Domů » Jak na pozastavení nebo přerušení živnosti?

Jak na pozastavení nebo přerušení živnosti?

od Dominika Veselá

Nosíte v hlavě skvělý nápad, který by mohl hravě přerůst v samostatnou výdělečnou činnost? V tom případě je načase zaregistrovat si živnost a začít si vydělávat sám na sebe. Ptáte se, jak dlouho trvá založení živnosti? Kupodivu ne moc. Živnost následně není problém ani pozastavit či přerušit.

Obecně by se dalo říci, že uběhne přesně tolik času, kolik potřebujete k rozmyšlení si, jakým směrem chcete svou výdělečnou činnost ubírat. Máte několik možností. Můžete zvolit podnikání na hlavní činnost, podnikání při zaměstnání, a není výjimkou ani založit si živnost během studentských let. Už jako student můžete mít jasno, v čem a jak podnikat.

Přitom nezáleží na tom, jestli podnikáte na hlavní nebo vedlejší činnosti. V obou případech lze zvolit pozastavení (přerušení) nebo úplné ukončení živnosti. Jestliže podnikání pouze přerušíte, můžete jej v budoucnu samozřejmě opět obnovit. Od roku 2020 navíc platí, že přerušení živnosti není nutné hlásit na živnostenském úřadě. Přesto je ale lepší jej navštívit.

Jaký je rozdíl mezi pozastavením/přerušením a zrušením živnosti?

Někdy ale věci nejdou přesně podle vašich představ. Může se stát, že náhle zjistíte, že svět samostatného podnikání není pro vás, a vy se v určitém období rozhodnete, že je načase pověsit jej na hřebík. To znamená živnostenský list buď zrušit nebo pozastavit. To může vyplynout i z Vaší orientace v podnikání, když si budete chtít dát pauzu nebo třeba nebudete déle aktivní a budete se chtít zbavit na určitý čas povinných odvodů. Dobré je, poradit se před tím s účetní či daňovým poradcem. Jak na to?

Dbejte na dodržení všech právních úkonů k ukončení živnosti. Prostě přestat nestačí.

Na začátku je důležité pochopit, jaký je rozdíl mezi přerušením (pozastavením) podnikání a jeho naprostým ukončením. Odlišnosti nejsou příliš veliké, ale přece jen se nějaké najdou a je dobré je znát. Jeden z hlavních rozdílů spočívá v tom, že zatímco přerušenou živnost můžete poměrně snadno a rychle znovu obnovit, u té skončené musíte počítat s nutností opět si výpis ze živnostenského rejstříku opatřit, pokud se v budoucnu chcete k podnikání vracet.

Jak pozastavit živnost či ji přerušit?

Pokud se ptáte, jak pozastavit živnost? Nemusíte čekat, až vám např. dorazí všechny platby od zákazníků. Na úřad jděte co nejdříve, protože k přerušení živnosti dojde maximálně v den, kdy úřad oznámení o přerušení obdrží. Zpětně žádat o pozastavení není možné. Pokud tedy dorazíte na úřad v polovině listopadu s tím, že chcete uznat přerušení živnosti od konce října, neuspějete. Ke skutečnému přerušení tedy dojde v den, kdy žádost doručíte na příslušný úřad, případně v den následující, jestliže si to budete přát. Tuto zprávu oznamte jak své zdravotní pojišťovně, tak správě sociálního zabezpečení.

Živnost lze přerušit, pokud jste ji fyzicky přestali vykonávat.

Nejpozději do osmi dnů ohlaste pozastavení živnosti zdravotní pojišťovně. Správu sociálního zabezpečení stačí informovat do osmého dne měsíce, který následuje po měsíci, ve kterém k ukončení samostatné výdělečné činnosti došlo.

Oznamovací povinnost se týká finančního úřadu. Na živnostenský úřad chodit nemusíte, ale doporučuje se to. Existuje totiž možnost nahlásit všechny změny najednou na tzv. centrálním registračním místě, a tam patří právě živnostenský úřad. Sociální a zdravotní pojišťovnu tedy můžete o přerušení živnosti informovat najednou pomocí tzv. změnového listu, a to na kterémkoli živnostenském úřadě. Navlas stejné formuláře, které předkládáte osobně na úřadě, můžete zaslat poštou nebo elektronicky, pokud jste majitelem datové schránky. Jako centrální registrační místo fungují i Czech POINTy.

Jak ukončit živnost na živnostenském úřadě?

Pokud jste si naprosto jisti, že např. v podnikání při zaměstnání už pokračovat nechcete, můžete svou živnost nadobro zrušit. Postup je podobný jako při pozastavení, jen s tím rozdílem, že zde se již na živnostenský úřad dostavit musíte. Veškeré záležitosti vyřídíte předložením vyplněného změnového listu. Tím dojde k automatickému zpravení sociální a zdravotní pojišťovny.

Finanční úřad je nutné informovat samostatně, což lze opět provést na jednom z centrálních registračních míst.

Podnikání je nutné ukončit také úředně, tj. vypořádat pohledávky a dlouhodobý majetek. S tím vám pomůže zkušená účetní nebo daňový poradce.

Můžete mít několik vysokoškolských titulů, zkušenosti i nejlepší profil na LinkedInu a v podnikání přesto neuspějete. Chce to vždy dobrý nápad, trochu štěstí a vždy tvrdou práci.

Jak pozastavit nebo zrušit živnostenský list na jiných úřadech?

Dávno již neplatí, že veškeré úkony kolem přerušení nebo ukončení živnosti musejí být striktně vyřizovány na živnostenském úřadě.

Reálně máte tři další možnosti, a to:

  • Česká správa sociálního zabezpečení
  • Zdravotní pojišťovna
  • Finanční úřad

Zrušení živnosti na ČSSZ

Ohlásit zrušení živnosti musíte do osmého dne v měsíci, který následuje po měsíci, v němž k ukončení došlo. Podnikatelé by neměli oznamovací povinnost podcenit, neboť poplatky za sociální pojištění jsou vysoké a ačkoli např. ČSSZ o ukončení neinformujete, stále máte povinnost platit zálohy. Jestliže se je rozhodnete neplatit, poněvadž „již nepodnikáte“, nepomůžete si. Naopak vám naskáčou penále.

Pokud se rozhodnete ukončit živnostenský list přes ČSSZ, nehledejte speciální formulář k vyplnění. Žádný takový neexistuje. Stačí napsat několik řádků s informacemi o zrušení podnikání na čistý list papíru, a ten předat na příslušný úřad.

Zrušení živnosti na zdravotní pojišťovně

Zdravotní pojišťovny mají přísnější pravidla. Zde musíte ukončení živnosti ohlásit nejpozději do osmého dne od přerušení. Jestliže změnu nehlásíte přes centrální registrační místo, musíte si z webových stránek pojišťovny stáhnout a vytisknout odpovídající formulář, ten vyplnit a zajít s ním na zdravotní pojišťovnu.

Jestliže za vás pojištění neplatí stát, bude při vaší návštěvě pojišťovnu zajímat, co hodláte v době přerušení živnosti dělat.

Zrušení živnosti na finančním úřadě

Když chcete finanční úřad informovat o ukončení živnosti, musíte vyplnit speciální formulář, který nese název Oznámení o změně registračních údajů. Ten poté buď doručíte správci daně nejpozději patnáctý den od změny, popřípadě jej podáte na centrálním registračním místě.

Jestliže se ale nechcete unavovat povinnostmi chodit po úřadech, je dobré využít služby zastupování na úřadech. Jednoduše udělíte plnou moc a veškeré záležitosti vyřídí kompetentní osoba za vás.

Jakmile úspěšně absolvujete všechny povinné návštěvy úřadů a konečně se vám podaří živnostenský list ukončit, můžete se vrátit ke klasickým pracovním smlouvám nebo dohodě o provedení práce či činnosti.

Články, které stojí za přečtení: