava pro všechny. Když má někdo ale talent a zainvestuje do foťáku a vybavení i desítky tisíc, tak je na zamyšlenou, jestli tento koníček nějak nemonetizovat. Prodej fotek ve fotobankách je jednoduchý a nenásilný způsob. Navíc zjistíte, jaké fotky si trh žádá a jsou populární. Pokud dáváte fotky zdarma, tak vidíte jejich popularitu podle stažení. Druhý směr může být skvělá galerie na Instagramu, díky které se dostanete k placeným klientům.
Oba směry jsou prověřené, fungují a dají se také skvěle kombinovat. Když vám náhodou ukradnou účet na Instagramu, tak máte i druhou nohu vašeho výdělku. Stejně tak i naopak. Neplatí, že fotobanky jsou jen pro amatéry a začínající fotografy. I mnoho populárních fotografů má svoji tvorbu ve fotobankách a generuje jim to určitý pasivní příjem, který však vzhledem k jejich normálnímu výdělku není již tak zajímavý.
Obsah článku
Prodej fotek: Jak na vydělávání prodejem fotek?
„Počkej, nejdřív to musím vyfotit!“ Připadá vám tato věta povědomá? Sami ji používáte i několikrát denně? Pak máte dost možná v zásobě tisíce fotek, které vám mohou zajistit online příjem takřka bez práce. To je samozřejmě nadnesená. Tak jak vydělat na fotkách?
Pro prodej vlastních fotografií je, především v začátcích, nejjednodušší využít různé fotobanky a mikrofotobanky. Je potřeba splnit několik základních předpokladů a investovat trochu času.
Fotky musí splňovat jednak parametry dané samotným serverem (kvalita, velikost a podobně) a pak ty logické, které si domyslíte i sami. Asi těžko vám někdo zaplatí za fotku, která nebude hezká. Nejlépe budou vydělávat fotky, které zachytí trend a bude po nich velká poptávka. Budou na nějaké obecnější hledané téma a budou svým způsobem neutrální. Zákazníci fotobanky je mohou použít a vzít za své.
Nejlepší fotobanky na trhu
Jak na prodej fotek do fotobanky? V první řadě – co je to vlastně fotobanka? Představte si situaci, kdy prodáváte nějaké služby, například masážní studio nebo cestovní kancelář. Chcete vytvořit zajímavou nabídku, letáček nebo webové stránky, ale nemáte k dispozici pěkné a kvalitní fotky.
Máte dvě možnosti: zaplatíte si drahé soukromé focení, které vás bude stát nejen peníze, ale i čas. Druhá možnost je pak sáhnout po fotobance a zakoupit hotové online fotografie. Budete mít na výběr stovky krásných obrázků za pár korun, a navíc během minuty.
Fotobanky jsou internetová úložiště, na která fotografové i amatéři nahrávají své fotky, videa i grafiku, a zákazníci z celého světa je pak nakupují pro vlastní využití. Ceny fotek jsou různé a u mikrofotobanky začínají přibližně na 50 centech za kus. Fotografové, kteří se zaměřují na tvorbu fotek pro fotobanky, tak tvoří fotky v tématických sériích, kdy vytvoří několik fotek. Klient si pak může koupit sérii fotek a použít je na web do více sekcí.
Mezi nejoblíbenější fotobanky patří:
- Shutterstock,
- Adobe Stock,
- iStock,
- Canstockphoto
- Dreamstime nebo
- 123RF.
Fotobanky zdarma mohou být lákavé pro koncového uživatele, protože za fotky nic neplatí. Nemá ale žádnou jistotu autorství dané fotky. Patří sem například Pixabay nebo Unsplash. Často slouží jako reklama na placené verze, pro přispěvatele ale nejsou výdělečné.
Shutterstock
Shutterstock se běžně umisťuje v popředí mezi nejoblíbenějšími fotobankami v České republice i ve světě. Je to nejvýdělečnější fotobanka, má příjemné uživatelské prostředí a za jednu fotku vyděláte minimálně 25 centů, můžete se ale dostat i na přibližně 3 dolary.
A jak prodávat fotky na Shutterstock? Jednoduše se zaregistrujete a nahrajete prvních 10 fotografií. Podle nich bude posouzen váš profil a v případě, že budou fotky dostatečně kvalitní, administrátor profil schválí a vy můžete vesele nahrávat dál.
Prvních 10 fotek vyberte důkladně, sáhněte po těch nejlepších, co máte. O schválení ale můžete zažádat i na několik pokusů. Zaplaceno dostanete až ve chvíli, kdy výdělek dosáhne 35 dolarů za měsíc. Když to bude méně, peníze se přesunou do dalšího měsíce, dokud hranici nepokoříte.
Adobe Stock
Adobe Stock má výhodu, když chcete fotky nahrávat hned – nemusíte čekat na schválení profilu. Za fotky a ilustrace získáte 33 % z prodejní ceny, za video pak 35 %.
Fotky nahráváte ve formátu jpeg, musí mít rozlišení mezi 4 a 100 MP a velikost do 45 MB. Nahrávat je můžete jak z přispěvatelského rozhraní, tak přímo z Lightroomu. Každá fotka pak čeká na schválení.
Minimální výdělek je 33 euro centů za fotku a výplatu dostanete po dosažení 25 euro.
iStock
iStock býval skvělým portálem pro výdělek z fotografií. Především u špičkových fotek a ilustrací jste se mohli dostat na opravdu pěkné částky. Dnes jsou procenta asi nejmenší na trhu a iStock má navíc zdlouhavý registrační proces.
Canstockphoto
Canstockphoto je agentura, která jako své plus uvádí, že se k přispěvatelům chová férově a výdělky jsou předem jasné a spravedlivé.
Po registraci je třeba vyplnit jednoduchou žádost o možnost přispívání do fotobanky spolu se 3 obrázky. Fotky jsou schvalovány rychle a v případě, že není žádný problém, můžete se pustit do nahrávání.
Za jednu fotku vyděláte od 25 centů až do 2,50 dolaru. Výplata proběhne po dosažení 50, respektive 100 dolarů v závislosti na metodě platby.
Dreamstime
Na Dreamstime je prodej fotek jednoduchý a výhodný. Opět nemusíte čekat na schválení profilu, navíc máte možnost opravdu vysokých procent z prodeje. V případě, že budete přispívat výhradně do této fotobanky, dostanete 60 % z prodejní ceny. Když budete přispívat i do dalších bank, tak získáte 25 %.
123RF
123RF má podobný registrační systém jako Shutterstock. Výdělek je 30-60 % z ceny jedné fotografie. Výše se odvíjí od počtu fotek, které už máte nahrané. Čím více, tím lépe.
Další fotobanky
Existuje mnoho dalších fotobank, na které můžete nahrávat. Sami si vyberte, která vyhovuje vám. Můžeme jmenovat například:
- Depositphotos,
- Colourbox,
- Stocksy,
- Cavan Images,
- Westend61 nebo
- Offset.
Jaké fotky nejvíce vydělávají?
Ze začátku to tak může jít pomalu a základem je přidat hodně fotek v dostatečné kvalitě. Čím více fotek, tím větší pravděpodobnost, že na ně hledající narazí.
Nezapomeňte, že fotka musí zaujmout a být rovnou připravené k použití. Fotky musí být především dobře vyfocené a měly by projít alespoň základní úpravou v editoru.
Při nahrávání se soustřeďte na správná klíčová slova. Vypište všechno, co na fotografii vidíte a zároveň to, co by mohla vyjadřovat. I abstraktní pojmy jako je například relax nebo zdravý životní styl.
Některé fotografie se prodávají více, jiné méně. Mysleli byste si, že nejlépe prodáte originální, umělecké fotky? Chyba! Nejvíce se prodávají fotky zachycující témata, jako:
- kanceláře, lidé v práci,
- meetingy, coworking,
- děti a rodiny,
- reálné události,
- roční období a
- aktuální trendy.
U fotek lidí si ale dejte pozor, publikovat můžete jen takové snímky, ke kterým máte souhlas člověka, který je na nich zachycený! U fotek dětí pak potřebujete souhlas rodičů.
Jak a čím fotit?
Nepotřebujete hned špičkové vybavení za tisíce korun. U určitého typu fotek si vystačíte i s kvalitním fotoaparátem v telefonu. Můžete sáhnout i po kompaktu, který už máte doma. Když zjistíte, že focení je pro vás to pravé, postupem času můžete vybavení doplňovat a vylepšovat. Dobrou střední cestou je pak bezzrcadlovka.
Důležité je ale nepodceňovat postprocessing. Některé editory fotografií jsou zdarma, ty nejoblíbenější bývají zpravidla placené. Placené editory ale mívají zkušební bezplatnou verzi. Například Lightroom zdarma můžete vyzkoušet hned na měsíc.
Jak začít prodávat fotografie ve fotobance?
A jak začít? Jednoduše:
- Vyberte platformu,
- zaregistrujte se,
- vyberte fotografie,
- upravte je a
- nahrajte.
Čím více, tím lépe. Fotografie, které jsou focené za stejných světelných podmínek, bude snadné upravovat i ve větším množství. Získáte tím rovnou set fotek, který vám může bez práce vydělávat během pár minut. Když bude vaše portfolio dostatečně široké a zajímavé, s minimální údržbou si můžete zajistit příjemný pasivní příjem.
Nahrávejte ty fotky, které zrovna máte. Jste vášnivý cestovatel nebo dokonce digitální nomád a na disku máte tisíce fotek z dovolených? Vyžíváte se ve vaření a krásném servírování jídla? Fotíte přírodu nebo naopak města?
Ať už se jedná o jakékoliv téma, výhodou je, že už fotky máte. Polovina práce je za vámi, teď už stačí obrázky jen upravit a nahrát. Sami uvidíte, jestli je téma výdělečné nebo ne. Zjistíte, co zákazníci chtějí a podle toho můžete tvořit dál.
Vydělávání na internetu
Současná doba nabízí více možností než jakákoliv předtím. Vydělávat online již můžete téměř v každém oboru. IT, vývoj softwaru, blogování, online marketing a sociální média jsou jen začátek. Co se focení týče, nemusíte zůstávat u fotobanky. Vydělávat můžete i na Instagramu, focením na zakázku nebo prodejem tištěných fotek. Jak jsme psali již úvodem, tak prodej fotek ve fotobankách má sice často pomalý rozjezd, ale následně Vám může generovat slušný pasivní příjem.
Sehnat práci z domova na částečný úvazek nebo jako přivýdělek zvládnete během chvíle. Můžete se držet svého oboru nebo se naučit něco nového. V některých odvětvích ani nepotřebujete speciální znalosti. A jestli vám přivýdělek nestačí, mrkněte i na naše tipy: V čem a jak začít podnikat v roce 2022. Pokud naopak přemýšlíte, jak své vydělané finance reinvestovat, tak se určitě podívejte na našeho průvodce investováním.