Domů » Zdeněk Dvořák: Mix vášně, konzistence a odvahy vystoupit z řady

Zdeněk Dvořák: Mix vášně, konzistence a odvahy vystoupit z řady

autor Aneta Toboříková
Publikováno: Poslední aktualizace 0 komentářů
zdeněk digi

Zdeněk Dvořák je linkbuilder, SEO konzultant, bloger a speaker. Kdysi začínal s blogem, dnes je jedním z top představitelů SEO a link-buildingové komunity profesionálů u nás. Bez webu dnes může přežít a prosperovat jen málokdo a při vidině toho, co to všechno obnáší, mnoho lidí zachvátí panika a nejraději by Google jenom nějak “oblbli”, ale se Zdeňkem Dvořákem a jeho projektem Linki zjistíte, že se může jednat o smysluplnou a promyšlenou strategii, která dokáže přinést viditelné výsledky (a to doslova, protože právě o viditelnost tady jde).

1. Co přesně je link building a proč je důležitý? 

Odkazy z cizích webů ovlivňují, jak vypadají výsledky vyhledávání. Pokud se zásadně nezmění princip, na kterém Google prezentuje výsledky, bude tu s námi i link building.

Podstatný je i vliv odkazů na to, jak k vám na web chce hodit třeba Googlebot. To je základ celé indexace internetu. A Google je už docela vybíravý a pomalý, co se indexace týče. Logicky chce mít v indexu weby, které jsou populární. A to přesně odkazy signalizují. 

Málo často se mluví o brandingu. Když na vás někdo odkáže a okolo odkazu nebo v něm je i vaše značka, je to další styčný bod mezi značkou a uživatelem. A o to se marketing snaží primárně.

A lidi taky odkazy používají jako reference, kam posílají své návštěvníky. To se nezmění nikdy, i kdyby Google nebyl.

2. Jak vznikl nápad na vytvoření Linki a jaké služby nabízí? 

Myšlenka byla jednoduchá. Přemýšlel jsem nad sekundárním příjmem, co by se dalo dělat po práci a z domu. Vybavení jsem měl, takže stačilo se začít učit. V roce 2010 byl link building jinde, ještě frčely registrace do katalogů a nákup krátkých článků. K tomu nebylo potřeba velké know how. Ale po první zakázce jsem zjistil, že takhle mě to bavit nebude a ponořil jsem se víc do studia zahraničních zdrojů. 

Momentálně se tedy věnuji jak aktivnímu získávání odkazů, tak i vymýšlení nápadů pro odkazové strategie značek. Určitě ale už větší část mé práce je on-page SEO, jeho technicko-vývojová větev a pak taky plánování obsahu. 

Aktuálně dělám s agregátory, e-shopy, obsahovou sítí i několika SaaS službami. Každá vyžaduje jiný přístup a skvěle se mi doplňují, abych nezakrněl. Ale link building je se značkou Linki spojený pořád nejvíce.

3. Jak vedla cesta od prvního nápadu k tomu, kde jste teď?

První zakázky jsem měl od kamarádů, co podnikali. Hlavní ale bylo, že jsem rozhodl svoje znalosti i nové nápady sdílet na blogu. Přišlo mi, že takový obsah tu chyběl a protože jsem blogoval už 10 let před tím, bylo to pro mě přirozené. Blog si nakonec našel oborové publikum. Tím vznikla i poptávka. Zakázky jsem nikdy kromě té první nemusel shánět sám. Link building je dodnes obor, kde mi přijde, že je poptávka výrazně větší, než nabídka. Tedy co se kvalitní nabídky týče.

4. Co pro vás byly přelomové mezníky v životě a v kariéře, díky kterým Linki vznikl?

Zaměřím se spíš na tu profesi. Jak jsem říkal dříve, Linki vznikl jako možnost sekundárního příjmu. Tlakem na něj bylo očekávané narození syna, takže za to může tak trochu on. A taky moje lepší polovička, která mě celou dobu podporuje. Hodně silně mě podpořila, když jsem se po dvou letech rozhodl, že Linki bude moje hlavní práce a půjdu na volnou nohu.

Velkou změnou pro mě byla kniha Link Building: The Ultimate Guide od Erica Warda a Garretta Frenche. Oba jsou (resp Eric byl, bohužel už nežije) ikony získávání odkazů a kniha je nadčasová, i když je přes 20 let stará.

Zásadní byla taky práce pro MT Nábytek, který mezi lety 2015 až 2017 zazářil online (a pak rychle vyhasl…). Tam jsem se pracovně víc rozkročil. Jednak mezinárodně, protože značka postupně expandovala na Slovensko a Maďarsko, pak i oborově, protože jsem začal řešit i on-page SEO. K tomu navíc přibyla managerská úroveň, protože jsem měl vlastní obsahový tým. A navíc přibyl i affiliate, který jsem jsem ”naučil” z nuly.

Největší pracovní škola pak byl nábytkový agregátor Biano, kde se tohle všechno znásobilo za velké mentorské podpory i oponentury tehdejšího CEO. Já jsem ho učil SEO, on mě zase data a myšlení z managerského pohledu.

Zdeňek Dvořák

5. Co bylo na spuštění celého projektu nejobtížnější?

Já jsem celkově tak trošku punk, tehdy tedy víc než dnes, takže jsem si prostě udělal web a začal. Jak se lidi údajně dělí pracovně na tři typy, tak já jsem startovač. 

Nejvíc času vlastně zabralo vymyslet značku samotnou. Moje jméno a příjmení je tak běžné, že bylo nepoužitelné. Takže jsem strávil pár dnů čtením návodů, jak vymýšlet názvy. Slovo Linki mě napadlo, když jsem šel jedno dopoledne po přechodu. Pak jsem si u kamaráda designéra zaplatil logo a bylo to.

6. Jaké jsou tři hlavní trendy vašeho oboru?

V link buildingu určuje trendy Google podle toho, co považuje za nepřirozené. Od konce roku 2022 nasadil na hodnocení přirozenosti odkazů systém SpamBrain, který dříve používal pro hodnocení obsahu. My v SEO za sebou necháváme hodně “stop”, protože velká část odkazových aktivit je ve větším nebo menším konfliktu s tím, co si myslí a říká Google v pravidlech kvality pro weby.

Takže jediný a zásadní trend je získávat odkazy tak, aby nevypadaly nepřirozeně. Bohužel v malém českém internetu to pro většinu není snadné.

7. Jaké jsou vaše cíle a projekty do budoucna?

Takto o tom nepřemýšlím. Určitě chci sledovat a sdílet novinky. Když nad tím uvažuji, tak vlastně asi být v top of mind, když někomu u nás řeknete pojem SEO. Mám i jeden obsahový projekt, na kterém mi záleží a poslední dobou se mu dost věnuji. A nemůžu vynechat AI svět, který k nám vtrhl a mění postupně celé obory.

8. Jaký je podle vás klíčový faktor úspěchu?

Myslím, že potřebný je mix vášně pro daný obor, konzistence a trošku odvahy vystoupit z řady. Třeba u mě to kromě blogu bylo i přednášení, které si mě našlo samo. První léta mě hodně stresovalo, ale chtěl jsem se SEO komunitou sdílet. Teď mě to baví mnohem víc, protože už vím, jak na to. Jestli je to univerzální všude? To nevím, zas tolik jsem toho v životě nedělal.

9. Koho byste doporučili sledovat na sociálních sítích? Kdo je pro vás inspirací a prezentuje zajímavé myšlenky?

Já se přiznám, že pracovně sleduji málo účtů. Z Česka bych doporučil Martina Žatkoviče pro práci s daty a Martina Šimka, který má podle mě skvělou SEO exekutivu.

Z ciziny se snad na scénu pomalu vrací Jason Acidre, skvělou práci dělá Dejan Petrovic.

10. Jaká investice (časová a finanční) si myslíte, že vás v životě posunula nejdál?

Určitě nákupy počítačů. Chtěl jsem je před 30 lety hlavně na hry, ale když jsem doma zapojil internet, bylo jasno. I když ne cíleně, spíše se to později tak nějak všechno spojilo. Díky hodinám sezení u nich jsem se naučil všechno, co dnes používám k práci.

Naprosto zásadní je pro mě ještě služba Gmelius, která mi automatizuje běžné e-maily a  nemusím na ně moc myslet.

11. Co si myslíte, že je ta hlavní věc, která by se měla učit už od malička?

Určitě zdravý přístup k jídlu a kritické myšlení. Obojí značně zvyšuje šanci na dlouhou a kvalitní existenci.

Stručné odpovědi:

Nejoblíbenější autor?

A.C. Clarke za velkou fantazii a optimickou víru v lidstvo, co se táhne jeho knihami.

Kniha, která vás v životě nejvíce inspirovala?

Setkání s Rámou od A.C Clarkea. Snad ji brzy Denise Villeneuve natočí!

Nejoblíbenější aplikace?

Todoist. Když mizí plánované úkoly, to mi dělá dobře.

Koníček, u kterého si nejlépe odpočinete?

Bicí. S klukama máme už od gymplu kapelu ve stejné sestavě.

Přidat komentář →

Další zajímavé články

Žij úspěšně nové logo

Jak uspět v době internetu v životě i podnikání.

Copyright © 2024 | ŽijÚspěšně.cz