Začínáte s podnikáním nebo už máte svoji firmu nějaký ten pátek rozjetou? Pak by vás neměla minout kniha Začněte s PROČ aneb Jak vůdčí osobnosti inspirují k činům od Simona Sinka, která by se měla stát povinnou četbou všech podnikatelů. Každý totiž tak nějak ví, CO dělá, někteří umí vysvětli i JAK to dělají. Ale ti skutečně úspěšní začínají s otázkou PROČ?
Pro koho je kniha určena a komu ji tedy zároveň doporučuji přečíst? Typickou cílovkou této knihy jsou začínající, ale i zkušení podnikatelé, kteří chtějí vést opravdu úspěšné podniky s loajálními zákazníky i zaměstnanci.
Své si v ní však najdou i fanoušci osobností jako je Bill Gates nebo Steve Jobs, jelikož tyto dva pány s velkým P Simon Sinek velmi často v knize používá jako reprezentativní příklad. Nebojte se však, že byste se nedozvěděli nic jiného. Kniha je nabytá příklady různých společností a firem, ale i jednotlivců, kteří znali své PROČ a jednali v souladu s ním. A především se dozvíte podstatu principu zlatého kruhu.
💡 Tip: Zajímají vás podobné tituly? Přečtěte si náš seznam knih pro podnikatele a nechte se inspirovat.
Obsah článku
TOP 3 myšlenky z knihy Začnete s PROČ
Nemyslete si, že vám zde prozradím vše podstatné a vy si knihu vlastně už nemusíte ani číst. Rozhodně nedokážu obsáhnout několika odstavci pointu a myšlenky Simona Sinka, které sám vykládá pomocí více jak 200 stran dlouhé knihy.
Ke svým poznatků a celé metodě zlatého kruhu sám došel díky studiu vůdčích osobností a společností, které dokázaly ovlivnit celý svět. Následně zjistil, že tyto osobnosti mají jednu věc společnou – veškerou svoji činnost, komunikaci i uvažování začínají otázkou PROČ?
1/ Zlatý kruh aneb Jasně definované PROČ
Představte si tři kružnice, které tvoří vrstvy jednoho kruhu. Úplně uprostřed najdete malý kruh z názvem PROČ, poté o něco větší s JAK a nakonec vše uzavírá vrstva kruhu s názvem CO. Tento kruh nazývá Simon Sinem zlatým podle ideálu zlatého řezu.
Prakticky celá kniha se neustále vrací k podstatě a definici základu tohoto kruhu, kterým je vrstva PROČ. Simon Sinek má tuto metodu podloženou jak praxí a pozorováním, tak biologií mozku, který se s tímto systémem dokonale překrývá.
Model kruhu by se také dal přetvořit v kužel, který vyobrazuje ideální organizaci a strukturu firmy. Na špičce se nachází PROČ a až pak se postupuje níže k JAK a CO. Takto strukturované firmy mají skutečnou naději na úspěch. Jestliže na vrcholu organizace stojí skutečný lídr, který disponuje hodnotným PROČ a chová se v souladu s ním, může inspirovat ostatní, kteří jej následují.
Autor několikrát zmiňuje nejčastější chybu firem a podnikatelů, kteří své podnikání založili pouze na základě výdělku a tou je, že se neustále snaží zákazníkům vysvětlit, v čem jsou jiní než ostatní. Argumentují kvalitními produkty, manipulují s lidmi díky ceně a dalším technikám, které však nevyhnutelně organizaci stojí více než jí vydělají. Loajální zákazníky, kteří s vámi zůstanou i ve zlém, jsou ochotní připlatit si za vaše produkty a značku, přitahuje vaše PROČ (jestliže jej znáte a dáváte najevo).
Kvalitní a zajímavé produkty má i vaše konkurence. Lidé si nekupují argumenty, kterými jste je ubili v reklamě a celém marketingu. Kupují si myšlenku, která za vším stojí a se kterou se ztotožňují.
2/ Vůdci potřebují následovatele a jak je najít
Simon Sinek ve své knize Začněte s PROČ rozděluje lidi na určité typy a také jim přiřazuje pozice, pro které se nejlépe hodí. Skutečných vizionářů a inovátorů najdeme ve společnosti nejméně. Avšak přesně tito lidé se nejlépe hodí pro pozici ředitelů, kteří chtějí svoji firmu vést ne pouze řídit.
Typy PROČ jsou vizionáři, lidé s nadprůměrnou představivostí. Tíhnou k optimismu a věří, že věci, které vymyslí, lze skutečně zrealizovat. Typy JAK se drží více při zemi. Jsou spíše realisté a mají představu o praktické stránce věci. Typy PROČ se zaměřují na věci, které pro většinu lidí “nejsou vidět”, například na budoucnost. Typy JAK se zaměřují na věci, které pro většinu lidí viditelné jsou, a také mívají lepší schopnost vybudovat struktury a procesy realizací věcí. Nelze říci, že jedno je lepší než druhé.
Začněte s PROČ, str. 148
🎓 Doporučujeme: Poznatky z knihy Začněte s PROČ se skvěle doplňují s další skvělou knihou Hitmakeři, kterou jsem vám již představovala. Doporučuji si tedy přečíst obě tyto publikace, avšak ne příliš brzy po sobě, aby se vám poznatky nemíchaly. Mezitím můžete zvolit nějakou z dalších zajímavých knih z našeho seznamu.
3/ Největší problém podnikatele? Úspěch.
Jako třetí TOP myšlenku považuji tuto dokonalou ironii života. Většině podnikatelům, ale i lidem obecně, jde o to být úspěšný, dosáhnout cílů, vytyčených milníků a vizí. To je všechno v podstatě dobře, jelikož bez vytyčeného cíle bychom nemohli vědět, kam směřovat.
Zajímavé na tom však je, že s dosažením úspěchu se velmi často stává, že podniky a firmy ztratí své PROČ. Dojde k tzv. rozštěpení. Typickým příkladem bývá, když firmu opustí lídr, který ji založil, prodá ji či předá svým nástupcům a zároveň jim dostatečně jasně nevštípí PROČ celé společnosti. To se pak začne vytrácet, měnit a jednoduše dochází k poklesu důvěryhodnosti a nižší loajálnosti zákazníků i zaměstnanců.
Při hledání úspěšného nástupce jde o víc než vybrat někoho s potřebnými dovednostmi a zkušenostmi. Jde o to, najít někoho, kdo se vnitřně ztotožňuje s původním vyšším důvodem, kvůli kterému byla společnost založena. Správný druhý či třetí CEO úspěšné společnosti nepřevezme kormidlo, aby implementoval vlastní vizi budoucnosti; pozvedne původní korouhev a vede společnost do další generace.
Začněte s PROČ, str. 208
Co dalšího se v knize dozvíte?
Kniha je samozřejmě plná dalších zajímavých myšlenek a principů podrobně vysvětlených na nejrůznějších příkladech od příběhu Martina Luthera Kinga, Herberta Kellera a jeho společnosti Southwest Airlines až po známé motorky Harley Davidsona.
V knize se také dozvíte:
- Co je to celerový test a jak jej uplatnit.
- Kdy přichází bod zlomu a jak ho dosáhnout.
- Na kterou část populace se skutečně vyplatí cílit svůj marketing.
- Jak funguje zákon inovací.
- Kde má původ naše PROČ.
- Jak zopakovat velké věci.
- Proč je tak důležitá důvěra a jak je možné, že vám ušetří hodně peněz.
A mnoho dalšího. Příjemným překvapením pro mě bylo i osobní přiznání autora o jeho neúspěchu, když ztratil své PROČ on sám.
Co se mi na knize nelíbilo?
Aby tato recenze byla úplná, nemohu opomenout ani negativa, která jsem na knize vnímala, ač jich není mnoho. Pro nás jakožto Čechy možná hraje určitou roli původ autora, který žije v USA. Z knihy je jemně cítit americký styl a zaměření na jejich kulturu, proto zde evropské příběhy příliš nehledejte. Odráží se zde i přehnané americké sebevědomí a průbojnost, které není v Evropě tak viditelné.
Osobně bych knihu doporučila spíše pánským čtenářům, kteří budou mít pravděpodobně bližší vztah k úspěchům Applu, Microsoftu nebo Disney. Kniha Začnete s PROČ je jednoduše více zaměřena na mužský princip myšlení, což nelze snad ani vyčítat, když i sám autor zastupuje mužskou část populace. Jedná se spíše o mé vlastní doporučení.
💡 Tip: Ke čtení si jistě připravte tužku na podtrhávání, zápisník nebo soubor v počítači (Google Keep), kam si budete vypisovat zajímavosti a tipy. Budete je zaručeně potřebovat. Další techniky, jak si zapamatovat informace z knih najedete v našem článku.
Krátce o autorovi
Simon Sinek je britsko-americký spisovatel, marketingový konzultant a také motivační řečník, který seznamuje organizace, jednotlivce, ale třeba i americkou armádu s metodami zlatého kruhu a důležitosti PROČ. Napsal několik světových bestsellerů, mezi které patří výše popsané Začněte s PROČ v anglickém originále Start With Why, dále Lídři jedí poslední (Leaders Eat Last) a navazující Objevte své PROČ (Find Your Why). Další myšlenky autora si také můžete přečíst na jeho blogu blog.startwithwhy.com.
Jak se Vám líbil tento článek? Podívejte se také na srovnání antivirů nebo o seznamovacích hrách.