Domů » 7 Tipů: Jak na zlepšení paměti, inteligence i IQ?

7 Tipů: Jak na zlepšení paměti, inteligence i IQ?

od Patrik Pilous
Publikováno Aktualizováno

Někteří jedinci mají paměť lepší a jiní naopak horší, ovšem je mýtus, že s pamětí nelze pracovat a rozvíjet jí. Polemika se ovšem již vede u IQ a inteligence, kde jsou mnozí vědci přesvědčeni, že tyto parametry mají jedinci vrozené. Tento článek však nebude o přesném definování pojmů paměť, mozek, inteligence či IQ – tento článek bude nabitý praktickými radami, které by Vám měly pomoci v této oblasti k pozitivní změně. Tak pojďme na to!

Zlepšení paměti, inteligence, IQ i práce mozku

Inteligenci můžeme brát jako určitou predispozici pro to, získávat nové znalosti, učit se a rozvíjet svůj potenciál. Abychom mohli plně rozvíjet svůj potenciál, tak si musíme osvojit ty správné návyky a hlavně být velice pilní a pracovití.

S tím jaké Vám život rozdá karty nic neuděláte, na Vás je s těmito kartami odehrát co nejlepší partii!

Také prostředí je pro jednotlivce velice důležité. Inteligentní člověk se nikdy plně nerozvine, pokud bude obklopen nudným prostředím a podprůměrnými lidmi. Člověk a jeho mozek potřebuje impuls, motivaci, vzory a ideálně i mentory.

Jak zlepšit výkonnost mozku?

Mozek je nejméně prozkoumanou částí těla a nejtajuplnějším orgánem. Určité procesy v mozku nedokážeme vysvětlit a spíše se jen domníváme. Takové lidské vědomí je zatím úplnou neznámou.

Všichni si ale uvědomujeme, že mozek je centrálou naší nervové soustavy a také všechny myšlenky se rodí v hlavě tzn. mozku.

Zlepšování výkonu je v lidské povaze a tak chceme vědět, co stimuluje náš mozek. Proč se nám někdy chce a jindy ne. Proč nám to někdy pálí a jindy ne.

Ztotožňovat analytické myšlení s inteligencí a IQ by bylo moc jednoduché. Inteligence má mnoho vrstev. Máme například dnes významně vyzdvihovanou emoční inteligenci, která pomáhá managerům vést úspěšně velké týmy lidí, motivovat je a porozumět jim. Dále se stále více hovoří o soft skills atd.

K emoční inteligenci stejně jako vedení lidí se může člověk částečně naučit, někomu to jde lépe, někomu hůře.

7 pravidel pro výkonnější mozek a maximální inteligenci

7 následujících tipů Vám může pomoci lépe přemýšlet a maximalizovat svůj potenciál inteligence.

Odpočinek

V první řadě je odpočinkem myšlen spánek. Ve spánku se nám třídí myšlenky a ukládají se silné a důležité momenty. Tělo si vždy řekne o spánek, ovšem ideální je, pokud se naučíte usínat pravidelně a pravidelně se probouzet. Osm hodin je standardně uváděný čas, který byste si měli pro spánek vyhradit. Spánek by neměl být ideálně přerušovaný. Měl by se odehrávat v maximálně příjemném prostředí při teplotě 16-18 stupňů.

Když chodíte pravidelně spát a pravidelně se probouzíte ve stejnou hodinu, tak si na to tělo zvykne a vždy se přirozeně před probuzením na celé probuzení připraví.

Ideální parametry pro spánek:

  • v noci a ve tmě
  • 16-18 stupňů
  • minimální hluk a světlo
  • žádné blikající diody či tikající hodiny
  • v pravidelnou dobu
  • před spaním je ideální četba nikoliv stresové vyřizování emailů

Fyzické cvičení

Fyzické i duševní zdraví jsou dvě propojené nádoby. Pokud chcete, aby Váš mozek fungoval naplno, tak se hýbejte. Nenabádáme Vás zde, abyste šli do fitness centra zvedat činky. Zkuste spíše dlouhé procházky v přírodě, běh, ping pong, posilování s vlastním tělem nebo klidně i relaxační saunu spojenou s protahováním.

Sauna jednou týdně pomáhá k celkové relaxaci organismu a k načerpání energie do dalších dní.

Dýchejte čerstvý vzduch

Zkuste občas vyvětrat kancelář nebo domácnost. Pomůže to k osvěžení a třeba Vám to začne u PC více pálit. O víkendech choďte do přírody na delší procházky, zhluboka dýchejte a relaxujte.

Dále mozku i tělu prospívá také dechové cvičení a hluboké dýchání spojené s meditací. Hluboké nádechy, zadržování dechu i prodýchávání ve správné míře kladně působí na mozek i celkový stav těla.

Voda

Někdy není potřeba příliš vymýšlet. Pijte vodu, která Vás pročistí a zbaví tělo nečistot. Navíc mozek funguje jako houba – potřebuje nasávat nejen nové informace, ale také potřebuje, aby Vaše tělo bylo dobře hydratované.

Kávu pijte ideálně pouze v dopoledních hodinách a doplňte jí sklenicí vody. Stejně tak každé jídlo by mělo doprovázet sklenice vody. Pijte také ihned po ránu.

Zjednodušujte si život

Sedněte a zamyslete se, co Vám přinášejí jednotlivé činnosti v životě či v práci. Případně, co Vám přináší Vaše práce a zaměstnání, jestli není čas začít podnikat – případně v čem podnikat!

Ideálně prostor pro přemýšlení máte při chůzi, která je navíc zdravá.

Výsledkem přemýšlení by mělo být odbourání rutinních činností, které Vás nebaví nebo dokonce odbourání toxických činností.

Procvičujte mozek

Některé počítačové hry a aplikace dokáží naplno aktivovat mozek a donutit ho k přemýšlení. Pět až deset minut procvičování takovouto aplikací denně může pomoci.

Další tip je učení. Učte se s novými věcmi, programy a zkoušejte nové věci.

procvičování mozku
Buňky mozku

Některým lidem prospívá učení a tak si při práci střihnou další vysokou školu. V současnosti je moderní titul MBA nebo MPA. Pozor! Jestli Vás učení a škola stresují, tak je lepší si rozmyslet, jestli Vaše cesta nevede jinudy.

Zajímá Vás, jak být u učení ještě efektivnější? Přečtěte si náš článek 15 Tipů: Jak se efektivně učit.

Buďte kreativní a vizualizujte si cíle

Kreslení a čmárání pomáhá utřídit myšlenky, tak bychom ani v dnešním digitálním světě neměli zapomínat na starou dobrou tužku a papír.

Výborná je také tabule před pracovním stolem, kam si můžete na jednu půlku poznamenávat týdenní cíle a na tu druhou Vaše vize a plány. Nástěnka vizí neboli vision board funguje, což podložilo již několik studií a vědců. Kreslete si také jednou za čas myšlenkové mapy. Prostě si jen pusťte muziku a začněte.

Obecné tipy pro zlepšení paměti i funkce mozku

Přehled sedmi tipů pro zlepšení kondice a procvičení Vašeho mozku máte za sebou. Nejedná se o dogma. Každému pomáhá něco a vyhovuje jiný režim. Každý by ovšem tyto tipy měl vyzkoušet, jestli právě jemu sednou a stanou se jeho každodenním rituálem. Zkuste si také udělat svojí osobní SWOT analýzu, kde možná ještě lépe přijdete na to, co Vám vyhovuje a co naopak ne.

Články, které stojí za přečtení: