Markéta Brychová (Borecká) je zakladatelkou projektu FOREWEAR, který původně začal jako charitativní aktivita a postupně se z něho stala iniciativa podporující udržitelný způsob života a principy cirkulární ekonomiky spolu se zapojením znevýhodněných obyvatel z chráněných dílen. Jedná se nejen o společensky významný počin, ale také nabízí krásné produkty, které jistě udělají radost v kdejaké firmě.
Markéta se s námi podělila nejen o začátky svého projektu, ale také o to, jak vypadá její podnikání teď, když má malou dcerku, a co ji samotnou inspiruje a posouvá dál.
Obsah článku
Jak jste se dostala k vytváření udržitelných firemních dárků?
Všemu předcházelo několikaleté pořádání volnočasových „výměn oblečení“ neboli swapů se zapojením týmu dobrovolníků a s pečlivým rozmýšlením, jakým charitativním organizacím distribuovat oblečení, které po takovéto výměnné akci zbylo. V roce 2013 pak soutěž Social Impact Award pomohla z tohoto charitativního počinu postupně vytvořit projekt s cílem udržitelně podnikat v oblasti recyklovaného textilu. A za sebe mohu říct, že skloubení všech aspektů, které FOREWEAR zosobňuje, tj. využití textilního materiálu, který by jinak mohl být odpadem, vytváření krásně barevných a smysluplných firemních propagačních předmětů a zároveň zapojení chráněných dílen, mi dává největší smysl.
Co pro vás byly přelomové mezníky v životě a v kariéře?
Měla jsem to štěstí strávit nějaký studijní čas v Anglii, Francii a ve Švýcarsku, to mi velmi otevřelo obzory a zároveň jsem si začala vážit toho, jak se máme u nás. Velkým krokem byla první práce v české poradenské společnosti, kde jsem pronikla do aktivit business developmentu a recruitingu. Další velkou změnou byl začátek vlastního podnikání v roce 2012, nejprve v projektu Přijímací pohovory a následně ve FOREWEAR. A asi největší změnou, která nastala v roce 2021, je narození mojí dcerky, takže od té doby je vše zase úplně jinak a hledám, jak vše skloubit dohromady.
Jakým způsobem se váš projekt FOREWEAR vyvíjel a na co jste nejvíce pyšná?
Časem jsme se naučili pracovat s recyklovaným materiálem, který je z textilní továrny pokaždé trochu jiný, a zvládnout jeho úskalí. Postupně jsme přidávali nové produkty. Momentálně jsou velmi oblíbené zápisníky, organizéry s kapsou pro tablet, ploché tašky a tašky na víno. Každá zakázka je samostatný projekt, který vzniká podle představ a barev daného objednatele. Jsem moc šťastná, že jsme už realizovali přes 90 firemních spoluprací.
Jaký je podle vás klíčový faktor úspěchu?
Důslednost a vytrvalost – ověřit si potenciál podnikatelského záměru a pokud je myšlenka nosná, pustit se do díla a vytrvat. Dále je určitě výhodou nedělat vše sám, což se mi úplně nedaří, ale spojit se s šikovnými lidmi a vytvořit fungující tým.
Co vám jde snadno od ruky a co vás naopak moc nebaví?
Snadno mi jdou činnosti, které už znám, baví mne téměř vše kolem projektu, od domlouvání zakázek ve firmách, komunikace, marketingu a správy sociálních sítí, přes přípravu barevných designů pro limitované série firemních výrobků, nákup materiálu na výrobu, focení finálních výrobků a vkládání zakázek do portfolia na web. I v rámci těchto činností jsou ty, které dělám méně ráda, většinou se týkají rutinních postupů, například zálohování webů, účetnictví a administrativa, visačkování výrobků, úpravy fotek apod.
Jaké jsou tři hlavní trendy vašeho oboru?
Růst zájmu o oblast recyklace a cirkulární ekonomiky. Enormní zájem o tzv. swapy, výměny oblečení a dalších předmětů z domácnosti. U propagačních předmětů čím dál tím častější požadavek na udržitelnost ze strany pořizovatelů.
Koho byste doporučila sledovat na sociálních sítích? Kdo je pro vás inspirací a prezentuje zajímavé myšlenky?
Spousta inspirace je ve skupině #HzM Holky z marketingu. Skvělá je terapeutka Iveta Havlová. Občas se začtu do myšlenek Tomáše Hajzlera. Moc hezká a inspirativní je iniciativa Moje tělo je moje.
Jaké denní rituály doporučujete a jakých byste se naopak chtěla zbavit?
Teď s miminkem už se mi to moc nedaří dodržovat, ale vždy bylo skvělé začít den dobrou a zdravou snídaní, během dne si udělat čerstvou šťávu z mrkve a řepy a stihnout si i zacvičit. Chtěla bych mít opět prostor pro sebe, pro pohyb a procházky, ale s rozhodnutím na rodičovské pracovat se to příliš neslučuje.
Jaká investice (časová a finanční) si myslíte, že vás v životě posunula nejdál?
Jsem šťastná, že jsem měla možnost hodně cestovat, poslední velké cesty byly do Asie a do Izraele a Jordánska. Dále pak nelituji investic do vzdělání a seberozvoje, ať už to bylo studium v zahraničí, inkubační program pro start-upy v Impact Hub Praha, roční kurz pro ženy podnikatelky, sebepoznávací kurz emoční inteligence nebo ženský kruh.
Jaké jsou vaše plány do budoucna? Čeho byste chtěla dosáhnout?
Víc se věnovat sobě a rodině a k tomu udržet v chodu podnikání. Přála bych si, aby se světová situace stabilizovala a malí podnikatelé měli opět možnost se realizovat bez strachu, jak to bude dál.
Stručné odpovědi:
A ještě rychle pět stručných otázek:
1, Nejoblíbenější citát?
Live and let live.
2, Nejoblíbenější autor?
Karel May.
3, Kniha, která vás v životě nejvíce inspirovala?
Jak pracuje váš mozek.
4, Nejoblíbenější aplikace?
5, Koníček, u kterého si nejlépe odpočinete?
Tanec.