Sociální sítě jsou perspektivním marketingovým kanálem pro všechny druhy a velikosti podniků, firem a organizací. Dřívější otázka „Proč by měla naše firma používat sociální sítě?“ byla nahrazena otázkou „Jak je spravovat co nejlépe?“. Víme totiž, že nám mohou pomoci budovat brand, přilákat zákazníky nebo dokonce zlepšit SEO.
Obsah článku
Jak na marketing na sociálních sítích?
Určitě se sami dennodenně setkáváte s nejrůznějšími pokusy o promo na nejpoužívanějších sociálních sítích a uznáte, že některé jsou zkrátka zdařilejší než jiné. Co tedy odlišuje virálnost od přehlédnutelnosti a zábavnost od trapnosti? Velkou roli v tom hraje marketingová strategie pro sociální sítě.
Je nezbytná. Pokud ji nebudete mít, vaše sociální sítě budou jen jeden velký chaos. V dnešním článku si představíme sedm kroků, které nesmíte vynechat, pokud chcete takovou úspěšnou strategii vytvořit.
1. Jak jste na tom s marketingem na sociálních sítích?
Než začnete vytvářet marketingovou strategii, zastavte se a popřemýšlejte, jak jste na tom teď. Nejdůležitější oblasti, na které byste se měli zaměřit jsou:
- Na jakých sítích jste v současnosti aktivní,
- zda jsou vaše stránky optimalizované (fotky, soutěže, linkbuilding atd.),
- jaké sociální sítě jsou pro vás v současnosti nejpřínosnější,
- jak se vaše stránky na sociálních sítích liší od stránek vaší konkurence.
2. Zjistěte, kdo je váš ideální zákazník
Čím specifičtější zvládnete být, tím lépe. Například pokud je váš ideální zákazník rodič, to je dobrý začátek. Ale pokud je to rodič ve věku od 30 do 50 let žijící v Česku, který vydělává nadprůměrný plat, rád tráví čas s dětmi venku a ze sociálních sítí používá hlavně Facebook, budete mnohem úspěšnější.
I nejnadanější marketingový specialista zklame, pokud se snaží svou reklamu prodat špatnému publiku. Měli byste mít představu o následujících parametrech:
- Věk,
- bydliště,
- práce,
- příjem,
- řešené problémy,
- nejpoužívanější sociální síť.
3. Čeho chcete marketingem na sociálních sítích dosáhnout?
Stanovená mise bude určovat cestu, kterou byste se měli vydat. Proto si s jejím vytyčením musíte dát práci. Z cíle musí být jasné, k čemu svou přítomnost na sociálních sítích plánujete využít a také musí odrážet podstatu vaší značky. Nezapomínejte při tom na ideálního zákazníka.
Cíl by mohl být například: „Vzdělat současné a potencionální zákazníky v oblasti digitálního marketingu se zaměřením na marketing na sociálních sítích.“ Jakmile je cíl stanoven, bude se vám rozhodovat a tvořit o poznání snadněji.
Pokud se jednotlivé příspěvky neshodují s vaším cílem, zapomeňte na ně. Lidé naslouchají expertům, ne žvanilům.
4. Identifikujte si klíčové metriky úspěchu
„Když to nemůžete změřit, nemůžete to zlepšit “
– Lord Kelvin
Jak zjistíte, jestli se vaše online snahy vyplácí? Nemluvme tu jen o přibývajícím počtu sledujících, ale přibývání zakázek. Koneckonců, je zbytečné investovat čas a peníze do něčeho, co vám nepřináší profit.
- Míra konverze,
- čas strávený na stránce,
- dosah,
- zmínky o společnosti,
- počet reakcí.
Všechny tyhle a další ukazatele vám napoví jestli to, co děláte, děláte dobře.
5. Vytvářejte dokonalý obsah
Mnoho entuziastických správců sociálních sítí bohužel přeskočí všechny předchozí kroky a vrhne se rovnou na obsah. Doufáme, že tento článek ozřejmí, že než začnete psát texty, jsou tu určité životně důležité otázky, které je třeba si zodpovědět.
Teď se pojďme podívat na tu zábavnou část, a tou je sdílení obsahu. Víte, kdo je váš ideální zákazník a tuhle informaci jste využili při stanovení si účelu vašeho působení na sociálních sítích. Za pomoci těchto informací se dá snadno vydedukovat, jaký obsah máte lidem poskytnou. Čím různorodější obsah bude, tím lépe. Vyberte si například:
- Obrázky,
- videa,
- články,
- novinky,
- infografiky,
- e-knihy,
- rozhovory.
Tenhle seznam by mohl pokračovat téměř do nekonečna. Musíte se ale ujistit, že využíváte jen takové formy obsahu, které se shodují s vaším cílem a které vám vaše technické možnosti a dovednosti dovolují kvalitně vytvořit.
Obsah je král, jak praví staré marketingové přísloví. Proto mu věnujte nejvíce pozornosti. Také vám doporučujeme jeho přispívání plánovat. Jak často, kam a kdy budete sdílet?
6. Investujte do nástroje pro správu sociálních sítí
Většina lidí, kteří správu sociálních sítí dělají profesionálně, si tajně usnadňuje práci. Ne, děláme si legraci. Není to tajemství, je to nutnost. Bez nástrojů správy sociálních sítí by totiž konstantně čelili vyhoření. (Mnoho z nich mu čelí i tak.) Když si můžete ulehčit a zefektivnit práci, proč to neudělat?
Hlavní výhodou nástrojů je možnost plánovat sdílení dopředu a snadno a podrobně pozorovat úspěch jednotlivých příspěvků i stránek jako takových.
7. Sledujte, analyzujte, optimalizujte
Co se týká úspěchu na sociálních sítích, je to snad ten úplně nejdůležitější krok. Internet je živý organismus a na metodu pokus omyl jsou odkázáni i profíci. Možná se vám to zdá jasné, ale sledování výsledků, analýza dat a následná optimalizace obsahu je zásadní.
Díky výsledkům třeba nakonec přehodnotíte několik z předchozích kroků. Nechte data, aby řídila vás. Pokud vám napovídají, že Facebook je vaším nejefektivnějším kanálem, zaměřte se na něj a ten úplně marný Twitter prostě zahoďte.
Skvělá marketingová strategie se nedá tesat do kamene. Je to soustavná práce. Musíte ji změnit, když si to žádá. Takže se do toho pusťte, vytvořte si strategii a začněte optimalizovat. S rostoucím počtem sledujících se budete učit spoustu věcí o nich, ale i o vaší firmě jako takové.