Domů » Ketodieta: Jak Vám proteinová jídla změní život?

Ketodieta: Jak Vám proteinová jídla změní život?

od Tereza Gödrichová

Keto dieta změní váš život neuvěřitelným způsobem. Výhody nízkosacharidového stravování jsou hlavními důvody, proč se stále více vyhýbáme cukru a vybíráme si zdravější potraviny:

  • rychle ztrácíte uložený a viscerální tuk,
  • žijete déle, vypadáte mladší a cítíte se skvěle,
  • lépe spíte a máte více energie,
  • dokáže pomoci s některými nemocemi.

Keto dieta na každého působí jinak. Množství čistých sacharidů snědených za den je flexibilní a pohybuje se od 0 do 60 čistých gramů. Pokud však jíte velmi nízké množství sacharidů (obvykle kolem 5 % celkových denních kalorií), mění se váš metabolismus. Diety s velmi nízkým obsahem sacharidů uvedou vaše tělo do stavu ketózy, při níž dochází ke spalování tuků. 

zdravé svačiny do školy i do práce
Můžete si dopřát i ovocné smoothie, ale dejte přednost lesním plodům

Keto dieta a low carb strava

Dosažení stavu ketózy (i na krátkou dobu) má mimořádné výhody. Při dietě s vysokým obsahem sacharidů naše tělo velmi zleniví. Nízkosacharidová a keto dieta výrazně zvyšují naši schopnost spalovat tuky tím, že k výrobě paliva využíváme (téměř výhradně) tuky.

Keto stravování patří mezi diety s velmi nízkým obsahem sacharidů. Při velmi nízkém obsahu sacharidů (pod 20 čistých gramů denně) se dostáváme do „ketózy“. V ketogenním metabolickém stavu konečně se začneme zbavovat těžko odbouratelných tukových zásob v těle. Uložený tuk (a tuk, který sníme) použijeme jako palivo pro běžné každodenní funkce.

💡 Tip: Začínáte s keto dietou a nevíte si rady? Pokud se chcete dozvědět více, přečtěte si článek, co vše potřebujete o ketogenní stravě vědět.

Proč keto dieta spaluje tuk

Ketóza výrazně zvyšuje potenciál spalování tuků. Při nízkosacharidové dietě musíte pro energii využívat tuk. To zahrnuje uložený tělesný tuk a hlubší viscerální tuk kolem orgánů. Pokud se stravujete nízkosacharidově, většina vašich denních kalorií bude pocházet z tuků a bílkovin.

Přestože jíte potraviny s vysokým obsahem tuku, vaše tělo bude tento tuk využívat k získávání energie, místo aby ho ukládalo. Proto je tento způsob stravování tak oblíbeným zejména u hubnutí, ale i jinak dodržovaného zdravého životního stylu.

Udržování svalové hmoty

Jídlo s nízkým obsahem sacharidů mění způsob, jakým vaše svaly reagují na cvičení. Protože vaše tělo spaluje tuk jako hlavní zdroj energie, nemusí tak využívat zásoby bílkovin ve svalech.

Při použití správného poměru potravin dochází u lidí s nízkým obsahem sacharidů k efektu „šetření bílkovinami“. U nízkosacharidového stravování jste schopni vybudovat a udržet více svalové hmoty než při jakékoli jiné dietě založené třeba na omezení tuků.

Svaly
Keto dieta je v kombinaci se cvičením skvělým udržitelem svalů

Omezení hladu

Během několika prvních dnů po zahájení keto diety se stane zázračná věc: najednou nemáte hlad, pokud nenastala pravidelná doba jídla. Zkrátka hlad cítíte mnohem méně častěji.

I když snižujete množství kalorií, potraviny s nízkým obsahem sacharidů a s více tuky a bílkovinami vás přirozeně motivují a zahání hlad tím, že vás udržují syté a spokojené po delší dobu.

Více energie i s méně spánkem

Při stravování s nízkým obsahem sacharidů dochází k rychlým změnám nálady a energie. Mnoho lidí, kteří drží dietu, pociťuje zvýšení vytrvalosti, koncentrace a bystrosti.

Tato duševní bystrost patří mezi skvělé vedlejší účinky omezení sacharidů ve stravě. Lidé na stravování s nízkým obsahem sacharidů mají dostatek síly i s méně spánkem a jsou během dne energičtější.

🥩 Tip: Potřebujete další nápady a inspiraci na vaření v kuchyni? Mrkněte na 15 nejoblíbenějších jídel v keto dietě.

Kontrola hladiny inzulínu, prevence nemocí a delší život

Předcházet nemocem znamená delší život. Keto dieta přirozeně stabilizuje hladinu inzulínu a cukru v krvi. Tuky a bílkoviny jsou nízkoglykemické a nezpůsobují rychlé výkyvy cukru, takže se vám inzulín uvolňuje stabilně a rovnoměrně.

Kontrola hladiny inzulínu snižuje riziko vzniku diabetu typu 2, vysokého krevního tlaku a srdečních onemocnění. Protože se keto dieta o tuto regulaci stará, patří tak k prevenci proti těmto nemocem.

Prášky
Keto stravování zajišťuje prevenci proti různým nemocem

Hubnutí

V několika studiích porovnávajících nízkosacharidové a nízkotučné diety dosáhly ty s nízkým obsahem sacharidů výraznějšího efektu úbytku hmotnosti. Bílkoviny jsou nejvíce uspokojující makroživinou, a proto je používejte jako základ pro každé jídlo, poté přidejte zdravé tuky jako palivo a doplňte zeleninou.

Když zcela omezíte příjem sacharidů, tělo velmi rychle přejde na jiný zdroj energie – začne spalovat tukové zásoby, aby se udrželo v chodu. Jedná se o přirozený jev, který máme všichni od přírody vrozený. Hubnutí s keto dietou je velmi spolehlivé a rozhodně mnohem jednodušší, než řešit kalorie.

Vylepšené trávení

Zrna, lepek a výrobky z rafinovaného cukru mohou způsobovat gastrointestinální potíže, jako je plynatost, nadýmání, zácpa, křeče a pálení žáhy. To není pro normální fungování nic příjemného a mnoho z nás by si přálo nad těmito problémy vyzrát.

Většina lidí si všimne zlepšení, když přejdou na ketogenní stravování. Při vynechání výše zmíněných faktorů, které se nachází právě v sacharidových jídlech, se zlepší celkové trávení a problémy mohou odeznít.

💡 Tip: Nevíte, jak by mělo vypadat stavování v rámci keto diety a potřebujete nějakou inspiraci? Koukněte na náš vzorový jídelníček na 1 týden.

Jasnější a zdravější kůže

Akné, vyrážky a ekzémy mohou naznačovat přítomnost toxinů (dietních nebo environmentálních), které se naše tělo pokouší vylučovat kůží. Obecně platí, že když si vyčistíme stravu, vyčistí se i naše pokožka

Ketogenní stravování a dieta s nízkým glykemickým zatížením zlepšují příznaky akné, což naznačuje pravděpodobné spojení s příjmem sacharidů. Navíc při keto dietě razantně omezujete cukr, který tyto problémy s pletí jenom vyživuje.

Kůže
Keto dieta se postará o krásnou pokožku

Zlepšení migrény

Keto dieta může být přínosná pro různé mozkové stavy, včetně migrény. Pokud vás tento problém trápí, můžete zkusit změnit své stravování a uvidíte, zda vám v tomto pomůže.

Kromě toho ketogenní stravování pomáhá i při léčbě epilepsie a celkově napomáhá se zlepšením paměti a mozkových funkcí. Mějte ale na paměti, že je možné vyskytnutí určitých vedlejších účinků, které tento druh stravování také může způsobovat.

Dlouhodobý úspěch a výsledky

Keto dieta může může znamenat konec jo-jo efektu u jiných diet. Tento druh stravování se stává životním stylem, který slouží k podpoře zdraví, je příjemný a snadno se udržuje dlouhodobě.

Ketogenní dieta má mnoho výhod a lze zpozorovat, jaký celostní účinek bude mít na naše tělo. Naše mysl je spojena s naším střevem, což zase ovlivňuje naše energetické hladiny atd. Keto dieta snižuje zánět v celém těle a může mít velmi příznivý dopad na celkové hubnutí, snižování bolestí, zlepšování nálady a udržování stálé energie po celý den.

Přizpůsobení se keto dietě trvá několik dní, ale po prvních dnech, kdy se protlačíte a necháte své tělo adaptovat, začíná obecně hladká plavba za hubnutím, ale i udržováním a zdravým životním stylem.

Zdraví
Zdravý životní styl, hubnutí a dobrý pocit se spoustou energie

Keto dieta, která je založená zejména na proteinových a tukových jídlech, v mnoha ohledech dokáže změnit vaše celkové zdraví. Má řadu benefitů, a proto se čím dál více objevuje společnosti a mnoho lidí ji začíná zařazovat do svého každodenního života.

Pokud vás článek zaujal, ta si můžete také přečíst o středomořské dietě nebo o tipech na zdravé svačinky.

Články, které stojí za přečtení: