Domů » Jsou peníze stále hlavní motivací zaměstnanců?

Jsou peníze stále hlavní motivací zaměstnanců?

od Radu

A proč chcete pracovat právě v naší firmě? To je otázka, kterou za svůj život slyšel snad každý, kdo absolvoval nějaký pracovní pohovor. Odpovědí, že vás motivuje balík peněz, který každý měsíc dostanete, přitom příliš sympatií nezískáte. I přes to nelze popřít, že peníze jsou stále slušná motivace zaměstnanců.

V článku se na tuto problematiku podíváme. Ukážeme vám, jaké další motivace zaměstnanců existují, jaké jsou benefity, které firmy zaměstnancům často poskytují i co to je firemní kultura.

💡 Tip: Víte, jaké jsou nejlépe placené práce v současnosti? Dozvíte se v dalším článku.

Motivace zaměstnanců: peníze, peníze, peníze

I když si to možná nechcete přiznat, jen málokdo má tolik peněz nebo je tak skromný, že by nechtěl víc. Vychází to z faktu, že lidé jsou hamižní a budou vždycky chtít víc. Proto neplatí ona tolikrát omílaná věta, že bohatí nepotřebují krást, protože už jsou bohatí.

Peníze však nemusí být motivací pouze ve formě výplaty. Někteří zaměstnavatelé platí svým zaměstnancům třináctý plat, vánoční nebo i letní prémie, penzijní připojištění, MultiSport kartičku nebo také stravenky.

💡 Tip: Zjistěte, jak vydělat peníze na internetu bez jakéhokoliv vkladu nebo si přečtěte o dalších možnostech vydělávání.

Firemní kultura

Představa firmy, kde je nesnesitelný šéf a pod ním mnoho zaměstnanců, jejichž názor nikoho nezajímá, v posledních letech postupně ustupuje. Místo toho se na trhu objevují spíše menší firmy, kde spolu pracovníci komunikují a diskutují. Firemní kultura se v nich stává velmi důležitou součástí.

Vychází z předpokladu, že když se v práci člověk cítí dobře a pohodově, nebude tolik vystresovaný a bude odvádět lepší práci a firma tak bude prosperovat. Součástí firemní kultury je nastavení hodnot a cílů firmy a zaměstnanců, pravidel chování a budování klidného a produktivního pracovního prostředí. Není to tedy pouze o tom, že všem zaměstnancům zvednete plat a dáte o dvě stravenky navíc.

Motivace zaměstnanců: pracovní benefity

Pojďme se nyní podívat na některé benefity, které přispívají k budování firemní kultury:

Teambuildingy

Jednou za čas si zaměstnanci potřebují dáchnout a upustit páru. Společné teambuildingy přispívají ke zlepšení vztahů mezi kolegy a spřátelení se.

Je jedno, jestli vyrazíte všichni na víkend na chatu, vyzkoušíte některou z mnoha únikových her, lezeckou stěnu nebo si zajdete zahrát fotbal. Cílem teambuildingu by mělo být kromě zlepšení vzájemných vztahů, naučit se spolupracovat, vyřešit případné problémy v týmu a vymezit mezi sebou určité role.

Teambuildingy jsou skvělá motivace zaměstnanců
Teambuildingy jsou skvělá motivace zaměstnanců

Home office

Jsou dny, kdy se vám z domu prostě nechce a cesta do práce vás vyloženě děsí. Někdy se zase stane, že vám má přijít balíček, ale vy víte, že tou dobou budete muset být v práci. A jindy vám třeba onemocní dítě a vy neseženete tak narychlo hlídání. Co teď? Právě pro tyto ale i mnoho jiných případů slouží home office.

To je služba nebo forma úvazku či provedení práce, kdy zaměstnanec může pracovat z domu. Neznamená to ale, že musí být k dispozici 24/7, i když si to někteří zaměstnavatelé myslí. Zaměstnanec má jasně stanovenou pracovní dobu, kdy musí pracovat.

Home office může být permanentní, částečný ale i nepravidelný podle potřeby. Permanentní home office využívají například freelanceři, kteří pracují ze zahraničí.

Home office se někdy opravdu hodí
Home office se někdy opravdu hodí

💡 Tip: Pracujete na home office a bolí vás často záda? Vyzkoušejte tyto čtyři tipy na protažení. Nebo si přečtěte jak na zdravé sezení u počítače.

Sick days

Sick days se postupně stávají běžnou součástí pracovních benefitů v Česku. Pro zaměstnance ale i zaměstnavatele je lepší, když se pracovník při prvních náznacích nemoci v klidu na dva dny vyleží, než když to přechodí a musí potom na týdenní nemocenskou.

O dalších důvodech, proč se sick days vyplatí, se dozvíte v následujícím článku.

Dovolená

Není třeba zmiňovat, že odpočinutý zaměstnanec je šťastnější. Více dní dovolené k tomu může přispět. Standartně se v Česku dávají 4 až 5 týdnů dovolené. V některých firmách mají zaměstnanci ale klidně i 6 nebo 7 týdnů.

Vybavení pracoviště

Herna, kuchyňka, relaxační místnost. Na některých pracovištích to občas vypadá spíš jak někde v hotelu než v zaměstnání. Cíl je samozřejmě jasný, spokojenost zaměstnance.

S tím souvisí také zavedení dog friendly pracovišť. To znamená, že si do práce můžete vzít i svého chlupatého parťáka.

Herna může být součástí pracoviště
Herna může být součástí pracoviště

Služební vůz, telefon, notebook

Služební telefon dává zaměstnanci pocit důležitosti, a co teprve takové služební auto! Kromě potěšení zaměstnance má služební auto reprezentační charakter. Obzvlášť v případě, že zaměstnanec v práci hodně cestuje a jezdí z jedné schůzky na druhou, je auto více než potřebné.

Jazykové nebo odborné kurzy

V některých povoláních se bez cizích jazyků prostě neobejdete. Firmy proto zaměstnancům proplácí jazykové kurzy.

Podobně je to také s odbornými kurzy. Pokud je to pro firmu alespoň částečně prospěšné, byla by hloupost do vzdělání zaměstnanců neinvestovat.

Tak co, jsou důležitější peníze nebo tyto zmíněné benefity? Pohoda v práci se ukazuje jako velmi úspěšná motivace zaměstnanců.

💡 Tip: Přečtěte si také naši recenzi a zkušenosti se stránkou Duolingo. Nebo zjistěte, jak se nejlépe motivovat do práce.

Články, které stojí za přečtení: